Specificaties Access Point, WiFi max. 1,317Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) Review

QuatroXL 15 februari 2017, laatste update op 15 februari 2017, 2.162 views

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Dit is een top product! Ik was al een tijdje op zoek naar een oplossing voor de vele 2,4GHz AP's in mijn omgeving. Zelfs de Babyfoon was verdachte in het verstoren van mijn online activiteiten.

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Compleet met POE voeding
  • Mooie software interface
  • Bereik van access point

Minpunten

• Software kan niet om gaan met speciale tekens in path.
  • Handleiding >70MB
  • Mooie software interface
  • IE incompatibiliteit

Beheerbaarheid Score: 5
De handleiding die je als tweaker initieel links laat liggen (je download deze niet). En dan is het zoeken waarom je het apparaat niet geconfigureerd krijgt. Je dient namelijk software lokaal te installeren om heet AP te configureren. Echter bij niet standaard tekens in je gebruikers profiel zoals é, ö ú krijg je standaard de boel niet werkend. Het access point is gelukkig ook eenvoudig in te stellen middels de App in de Android Playstore.

In mijn riante situatie heb ik op mijn vSphere omgeving een Ubuntu vm geplaatst en deze voorzien van de UniFi controller zodat ik deze altijd kan benaderen. De volgende aankoop van een Ubiquiti UniFi Security Gateway is reeds gedaan en spoedig zal een nieuwe switch volgen.

In de eerste afbeelding zie je de controller, de cirkels die gray-out zijn worden zichtbaar bij het aansluiten van de juiste software. Het voordeel van een apart geďnstalleerde controller is natuurlijk dat je je gehele netwerk in 1 overzicht kunt beheren met teveel opties. Het zou mij niet verbazen dat een grote computerfabrikant dit eerdaags opkoopt, alles ziet er gelikt uit. Ik heb mijn Devolo powerline adaptes ter overname aangeboden gezien het verbluffende bereik.

Toevoeging, er zit inderdaad geen UTP kabel bijgeleverd, maar is dat een nadeel?. Naar mijn mening niet, ik kan mij voorstellen dat heet access point namelijk niet naast de internet router gehangen wordt. Wel meegeleverd een houder om het AP aan zowel de wand als het plafond te monteren, inclusief een hulpstuk ter versteviging bij het gebruik van een systeemplafond.

Bij het gebruik van IE/Edge krijg je de volgende foutmelding:
The browser you are using is not supported. Some features may not work correctly. We recommend using Chrome or Firefox to get the best experience.

In een andere review las ik als minpunt dat de software klaagt over onveilige verbinding, dit heeft natuurlijk te maken met het self signed certificaat. Is dat een nadeel?

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)?

Ik heb hetzelfde accesspoint, maar ik denk wel dat je review heel veel facetten mist. Dit is meer een beoordeling dan een review.

Ik heb zelf geen tijd om een uitgebreide review te maken, maar als je dat wel hebt zou je dingen mee kunnen nemen zoals het verbruik, het bereik en de throughput op bepaalde afstanden.

Wat ik bijvoorbeeld een nadeel van dit AP vind is de non-standard PoE implementatie. Die is passief en werkt met een injector of een switch die daar op ingesteld is. Echter door de domme implementatie kun je bij het 'misprikken' van de switchpoort een PC netwerkkaart opblazen, wat zeer onwenselijk is en in een corporate omgeving best gevaarlijk. De AC-PRO heeft dit probleem niet, dus zou dit voor bedrijfsgebruik altijd mijn voorkeur hebben. Voor privé gebruik moet je goed weten wat je doet en is de LR een perfect accesspoint.

Wel is de plaatsing belangrijk. Deze hang die NIET in de meterkast, maar op een centraal punt in huis waar hij rondom zijn signaal kwijt kan.
De nieuwe versie die sommige shops al hebben zijn uitgerust met een standaard PoE implementatie :)
Top, bedankt voor de info. Misschien een SKU of EAN nummer?
Schijnt hetzelfde te zijn helaas...
Ik heb nog even tijd, wil eerst pfSense implementeren, huidige router als AP in bridge mode en dan eens kijken naar 2 nette AP's
Ik heb er even over gedaan om een reactie te geven. Het nadeel dat je noemt een non-standaard POE, ja wat kun je daar over schrijven? Het is lastig als je bijvoorbeeld de Unify 8 poorts 60watt switch hebt aangeschaft en er dan achter komt dat het UBNT AC LR standaard niet werkt zonder een zogenaamde instant 802.3af Adapter, of de mee geleverde injector natuurlijk. Dus als je al zo'n switch had, dan is het wel een teleurstelling kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Jouw "uitleg" die je trouwens een +3 oplevert gaat niet over het access point zelf maar over een ander product in dezelfde lijn?!??! Ik zie het niet zomaar gebeuren dat je een netwerkkabel van een pc in de injector van het AC prikt. Wellicht zit ik er naast jij hebt immers een +3 beoordeling ;-)

Het bovenstaande kom misschien iets zuur over, maar op het moment van schrijven had ik het AP pas enkele dagen in mijn bezit. Als je schrijft dat ik een hoop facetten gemist heb, daag ik je uit om het beter te doen. Ik kan je alvast verklappen dat het maximale verbruik volgens de documentatie 6,5 watt is, misschien heb jij nog een meter om dat te checken?
Tuurlijk wil ik hier wel even op reageren.

