Netgear Orbi Router AC3000 Review

Foritain 27 februari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 5.067 views

Netgear Orbi Router AC3000

Vooraf getwijfeld over de prijs, maar Netgear Orbi overtuigd 100%. Super easy installatie, fantastische stabiliteit en hoewel de prestaties niet tegen een bekabelde backbone met dikke AP's opkomt zijn ze overal alsnog uitstekend te noemen. M.i. een topper voor flinke huizen zonder optie tot bekabeling.

Pluspunten

• Geen bekabeling nodig, en installatie is een eitje: een echte no nonsense oplossing.
  • Uitstekende backhaul verbinding (in feite een extra dedicated interne router) tussen router en AP, en als gevolg over grote afstanden vlot en stabiel WiFi
  • Voor de iets meer techy gebruiker alsnog vrijwel alle typische router functies aanspreekbaar
  • Geen 'echte' roaming, maar in de praktijk werkt dit toch goed.
  • Geen cloud account nodig, geen app nodig, gewoon helemaal standalone (App wel beschikbaar indien gewenst)
  • Nette kwaliteit en afgewerkte units.
  • Prijs: Het lijkt 'duur', maar wat er in zit is indrukwekkend genoeg om hem eenvoudig goed te praten, en vergelijk het met kosten om AP's te laten installeren.

Minpunten

• Geen 'mesh' terwijl Netgear dit wel op de US site heeft staan. Hierdoor is het nut van uitbreiden over lange afstanden minimaal. Leuk voor grote huizen, en daar ook zeker een concurrent voor mesh systems, maar niet voor Paleis Huis ten Bosch (Sorry Alex)
  • Units zijn wel erg fors
  • Prestaties uitstekend, maar kunnen niet op tegen bekabelde backhaul en zeg twee routers van 200 euro.
  • Netgear zou wel een wat completere app kunnen leveren voor mensen met kennis.

Review: Netgear Orbi

- Geavanceerd
- In de praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Netgear

Leg de productpagina van het Netgear Orbi ‘WiFi-systeem’ naast die van de Netgear Nighthawk X10 router en je krijgt al een idee welke kant we opgaan vandaag. Beide vers-van-de-pers producten van Netgear zitten in een pittig segment, de straatprijzen van beide producten liggen rond de 439 euro (voor één Orbi router met één Orbi satelliet), maar waar de Nighthawk X10 pagina bomvol staat met specificaties, technieken en andere getallen lijken die volledig achterwege te blijven op de Orbi pagina. Met Orbi richt Netgear zijn pijlen op eenvoud van installatie, en ‘gewoon goed’ (sorry: ‘betere’) wifi in grote huizen.

Er valt wat voor te zeggen. WiFi dekking is in de meeste woningen, niet enkel de kasteelbewoners onder ons, een daadwerkelijk probleem. Daarbij interesseert het een hele grote groep een stuk minder of ze 150, 250 of 400 Mbit/s halen, als het maar vlot voelt en nog belangrijker: overal werkt. De doelgroep is dan ook duidelijk: mensen die nul interesse hebben in het tweaken, maar gewoon klaar willen zijn met het gedonder. Ik zal de gebruiker met iets specifiekere eisen niet vergeten en uiteraard komen geavanceerdere features ook aan bod, maar we richten ons primair op waar Netgear deze kit voor verkoopt: installatie en praktische prestaties, en dus proberen we de review vooral lekker toegankelijk te houden.

Dat wil niet zeggen dat we het deze toch prijzige set eenvoudig gaan maken, want voor deze set en ook het reviewen van aankomende mesh systemen hebben we een pittige testomgeving klaar staan: drie verdiepingen, 40 meter lang en 10 meter breed, met tal van ‘gezellige’ praktische hindernissen: wat muren, een keuken, een lift en nog wat hindernissen in de vorm van andere WiFi netwerken om de uitdaging compleet te maken.

