Xiaomi Hybrid Iron (Zilver) Review

Danny.G 19 februari 2017, laatste update op 12 juli 2017, 4.856 views

Xiaomi Hybrid Iron (Zilver) (Product gekocht)

Voor de 25 euro die je ervoor betaalt, krijg je ook daadwerkelijk veel beter geluid vergeleken met de Piston's. Het ontwerp is zoals altijd het geval is dik in orde, en ook het geluid is ook niet mis. Toch is het nog niet perfect.

Pluspunten

• Mooi en kwalitatief ontwerp
  • Erg goed geluid voor het prijssegment
  • Geluidsweergave is mooi neutraal
  • Zitten comfortabel in de oren
  • Remote met goede ingebouwde microfoon
  • 8 meegeleverde oordopjes

Minpunten

• Geen gevlochten kabels (maar wel kevlar)
  • Geluid had iets meer open gemogen
  • Geen gehoekte 3.5mm aansluiting

Inmiddels is Xiaomi een van de bekendere merken hier op Tweakers, maar natuurlijk buiten onze relatief kleine community is het merk behoorlijk gevestigd. Velen denken aan de bang-for-the-buck smartphones die ze leveren, maar naast deze categorie hebben ze nog veel meer. Denk hierbij onder andere aan de audio categorie, waar ze wederom voor weinig geld veel kwaliteit weten te bieden. De ‘Piston-lijn’ is toch wel een redelijk succes gebleken, en eind dit jaar verschenen dan ook de Xiaomi Hybrid Pro earphones, welke bij dezelfde fabrikant (1more) weg komt. In plaats van 2 drivers per oordopje, komen de Pro’s met zelfs 3 per oordopjes, om het geluid – en vooral de mids - nog beter te maken dan zijn goedkopere versie.

Ik als muziekliefhebber, maar verre van audiofiel, was al gecharmeerd van de Xiaomi Mi Piston’s (V1) en toen ik deze zag verschijnen, kon ik het gewoon niet laten om ze uit te proberen.

De earphones komen weg bij Banggood wegens de goede ervaringen en snelle verzending. Voor Chinese begrippen waren ze eerst wat ‘prijziger’, maar inmiddels zit de prijs al op 25 euro, wat het prima betaalbaar maakt. Voor dat geld verwachtte ik echter wel wat gezien de Piston’s destijds nog geen 15 euro waren. Of ze ook echt goed zijn? Ja. Waarom? Lees verder zou ik zeggen!

Belangrijke specificaties
  • Type oordopjes: in-ear
  • Leverbaar in: Silver
  • Luidsprekerimpedantie: 32Ω
  • Gewicht: 14 gram
  • Kabellengte: 1.25 meter
  • Type aansluiting: 3.5mm jack – gold plated
  • Frequentierespons: 20-20.000 Hz
De voorgangers van de Hybrid-lijn staan erom bekend behoorlijk chique te worden geleverd. Een mooi ontwerp en ook een mooi doosje waar ze in komen. Ook bij de Hybrid Pro’s is dit het geval. Om dit doosje zit dan eerst en wit kartonnen omhulsel. Afijn, foto’s zeggen meer dan woorden.

What’s in the box:
  • De oordopjes zelf
  • Een instructiepapiertje
  • 6 extra tips (3 per oor)

Xiaomi staat eigenlijk altijd wel garant voor degelijke kwaliteit, dit is iets waar absoluut niet op bezuinigd wordt. De Hybrid Pro’s zijn dan ook voorzien van een mooi ontwerp. Volgens de Mi website bestaat het ontwerp uit een 20-stappenplan. Hoe je het went of keert: Het ontwerp is geslaagd en dat komt grotendeels door de gebruikte materialen, wat vooral metaal is.

