Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

loekf2 17 februari 2017, laatste update op 7 juni 2017, 2.756 views

AVM FRITZ!Box 7581

De FRITZ!Box 7581 is sinds kort het standaard modem van XS4ALL. Ik gebruikte tot nu toe een eigen FRITZ!Box 7490 vanwege 802.11ac en 5 GHz (de standaard 7360 die je altijd kreeg had dat allemaal niet). Via een abonnementsverlenging kon je gratis het nieuwe topmodel de 7581 krijgen.

Pluspunten

• Strak design
  • Simpele installatie
  • 2.4 GHz, 5 GHz router (dual-band)

Minpunten

• Software bugs (zie hieronder)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
ik had tot nu een FRITZ!Box 7490 in gebruik, die ik het zelf gekocht had. Met name omdat de standaard FRITZ!Box 7360 die je bij XS4ALL krijgt geen 5 GHz support had (en dus 802.11ac).

Via een abonnementsverlenging kwam ik in het bezit van een FRITZ!Box 7581. Dit is het nieuwe top model, het lijkt erop dat de 7580 niet buiten Duitsland verkocht gaat worden.. ondanks dat ie wel op de engelse versie van de AVM website staat.

De 7581 is een beetje een cost-down van de 7580 omdat de MU-MIMO ontbreekt.

Nu is er veel gedoe over de 7580 en 7581 modellen:

- De firmware is instabiel (spontane reboots etc)
- Mix van engels en duits in de (web) user interface.
- DECT issues
- DSL traint lager in dan normaal

Dus ik was benieuwd...

Standaard kwam dit modem met firmware (FRITZ!OS) 6.54. Ik vond het traag werken en af en toe bleef ie hangen bij bepaalde web pagina's.

Er is sinds gisteren een nieuwe versie, 6.80, en ik ben geen taal issues tegengekomen.

Wat er nog wel in zit:

- Poort verwisseling mbt FON1 en FON2 (dus waar je je analoge telefoon aansluiting in stopt, bv. DECT basestation, als je de ingebouwde niet wilt gebruiken).
- Poort verwisseling voor LAN poorten. Ik zit dat m'n switch op LAN2 zit, terwijl ie in LAN1 zit. Dit is niet consistent, op de hoofd pagina klopt het wel.

Qua DSL snelheid lijkt alles ok.

EDIT 2017/2/19: en we hebben de eerste restart te pakken. Morgen gaat het oude modem terug op z'n plek.

EDIT 2017/2/28: toch even aangekeken. Na de laatste reboot werkte vast internet wel (via kabels, LAN etc), maar via WLAN niet. Na een factory reset werkte VDSL wel, maar geen PPoE (netwerk verbinding). Na nog een factory reset was alles weer ok. Sindsdien is het modem en de WLAN stabiel. Wel een labor versie (beta) op m'n 1750E moeten zetten omdat m'n Withings Home er steeds uitlklapte terwijl er verders niets aan de hand was.

Conclusie: XS4ALL en AVM hebben zwaar zitten blunderen met dit modem. Het is/was gewoon niet af en klaar om aan XS4ALL klanten gegeven te worden. Ik en vele anderen voelen ons beta tester. De communicatie van XS4ALL is erg gebrekkig. Via via hoor je dat ze problemen kennen, maar als ik bv. naar:

Wordt dit modem nog steeds als een 1e klas modem verkocht

Lijkt erop dat ze nieuwe klanten nog steeds een 7369 geven, gelukkig...

Update 4 mei 2017:

Toevallig in contact gekomen met een XS4ALL helpdesk medewerker. Hij heeft een beta naar mijn 7581 gepushed (06.80-44203 BETA) die blijkbaar iets met de watchdog timer doet. Het uit zichzelf opnieuw opstarten zou nu over moeten zijn.

Update 10 mei 2017:

Weer een nieuwe beta van XS4ALL: 6.80-44550

Het automatisch herstarten lijkt sinds deze betas over te zijn. Aangezien er geen changelog is, is het lastig om te beoordelen of de andere issues (WIFI, DECT, user interface etc) ook zijn opgelost. De grootste ergernis van dit modem lijkt echter opgelost te zijn.