Een korte, hopelijk voor de leek begrijpelijke uitleg van wat Orbi inhoudt: Het Netgear Orbi systeem is een combinatie van één router, zo één die je net als elke andere veelal direct achter je Ziggo / KPN / etcetera modem zal hangen, gecombineerd met een extra satelliet welke je elder in huis plaatst om het bereik te vergroten. Die satelliet heeft enkel prik nodig, en bekabeling in huis is dus niet nodig. ‘ah, een range extender’.. eh nee: de meest eenvoudige uitleg is dat elke Orbi unit eigenlijk twee routers in één is: één in de klassieke zin om jouw laptops, telefoons en tablets van internet te voorzien, en een tweede, nog dikkere router puur om de verbinding tussen de twee units top te houden. De combinatie belooft (en levert, laat ik vast op de zaken vooruitlopen) een snelheid ruim voorbij snelheden die je van een range extender of zelfs een powerline kit zal verwachten, naast praktische voordelen boven range extenders op gebied van installatie en beheer.

Het lijkt een belangrijke reden dat Orbi relatief prijzig en fysiek ook relatief groot is, en zoals elke router wil je hem voor optimale prestaties niet in een kastje zetten of onder de bank schuiven.

Alvorens we gaan installeren even het product bekijken. Helaas heb ik geen retail verpakking om te showen, maar meer dan de twee units en de twee stekkers heb je ook niet nodig. De units zelf zijn vooral opvallend groot en in tegenstelling tot wat we van dikke routers gewend zijn is gekozen voor een meer chique approach wat de uitstraling betreft: soft touch materiaal en een strakke, witte, antenne-vrije opzet. Hoewel positief over de bouw en afwerking zullen de afmetingen toch even slikken zijn en de voornaamste ‘prijs’ die je betaalt voor wat Orbi verder levert.

Bovenop zien we het verschil tussen de router (blauwe top) en satellieten, waaronder overigens een LED ring zit om je tijdens installatie te ondersteunen. Onderop treffen we nog wat standaard wachtwoorden aan, maar die heb je geeneens nodig: direct uit de verpakking zit direct een grote sticker rond de router met het enige wachtwoord welke je gedurende de hele installatie nodig hebt.

Achterop treffen we een redelijk eenvoudig setje aansluitingen aan: elektra, een aan-/uitschakelaar, een reset button die je hopelijk nooit nodig hebt, vier gigabit netwerkpoorten waarbij je op de router unit er één kwijt bent aan de verbinding met de modem, een sync knop voor het geval dat de satelliet ooit verbinding verliest (again, normaliter niet nodig) en een USB 2.0 poort die vooralsnog niets lijkt te doen. Was het niet Netgear en het Arlo systeem waar ook een USB 2.0 poort op zat waar (althans op dat moment) geen functie aan hing? Anyhow…

Waar je met Arlo echter vast zat aan hun eigen app en de cloud service van Netgear hebben ze het met Orbi een stuk vriendelijker aangepakt. Om de Orbi set te installeren heb je geen app nodig, geen cloud account, geen abonnement of andere gekkigheid. Je –kan- met behulp van de Orbi app de set installeren als dat je voorkeur heeft, en dan doorloop je grofweg dezelfde stappen als hieronder, je kan het simpelweg vanuit je mobiele telefoon, tablet of computerbrowser doorlopen.

Ik sloot de Orbi met de meegeleverde netwerkkabel aan de modem aan, zette de satelliet en router aan, maakte verbinding met het wifi netwerk zoals in grote letters op de wrap rond de router stond. Met mijn mobiele browser naar orbilogin.com , en we konden beginnen. “Welcome to Orbi” en 2 minuten later “verbonden met internet”. Klinkt goed? Satellietje koppelen was ook twee keer klikken, en klaar. Direct uit de verpakking zijn ze namelijk al verbonden met elkaar.

De router zelf vereist een loginnaam en wachtwoord die we zelf instellen, met twee vragen voor het geval dat we ze kwijt zijn. Netgear had wel de optie om een eigen vraag in te vullen toe kunnen voegen, want de standaard keuzes zullen bij veel mensen toch te eenvoudig te achterhalen zijn (thanks facebook).