De kabel is even anders dan bij de Pistons. Waar deze juist gevlochten was, is er bij Hybrid Pro’s gekozen om break-resistant kevlar te gebruiken. Dit is een behoorlijk sterk materiaal, wat de koperen draden natuurlijk goed hoort te beschermen. Een nadeel hiervan wat ik heb ondervonden, is dat de kabel wat sneller in de ‘knoop’ (niet echt een knoop) raakte dan zijn eerdere voorgangers.

Niet te vergeten is de remote die op de kabel bevestigd zit. Deze zit aan de rechterkant en zit naar mijn mening net iets te hoog. Zo’n 10 centimeter van het oordopje zelf af, waardoor je hem zelf niet echt goed kan zien en je wat afhankelijk bent van je gok-vaardigheden ;) Op de remote zitten 3 ronde knopjes. De bovenste is om het volume omhoog te zetten, de middelste pauzeert het liedje na 1x klikken en gaat naar het volgende nummer bij 2x. De onderste doet logischerwijs het omgekeerde van de bovenste: de volume omlaag.

De earphones kun je vanzelfsprekend aansluiten met de meest bekende (en inmiddels verdwijnende?) variant: de 3.5mm jack. Ook deze heeft de metalen coating. De aansluiting is verder gewoon in orde, alles voelt stevig aan en lijkt het lang vol te houden. Wel had ik graag een gehoekte aansluiting gehad, omdat zo'n langwerpige aansluiting altijd wat gevoeliger is bij ongelukjes.

Zoals eerder besproken bij ‘Unboxing’, worden er 6 extra tips mee geleverd zodat je ze op je eigen oren en comfort kan aanpassen. Er zitten standaard overigens ook al tips op, dus er woorden maar liefst 8 meegeleverd. Klagen mogen we dus zeker niet! De tips zijn gemaakt van een fijn rubber en zitten erg comfortabel in mijn oren. Daar de Piston 2 en 3 niet altijd even comfortabel waren, en vooral na een langere periode, heb ik dat bij de Hybrid Pro’s totaal niet gehad. Al vrij snel ga ik op in de muziek en vergeet ik dat ik de oordopjes überhaupt op heb. Gezien ik de oordopjes gebruik in het openbaar vervoer, tijdens het lopen, of 1 oordopje in tijdens het fietsen (moet immers wel wat van het verkeer meekrijgen..) en ze zelfs dan perfect blijven zitten, kunnen we wel stellen dat het qua draagcomfort niet mis is.

Tijdens het sporten bleven ze ook aardig goed zitten. Ben je echt erg fanatiek bezig, dan zouden ze nog wel eens losser kunnen gaan zitten of zelfs uitvallen. Echter zal dat bij de alledaagse activiteiten wel meevallen en kun je prima sporten met deze oordopjes.

Wat betreft ontwerp en comfort zit het dus wel goed. Toch blijft dan het allerbelangrijkste nog over: hoe presteren de oordopjes eigenlijk?

Wat side-info en leuke weetjes over je toekomstige oordopjes
Als eerste is het even goed om uit te leggen hoe de ‘Triple drivers’ werken. De Hybrid Pro’s beschikken over 2 dynamische drivers en 1 gebalanceerde armature driver per oordopje. Vrijwel ieder oordopje vandaag de dag beschikt over dynamische drivers, welke zich het best leveren voor de lagere en midden tonen. Om deze tonen zo accuraat mogelijk te laten klinken, is ervoor gekozen om er juist 2 per oordopje te gebruiken. De gebalanceerde armature driver is eigenlijk een driver die ingesteld is om zijn werk te doen op een vooraf ingesteld frequentiebereik. Gezien de dynamische drivers hun werk doen de lage en midden tonen, is de armature driver er om de hogere tonen beter te laten doorkomen.

Leuk en aardig zul je denken, maar waarom doen ze dit? Waarom zoveel drivers? Slechts één dynamische driver per oordopje kan prima, echter zal het geluid dan niet erg open klinken en zul je vooral gepresenteerd met de relatief ‘lage’ tonen. Ook kun je prima de armature driver gebruiken, maar levert deze simpelweg niet genoeg lage tonen.

