Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart Review

GTACrimeTestpanel 17 februari 2017, laatste update op 18 februari 2017, 2.732 views

Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart (Testpanel)

Fijne, moderne telefoon voor een zachte prijs. Premium bouwkwaliteit, waterbestendig, een mooi scherm met een prima camera. Ook de accu gaat lang mee. Nadelen zijn de slechte vingerafdrukscanner en Android 6, maar hier valt mee te leven. Aanrader!

Pluspunten

• Mooi scherm met Always On modus
  • Premium bouwkwaliteit
  • Accu gaat lang mee
  • Waterbestendig
  • USB-C

Minpunten

• Vingerafdrukscanner is niet fijn
  • Bloatware
  • Android 6

Algemene beoordeling

Fijne, moderne smartphone voor een zachte prijs. Premium bouwkwaliteit, waterbestendig, een mooi scherm met een prima camera. Ook de accu gaat lang mee. Nadelen zijn de slechte vingerafdrukscanner en Android 6, maar hier valt mee te leven. Aanrader!

Featureset

Het toestel heeft een rijke set aan features:
- Mooi 5,2" scherm met Full HD resolutie en Always On modus
- Er kan een MicroSD kaart geplaatst worden voor extra opslag (tot 256GB)
- Opladen gaat snel en makkelijk met USB-C (converter meegeleverd)
- Waterbestendig
- Vingerafdrukscanner
- Twee 16MP camera's

Bereik

Ik heb geen uitgebreide metingen gedaan, maar ben geen problemen tegengekomen bij normaal gebruik. Ontvangst van 4G en Wifi zijn in mijn beleving prima. NFC en Bluetooth heb ik niet kunnen testen.

Accuduur

Het toestel heeft een flinke accu van 3000 mAh. Ik ben gewend dat mijn iPhone in de loop van de dag leeg raakt, maar dit toestel gaat echt twee dagen mee. Ook fijn is dat het opladen zelf erg snel gaat. In 1,5 uur is het toestel volledig opgeladen.

Gebruiksgemak

Het toestel ligt lekker in de hand en is erg responsive. De USB-C oplaadkabel is fijn: je hoeft niet langer te zoeken wat de bovenkant van het stekkertje is. Ik vind het erg netjes dat er ook een converter meegeleverd wordt, zodat je je oude kabeltjes kunt blijven gebruiken.

Wat ik wel jammer vind is dat er aardig wat bloatware op het toestel staat. Er staan talloze Samsung apps op waar ik geen behoefte aan heb. Deze zijn helaas niet eenvoudig te verwijderen. Ook vind ik het jammer dat er Android 6 op draait terwijl Android 7 al beschikbaar is. Er schijnt later dit jaar een update naar Android 7 te komen, maar het voelt vreemd om een nieuw toestel te kopen met "oude" software.

Verder nog een andere ergernis: de vingerafdrukscanner werkt niet fijn. Ik heb gespeeld met de instellingen, maar krijg het niet echt lekker aan de praat. Soms pakt hij mijn vinger in één keer, maar vaak moet ik meerdere pogingen doen. Ik vind het dusdanig irritant dat ik het heb uitgezet. Mijn iPhone 6 presteert aanzienlijk beter op dit gebied.

Scherm

Het toestel heeft een mooi 5,2" scherm met heldere kleuren. Zwart is echt zwart, je ziet amper dat het scherm aanstaat. De Full HD resolutie zou hoger kunnen, maar is bij normaal gebruik prima. Leuk is de Always On functionaliteit: hiermee zie je in één oogopslag de klok, agenda en/of notificaties. Het is niet langer nodig om het toestel aan te raken. Dit heeft wel invloed op de accuduur, maar die is groot genoeg.

Design

Het toestel heeft een strak uiterlijk, vergelijkbaar met andere Samsung Galaxy telefoons. Het scherm loopt naadloos over in de rest van de behuizing. Ondanks het relatief grote scherm (5,2") voelt het toestel niet lomp. De achterkant is van glas en volledig vlak; de camera steekt niet uit. Al met al een mooi toestel.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het toestel voelt solide aan en kan tegen een stootje. Als je hem vasthoudt dan zou je niet zeggen dat het slechts een midrange toestel is. Leuk is dat het toestel IP68-gecertificeerd is, wat betekent dat water en stof het toestel niet binnenkomen.

Een nadeel is dat het toestel maar één speakertje heeft. Als je het toestel in landscape vasthoudt (bijv. tijdens het kijken naar een film) dan houd je al snel je vinger ervoor, waardoor je geen geluid meer hoort. Ik weet niet hoe hoesjes hiermee omgaan, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ik heb de telefoon nu ruim een week in gebruik, dus hier kan ik nog niet veel over zeggen. Tot nu toe ben ik geen problemen tegengekomen.

Beeldkwaliteit opname

Dit is echt een telefoon voor selfies: niet alleen de camera aan de achterkant maakt 16MP kiekjes, maar ook de camera aan de voorkant. De foto's die ik heb gemaakt zien er prima uit, hoewel ik moet zeggen dat de kwaliteit snel achteruit gaat in een donkere omgeving.

Gemiste kans is dat er alleen Full HD video's gemaakt kunnen worden en geen 4K. Voor de gemiddelde gebruikers zal dit echter geen groot gemis zijn.

Al met al kan ik concluderen dat het een fijn toestel is voor een zachte prijs. Je hebt echt het gevoel een premium toestel in handen te hebben.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart?

Bedankt voor de review, wij zijn voor onze organisatie aan het overwegen dit toestel te nemen. Aangezien voor de S6 in maart de ondersteuning officieel afloopt. :? En dit toestel betere specificaties heeft dan de S6 (snellader, usb-c en vingerafdrukscanner) Maar goed om te weten dat die laatste optie niet veel toevoegt.
Klopt, de vingerafdrukscanner voegt in mijn ogen niet veel toe. Hij werkt op zich wel, maar het werkt gewoon niet echt soepel. Maar misschien was ik verwend met een iPhone 6.

Afgezien van dat kan ik het toestel van harte aanbevelen :)
Er staat dat je alleen Full HD foto's kunt maken. Dit is echter niet waar. Full HD is een video resolutie die neer komt op ongeveer 2 megapixel. 4K komt neer op ongeveer 8 megapixel. Zowel de hoofd als front camera van dit toestel zijn echter 16 megapixel en maken dus foto's in veel hogere resolutie dan 4K.
Thanks, ik bedoelde inderdaad video's ipv foto's. Ik heb het aangepast :)
voor een bedrijf ook het vermelden waard dat dit toestel voor de beveiliging van Samsung in aanmerking komt. Samsung Knox heet dat. Kan een doorslaggevende factor zijn voor bedrijven/organisaties