Na het maken van een wachtwoord kunnen we de naam en wachtwoord van ons wifi netwerk kiezen. Je krijgt hier zoals bij typische routers geen vragen over 2.4GHz en 5GHz en beveiligingstypes: Orbi hanteert één combinatie voor beide netwerken en kiest direct voor de logische WPA2 sleutel. Nadat je dat hebt gekozen krijg je een handig overzichtje van het admin wachtwoord en de wifi instellingen; het enige wat de eenvoudige gebruiker dient te bewaren.

Wat gemak betreft geen enkel klagen, dit moet zelfs een eenvoudige ziel kunnen uitvoeren. Misschien had Netgear nog even kunnen uitleggen wat een firmware update is voor de eenvoudige ziel, of ook dat venster dat direct na installatie verschijnt wat ‘eenvoudiger’ kunnen maken, of simpelweg de firmware update kunnen forceren? Goed, ‘update all’ klikken moet wel lukken.

That’s it, het werkt, je kan op dit moment gewoon gaan whatsappen of ‘leuke’ filmpjes downloaden of iets dergelijks. Alvorens we naar het praktijk gedeelte gaan echter een stukje voor zij die –wel- ietsjes in de router willen duiken.

Kijken we naar de Orbi app dan is het als ‘geek’ een beetje schrikken. Na het invullen van je wachtwoord krijg je je wifi gegevens te zien, het aantal gekoppelde satellieten, het aantal gekoppelde apparaten en een menu met.. uh.. eigenlijk niks. Ja een satelliet toevoegen kan als je gaat uitbreiden, maar wat instellingen betreft kan je er simpelweg niks mee. Het ‘keep it simple’ concept wordt wederom duidelijk.

Netgear levert echter ook een Netgear Genie app (optioneel, geen account nodig, etcetera) waarin we wel wat instellingen aan kunnen passen, een gastennetwerk kunnen opzetten, opties om ge-/misbruik door kinderen in te perken, of wat andere zaken te bekijken. Na installatie van de app herkent Netgear Genie direct ons Orbi systeem, dus wat gebruiksgemak verder een prima toevoeging. Of het handig is om twee apps te leveren? Voor de geek niet, terwijl de eenvoudigere gebruiker in elk geval niet vermoeid wordt met gedoe (lees: instellingen).

Niets weerhoudt de geavanceerde gebruiker echter om op ouderwetse manier de router te benaderen en de meer klassieke router opties te benaderen. Ook hier is het beginscherm echter vooral gericht op eenvoudig overzicht: Internet goed, draadloze instellingen zus, gastennetwerk uit, etc.

Binnen het basic menu kunnen we echter gewoon de modem instellingen onder handen nemen, het WiFi netwerk in iets meer detail aanpassen (al blijven 2.4GHz en 5GHz in eerste instantie gekoppeld), en het gastennetwerk handmatig opzetten. Opvallend genoeg wordt je voor complete ‘parental controls’ wel weer naar de Netgear Genie app verwezen, want de meeste opties verlopen wel enkel via de Netgear / OpenDNS methode (waar dan wel een (gratis) account voor gemaakt moet worden). Wel kan je direct vanuit de router een schema opstellen wanneer het WiFi netwerk uit gaat, of specifieke diensten of sites blokkeren.

Ook een extra satelliet kan hier worden toegevoegd. Wat het plaatje eigenlijk al aangeeft is dat Orbi geen mesh systeem is, satellieten kunnen dus niet in een eindeloos lange slang worden gecombineerd, maar alle extra satellieten maken direct verbinding met de hoofdrouter. Hou er wel rekening mee dat de achterliggende verbinding dan moet worden gedeeld richting meerdere satellieten, niet iets wat ik zal testen, maar iets om rekening mee te houden.