Update 6 juni 2017:

Op 15 mei heeft AVM eindelijk firmware 6.83 uitgebracht. Deze lijkt stabiel, maar een aantal issues zitten er nog steeds in:

- DECT. Als je DECT telefoons van AVM hebt, vereist de firmware de laatste update voor deze telefoons. Deze kun je echter niet apart downloaden, de update wordt gedaan via het modem. Echter de 7581 om de een of andere manier update de firmware niet. Dus workaround is dit via een ander modem te doen (bv. FRTIZ!Box 7490 of 7369). Slordig.

- Issues met verkeerde country ID voor WIFI en DFS zijn nog niet opgelost.

Wat deze firmware wel doet is zonder herstarts werken.

Misschien dat bij een volgende release (6.86 ?) de firmware dan eindelijk "feature complete" is.....

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?

En bij de internet monitor (die bij mij niet lijkt te werken) staat:
"Downstream" shows the amount of data being loaded from the Internet to your home network. "Upstream" shows the flow of data from your home network to the Internet. "Downstream" shows the amount of data being loaded from the Internet to your home network. "Upstream" shows the flow of data from your home network to the Internet.

Dat is dus dubbelop. Wat ik ook wel storend vind is dat de monitor van de ingetrainde VDSL (in mijn geval) waarde uitgaat terwijl dat niet je afgenomen download hoeft te zijn. VDSL is bij mij ingetraind op 107Mb/33Mb terwijl mijn bandbreedte wordt geshaped op 50Mb. Die zou ik dan ook graag met de hand willen aanpassen ....

O ja, en als je 8 IP adressen hebt, is dit wel de meest vreemde implementatie die ik ooit gezien heb, iemand van XS4ALL heeft me er even doorheen geholpen, dat was mij anders totaal niet gelukt. De boel wordt op de LAN port geprovisioned, maar moet je verder openstellen via het port forwarding Permit Access menu, waarbij ICMP sowieso niet wordt doorgelaten. Kortom, wel 8 ip adressen, maar toch een tikkie mank.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 18 februari 2017 21:25]

Heb jij ook last van restarts ?

Ik had vanavond tijdens wat Netflixen dat dit modem ineens gingn rebooten. 1e keer sinds gistermiddag.

Mijn conclusie is dat AVM met firmware 6.80 het lek nog steeds niet boven heeft. Als ik wat rond neus op Duitse website (zie ook Amazon) dan is de situatie rond de FRITZ!Box 7580 niet veel beter.

Onbegrijpelijk hoe XS4ALL hier mee om gaat. Ik zou bijna zeggen, ga alsjeblieft Experia 10 modems van moederbedrijf KPN weg geven en stop met AVM.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 19 februari 2017 01:48]

Heb jij ook last van restarts ?
Tot nu toe niet - net nog even gekeken. Maar tevreden ben ik nog niet, navigeren in het Fritz menu gaat traag, en de configuratie van die 8 IP nummers vind ik ronduit slecht gedaan.

Heb je al eens gekeken of de settings van je xDSL lijn (Line Settings) wat robuuster kunt zetten? Ik wil nu even kijken hoe dat precies heet, maar het scherm blijft zo'n ronddraaiend ding laten zien. 't Lijkt inderdaad niet stabiel, zou het een memory- of procesleak zijn dat hij op een gegeven moment reboot omdat zijn resources op zijn? Ik laat de 7490 er nog maar even naast hangen.

Ik heb overigens wel de luxe van twee providers en een load balancer, dus op de zondagmorgen merk ik er weinig van ...
Lees maar eens:

vol ontevreden duitsers. Ik wacht nog even met de 7490 er weer aan. Maar eens diagnostics uitgezet, schijnt ook een relatie met die reboots te zijn. Idd kan een memory leak zijn, maar als ze al maanden aan het knoeien zijn met ook de 7580, waarom is het lek nog steeds niet boven.
Mooie review, maar kijk maar eens op https://avm.de/produkte/a...ritzbox/alle-anschluesse/

Dan zie je dat het grote verschil tussen de AVM FRITZ!Box 7580 en 7581 is dat de 7581 VDSL-Bonding ondersteunt. En dat is nu precies wat klanten met een lage internetsnelheid kunnen gebruiken. In mijn geval wordt er NU max. 28Mbit/s doorgevoerd en door bonding met de 7581 kom ik dan uit op bijna. 50 Mbit/s
Klopt, dat is ook de reden dat XS4ALL nu dit modem voert. Echter dan moet KPN/XS4ALL wel bonding aanbieden. De redenen zijn mij niet altijd duidelijk. Ik heb zelf 111 Mbps down, maar bonding is niet beschikbaar.