Om het nog interessanter te laten klinken: armature drivers zijn kleiner en duurder - en zien we daarom lang niet zoveel - dan dynamische drivers, maar kunnen vooral erg goed afgestemd worden op het daarbij behorende frequentiebereik: de hoge tonen. Dit alles betekent dus dat deze oordopjes zowel goed zijn voor een goede weergave van lage tonen, maar ook – en vooral – behoorlijk goed de hoge tonen laten door komen.

Veel termen en marketing geblablabla, toch? Hoe dit zich vertaalt naar een real-life scenario.. Let’s find out.

De test…

Een dergelijke opstelling van drivers leent zich natuurlijk perfect voor een test van verschillende genres.

Allereerst begin ik met het welbekende EDM, Electronic Dance Music. Ik luister naar veel van dit soort muziek. Dit gaat van Progressive House of Trance naar Trap of Drum & Bass. En wat hebben al deze genres met elkaar te maken? Juist. Ze maken allen goed gebruik van de lage tonen door de basslines of kicks, en bij de melodieën bijvoorbeeld juist weer de mids en hoge tonen. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat dergelijke muziek luisteren enorm prettig is. Alles is gewoon behoorlijk lekker gebalanceerd, genoeg bass - niet enorm overheersend, maar wel aanwezig en heeft aandacht gekregen bij het fine-tunen - en de mids worden erruuug lekker weergegeven.

Ook bij de hedendaagse popmuziek, country, rock valt mij eigenlijk niet veel negatief op. Ook hier klinkt alles eigenlijk gewoonweg.. lekker. Soundstage klinkt fraai en instrumenten komen echt goed door, alsook de sub-bass. Het geluid is scherp maar niet te scherp waardoor het schel wordt. Ook klinkt het geluid vrij open, waar dat met de Pistons eigenlijk niet echt het geval was – waar de oordopjes ook wel kritiek op kregen. Toch zou ik het gewaardeerd als het nét iets meer open was geweest. Gezien het een all-round top performer is, valt zoiets je dan heel af en toe eens op. Dit kun je zelf ook oplossen natuurlijk, en kijkende naar wat je nu al krijgt voor je geld.. • Hats off to 1more en Xiaomi!

Daar ik met de Piston 2 en 3 juist altijd greep naar een equalizer om de bass te verbeteren en de hoge tonen omhoog te gooien, heb ik de afgelopen weken totaal niet aan een equalizer gedacht. Ja, ik heb gekeken wat het verschil maakte, maar eerlijk gezegd vind ik de boel al zo goed afgesteld, dat ik de noodzaak niet eens zie.

Mocht je hoe dan ook echte ‘open’ muziek willen, dan zou je kunnen overwegen om hier even mee te spelen. Betekent dit dat ze het niet goed doen op dat gebied? Hell no, ze presteren gewoon goed. Erg goed. Vooral voor die schamele 25 euro die je ervoor uit geeft. Gewoon ongelofelijk wat je ervoor terug krijgt!

Lekkage van het geluid?
Nog een belangrijk aspect bij oordopjes dat men nog wel eens wil vergeten, is hoe de oordopjes het doen wanneer ze in de oren zitten. En dan vooral; kan een ander meeluisteren terwijl jij muziek aan het luisteren bent? De Hybrid Pro's presteren hierin vrij gemiddeld. Bij wat lagere volume zul je ze niet horen, maar wanneer het volume boven de 60% komt zul je in stille ruimtes waarschijnlijk wel een kans hebben dat een ander iets oppikt. Gaat het volume dan nog harder, dan wordt dat logischerwijs wat erger.