In het geavanceerde gedeelte komen we nog wat zaken tegen die tonen dat Netgear die meer veeleisende gebruiker zeker niet geheel buitenspel zetten wat Orbi betreft versus een klassieke router. Zo zit er een dedicated AP modus in, VPN (OpenVPN) support, Dynamic DNS support, gedetailleerd logging en traffic monitoring, static routes en port forwarding en remote management opties. De enige feature die opvallend is door te ontbreken is een QoS optie.

Belangrijke sidenote: Beamforming en MU-MIMO staan standaard uit maar worden wel ondersteund door de Orbi. Na wat zoekwerk bleek dat de MU-MIMO functie problemen kan geven met een aantal specifieke clients, terwijl de praktische voordelen vooralsnog zeer beperkt zijn (gezien je daarvoor zeldzame MU-MIMO clients nodig hebt). Een logische stap om dat dan standaard uit te zetten, maar als je MU-MIMO clients hebt (als je dat hebt dan weet je het ook, dus als je geen idee hebt wat het is vergeet dit maar) zoek deze setting dan even op.

De druk om de praktijkervaring samen te vatten met een enkel woord ‘fantastisch’ is groot, want Orbi doet wat wordt beloofd: je zet de satelliet ergens halverwege richting de zwakke plekken in huis en een minuut of twee later heb je overal een praktisch vlotte verbinding. Het klinkt als marketing geblaat of alsof het letterlijk wordt opgelezen van een productpagina, maar zelfs als iemand die zijn WiFi instellingen wel tot in detail tweakt kan ik niet anders dan heel erg onder de indruk zijn van de manier waarop Orbi werkt.

Onderbouwing dan? Uiteraard kan dat niet zonder de simpele ziel te vermoeien met getallen. Bekabeld aan de router en met twee systemen met iperf draaiende gaat het verkeer beide kanten op met 900Mbit/s, met enige afname bij verkeer twee kanten op; prima typische router performance daar. Met een TP-Link Archer T4U antenne in de machines (weinig elegant groot ding, maar wel een zeer snelle antenne: die 867Mbps op 5GHz en 300Mbps op 2.4GHz is exact de specificatie die Orbi biedt richting de clients) zien we draadloze snelheden rond de 400Mbps in de directe omgeving van de hoofdunit waarbij we dus op het 5GHz netwerk zitten. Hoewel Orbi sec niet aan roaming doet is er wel actieve band (en zo te zien ook satelliet) steering waarbij clients actief en vlot op de snelste verbindingsoptie worden gezet, als gevolg kan je dan wel zeggen dat er een praktische roaming is, waarbij je zelfs tijdens bijvoorbeeld een VOIP gesprek vlot genoeg wordt overgezet om geen verbinding te verliezen bij door het huis te wandelen: prettig pluspuntje.

2.4GHz testen is als gevolg van dat actieve sturen standaard wel weer onmogelijk (en bij gebrek aan ‘snelle’ antennes die ook niet 5GHz bieden sowieso lastig) zonder handmatig in de instellingen aan de 5GHz netwerkinstellingen te prutsen. Door dat wel te doen kunnen we snelheden meten rond de 100Mbps op 2.4GHz, al zal je in de nabijheid met een normale instelling dus direct terug op 5GHz geknald worden.

Bekabeld op de satelliet geeft ons inzicht in hoe snel de verbinding is tussen de twee Orbi units en is een goede, zij het voor de echte leek wat onhandige, manier om de satelliet positionering te optimaliseren. Met een aantal mogelijke plaatsingspunten tussen de ca 10 en 15 meter (met één a twee muren en/of plafond) zien we snelheden varieren van 300-500Mbps, wat bijna bizar goede snelheden zijn voor een 5GHz bridge wat de Orbi in feite opzet, en voor een bekabelde computer in de buurt van je Orbi satelliet een net resultaat; netter dan wat je van welke oplossing dan ook zou verwachten (muv directe kabel of een wireless –ad verbinding met direct zicht naar je router).