BTW, nog steeds geen info over de alles-oplossende firmware (6.83 ??). Het is nu meer dan 2 maanden geleden (2 1/2 maand) sinds de 6.80 update en zowel XS4ALL als AVM verschuilen zich achter statements als "snel", "1-2 weken", "deze week", "we zijn nog steeds aan het testen".
Hoi Loek, dat kun je telefonisch opvragen bij de salesafdeling van XS4ALL. De upgrade kost niets en er komt een gratis monteur langs. Deze monteur heb je echt nodig omdat er fysiek eea in de centrale moet worden aangepast op jouw lijn.
Is dit echt zo ? Ik heb het diverse keren bij de helpdesk gevraagd en volgens hun was het niet mogelijk. Fourstack laat ook geen pair bonding zien.

Bij mijn zus hebben de buren wel bonding, maar bij haar kon het weer niet. Straat zou open moeten. Op dit moment zit ze met 36 Mbps down, enkel draads.
En waar ik OOK uitermate ontevreden over ben is dat sommige settings met een telefoon bekrachtigd moeten worden. En inderdaad, bij mij hangt er geen telefoon aan. Tot de 7490 was ik wel enthousiast over die Fritzdingen, maar het gaat nu echt de verkeerde kant op.
Dat kun je (gelukkig) uitzetten in het security-menu.
Ook voor het uitzetten moet je overigens wel een keer op een knop gaan drukken.
Met de huidige - nog steeds brakke - firmware kan dat inderdaad, toen dacht ik nog niet, maar het bericht waar je op reageert 't is inmiddels weer een paar dagen geleden ...
Zijn er mensen die - net als ik - dit modem hebben gekregen via een contractverlenging?
De teleurstelling was groot (net als het aantal bugs) en inmiddels draai ik weer (noodgedwongen) stabiel op mijn vorige Fritz, een 7360v2 met firmware versie 6.52.

Hopelijk zijn de problemen met de 7581 opgelost zodra KPN vectoring en/of pair bonding gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door renevane op 6 maart 2017 13:13]

Pfft... jij bent er dus ook in getrapt !

Dit modem is op argeloze en trouwe XS4ALL klanten in October 2015 losgelaten met brakke firmware. En nog steeds prijst XS4ALL het aan als:

"Eersteklas draadloos modem"

Nu snap ik dat XS4ALL marketing iets heeft met "eerste klas", maar als je na 5 maanden nog steeds met droge ogen beweert dat dit een goed en stabiel modem is dan ben je echt knettergek.

Na mijn dubbele factory reset heeft mijn 7581 1.5 week stabiel gewerkt. Afgelopen weekend was er een restart (trager WIFI, URLs die bleven hangen en hopa restart). Irritante is dat het modem z'n system logs cleared bij een restart, dus je kunt niet snel vinden wat er mis was.

Overigens heb ik vectoring en stabiel 112 Mbps/33 Mbps als dit modem werkt.

Ik heb nog eens een boze klacht naar XS4ALL gestuurd met vezoek om de autistische communicatie te verbeteren.

Blijft wachten op AVM todat die een magische firmware te voorschijnt toveren die alle bugs oplost.
Tsja, ik kan me niet voorstellen dat XS4ALL hier erg blij mee is, hoewel nergens op hun website ook maar een hint te vinden is die verwijst naar de problemen met hun 'eersteklas' 7581-modem. De enige informatie komt van XS4ALL-abonnees hier op Tweakers en op het XS4ALL-gebruikersforum.

De berichten tot nu toe stemmen hoe dan ook niet vrolijk, maar ik blijf benieuwd naar eventuele vervolgacties van XS4ALL en/of Fritzbox-fabrikant AVM.

Misschien - een gokje - ligt de hele kwestie gevoelig, maar een briefje of e-mailtje met uitleg over de problemen naar de 'afnemers' van het 7581-modem zou XS4ALL hebben gesierd, zeker ook omdat het met name de trouwe abonnees zijn die van de nieuw-modem-bij-contractverlening-actie gebruik maken.