Toch zul je daar in de meeste gevallen niet mee in aanraking komen. Tijdens het wandelen, in het openbaar vervoer, tijdens het sporten. No bueno. ;)

Tenslotte het allerlaatste hoofdstuk alweer, de microfoon. Dit is toch vaak wel iets waar op bespaard wordt door fabrikanten. De microfoon is vaak net genoeg om gewoon een telefoongesprek te kunnen houden waarbij mensen je verstaan, maar meer ook niet. Echter is dit ook bij de Hybrid Pro’s toch wel weer wat anders..

De microfoon, die zich op de achterkant van remote bevindt, is toch verassend goed. De stem wordt mooi weergegeven, klinkt mooi en helder, bevat genoeg warmte en juist weer weinig ruis. Wel pakt hij wat achtergrond geluiden op (bijvoorbeeld een gesprek in de achterkamer), waardoor de aandacht niet altijd alleen op jouw stem wordt gevestigd. Ikzelf heb hier echt nooit een klacht over gehad, dus storend zal het niet geweest zijn.

Het is lastig om echte minpunten te benoemen bij de Hybrid Pro’s. Wellicht de relatief hogere aanschafprijs vergeleken met de Piston’s, al rechtvaardigt die prijs zich wel degelijk qua verbeterde geluidsweergave. Misschien het weglaten van het gevlochten draad? Al is de kevlar coating mij ook bevallen.. Misschien toch dat het geluid nét niet helemaal open genoeg is, waardoor hij nét niet perfect is?
Het is moeilijk, want dit alles is vrij persoonlijk. Ikzelf heb eigenlijk alleen af en toe eens last gehad van het feit dat de kabel wat moeilijk deed en in de knoop raakte. Dit kan komen door mijn klungeligheid, of doordat de kabel gewoon niet gevlochten is maar een kevlar coating heeft.

Laat je die kleine dingetjes buiten beschouwing en relativeer je alles even naar wat je ervoor betaalt: Koop. Dit. Product. ;)

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Ik wil een ieder ontzettend bedanken en feliciteren, mocht je alles gelezen hebben. Ik probeer de trend voort te zetten door de reviews uitgebreid te houden.
Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen.

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Heb jij ook een Xiaomi Hybrid Iron (Zilver)?

Goede review! Klein puntje waar ik zelf benieuwd naar ben, kan je misschien een foto toevoegen waar je ze zelf in hebt? Ben benieuwd hoe ze er in-ear uitzien, hoe ver deze uitsteekt etc :)

Ga zo door! +3

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 19 februari 2017 22:16]

Thanks! :D

Daar zal ik morgen dan wel een foto van maken. :P
Edit: toegevoegd!

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 21 februari 2017 12:34]

Prachtige review! Een +3 hiervoor.
Super bedankt voor je woorden en de +3, Jolke! Dat motiveert altijd :D
25 euro. Het kan dus nog, degelijk spul voor een zacht prijsje.

Mooie review!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 februari 2017 11:41]

Ja zeker, ze wisten me ermee te verassen! :)

Thanks O-)
De dopjes zelf lijken qua model wel erg veel op de Sony MDR-EX450...
Ik snap de gelijkenissen, maar de Hybrid Pro's zien er iets met aluminium-ish en luxer uit. :)
Goede review!

Ik ben blij dat Xiaomi heeft geleerd van hun vorige design (heb zelf de Piston 3) en ik moet zeggen dat daar de in-line bediening niet erg ergonomisch was. Daar zaten de drie knoppen in eenzelfde layout, maar waren ze direct tegen elkaar geplaatst en erg smal. Soms is het dan lastig ze uit elkaar te houden.

Het enige wat ik me nog afvraag is wat het verschil is tussen de Hybrid Pro en Hybrid Pro HD.

