Specificaties GF GTX 1070 (1,594GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming Review

Hupske 1 maart 2017, laatste update op 1 maart 2017, 463 views

Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming

De kaart zet prima prestaties neer voor het geld wat je ervoor betaald. Koelt goed, een simpele overclock is geen probleem en de RGB zorgt ervoor dat hij match met de rest van je computer. Helaas zijn de fans niet de stilste en oogt de software wat verouderd.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Temperatuur is goed
  • RGB is voor sommige een toevoeging
  • Stil, zolang hij niet warmer wordt dan 50 graden
  • Software zorgt voor een makkelijke overclock

Minpunten

• Het is niet de stilste kaart
  • Software oogt wel verouderd
  • Kaart is lang, wat voor sommige een probleem kan zijn
  • Op een hogere resolutie moet je wat prestaties inleveren

Drivers en compatibiliteit Score: 4

8. Overclock
  9. Warmte en geluid
  10. Software
  11. Conclusie

Sinds de lancering van de nieuwe Nvidia kaarten heb ik heel wat verschuivingen aan videokaarten gehad om uiteindelijk een GTX 1070 te kunnen bemachtigen. Ik ben begonnen met een Sapphire R9 290X. Werkte perfect, maar was niet de stilste om te gebruiken en had behoorlijk wat stookkosten. Toen kreeg ik de mogelijkheid op een Asus R9 Fury, helaas zorgde die voor wat problemen met mijn systeem en was ik weer genoodzaakt om een andere kaart te zoeken.
Ik kwam uit bij een GTX 980 Ti en die beviel mij echt goed. En toen begon het helemaal te kriebelen. Een GTX 1070 presteert het zelfde/iets beter dan een 980 Ti, is het zelfde waard, maar is wel gebaseerd op een nieuwe architectuur wat positief kan uitpakken in sommige situatie. Dus de 980 Ti moest de deur uit en ik kwam terecht bij een Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming.

Maar ik heb niet het meeste spectaculairste moederbord in mijn computer zitten en heb soms het idee dat dat de bottleneck kan zijn in sommige games.
Dus wellicht helpt het om de stap te maken naar een GTX 1070 van MSI. Ik heb daarom de MSI Geforce GTX 1070 Armor 8G OC aangeschaft.

Het verschil in prijs is ongeveer 10 euro in het voordeel van de MSI. Voor de rest zijn er geen voordelen op te noemen en zal het waarschijnlijk allemaal maar een klein verschil zijn in prestaties tussen beide kaarten.

De vraag is welke kaart is de betere koop?

Inhoudsopgave

Om het overzichtelijk te maken heb ik een mooi tabelletje gemaakt om te kunnen zien wat het verschil in specificaties is.
MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Maximale Snelheid 1,746GHz 1,823GHz
Aansluitingen 3x DisplayPort, DVI-D, HDMI 3x DisplayPort, DVI-D, HDMI
Afmetingen 37mm x 140mm x 279mm 42mm x 115mm x 286mm
LED-verlichting Nee Ja(RGB)

De maximale clocksnelheid is een leuk gegeven bij de Gigabyte. Het is idd de maximale snelheid die ze leveren, echter moet je dit wel eerst activeren via Extrem Gaming Engine software. Als je dit niet geactiveerd hebt zal de kaart een maximale snelheid van 1785MHz behalen.

De kaarten zijn verschillend in afmetingen. De Gigabyte is een stuk langer, waar de MSI een stuk breder is. Het kan dus zijn dat deze Gigabyte niet in elke behuizing wilt passen, omdat hij wat langer is. Vaak zit dan de drives voor de HDD in de weg. Ik raad daarom aan om eerst goed te kijken of hij in je behuizing zal passen.

Inhoudsopgave

Te beginnen met een mooi plaatje van de twee GTX 1070 die ik in mijn bezig heb. Waar gelijk duidelijk wordt dat de kaart van Gigabyte langer zal zijn dan de kaart van MSI.
De achterkant van de doos is een korte samenvatting van wat de kaart speciaal zal moeten maken in tegenstelling tot zijn concurrenten.
De kaart wordt zonder bijzondere accesoires geleverd. In de doos zal je alleen een doos vinden voor een CD en een boekje en weer een doos waar de kaart in zit.
Eens zien hoe de kaart er van dichtbij uitziet. Geen lelijk plaatje lijkt mij? :)
Een backplate vind ik altijd wel een mooie toevoeging aan de kaart. Zorgt er voor dat je kaart degelijk en robuust oogt.

