Tweakers zegt: 7,5

Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart Review

wobelaar 18 februari 2017, laatste update op 5 juni 2017, 136 views

Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart

De Moto G is een erg goed mobieltje voor dit prijssegment. Hij blinkt voornamelijk uit in zijn battrij. Deze is namelijk erg goed. Ook de speakers zijn goed. Helaas geen Full-HD beeldscherm. Ook geen gyroscoop. Zeg dus maar gedag tegen VR.

Pluspunten

• Batterij
  • Mooi scherm...
  • Goede speakers
  • Goede camera
  • Stock Android

Minpunten

• Geen gyroscoop
  • ... maar geen Full-HD
  • Weinig Ram
  • Weinig Opslag (maar dit is op te lossen)

‘De Moto G presteert als een Renault Scenic. Hij ziet er niet erg sexy uit, maar is erg comfortabel in gebruik.’ – Wobelaar 2017

Toen de Moto G 2015 (3rd gen) anderhalf jaar geleden uitkwam, werd hij de hemel in geprezen. AndroidWorld zei: ‘Stop maar met zoeken, hallo moto!’ . Ook Tweakers was erg tevreden met de Moto G. Zij gaven hem een 7,5 . Ik ga in deze review kijken of we de Moto G na anderhalf jaar nog steeds de hemel in kunnen prijzen, of dat we beter een andere mobiel kunnen kopen. Een ding kunnen we in ieder geval al wel stellen, het is een heel stuk competitiever geworden in het budget segment.

We weten allemaal dat de Moto G een budget telefoon is. Komt dit echter ook in de unboxing naar voren? Of heeft Motorola een heel nette klus gedaan om dit feit te verbergen?
Dat Motorola zijn best heeft gedaan is wel duidelijk. Het karton van het doosje voelt vrij premium aan en ook het design mag er wezen. Echter gaat het er natuurlijk om wat er in de doos zit en daar laat Motorola een paar steekjes vallen.
Zodra we het doosje openen worden we begroet met onze nieuwe telefoon. Dit ziet er allemaal erg mooi uit, bijna een Iphone unboxing. Hierna merk je echter gelijk dat er bezuinigt is op de kleinste dingen. Zoals je op de foto’s kunt zien is er een usb kabel, maar waar is de stekker om de Moto G op te laden? Tja, die is er niet. Wat!? Geen stekker!? Nee, geen stekker. Dat is toch wel de grootste steek die Motorola laat vallen. Ik bedoel hoe duur is een stekker? Hooguit een paar euro! Goed, genoeg over de stekker. Wat zit er nog meer in de doos? Weinig, alleen nog een quick start guide en een garantieboekje.
Simpel gezegd is de unboxing: ‘Basic’, maar voldoende. Jammer van de stekker, maar er zijn ergere dingen in de wereld. Hieronder zijn de foto’s van de unboxing.

Het design van de Moto G 2015 (3rd gen) is weer eens wat anders. Maar dan wel in een goede zin. De twee grills van de speakers aan de voorkant zorgen voor een soort symmetrie waarvan ik erg blij word. De buttons op de zijkant van de telefoon zijn ook erg fijn. De aan-/uitknop heeft een speciale textuur waardoor je zelfs zonder te kijken zeker weet dat je het goede knopje hebt. De volume knoppen zijn echter helemaal glad. Hier had ik het toch fijn gevonden om ook een soort textuur te hebben. De achterkant heeft dan wel weet een fijne textuur. Deze textuur in combinatie met het rubber is erg fijn. Hierdoor zal de mobiel namelijk niet snel uit de hand glijden. Er zit op de achterkant ook nog een soort holletje waar je je vinger in zou kunnen leggen als je de mobile vast hebt. Mijn hand is hier echter te groot voor en dus gebruik ik het ook eigenlijk nooit. De dikte van de Moto G is dan helaas wel weer een beetje een tegenvaller. Om de mobiel dik te noemen is wel weer wat ver gezocht, maar het is ook zeker niet de dunste. Daartegenover staat dan wel weer dat door de bolling van de achterkant de mobiel extreem comfortabel in de hand ligt.

Het is dus niet de meest sexy mobiel, maar hij ligt wel erg lekker in de hand.

