Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart Review

W00fer 18 februari 2017, laatste update op 28 februari 2017, 3.983 views

Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart

Prima voortzetting van de A-series. Duidelijk stappen vooruit met nieuwe functionaliteit. De accuduur had nog net wat beter gemogen.

Pluspunten

• Metaal
  • Gyroscoop voor VR applicaties
  • Barometer
  • Snel

Minpunten

• Batterijduur had ik beter verwacht
  • USB-C vereist nieuwe verloopjes
  • Speaker heeft nauwelijks bass
  • Nog geen Android 7

Dit is een voorlopige review, wordt aangevuld zodra het toestel langer in mijn bezit is.

Keuze voor het toestel

Eerder heb de LG G3 gehad (productreview: LG G3 16GB Zwart review door W00fer) echter is deze slechts kort in mijn bezit geweest. De voornaamste reden is dat ik het toestel te groot vond. Vooral in de zomerperiode waarin ik graag in kortere broeken rondloop bleek de LG gewoon te lomp. Daarnaast was hij erg glad en dus was ik elke keer bang dat hij op straat zou vallen.

Fast forward naar 2017, waarin Whatsapp voornemens is om de support voor Symbian af te sluiten. Ik werk nog met grote tevredenheid op mijn Nokia E72, welke echt een machine is. Grip op de achterkant, aluminium, erg degelijke bouw en een solide scherm. Een zwitsers zakmes voor zakenlieden werd het genoemd en dat is het absoluut. Veel vrienden vroegen waarom ik zo'n stokoud apparaat nog in gebruik heb. Echter is dat makkelijk te verklaren: de batterijduur is meerdere dagen, de accu's kunnen er makkelijk uit en 8 jaar na de introductie krijgt het toestel nog gewoon updates (Whatsapp en java software).

Toch werd het tijd voor een smartphone omdat de vele apps sterk in ontwikkeling zijn en enkele functionaliteit niet meer goed werkt op de Nokia E72 (agenda sync en Twitter app).

Ik heb inmiddels een Galaxy Tab 3 gekocht dus kende de Android functionaliteit en heb ook vele jaren smartphones verkocht. Steeds was er wel iets waarvan ik zei: nee.
De keuze heb ik met de Nokia E72 heel lang uit kunnen stellen. Eigenlijk ben ik ook verslaafd aan het fysieke toetsenbord. De Blackberry Classic leek me een goede opvolger, echter stopt ook Whatsapp op Blackberry OS10. Blackberry OS10 zelf leek me ook redelijk end of life. De Blackberry Mercury en Priv blijven over, echter te groot, te duur en te dik.

In de familie had ik al ervaring met een Samsung A3 2016 waarbij de prijs kwaliteit verhouding me positief is opgevallen. Ik heb al een jaar of 12 Samsung en het bevalt erg goed. Oudere Samsungs staken moeiteloos boven de rest van de merken uit qua features.Bijvoorbeeld de ondergewaardeerde i8910 en de S8500, welke ik nu op een custom rom Android heb draaien, terwijl deze eigenlijk op Bada 2.0 draaide. Samsung is dus lang houdbaar met custom roms. Dat vind ik ook zeker een eis.

Ik heb lang getwijfeld om in plaats van de A3 2017 een iPhone SE of een Sony Xperia Compact te kopen maar na het lezen van diverse reviews, teardowns en blogposts bleken deze niet geschikt. De accu is simpelweg teveel te diep begraven in de Sony en de iPhone te duur voor wat hij biedt.

Prijs is een belangrijk aspect geworden in telefoonland aangezien de techniek zo hard gaat. Ik zag dan ook geen reden om een S7 of S8 te kopen, aangezien zij niet vaker updates krijgen en je wel een premium betaald voor weinig meerwaarde. De S6 was nog een optie aangezien deze een oplik toetsenbordje heeft.