[Reactie gewijzigd door renevane op 6 maart 2017 14:34]

Het heeft er alle schijn van dat de 7581 te snel uitgerold is. Ik kom inderdaad regelmatig Duitse teksten tegen en ook portforwarding heeft nu een wazige naam. Ik gebruik hem niet voor dsl en telefonie dus daar heb ik geen ervaring mee.
Hij is nu sinds 3 uur gistermiddag "up". Ik heb wel DECT, Mediaserver, NAS uitgezet. Ook heb ik de tweede DSL aansluiting niet in m'n modem via de Y-kabel zitten (alleen de linker van het ISRA is aagesloten, ik heb geen pair bonding).

In de 6,80 release heb ik geen taalfouten meer kunnen ontdekken, de originele 6.54 release was een drama.

In de GUI zitten eigenlijk nog 3 bugs:

- FON1 en FON2 verwisseld
- LAN poorten op sommige plekken verkeerd herkend
- DSL statistics bevatten veel lege plekken, bv. de DSLAM stats zijn niet zichtbaar.

Port forwarding heet nu Permit Access, dan Port Sharing. Ik zoek me iedere keer een breuk bij de installatie van een nieiuw modem.
De vraag is met welke provider jij belt.
Hoe bedoel je ? Ja ik heb VOIP bij XS4LL :)

Blijft natuurlijk slecht dat je als je pech hebt al een half jaar dit modem in je maag gesplitst krijgt en er veel tijd in moet stoppen om tot een werkende oplossing te komen.

Communicatie vanuit XS4ALL nog steeds erg slecht natuurlijk.
Dat is jammer om te lezen, want ik heb wel degelijke hele goede ervaringen met XS4ALL.
Ik tot nu ook, maar met dit VDSL modem hebben ze behoorlijk lopen te blunderen.
Waarschijnlijk omdat de desbetreffende monteur niet de aanpassingen in de (wijk) centrale kon doen. Ze moeten namelijk 2 lijnen bundelen. Dat deed in mijn geval een KPN monteur, daarna kwam hij het bij mij thuis afronden.

[Reactie gewijzigd door The_Brug op 8 juni 2017 12:51]

Omdat ik constant problemen had met een aantal jaren oude telefoon set (3 toestellen), waarvan de accu's soms maar een maand meegingen, besloten om 2 Fritz!Fon toestellen aan te schaffen.
Die bieden een breed scala aan opties die me wel aanstaan. En wat ik op de AVM site zag (en zie) kun je er heel veel mee.
Echter, bepaalde opties vereisen een nieuwere Fritz!Box dan de 7360 die ik nu heb staan of de nieuwe software 6.83 downloaden. Echter dat laatste blijkt onmogelijk te zijn omdat ik een te oude versie van dit model heb (v1 i.p.v. v2).
Na contact met XS4ALL geven zij aan dat ik gewoon een nieuw modem kan bestellen, de 7581. En gelukkige vertellen ze er bij dat ik beter kan wachten met bestellen, omdat er nog wat problemen met de software zijn en dat de Fritz!Fon's nog niet goed werken.
Als ik deze draad doorlees zijn dat niet de enige problemen. Ik wacht dus nog even met bestellen totdat een nieuwe versie van de software beschikbaar komt.
Wat ik niet snap is dat XS4ALL dit modem blijft aanbieden, wetende dat er vette problemen mee zijn. Als provider zou ik dan terugvallen op bijvoorbeeld de 7490.
En dan het line-bundling verhaal. Kan iemand mij het voordeel uitleggen, zo technisch ben ik nou ook weer niet. Wel heeft een paar maand terug een monteur 'iets' in de centrale aangepast, omdat ik problemen had met de snelheid (viel terug tot onder de 10Mbps). Die was daarna wel weer goed op bijna 40 tot 50Mbps (blijkt toch af te hangen hoe ver/dicht je van een centrale afzit). Misschien dat hij line-bundling heeft geregeld, maar dat kan ik waarschijnlijk met een 7360 niet zien.
Dus, voorlopig geen 7581, totdat er nieuwe software is en de boel stabiel is.
Ik volg deze draad wel om te zien of iemand geen problemen meer heeft. Bedankt allemaal!