Dat je niet zomaar een PC in een PoE injector steekt, klinkt heel logisch, maar dat is het niet. Iemand die gewend is met professionele apparatuur te werken houd daar meestal geen rekening mee, omdat het automatisch gaat. Ik heb in mijn meterkast de boel iets professioneler aangesloten dan de meeste huis-tuin gebruikers. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik heb al mijn netwerkkabels aangesloten op een 19" patchpaneel, zodat ik eenvoudig verbinding kan overprikken. Mijn accesspoint komt dus ook netjes op een poortje op dit paneel uit. Mocht ik bij wijze van vergissing de kabel die hier in zit, dit met passief PoE gevoed is aansluiten op een andere poort, kan ik een willekeurig apparaat in huis met een netwerkaansluiting (en dat zijn er hier nogal wat) opblazen. Vandaar dat ik passief PoE een groot nadeel vind.

Het is een beetje vergelijkbaar met de situatie dat je in je schuur 2 dezelfde stopcontacten zou hebben, 1 met 220v er op en 1 met 400v er op, bedoeld voor die zaagtafel, maar dat begrijpt vrouwlief uiteraard niet en die sluit haar stofzuiger er op aan, poef! Een onwenselijke, gevaarlijke en uiteraard verboden elektrische installatie, maar met UTP netwerken wordt dit helaas wél geaccepteerd.

Over het stroomverbruik, ik heb speciaal voor jou zojuist een professionele gekalibreerde TrueRMS meter aangesloten en het stroomverbruik is als volgt.

Idle schommelt het stroomverbruik tussen de 4,2 en 4,3 watt.
Tijdens download (zenden AP) is het stroomverbuik tussen 5,5 watt en 6,4 watt
Tijdens upload is het stroomverbuik iets lager tussen 4,4 watt en 4,9 watt

Overigens begrijp ik niet waarom mijn "uitleg" ( :? ) over een ander produkt zou gaan, want ik heb zelf thuis ook een UAP AC LR, lijkt me toch echt wel hetzelfde produkt. Ik meld enkel dat de PRO wel een normale PoE inplementatie gebruikt die een stuk veiliger is.

Vind het een beetje jammer dat je je zo negatief uit, vandaar dat ik toch de moeite heb genomen om een aantal metingen te doen om op dit manier toch een bijdrage te leveren. Ik hoop dat je daar tevreden mee bent.

Mvg,

Ferry
Hoi Ferry,

Goed dat je reageerde en het heeft ook nog eens bijgedragen aan de discussie over het product. Het was niet mijn bedoeling je af te ze*ken, maar ik ben wel iets kritisch over die mensen die wel het artikel in het bezit hebben, er geen review over schrijven maar vervolgens wel een anders (mijn) review bekritiseren.

Groet,
René
Er staat zowel bij de min als de pluspunten een zelfde onderwerp, nl mooie software interface..
"Waarom plaats ik de mooie software interface bij zowel de voor als nadelen? De interface ziet er zo goed uit, maar is tot veel meer in staat. Behalve een gastportaal, vlans en veel veel meer, moedigt het product je aan tot aanschaf van meer Unifi apparatuur. Je moet natuurlijk niets maar je krijgt een compleet overzicht van je data gebruik."

Wordt in de review besproken. :)
Hoi Fairy,

Ik heb het access point bijna een week hangen en zal veel zaken nog niet gezien hebben. Ik gebruik het AP privé ondanks mijn opmerking over een vSphere vm om de controller te draaien. In een corporate omgeving waar ik werkzaam ben, heb ik niets te maken met fysieke netwerkaansluitingen, maar ik kan mij niet voorstellen dat er ooit UniFi switches worden ingezet. Ik verwacht meer voor het MKB. Maar je opmerking/toevoeging zou mogelijk anderen waarschuwen.