Games zullen wat beter draaien op de flagships en je hebt 4K en beeldstabilisatie voor video maar verder kunnen de midrangers zeer goed meekomen voor huis tuin en keuken gebruik wat ik ermee doe. Mocht je echt je telefoon als kantoor in gaan zetten of als portable bioscoop dan kan een flagship voordelen bieden. Verder heeft de A3 2017 alles wat een normale app gebruiker nodig heeft vind ik.

De A3 2017 heeft geen mogelijkheid tot het simpel verwijderen van de accu, maar van wat ik gezien heb kan het uiteindelijk meevallen aangezien het een vaste cel is die niet vastgesoldeerd zit.

Ik heb lang op de A3 2017 gewacht. De A3 2016 was voor een zeer voordelige prijs te krijgen tijdens de BTW actie van Mediamarkt maar mist enkele features van deze tijd, waaronder USB-C en de gyroscoop voor VR applicaties, vandaar de keuze voor dit nieuwere model.

Toestel in ontvangst nemen

Het eerste exemplaar wat ik pre-orderde via Coolblue zaten de camera's scheef in, niet precies recht in het midden voor het camera gat. Samsung zegt zelf dat bij optisch gestabiliseerde camera's dit normaal is, bij deze telefoon is er geen sprake van stabilisatie en moet dat dus gewoon goed zijn vind ik. Het vervangende exemplaar is al iets beter, echter heb ik ook tablets nagekeken van Microsoft en Samsung en overal is het net ietsje scheef. Sommige merken hebben er totaal geen last van en is het precies recht. Het zijn van die kleine dingen waar ik me toch wel aan kan storen.

Toestel in eerste gebruik

Het metalen toestel is echt een upgrade ten opzichte van de A3 2016. Nog net ietsje dunner, ronde hoeken en diep zwart. Het is echt zwarter dan ik gedacht had. De antennebanden aan de buitenkant vallen nauwelijks op. Er is geen uitstekende camerabult meer waardoor het toestel plat op tafel ligt. Geen wiebels te bekennen. De speaker is helaas niet wat ik gewend ben. Mijn oude i8910 had stereo speakers met fatsoenlijke bass en ook de Nokia E72 had met zijn grote speaker echt goed geluid voor een single speaker. Bij deze telefoon is dat minder, wellicht vanwege de IP68 rating. Wellicht kan ik met de equalizer dit nog wat verbeteren.

De vingerafdruk scanner ga ik vanwege de fraudegevoeligheid niet gebruiken en ook bij NFC zet ik mijn vraagtekens vanwege de weinige toepassingsvormen die er zijn.
De waterdichtheid van het toestel ga ik verder ook niet testen, ik gebruik het in combinatie met een hoesje.

Batterijduur

Na een eerste laadsessie met alle settings op automatisch was ik niet geheel onder de indruk van de accuduur. De opgegeven 15 uur webbrowsing op wifi van GSMArena haalde ik bij lange na niet. 17% batterijverbruik per uur op wifi is toch wel waar je rekening mee moet houden met de brightness op auto en alleen in binnen locaties. Buiten branden de pixels harder maar daar ben ik nog niet geweest. Na aanpassing van de brightness tot manueel 20 a 25 % daalt dit naar zo'n 7 a 10% per uur waardoor ik er 9 uur mee heb kunnen doen aan screen on time. Acceptabel, maar niet geweldig voor een 14nm telefoon. Wellicht dat ik mijn mening nog iets bijstel als ik verder ga zonder wifi. 4G prestatie is rond de 45 mbit op Vodafone. Ik had hoger verwacht maar ga nog verder testen in het land, waar mogelijk al snellere 4G te vinden is.

Warmte

De A3 2017 wordt een klein beetje warm bij videokijken, niet noemenswaardig. Als de video door de GPU gerenderd wordt kan het wellicht nog wat veranderen, vereist verder testen.