Maar desondanks topreview!
Thanks! :D

Je hebt de Hybrid's en de Hybrid Pro's. Het voornaamste verschil is het aantal drivers. Waar de reguliere Hybrid's 1 dynamische en 1 gebalanceerde armature driver hebben per oordopje, hebben de Hybrid Pro's 2 dynamische + 1 gebalanceerde armature driver per oordopje. Dit verschil resulteert in betere en meer accurate weergave van de lage tonen en de mids in het voordeel van de Hybrid Pro's. :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 21 februari 2017 13:59]

De Hybrid Pro's hebben geen kevlar maar gewoon TPE (plastic).
Zie http://www.mi.com/earphonepro/specs/

Isolatie is ruk met de standaard eartips die meegeleverd worden. Werkt beter met Comply of KZ tips. Staan ook wat mod tricks op Head-fi waar de meeste klagen over de isolatie.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 21 februari 2017 14:50]

De Hybrid Pro's hebben geen kevlar maar gewoon TPE (plastic).
Zie http://www.mi.com/earphonepro/specs/

Heb net even gekeken, maar de gewone pro's hebben eenzelfde knoppen layout als mijn oude Piston 3. Danny.G heft dus de Pro HD variant en waarschijnlijk dus ook Kevlar coating.

Links naar de 2 pagina's:

De Engelse website is erg onduidelijk. Op de Chinese website zijn er 2 versies zoals Danny hierboven poste. Op de Engelse site, en veel van de resellers maken er HD van.

Geen enkele van de 2016 Hybrids heeft kevlar.
Thanks voor je comment!

Ze brengen mij in verwarring haha! Bij de "Pro HD" variant gebruiken ze blijkbaar TPE zoals jij al zei, maar bij de reguliere Pro's staat dan wel weer kevlar. Dan wel op de Engelse websites.

Interessante boel.. Ik ga er even naar kijken.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 21 februari 2017 15:21]

Zelf heb ik de vorige hybrid's en ik denk te weten wat je bedoelt met de 'knoop' in mijn geval schoot de draad dwars door de kevlar mantel, oorzaak hiervan is dat de vlecht zeg maar bij krom trekking deze open schoot waardoor de draad deels uitsteekt. Dat werd op gegeven moment zo irritant dat ik besloot om draad van de mantel te ontdoen door deze weg te snijden en helaas sneed ik ook door het kunsttof waardoor de koperdraad bloot kwam te liggen. Inmiddels deze Pro versie ook besteld en hoop dat deze issue zich niet alweer voordoet, want voor de rest zijn dit gewoon hele goede oordopjes. Btw een top review!
Goede review! Ik heb nog steeds mijn Piston 2.1. Die dingen zijn werkelijk onbreekbaar. Heb mijn paar al anderhalf jaar en ze zijn al meedere malen door de wasmachine gegaan en zo ongeveer iedere dag is de kabel wel eens ergens achter wezen hangen. Werkelijk onverwoestbaar! Normaal gesproken doe ik ongeveer een maand of 3 met een set doppen als ik geluk heb. Als deze nieuwe net zo onverwoestbaar zijn is het echt een goede investering.

Trouwens, nog een vraag: is het mogelijk om de oordoppen over het oor te dragen? I.c.m mijn baard is dat het handigst en normaal gesproken blijven ze zo ook veel beter zitten.

[Reactie gewijzigd door YoghurtO_o op 22 februari 2017 00:54]

Goeie review. Wat ik me nog afvraag, bij sommige oordopjes hoor je het duidelijk als de draad ergens tegenaan komt/stoot/botst. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Xiaomi Piston Basic Edition In-ear Headset Earphone With Mic die ik onlangs voor 6,73¤ heb aangeschaft. Is dat bij deze niet zo?
Thanks! :D

Ikzelf heb daar geen last van gehad, het is niet sterk aanwezig. Als je er geen geluid op staat, hoor je het logischerwijs wel, maar het is niet storend. Ook viel het me 2 dagen geleden nog op hoe weinig je last hebt van de wind als je fietst met de oordopjes in. Qua isolatie zit het dus wel goed. :)
@Danny.G Thanks voor deze review! Na het lezen hiervan heb ik ze gekocht en luister atm naar een prima setje! :)