Iomega MiniMax Desktop Hard Drive FireWire 400 / USB 2.0 1TB Zilver Review

Vistajevski 25 november 2009, laatste update op 25 november 2009, 1.907 views

Iomega MiniMax Desktop Hard Drive FireWire 400 / USB 2.0 1TB Zilver

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Geluidsniveau
  • Echte aan/uit schakelaar
  • Hub-functie

Minpunten

• Geluidsniveau bij lees- en schrijfoperaties
  • Firewire 400 ipv 800
  • Power-down op mac werkt niet via firewire

Mobiliteit Score: 4
Ik heb de Minimax 1TB een paar weken geleden gekocht als aanvulling op mijn Mac Mini (2,53 GHz, 320 GB harddisk). Ik gebruik de minimax primair als backup-schijf voor Time-machine. De keuze voor de minimax is vooral bepaald door het uiterlijk, de aanwezigheid van een firewire aansluiting, de redelijk consistente reviews op internet en de prijs (§ 119,-).

De minimax pas netjes onder de mac mini, hoewel materiaal van de behuizing afwijkt (plastic) en de kleur iets anders is. In gebruik wordt de minimax wel redelijk warm, maar niet zo warm dat mijn mini er last van heeft. Stapelen is tot dusver dan ook geen probleem gebleken. Het geluidsniveau is laag, mede door het ontbreken van een fan. Alleen lees- en schrijf operaties zijn duidelijk hoorbaar. Ik heb het idee dat de behuizing hier ook een beetje als klankkast werkt, waardoor het geluid versterkt wordt. Voor het overige is het geluidsniveau marginaal hoger dan dat van de mac mini.

Ik had de minimax in eerste instantie aangesloten via firewire. De minimax heeft FW400, terwijl de mac mini tegenwoordig FW800 heeft. Een verloopkabel van FW400 naar FW800 wordt wel meegeleverd. Bij het aansluiten via firewire bleek echter dat de power-down functie niet werkte en de schijf ook niet altijd herkend werd bij het booten van de mac. Ik heb 'm daarom uiteindelijk via USB aangesloten, en dat werkt wel goed. Omdat ik de minimax alleen als backupschijf gebruik merk ik qua snelheid eigenlijk geen verschil. De schijf was overigens, in tegenstelling tot wat in de handleiding stond, niet voorgeformatteerd op HFS+.

Al met al ben ik redelijk tevreden met de minimax. Als usb-schijf voldoet hij prima. Als je per sť een firewire-schijf zoekt zijn er betere externe schijven te vinden. Qua vormgeving is er voor een mac-mini gebruiker echter geen beter alternatief.

Heb jij ook een Iomega MiniMax Desktop Hard Drive FireWire 400 / USB 2.0 1TB Zilver?