Scherm

Een van de redenen om ook voor de A3 2017 te gaan is het AMOLED scherm. Als je zoiets hebt wil je eigenlijk niet meer terug vanwege de zwartwaarden. Het scherm ziet er prima uit en heeft gelukkig niet de blauwzweem welke de G3 wel had en waar bij de X Compact ook over gepraat wordt. Het scherm zit recht, is netjes en de bezels zijn smal. Touch gevoeligheid is prima en het draait vlot mee bij roteren.

GPS

Ik heb een korte test gedraaid met een sensor app en de fix (zonder Google assistentie) is zeer snel.

Fotocamera

Ik heb onvoldoende vergelijkingsmateriaal om hier iets over te kunnen zeggen. Ten opzichte van de Nokia E72 schiet de camera veel sneller en veel helderdere foto's. Ik was in principe tevreden over de Nokia foto's dus het is maar net wat je gewend bent. De S8500 foto's zijn soms erg donker en dat is bij de A3 2017 al wat beter. De selfie flitser werkt beter dan gedacht echter zijn de pro camera features niet te gebruiken in selfie modus. Vreemd. Je hoort een kleine focus klik bij het switchen tussen de camera's. Of dit goed is weet ik niet, het is iets om later te beoordelen.

Software

Als je het toestel opstart krijg je eerst een stuk of 5 disclaimers te zien welke ik allemaal uitgevinkt heb. Het lijkt wel alsof het steeds verder gaat bij Samsung.

Android 6.0.1 met beveiligingsversie 1 Januari 2017 (na OTA update) is ge´nstalleerd. Gek is dat op de A3 2016 de februari 2017 update al uit is, en bij deze nog niet.
De software bevat een paar vertaalfoutjes maar is verder netjes met Grace UX welke voorzien is van zeer minimale bloat. Ik weet dat erover geklaagd wordt, echter heb ik alleen Galaxy Apps, de Google en Microsoft Suite en S Health, S Voice en Samsung Members gezien. De helft daarvan gebruik ik niet. Geavanceerde software features zoals in de LG G3 zitten moet ik nog verder bekijken. Echter hoe dichter bij stock Android hoe liever. De multi window modus ontbreekt en dat is erg jammer.

Het toestel is snel, nog net iets sneller dan de A3 2016. Ik vind het een gemis dat er geen Android 7.0 out of the box leverbaar is, terwijl de Xperia X Compact dat wel heeft. Samsung moet Úcht hier een stap in gaan maken, hun nieuwste toestellen gewoon leveren met het allerlaatste wat er te krijgen is.

Ik heb afgezien van een gesubsidieerd providertoestel, aangezien je dan een tussenstap hebt en de provider de firmware goed moet keuren. Mogelijk verlies ik daardoor bellen over 4G en bellen over Wifi (Vodafone features) maar ik ga later over naar een andere provider en zit niet op diverse locks of firmware incompatibiliteit te wachten. Daarnaast kun je je afvragen of een provider niet nog eerder dan de fabrikant zelf al stopt met updates. En het is al niet heel lang bij Samsung (1,5 a 2 jaar max).

Leveringsomvang

Bij dit toestel zit een verloopje van USB-C naar micro USB. Nergens is te vinden of dit alleen charge is of ook sync & charge. De dataverbinding moet ik nog verder testen. De lader is een 1.55A witte lader met los te koppelen USB snoer. Erg stom bij een zwart toestel. Misschien is het een kostenplaatje voor Samsung maar het blijft erg vreemd.

Extra functionaliteit

USB-C: dit is een van de eerste toestellen met USB-C (als je kijkt op GSMArena). Er is nog weinig over de specs bekend. Fast charging schijnt ondersteund te worden maar de lader kost 24,99 dus heb ik niet erbij aangeschaf. Het is USB 2.0 en wat er mogelijk is moet ik verder nog uitzoeken. Het vereist wel diverse nieuwe verloopjes waar ik niet zo blij mee ben.

USB-Host: volgens diverse apps zou dit moeten werken maar het verloopje van usb-a naar micro usb wat ik heb in combinatie met het usb-c verloopje uit de doos werkt niet. Ik heb getest of het pin incompatibliteit was (Samsung heeft 5 pins en 11 pins micro USB pluggen gehad) maar dat was het niet.