Wat voor hardware zit er eigenlijk in de moto G? Nou, eigenlijk weinig om de hemel in te prijzen. Zo heeft de Moto G slechts 1gb ram, 8gb opslaggeheugen (waarvan 4,5gb beschikbaar is). Dit is toch echt te weinig voor deze tijd. Je zult dan ook geregeld of apps, of foto’s, of muziek, moeten verwijderen om iets anders te kunnen installeren. Dit probleem van opslagtekort is gelukkig vrij gemakkelijk op te lossen. De Androidversie waar de Moto G op draait is namelijk 6.1 (Marshmallow) hierdoor kun je je opslaggeheugen uitbreiden door een micro sd-kaartje in de Moto G te steken. Wat ik wel aanraad is dat het een snelle micro sd-kaart is, dus class-10 of hoger.
Zijn er nog meer negatieve punten? Ja eigenlijk wel. De Moto G bevat namelijk GEEN 5ghz internet! Zeg dus maar gedag tegen je 5ghz wifi. Ook het scherm is een kleine misser, al had ik geen full-HD verwacht in dit prijssegment. De resolutie is namelijk ‘slechts’ 1280x720.
Dit klinkt wel erg negatief… zijn er dan ook positieve punten aan de hardware? Jazeker! Neem bijvoorbeeld de processor, een Qualcom Snapdragon 410. Deze is erg gunstig voor alledaags gebruik, maar hier straks meer over. Ook de camera’s zijn meevallertjes. Zo is de front-facing camera een 5MP en de camera aan de achterzijde is 13MP. Voor dit prijssegment is dat toch iets wat je niet zo vaak ziet. Ook zijn er twee led lampjes aan de achterkant. Dit zorgt ervoor dat als de camera een flits gebruikt, de kleuren natuurgetrouwer weergeven worden.
De GPU van de Moto G is dan echter weer niet om over naar huis te schrijven. Dit is namelijk een Adreno 306. Je zult dus echt alleen de lichtere, of oudere, games kunnen draaien. 3D games zullen vaak wel draaien, maar het is echt per spel verschillend of ze vloeiend zullen gaan. Ik zou het in ieder geval niet aanraden om fast-paced games op de Moto G te gaan spelen.
De speakers zijn in orde. Ze zijn niet fantastisch, maar ook zeker niet slecht. Qua geluid zitten ze meer in de hogere segmenten van het spectrum. Dit betekend dus dat er geen erg duidelijke bas is. Qua volume springt de Moto G toch wel boven veel andere mobieltjes in dit prijssegment uit. De speakers gaan namelijk flink hard! Op zijn hardst halen de speaker de 90 db ! Dat betekent dat als je +- 45 minuten non-stop zou luisteren, je gehoorbeschadiging oploopt. Dit raad ik echter niet aan ;). Wees zuinig op je gehoor je kan er namelijk maar één keer mee doen.
Verder is de batterij in de Moto G fan-tas-tisch! Je haalt er gemakkelijk een hele dag mee. Lichte gebruikers zullen er waarschijnlijk zelfs twee dagen mee kunnen doen!
Ook wil ik nog even aanstippen dat de Moto G 2015 (3rd gen) geen gyroscoop heeft. Dit is een klein gegeven ik weet het, maar toch is het jammer. Sowieso was VR eigenlijk geen optie door het 720p scherm, maar dit maakt het wel unaniem om het zo maar even te noemen. VR is GEEN optie!
Als laatste wil ik ook nog even iets vertellen over hardware failures. Hier heb ik zelf lichtelijk last van gehad. Het was een probleem dat vanzelf wegging, maar erg leuk was het niet. Mijn mobiel is niet gecrasht ofzo, maar de ‘notification led’ ging aan. Dit is eigenlijk onmogelijk… Waarom? Omdat Motorola hem heeft uitgeschakeld. Je zou dus kunnen zeggen dat de Moto G geen ‘notification led’ heeft. Maar hij ging aan zeg je net… Dat klopt hij ging aan… daarna echter niet meer uit. Uiteindelijk is hij toch wel uitgegaan en ik heb ondertussen meer mensen gehoord die er last van hadden. Het lijkt te ontstaan als de Moto G in aanraking komt met condens… Maar echt zeker; dat zal ik nooit zijn.

Zoals al snel hierboven aangekaart draait de Moto G op Android 6.1, hij zal helaas ook geen update krijgen naar Android 7 . Behalve als je hier zelf voor zorgt. Huh? Wat bedoel ik daar nou weer mee? Nou, er zijn genoeg custom roms te vinden die ervoor zorgen dat de Moto G wel op Android 7 draait. Echter, moet je om deze roms te kunnen draaien, je bootlocker unlocken. Dit gaat via de site van Motorola. Hierdoor vervalt gelijk je garantie en dat is jammer. Ik heb wel de stoute schoenen aangetrokken en heb het toch maar gedaan. Momenteel draai ik ResurrectionRemix (mod op cyanogen OS 14.1) en dat bevalt me eerlijk gezegd heel prima! Cyanogen is echter failliet en dus zal ik over een tijdje om mijn veiligheid toch een beetje te waardborgen overstappen naar Lineage OS. Zelfs hiervan zijn al custom roms te vinden voor de Moto G 3rd gen. Maar wat doen deze custom roms nu beter dan de default rom? Eigenlijk niet heel veel. De default rom van Motorola is namelijk al heel goed! De default rom is namelijk al zo goed als stock Android. De custom rom is echter helemaal stock Android. Het is dus net wat je fijner vind, maar eigenlijk zijn de verschillen miniem.
Kortweg, het is niet nodig om een custom rom te installeren. Als je het leuk vind om te doen, moet je dat zelf weten. Maar echt heel veel schiet je er niet mee op.