Wellicht nog mooier: zolang de achterliggende snelheid tussen router en client maar hoger blijft dan 200-250Mbps mag je die snelheid ook op je WiFi client verwachten. Van ‘repeater verlies’ is geen sprake; let enkel op dat verkeer twee kanten op iets zal afnemen bij een minder signaal tussen de twee Orbi punten. Maar praktisch bekeken zijn dit bijzonder mooie resultaten, zeker wanneer je een meter of 25-30 van de router staat met flink wat muur- en plafond ertussen en dan nog hogere snelheden haalt dan menig Ziggo verbinding weet te leveren is het knap te noemen.

Positief verrast was ik toen ik de Orbi satelliet op ruim 25 meter van de router had staan, met een plafond, drietal muren en een lift om de verbinding te hinderen, en alsnog een verbinding kon maken die 20-25Mbps opleverde. Geen vuurwerk resultaat, maar wel genoeg om comfortabel te browsen, zelfs op de maximale afstand van dik 40 meter van de router. Toch geeft het wel aan waar de beperking zit van het Orbi systeem ten opzichte van een echt mesh systeem, want uitgaande van het feit dat je router op een vaste plek komt te staan zal je altijd afhankelijk zijn naar de verbinding naar dat specifieke punt.

Maar dan hebben we het dus over afstanden richting de 40 meter vanaf het routerpunt, wat zelfs bij ‘zeer flinke’ woningen vaker niet dan wel een rol zal spelen. Desondanks moet duidelijk zijn waar de beperking van het systeem zit. Ik heb er een hard hoofd in dat echte mesh alternatieven geen andere keerzijdes zullen kennen, maar Orbi is dus niet de oplossing om met tig units een echte zakelijke oplossing te bieden. De eerste consumer mesh oplossing heeft zich echter al aangeboden, dus we zullen het snel genoeg leren...

Mocht je het van begin tot eind hebben gelezen dan zal je denken dat Netgear inmiddels wel voldoende veren in de gigabit poorten heeft gekregen van mij, en dat is zeker waar, maar in alle opzichten ook gewoon 100% terecht. Orbi is in mijn ervaring een goede oplossing voor een daadwerkelijk probleem: ze leveren een systeem dat –echt- goed werkt in –echte- situaties. Pak een gemiddeld tot flink huis, knal er twee Orbi’s in, en je bent klaar. De meeste mensen willen niet prutsen, geen kabels (laten) trekken of vermoeid worden door getallen, maar het moet gewoon werken voor praktische doeleinden. En Orbi werkt gewoon: simpel, snel, en zonder gedoe. Dat het daarnaast ook nog eens door een leek kan worden opgezet is dan een mooie bonus.

Keurig ook dat veel van de meer veeleisende gebruiker niet geheel in de steek worden gelaten, want mocht je wel de instellingen in willen duiken dan zit er bijna alles in wat je van een normale (dikke) router zal verwachten, inclusief VPN oplossingen, gast netwerk en opties voor ouders die hun kinderen wat willen inperken, terwijl de eenvoudige gebruiker die niet verder komt dan de app ook letterlijk niets verwarrends te zien krijgt. Ook positief is het feit dat het systeem werkt zonder cloud account, noch is gebruik van een specifieke app of tool verplicht. Een nare bijkomstigheid van veel 'lekker makkelijke' oplossing waar hier gelukkig geen sprake van is.

Geen enkele oplossing is voor alle situaties zaligmakend. Heb je echter al bekabeling liggen voor extra access points en ben je niet vies van wat instellingen aanpassen? Dan kan je voor dit geld toch aardig wat dikke access points opzetten en met die bekabelde backbone nog hogere snelheden neerzetten; Orbi is echt een oplossing voor situaties waarin bekabeling niet mogelijk of gewenst is. Een inhoudelijke beperking is het feit dat Orbi geen mesh systeem is, maar dat elke satelliet (mocht je er meer dan één willen) direct met de hoofdrouter in verbinding staat; een daisy-chain met drie of vier satellieten om megaafstanden te overbruggen zit er niet in. En een wat subjectiever ‘minpunt’: Zo’n Orbi unit is toch serieus groot. Best strak afgewerkt en met mooie materialen sure, maar je ontkomt er niet aan.