MHL: dit schijnt niet te werken aangezien USB-C via displayport HDMI uitstuurt. HDMI heb ik dus nog niet.

Bluetooth: kort getest en het werkt prima. Verdere functionaliteit van Bluetooth 4.2 nog niet getest.

Samsung Side Sync: werkt erg goed. Geen gerommel met drivers, handige features. Bedien je telefoon op je computer of Mac.

3.5 mm jack: nog niet getest

Voorlopige conclusie

De Samsung A3 2017 is een stap vooruit ten opzichte van de A3 2016. Nieuwe features zijn de gyroscoop, barometer, USB-C, IP68, vingerafdruk sensor en volledig metalen behuizing. De 329 euro die het toestel kost is echter wel echt op het randje gezien de aanstormende Chinese concurrentie. Voor iets meer koop je een OnePlus, Xiaomi of een Huawei met meer ram, meer interne opslag en een snellere chipset. Hoe het daar zit met garantie en reparatie durf ik eigenlijk nog niet aan. De A3 2017 is nieuw en de te verkrijgen accesoires zijn nog niet talrijk. De standaard Neon Flipcover heb ik niet genomen omdat ik een flipcover niet handig vind, het haalt het toestelgevoel weg. Deze heeft wel als extra functionaliteit dat hij notificaties kan weergeven met een oranje glow.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart?

De Samsung Galaxy A3 2017, ik kreeg vorige week het bericht dat ze verkrijgbaar zijn in Nederland. Ik ben een liefhebber van kleine telefoons en ik hoopte eigenlijk dat er een processor in zou zitten die op hetzelfde niveau zit als de Samsung S6. Volgens mij is dat niet het geval, maar het zou erg fijn zijn geweest :)
Met de huidige verkoopprijs vind ik hem erg duur voor wat je ervoor terugkrijgt. Ik hoop dat Samsung de software ondersteuning nog lang door zal laten lopen, want het blijft een mid-range telefoon. Mocht je in de gelegenheid zijn om wat benchmarks en foto's toe te voegen, dan zou ik dat erg tof vinden.

Hier zijn verder de antwoorden op je vragen:

USB-C:
Wat versta je onder nieuw? De eerste high-end Android usb-c telefoons zijn in 2015 uitgekomen en in 2016 zijn er veel usb-c telefoons uitgebracht in diverse prijsklassen.
Fast charging versie,
Als dat aanwezig is, dan zal men dat over de daken roepen ;) In dit geval is dat waarschijnlijk niet aanwezig
of het USB 2.0 of 3.0 is weet eigenlijk niemand
Heb je het hier nog wel over de telefoon? Er zit usb 2.0 op, dat staat op de productpagina van Samsung:
Het is mij nog niet gelukt om mijn huidige USB testapparatuur werkend te krijgen. Misschien werkt het wel met usb-c apparatuur, maar in ieder geval niet met een verloopstukje.
Ik heb een usb-stick, usb -> lan converter en een usb-hub geprobeerd, maar niets wordt ondersteund door de diverse telefoons die ik heb getest (Xperia X compact, LeEco Le Max2, LeEco Le en de Xiaomi Mi4s).

usb-c hoeft niet verplicht usb 2.0 te zijn, maar het lijkt erop dat het gros wel gebruik maakt van deze tragere verbinding.
Dank. De LG G3 heeft USB 3. Nu dit USB-C is had het ook 3.0 kunnen zijn. Echter is Samsung na de S5 weer naar USB 2 gegaan dan...

Er staan minder dan 100 toestellen met USB-C op GSMArena. Dus relatief nieuw tov de andere merken. LG zie ik er bijv nog niet mee op de midrangers.

Benchmarks komen nog ja.
Camera samples misschien. Ik ben niet in de positie om echt te vergelijken. Het is mij op camera gebied al snel goed.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 18 februari 2017 11:52]

De LG G3 heeft zeker geen USB3.0! Dat is onmogelijk over een 2.0 Micro USB-aansluiting.