We zijn ondertussen al veel te weten gekomen over de Moto G, maar hoe presteert hij nu eigenlijk? Dit is misschien wel het allerbelangrijkste van elk mobieltje. Gelukkig kan ik u vertellen dat dit dik in orde is! Alles voelt vloeiend aan. Zelf heb ik af en toe probleempjes met de galerij app. Maar ik gebruik dan ook een custom rom. Bij de default rom had ik nergens last van zover ik mij kan herinneren. Wat wel af en toe iets te wensen overlaat is de multitasking. Hiervoor kunnen we als schuldige voornamelijk de 1gb ram aanwijzen. Dit blijkt toch wel iets wat aan de krappe kant. Zware gebruikers zullen zich hier echter veel meer aan ergeren dan de lichtere gebruikers.
Verder heeft Motorola ook nog wat leuke functies toegevoegd aan hun Android versie. Zo kun je twee keer snel draaien met je hand om de camera op te starten. Dit is op papier wel leuk (ook om over op te scheppen :P), maar of je het daadwerkelijk zult gebruiken in het hedendaagse leven is moeilijk te zeggen. Ik heb het zelf eigenlijk nooit gebruikt. Een andere functie van Motorola is het twee keer schudden voor de zaklamp, helaas moet ik zeggen dat na de update naar Marshmallow dit een stuk slechter werkt. Toch blijft het leuk dat het is toegevoegd.

Om de prestaties iets verder uit te diepen heb ik een tweetal benchmarks gedaan en er een aantal grafiekjes van gemaakt. Je kunt ze hier beneden bekijken en zelf oordelen.

De Moto G presteert als een Renault Scenic. Hij ziet er niet erg sexy uit, maar is erg comfortabel in gebruik. De grootste steken laat Motorola toch wel vallen in de hardware. De processor en GPU laten nog wat te wensen over. Gelukkig zullen de lichtere gebruikers hier weinig van merken. In de praktijk presteren al deze componenten gewoon heel goed samen. Wat je nog mist in de software kun je zelf gemakkelijk toevoegen via een custom rom. De camera is zeker een plusje als je het mij vraagt. Deze presteert vaak namelijk gewoon goed. Niet heel veel depth-of-field dat is jammer, maar daar valt mee te leven. Jammer van de gyroscoop, en dus ook de VR, maar ik neem aan dat niemand echt van plan was VR te gaan gebruiken op een 720p beeldscherm.
De Moto G 2015 (3rd gen) blijkt dus een fantastische mobiel vergeleken met wat hij kostte anderhalf jaar geleden. Het is niet erg gek dat hij toen de hemel in geprezen werd. Echter nu, anderhalf jaar later, zien we toch dat de Moto G niet meer die fantastische mobiel is. Er zijn vele concurrenten op de markt gebracht en ik moet zeggen, zonder dat ik hem uitgetest heb, dat bijvoorbeeld de Alcatel One Touch Pop 4s op dit moment een betere keuze lijkt te zijn.
Mocht je toch echt de Moto G willen hebben, maar met meer ram en opslaggeheugen? Die bestaat ook, echter moet je hier ¤50,- meer voor betalen en naar mijn idee is dat het niet waard.

.........................................................................................................................................
Ik hoop dat u genoten heeft van deze review. Laat ook zeker een comment achter wat je er goed, minder goed of gewoon slecht aan vond. Hier kan ik weer van leren en zo hoop ik in de toekomst nog betere reviews te schrijven!
Verder zou ik het ook erg fijn vinden als u mijn blog bezoekt! pancaketech.wordpress.com

Heb jij ook een Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart?

Je hebt een uiterlijk mooi review gemaakt, en inhoudelijk vind ik het ook goed (ik ben geen mobiel-geek en gebruik hem als een telefoon en niet als een PC-vervanger). Misschien dat een echte geek hier anders over denkt. Wat echter wel opvalt is de slechte grammatica en niet kloppende zinnen. Desgewenst wil ik wel voorbeelden geven. dat maakt de review slecht leesbaar voor mij. Toch een +1 vanwege het enthousiasme dat je tentoon spreidt.
Bedankt! Ik zou graag een aantal voorbeelden willen hebben van zinnen die een stuk beter kunnen. Ik ben zelf niet erg goed in Nederlands en heb moeite om grammaticaal verkeerde zinnen te vinden...