Tijd om de kaart in te bouwen in mijn behuizing. Geen lastig karwei. Kaart zit binnen 10 minuten in mijn behuizing aangesloten en wel.
Kaart zit er stevig in, zakt nergens door en heeft in mijn behuizing nog ruimte genoeg. Duidelijk is wel dat de kaart gaat passen in een smalle behuizing. Hij is namelijk niet breder dan de slots.

Inhoudsopgave

Om de kaarten te kunnen testen is het wel zo handig om een systeem te hebben waarmee dat mogelijk is. Nu is het zo dat mijn systeem niet het beste is wat je kan vinden op de markt, maar is wel redelijk representatief voor de gemiddelde systemen die er zijn.
#Product
VoedingScythe Chouriki II 750Watt
OpslagSandisk Ultra II SSD 480GB
OpslagSeagate SV35.5 ST31000526SV, 1TB
BehuizingCooltek Antiphon white

Mogelijke bottleneck in het systeem kan het moederbord zijn. Het is niet de nieuwste van het nieuwste en hij was eerst ontworpen voor Sandy Bridge en na een BIOS update was het ook mogelijk om Ivy Bridge processors te gebruiken.

Het bovenstaande systeem wordt bij gestaan door 3 Full HD schermen. Dit zorgt ervoor dat er ook enkele benchmarks gedraaid kunnen worden op de resolutie van 5760 x 1080. Bij gebrek aan een 2k en 4k scherm om mee te testen.
Scherm 1Packard Bell Viseo 243D
Scherm 2ASUS VH228D
Scherm 3HP Pavilion 2159v

De 3 schermen komen voort uit mijn eigen interesse voor racegames. Door op de resolutie van 5760 x 1080 te spelen heb je een mooie race ervaring :)

Om het nog iets meer te verduidelijken waarom deze resolutie ook aardig representatief kan zijn mag je het volgende tabelletje aanschouwen:
Het weergeeft het aantal pixels wat je videokaart moet bedienen om je van beeld te voorzien. Op 5760 x 1080 is bijna het dubbelen aantal pixels vergeken met 2560 x 1440, wat over het algemeen nog de resolutie is waarop dit soort videokaarten nog alle pracht en praal kunnen laten zien.

Inhoudsopgave

Eindelijk aangekomen bij de benchmarks. Hoe presteert de Gigabyte ten opzichte van de MSI.
Voor de eerste resultaten is er gekozen voor 3DMark Sky Diver, Fire Strike, Fire Strike Extreme en Valley. Alle benchmarks zijn 10 keer gedraaid, de hoogste en laagste resultaat zijn eruit gehaald. 8 resultaten blijven er dan nog over en daarvan is het gemiddelde genomen.
In een grafiek lijkt het verschil echt enorm, maar het is maar een verschil van 0,2 fps. Dat is eigenlijk te verwaarlozen. De Gigabyte is over het algemeen de kaart die beter presteert.

De synthetische benchmarks zijn aardig representatief, maar zeggen niet precies hoe de kaart in games zal presteren. Daarvoor moeten echte games gebruiken. De volgende games zijn gebruikt om te benchmarken, GTA V, Far Cry Primal, Rise of the Tomb Raider en Thief.
Bij GTA V heb ik de instellingen neergezet die gebruikt zijn voor de review. GTA V is namelijk een rommeltje als het gaat om grafische instellingen. Je kan dan bij sommige websites zien dat hij getest is op Very High, en bij een andere website ook, maar nog steeds kunnen de instellgen anders zijn.
De overige games zijn wel goed in te stellen en gebruiken de preset instellingen.
Wederom geld hier het zelfde. Het verschil lijkt door de tabellen heel groot, maar in Thief is het verschil 0,2 fps in het voordeel van de MSI. In de andere benchmarks is de winst gewoon voor de Gigabyte kaart.
Het is niet heel verrassend dat er verschil in zit, want de Gigabyte is net iets hoger geclockt dan de MSI. Hij hoort dus ook iets beter te scoren.
De kaarten komen in games op Full HD niks te kort en bieden alles wat er mogelijk is in een game.

Inhoudsopgave

Op Full HD is het duidelijk dat je de kaarten het niet heel moeilijk kan maken. Ze halen meer dan voldoende FPS en dan kan je ook nog eens genieten van al het pracht en praal wat de games je te bieden hebben.

Om de kaarten toch wat meer te belasten ga ik mijn 3 Full HD beeldschermen inzetten. Dit levert een resolutie van 5760 x 1080 op. Het instellen hiervan is soms wel een gedoe. Nvidia heeft dit niet al te best in orde. Je moet hiervoor Surround configureren. Soms staan daarna de beeldschermen door elkaar of een beeldscherm gaat niet meer aan, terwijl je het wel juist hebt aangegeven. Ook als je weer terug wilt naar 3 individuele schermen, moet je alles weer opnieuw instellen. Nvidia is helaas niet bekend met profielen instellen.