Verder heeft iedere Android smartphone een dergelijke gyroscoop tegenwoordig en een barometer komt ook steeds vaker voor.
De A3 2016 heeft geen gyro. Wat heel veel mensen vergeten is dat de featureset allemaal genoemd wordt over 400 euro plus toestellen. Ja het stikt van de toestellen ja maar dat zijn veelal of Chinezen of A merken van toestellen de hogere ranges. De A serie is een lower to mid end. In dat licht is deze recensie geschreven.

Je ziet veel reviews ja dit is niks en dat is niks, nee natuurlijk kan dat niet voor een toestel met ruim driehonderd euro verschil ten opzichte van de top end....
Ik kan nog verder zoeken maar heb deze bron gevonden.

Ik snap wat je bedoelt gezien de plug echter gaf het toestel continue die melding. Ik heb het niet meer dus ik kan het niet verifiŰren. Mocht het te verwarrend zijn dan haal ik het weg want het is offtopic.
Fast charging is er wel (zie review van Tweakers redactie zelf), maar aangezien de lader 24,99 kost (ik koop geen imitatie) ben ik dat niet van plan.
Dag woofer.
Leuke review. Alleen bij het scherm in combinatie met buiten.
Je geeft aan dat de backlight harder gaat branden. Maar aangezien amoled is. Heb je geen backlight. Elke pixel geeft zijn eigen light. Daardoor heb je zo mooi contrast. Elke pixel kan z'n eigen felheid regelen. Waardoor zwart, zwart is etc.
Inderdaad, ik was abuis. Wordt nog aangepast.
Hoe is de batterij nu?
Ik heb veel gesloopt om hem beter te krijgen. 4G uit en 2G aan en WiFi uit scheelt enorm. Apps freezen, dingen deinstalleren, tweaken. Het is voorlopig nog niet klaar.

Ik heb zelfs het idee dat het blauw licht filter wat doet qua accu, positief.

Het is denk ik net iets meer dan een dag qua accu. De echte on the road use moet nog komen. Ik had twijfel om het toestel om te ruilen maar is niet meer nodig.

Wat ik nog wil testen:
-Batterijverbruik met veelvuldig filmen, YouTube streamen op 4G en langere telefoongesprekken, muziek afspelen. Vooral die laatste zou ruim over de 30 uur moeten halen. Dat klinkt enorm lang.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 15 maart 2017 23:55]

Kan het niet zijn dat er iets mis is met jouw exemplaar? Ik lees overal dat je zelfs met zwaar gebruik een hele dag wel zou moeten halen. Dat vertaal ik naar iig 6 uur schermtijd (whatsapp,browsen) op een dag van toch wel 16 uurtjes (miss iets minder met 3g, met wifi haal je namelijk altijd meer schermtijd).

In alle accutesten doet de a3 2017 het ontzettend goed (Tweakers, Techradar, Gsmarena etc.).

Bij de recensies op coolblue ben jij met nog 1 andere reviewer de enige die zegt dat de batterij tegenvalt. (Ook de andre 2 Tweakers die een review geplaatst hebben zijn tevreden met de accuduur product: Samsung Galaxy A3 (2017) )

Ik geloof je natuurlijk wel :*) , maar ik vraag me af of bij jouw exemplaar misschien toevallig alles niet helemaal in balans is waardoor je slechtere resultaten hebt.
De test van GSMArena waar jij op doelt is zeker meegenomen in mijn overweging om hem mogelijk om te gaan ruilen. Ja ik vind het ook vreemd maar kan er verder niet zoveel mee.

Volgens Samsung zijn alle toestellen na het Note 7 debacle triple checked. Van Samsung ga je dus geen gelijk krijgen. Dit is het tweede exemplaar al, omdat in het eerste de camera's (naar mijn mening) er scheef in zaten. Je gaat dat niet 100% krijgen is mij door Coolblue ook al gezegd. Om hem nu NOG een keer om te ruilen vanwege de batterij vond ik te ver gaan. Ik heb een vrij recente A3 2016 (van vorig jaar dus) geleend en mijn toestel neergelegd en precies hetzelfde gedaan op de A3 2016 en de batterij ging even hard naar achteren.

