Specificaties 40GB 2.5" (SATA-300) @ 170/40MB/s - Bekijk alle specificaties

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB Review

Snowwie 24 februari 2010, 8.792 views

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB

Pluspunten

• Snel
  • Wordt keurig gezien in de bios
  • Wordt zonder problemen direct herkend onder Windows 7 x64 en Windows XP Pro x64.
  • Wordt niet warm
  • Gunstige prijs

Minpunten

• Geen bevestigings brackets meegeleverd.

Lang heb ik het grote SSD topic gevolgd. Mijn oorspronkelijke doelstelling was een Intel Postville 80GB. Maar deze wou maar niet snel genoeg in prijs dalen.

Toen kwam Kingston met de V-Serie 40GB. Omdat ik ook een beetje op m'n budget moest letten was dit de ideale keuze. Ik heb aanvankelijk de OCZ Vertex 30GB ook overwogen, maar ik vond dat de 30GB qua ruimte toch te krap was.

De Kingston leek de ideale keuze. Oke, hij is weliswaar niet zo snel met schrijven (40mb/s), maar dat doet niet zoveel af omdat je op de Windows partitie toch geen grote bestanden gaat kopiŽren of verplaatsen. Met 170mb/s leessnelheid heb je meer dan voldoende snelheid om heerlijk onder Windows te werken.

Bij de verpakking zaten geen bevestigingsbeugels (brackets) en aangezien toch best veel tweakers een systeemkast hebben die werkt met sledes (heb ik zelf namelijk ook) werkten de 2,5" naar 3,5" brackets in deze ook niet. Ik heb mijn SSD vastgezet met 1 schroefje aan de onderkant, het anti-statisch zakje er nog om heen, en door een gaatje in datzelfde zakje een tie ripje gedaan en de SSD alsnog vast gezet. Zie hiervoor de foto's. :)

De Kingston V-serie 40GB werd zonder problemen gevonden in de bios. Ook onder Windows werd de SSD gelijk gevonden. Alsof je een reguliere harde schijf plaatst. Extra drivers of andere ondersteunende programma's van Kingston zijn niet aan de orde. Hieronder staan 2 benchmarks. De 1e betreft de Kingston SSD en de 2e van een (2x) WD Black 7200 RPM 640 GB raid 0 opstelling onder Windows XP Pro 32bit.

Ik heb voor Windows XP de SSD 10% ondergepartioneerd. Momenteel heb ik, incl. tools, zo'n 15GB in gebruik en nog iets van 19GB vrije ruimte over.

Al met al erg tevreden over deze SSD. Als je budget niet al te groot is en je een SSD zoekt voor enkel Windows en je applicaties dan is de Kingston V-Serie 40GB zeker aan te raden.

Edit: Toevoeging: De SSD draait vandaag (24-2-2010) nog altijd prima. Ik merk vooralsnog niets van prestatieverlies.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB?

Reviews door de redactie

Ik was wat aan het bijlezen over SSD's m.b.v. wat interessante artikeltjes bij Anandtech en zag op deze pagina vermeld dat deze 40GB Kingston SSD geen TRIM-capable firmware zou krijgen maar met tevens een linkje naar hier waar men daar natuurlijk ook weer een oplossing voor gevonden heeft. ;)

Voor de geÔnteresseerden meld ik het hier maar even.
Hij is mooi constant met de schrijfsnelheden! Leessnelheden zien er ook goed uit, alhoewel iets langzamer dan je raid opstelling. Merke je hier iets van in de praktijk of is de SSD over het algemeen gewoon (veel) sneller?
Leessnelheden zijn niet het enige waar je op moet letten. Het random wegschrijven van kleine bestanden gaat met 0.9MB/sec op de conventionele HDD, terwijl de SSD dat met 21MB/sec doet, dus 20x zo snel. Dat zijn dingen die je echt merkt, vooral op een OS schijf.
ik denk dat je wegschrijven en lezen door mekaar haalt
ik denk dat je wegschrijven en lezen door mekaar haalt
Wegschrijven op het bureaublad, log bestanden e.d. schrijft ook weg, wat je dus ook 'merkt'.
Inderdaad een mooi dingetje. Die van mij werd wel met brackets geleverd. Aan deze brackets kon ik vervolgens de sledes van mijn kast vastklikken en het geheel in de drivebay schuiven.
Onder Windows merk je wel degelijk het verschil. Het systeem is nu supervlot, alles reageert zeer snel. De raid0 opstelling is weliswaar wat sneller met lezen, maar vergeet niet als je binnen deze array gaat kopiŽren of verplaatsen dat de snelheid dan weer behoorlijk inzakt. Aan een enkele raid array heb je, als het gaat om kopiŽren en verplaatsen van bestanden eigenlijk weinig. Een tweede array is dan raadzaam. :)
Begrijp/zie ik het goed dat bij deze desktopbundel een case is geleverd waar je deze ssd ook via usb kan aansluiten?
Nee, dat betekent dat je de ssd, die een stuk kleiner is dan de reguliere 3,5 inch harde schijven, toch in de normale 3,5 inch bays past.
ik heb me nog niet heel erg in SSD's verdiept, dus vandaar mijn vraag: heeft deze Kingston een JMicron controller of is deze probleemloos?

edit:
Femme: bedankt, perfect antwoord!

[Reactie gewijzigd door PeeFizz op 8 december 2009 16:17]

De SSDNow V 40GB heeft een Intel-controller, de naamgenoten met een capaciteit van 64GB en 128GB hebben een door Toshiba aangepaste JMicron-controller en zijn dus een totaal ander product. De Intel-controller presteert veel beter maar door de geringe reservecapaciteit heeft de drive wel veel performancedegradatie als hij eenmaal over het hele adresbereik is volgeschreven. Het is daarom te hopen dat Kingston firmware met trim-ondersteuning zal uitbrengen. Tot die tijd is onderpartitioneren een oplossing.
Wat raad je aan in dit geval, de 40GB versie? 95% partitioneren? Of minder?
Juist bij de 40GB wil je eigelijk zoveel mogelijk ruimte besparen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Scidd0w op 8 december 2009 16:23]

Wordt in de review van Tweakers verteld. 10 tot 15%
Als je in het bezit bent van 1 Kingston SSD now 40GB en je draait Windows XP, dan kun je met die 40GB nog wel prima door. Uiteindelijk zal ik toch een keer over moeten naar Windows 7. Een 2e exemplaar zou dan ideaal zijn. Dan een raid 0 opstelling en 80GB in totaal. Meer dan genoeg voor Windows 7 en alle applicaties die ik gebruik. Jammer genoeg zijn er nog maar weinig winkels die de Kingston SSD now 40GB aanbieden.