Bij mij hangt het AP aan het plafond in de gang. De voorkeur ging naar de woonkamer, echter kon ik niet vanuit de centraaldoos naar de meterkant.
Ik mis nog al wat in je review.

speltip 1;
- als je meerdere apparaten van ubiquiti gebruikt in je netwerk adviseer ik om een cloudkey te kopen. t is 80 eur maar het voordeel is dat je met je master ubiquiti account (op https://unifi.ubnt.com/) je omgevingingen kan beheren buiten je thuis / bedrijfsnetwerk om. het is vooral handig als je meerdere verschillende netwerk beheert. (als bijv. systeembeheerder).

speltip 2;
gebruik gewoon een POE switch, alle accesspoints werken op minimaal de normale 802.x poe standaard en kan je met elk merk aansturen/voorzien van stroom.

speltip 3;
er zitten vele settings in omdat de software universeel is, dus hang je 1 of 20 AP's op kan je dit in de dezelfde software managen met verschillende SSID profiles, (bijbehorende Vlans) en security settings op je gateway en of switch. (je ubiquiti switches kan je er ook mee beheren.

algemeen; het mooie is dat als je alle producten gebruikt van UbiQ je ook goeie management informatie krijgt aan band breedte beheer, applicatie management (welke apps er bijv gebruik maken van je internet verbinding met de hoeveelheid bandbreedte).

Eigenlijk alle producten zijn wel vet, van 10gbit sfp+ switches tot de grote wifi zenders die 15+km plus kunnen. (laatste heb ik gebruikt om een straal verbinding te maken tussen twee bedrijfspanden. (https://www.ubnt.com/airfiber/airfiber24/ )

Ik vind wel dat de software makkelijker kan, zowel de controller software op de computer als de cloudkey is onoverzichtelijk zodat je goed moet kijken waar je zit en wat je instelt. Voor de rest niets meer dan lof over het product.
Wat ik wel een beetje mis is het finetunen van de settings. Op een gemiddelde huis tuin en keukenrouter kun je vele tientallen parameters aan je wifi omgeving veranderen (en verpesten) maar een redelijk professioneel apparaat als deze staat dat niet toe. Dit zou net andersom moeten zijn, want je wil niet weten hoeveel huis tuin en keukengebruikers bijvoorbeeld de beacons op 10000ms zetten, omdat ze denken dat dit 100 keer sneller is dan 100ms (ja echt) en het dan gek vinden dat ze bijna niet meer online komen....
Hoi Itlee,

Je speltip 1
Het betreft hier de Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) en ja dan zou je de cloudkey kunnen aanschaffen maar dat klinkt mij als een beetje overkill in de oren zeker voor thuis, vooral omdat je de controller software op de pc kunt installeren en dient deze niet de gehele tijd actief te draaien. Ik heb deze controller als vm 7*24 uur draaien en ook deze is remote benaderbaar via https://unifi.ubnt.com.

Je speltip 2
In dit geval werkt een POE switch niet omdat het AP 24volt vereist, er moet nog een adapter tussen! Helaas ook bij een 8 poorts switch 60 watt van unifi zelf.

Je speltip 3
Hier heb je het helemaal juist, wanneer je meer producten uit de unifi lijn gebruikt bied de controller een hoop extra's.
Speltip 2 is niet waar. Ik heb een 8 port unifi switch en een acpro... en dat werkt prima! 👍🏼
Speltip 2 het betreft hier toch een review van de AC LR ;-), deze draait op 24 volt net als de LITE versie

Unifi switches zijn 24 en 48 volt...
Unifi switches zijn 24 en 48 volt...
Volgens UBNT geeft mijn switch 8 ports 60w IEEE802.3af, volgens google is dat tenminste 44Volt.
ik heb t over echte ubnt switches,...niet die rommel meuk...

Op deze werken alle wifi spullen van ubnt. 24/48v maakt niets uit, autosensing, downscaled het voltage automatisch.
Ik had een TP Link Archer c8 aan een Vigor (Vodafone Thuis Glasvezel) en kreeg in mijn huis (3 verdiepingen met beton) bijna geen ontvangst op zolder. Toen deze AC LR aangeschaft vanwege de goede reviews. De wifi op zolder was opeens weer aanwezig en stabiel. Alleen jammer dat het dan geen 5g is. Ik had gehoopt juist te kunnen profiteren van de snelheid en stabiliteit. Misschien heb ik de settings niet optimaal ingesteld? (balanced)
De 5g is wel aanwezig alleen moet je die nog instellen.
1. klik in de unifi controller links op de instellingen icoontje
2. klik op draadloos netwerk
3. klik op maak een nieuw draadloos netwerk aan
4. stel in en gaan met die banaan :)
Hi Studiodubio,

Het apparaat voorziet zeker in 5GHz. Wellicht een optie in de driver de 5GHz als voorkeur in te stellen. Een andere optie is in de controller de advanged opties in te schakelen. Vervolgens kun je het AP instellen bijvoorkeur (band steering) de 5GHz te gebruiken.

Succes!