Niet zaligmakend voor –elke- situatie dus, maar ik durf wel te stellen dat Netgear Orbi voor de meeste Nederlandse woningen een bijzonder aantrekkelijk totaalplaatje is. Met een prijs van dik 400 euro voor de router met één satelliet verwacht ik niet anders dan wat kritische reacties, maar denk eens na wat je kwijt bent aan je verbinding zelf, aan high-end mobiele telefoons en laptops, en eventueel de kosten van een expert om je WiFi problemen aan te pakken. Voorafgaand had ik zeker mijn twijfels over de prijs en de ‘droge’ specs, maar enkele weken met Orbi verder en ik denk dat Netgear hiermee een serieuze winnaar in handen heeft. Er staat in elk geval een pittige uitdaging voor elke mesh router of alternatief ‘WiFi-systeem’ welke onze kant op gaat komen.

Een woord van dank aan Coolblue.nl voor het mogelijk maken van deze test!

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Netgear Orbi Router AC3000?

Mooie review (+3), veel geleerd. Ben toevallig opzoek naar dit soort Routers... Ben een huis aan het bouwen... Maar nu nog de vraag of het een Mesh systeem wordt, AP's, orbi, of zoals je zelf al aangeeft: zelf een aantal goeie routers aan elkaar knopen. In ieder geval in iedere kamer meer dan genoeg loze leidingen... Dus misschien wordt het wel allemaal bedraad :Y) .
Dank je :)

Als je aan het bouwen bent en loze leidingen hebt dan zou je m.i. een hele slechte keuze maken door het niet meteen goed te bekabelen. Met het toenemende aantal apparaten dat we gebruiken ben je zo toch veruit het beste voorbereid. De Orbi backhaul is uitstekend, maar voor jou klinkt het alsof je nu eenvoudig de kabels kan regelen of later een veelvoud van tijd en geld moet gaan investeren om dat te doen.
Ja exact. Ik denk dat ik dan ook maar ga investeren in goeie kabels en een wat normaler Wi-Fi aanleg ;) . Thanks voor je second opinion!
Makkelijker dan dit wordt het natuurlijk niet, maar het is een beetje appels en peren...

succes met je huis iig! :D
Ja klopt, zeker... Zit echt nog in de design fase van mijn netwerkomgeving. Dat merk je wel! Thanks!!
Als je een design fase hebt ben je denk ik al een beetje dit soort oplossingen voorbij :D

dikke -ad routers aan je plafond, en go! :D

.. of -ay... of whatevers next :D
Was dat nou een onbeveiligde (niet-HTTPS) verbinding naar orbilogin.com waarop je de router config invoerde en je account maakte? :/
Ik heb nu een ander systeem aangesloten om te testen, dus kan het nu niet controleren. Orbilogin maakt een https verbinding naar netgear.com, maar vermoedelijk de lokale verbinding met de router (192.168..etc) gaat over http. Is dat overigens niet bij alle routers het geval? Of mis ik iets?? :)

Die account is verder ook lokaal in de router, niet in een cloud account oid.
Lokaal gaat over http gewoon, inderdaad. Maar jij zit daar met je telefoon toch op orbilogin.com (internet, remote)!? In dat screenshot vul jij je SSID/wachtwoord en accountgegevens in (geheime vraag etc.).

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 28 februari 2017 16:11]

Het is volgens mij niets anders dan dat de router het ip adres op die manier maskeert in je browser en dat het gewoon allemaal lokaal is. Het werkt nml ook gewoon wanneer er geen internet verbinding is aangesloten :)
Weer een mooie Review Foritain.

Maar een dankwoord aan Coolblue?
Dank je! :)

En correct: Dankzij Coolblue heb ik deze kunnen testen, dan lijkt 'dank je wel' zeggen wel gepast :)
Ah, bij eerdere reviews was me de vermelding naar fabrikant en/of leverancier nooit opgevallen.