Wat betreft de batterij is er een hele hoop niet duidelijk:
-Hoe heeft GSMArena gemeten?
-Wat is "zwaar gebruik"?
-Wat stond er geinstalleerd?

Met wifi haal je stukken minder schermtijd, wifi is echt een grootverbruiker van accu. Niet alleen op dit toestel maar ook op mijn tablet, laptop en nog meer (2,4GHZ). Het scherm trekt nog harder. Mijn eerste testen waren op auto brightness. Dat betekend dat er soms ook 100% brightness gevraagd wordt. Nadat ik de brightness terugschroefde naar 20 a 25 % scheelt het al behoorlijk. Terwijl in helderheid het helemaal niet gek veel uitmaakt heb ik het idee.

Je moet niet vergeten dat GSMArena en andere sites hun gegevens van de fabrikanten aangeleverd (kunnen) krijgen. Zij hebben er een commercieel belang bij om positief over toestellen te schrijven immers.

In de recensie van Techradar staat:
"In general usage, we were frequently getting through to bed time with 50% or more left in the tank. This was with what we’d term moderate use - so a few calls, texts, and instant messages, a fair amount of web browsing, and some light gaming".

Je weet niet hoelang ze gegamed hebben, few calls van hoeveel minuten per gesprek, op welk netwerk met welke verbindingskwaliteit, fair amount of webbrowsing: hoelang dan?

Als zij een uurtje browsen en een kwartiertje gamen en een kwartiertje bellen fair amount vinden, dan kom ik ook wel op de 50% ja. Verder weet je niet in hoeverre zij bijvoorbeeld GPS of NFC aan hadden.

M.a.w. neem van mij aan dat je die testen altijd met een korreltje of twee aan zout moet nemen. Het is net als met een auto, de een rijdt als een coureur en haalt 1 op 5, de andere haalt 1 op 8.

Ik heb naar eer en geweten getest en zou de batterij zeker niet als "excellent" bestempelen. Excellent is 3 dagen use zonder opladen.
Ik twijfel tussen de a3 2017 en de j7 2016. Samung A3 2017 vs. J7 2016 (Vooral ACCU) Lenovo P2??

Over beide toestellen zeggen gebruikers dat ze lang meegaan (en beide doen het goed in de test van gsmarena).

De moto g4 zou ook een goede batterij hebben, maar toen ik die ging testen bleek dat ook niet zo te zijn. Ik heb de helderheid op niet eens 50 procent gezet en heb 20 minuten zowel op wifi als op 3g continu op links gedrukt op nu.nl (zodra een pagina geladen was scrolde ik naar beneden en klikte ik op de volgende link). Vervolgens keek ik hoeveel procent van de batterij werd gebruikt.

Ten eerste werd de telefoon warm (heb twee telefoon getest) en ten tweede waren de tijden waardeloos: met 3g net 6 uur en met wifi 8,5 uur. Dit was dan ook nog eens op basis van die 20 minuten. :? Op een hele dag haal je die tijden bij lange na niet.

Ok, dit was een bijzonder lange post om te zeggen: ja, het is beter als je zelf testen uitvoert dan alleen afgaan op wat mensen zeggen. 8-)
De A3 2017 wordt niet warm. Je moet niet vergeten dat de J serie ONDER de A serie gepositioneerd is. Ik heb in je topic nog wat aanvullende informatie geschreven omdat de J7 hier offtopic is.
Ik vind het een prachtig toestel. Is zeer goed in gebruik en makkelijk te bedienen. Kwaliteit is groot en het beschikt over een uitstekende camera's die is voorzien van een nuttige camera-app met allerlei features. Enige minpunt is misschien het geluid,dat kan iets beter.