De Orbi was een cadeautje?
Er zijn slechts een handje vol reviews waar iemand of een shop een rol in heeft gespeeld waarbij een bedankje vervolgens op zijn plaats was, dus het kan goed kloppen dat je dat nooit is opgevallen :) Volgens mij minder dan 5 van de 350 going on 400 reviews o.i.d.

En nee, Coolblue is volgens mij geen Sinterklaas :D
PROEST. 420 piek. Voor goede WiFi. Wat een wereld. Voor dat geld kan het interessant zijn om te kijken of je niet alsnog een kabeltje kan trekken. Voor mensen die dat hebben: kijk even of je je oude router in AP modus kan zetten, zo ben je gratis klaar en het is niet meer dan een paar klikjes werk.

Los van dat, best wel een mooi product (maar ik had niet anders verwacht voor dat geld) en een goede review.

ps:
Uiteraard kan dat niet zonder de simpele ziel te vermoeien met getallen.
Dit komt niet erg positief over, het is vrij normaal om getallen te eisen bij dit soort prijzen.
Begrijpelijk sentiment. Het was ook mijn eerste ingeving, echter is het cruciaal om dit niet als Tweaker te benaderen.

Kijken of je een kabel kan trekken is ook zeker een logische optie, en jij en ik kunnen dat wel zelf maar veelal zal iemand daarvoor iemand moeten inhuren om vervolgens ook nog de AP installatie te laten verrichten, dat kost ook geld en tijd. Een 'oude router', tja, dat kan als je een budget alternatief wilt, maar een lekkere dikke AC1900/AC2600 x2 plus zelf kabels trekken lijkt mij een beter alternatief voor die handige tweaker met vergelijkbaar budget, dan heb je in elk geval stevige prestaties, maar gaan we nog aan het punt voorbij dat we 1) kennis of enige handigheid nodig hebben en 2) kabels nodig zijn. Zodoende appels en peren.

"vrij normaal om getallen te eisen" snap ik ook als opmerking, maar dan vergis je je wederom volledig in de doelgroep. 'Overal 200Mbps' voor iets wat je zo van de plank trekt en zonder moeite zelf kan doen' zijn voor die doelgroep veel interessanter en in de praktijk veel relevanter dan een vergelijking tussen losse bekabelde AP's die wellicht 345 om 350 neerzetten; als dat voor jou van belang is zijn er andere oplossingen. Voor de doelgroep, mensen met minder kennis maar wel wat centen die het gezeur zat zijn zijn die getallen -juist niet- interessant. Daar gaat het om het feit dat het snel genoeg is voor nul gezeur zodat zij zeggen "WiFi werkt overal goed", niet voor wij die min maxxen met de berekening dat je eigen tijd, moeite en kennis nul euro kosten of vanzelfsprekend zijn.
Zeer interessant product. Prijs valt dan ook wel mee (2 stuks).
Toppert en ja: 3+
Cheers :D

Ik moest wel even slikken hoor, maar ja, twee client routers en twee voor een dikke brug en je bent het wel kwijt :D
En dan heb je ook wat!
Je hebt zeker wat zichtbaars in je huiskamer staan idd ;)
Urbi et orbi: Urbi et orbi (Latijn: voor de stad (Rome) en voor de wereld) is de traditionele zegen die de paus met Kerstmis en Pasen en bij bijzondere gelegenheden (bijvoorbeeld direct nadat een nieuwe paus gekozen is, of in een Heilig Jaar), uitspreekt vanaf het balkon van de Sint-Pieter in Rome, om 12 uur 's middags. - https://nl.wikipedia.org/wiki/Urbi_et_orbi

+3!
Ik was heel hard aan het twijfelen tussen amplifi, orbi en een wac 720 maar heb uiteindelijk toch voor de wac 720 gekozen. Ga je ubiquiti's en zyxel's of andere "mesh" network producten ook bekijken, Ik ben namelijk erg benieuwd naar de nieuwe duurdere huis-tuin en KMO apparaten.
Het doel is flink meer te testen. Er staan nu wel enkele routers in de planning, en wat mesh betreft Linksys Velop. Verder niets concreet op dat vlak, maar wie weet ;)