Maar lukt het de games nog steeds om een acceptabele FPS neer te zetten?
In Rise of the Tomb Raider gaat de winst naar MSI met wel 0,1 fps meer. In Far Cry gaat de winst naar Gigabyte wat met 1 fps verschil wint. Het wordt hierbij wel duidelijk dat de hogere resolutie een aanslag is op de fps. Beide kaarten laten in Far Cry een daling zien van 30 fps en in Rise of the Tomb Raider een daling van 57 fps. Dat is aanzienlijk.
Als je op 4K gaat gamen, zal je nog meer fps gaan inleveren getuige het tabel in het hoofdstuk testsysteem. Op 4K moet je 200000 meer pixels aansturen, wat 1/3 meer is dan geteste resolutie.

Inhoudsopgave

Met de invoering van de nieuwe architectuur moet de ondersteuning voor DirectX 12 verbeterd zijn. Het moet je in games meer fps opleveren dan onder directX 11.
In alle benchmarks wint de Gigabyte wat ook zo hoort te zijn. Het opvallende is wel dat met DirectX 12 het verschil in de fps onderling meer is dan met DirectX 11. Het is ook duidelijk dat DirectX 12 een boost geeft aan je fps op Full HD. De boost wordt op een hogere resolutie helaas teniet gedaan. Je gaat er zelfs in fps iets op achteruit als je de benchmark van Rise of the Tomb Raider mag geloven.
Het lijkt ook dat DirectX meer doet met een hogere clocksnelheid. Het verschil in winst is namelijk toegenomen onderling in vergelijking met DirectX 11.

Inhoudsopgave

De kaarten zijn met de fabrieksinstelligen niet gelijk geclockt. Dit kan je ook in de resultaten terug zien waar de Gigabyte over het algemeen net iets beter presteert dan de MSI.
Nu is het eigenlijk heel makkelijk om ervoor te zorgen dat de MSI de zelfde clocksnelheden heeft als de Gigabyte. Dit heb ik dan ook gedaan. Ik heb ervoor gezorgd dat beide kaarten een maximale clocksnelheid halen van 1823MHz. Met de MSI kaart betekent het dat ik gebruik heb gemaakt van MSI Afterburner en voor de Gigabyte kaart heb ik gebruik gemaakt van hun eigen Extreem Gaming Engine en de kaart ingesteld op OC Mode.
Het levert je over het algemeen maar een kleine fps winst op in vergelijking zonder overclock. Opvallend is wel dat de Gigabyte ondanks de zelfde clocks nelheden toch nog beter presteert dan de MSI. Persoonlijk kan ik daarvoor geen verklaring geven.

Inhoudsopgave

De Gigabyte is uitgerust met een Windforce 3x Cooling System. Dit betekent eigenlijk dat de kaart beschikt over 3 fans wat koude lucht tegen het koelblok aanblaast om ervoor te zorgen dat de kaart koel blijft. Het koelblok heeft de beschikking over 2 kopere buizen wat de warmte moet verspreiden over het koelblok. Over het algemeen kan je vaak beter 2 grotere fans hebben, dan 3 kleinere fans als je graag een systeem wilt hebben wat stil is.

Om te kijken hoe warm de kaart kan worden heb ik hem aan de tand gevoeld met Furmark. Dit heb ik 45 minuten laten draaien en daarna gekeken wat de maximale temperatuur is geweest, hoeveel rpm de fans draaide en op hoeveel percentage dat was.
De kaart werd maximaal 68 graden in mijn behuizing. Wat zeker niet verkeerd te noemen is. Hierbij hebben de fans maximaal 2340 rpm gedraaid en daarmee was hij op 56% van zijn draai vermogen. Je hebt dus nog wel wat speling. De kaart kan nog makkelijk een stuk warmer worden en de fans kunnen ook nog harder gaan draaien.
De 56% zorgt er bij mij voor dat de fans al redelijk hoorbaar zijn als je geen omgevingsgeluid hebt. De kaart werd bij mij niet heel warm, dus ik heb nog de mogelijkheid om de fans wat langzamer te laten draaien.
Aan de andere kant als je kaart 68 graden wordt op 56% fanspeed heb je nog wel veel ruimte over om de fans harder te laten draaien en de kaart wat meer overclock te geven dan vanuit de fabriek. Dit is alleen aan te raden als geluid er niet toe doet voor je.
Zelf heb ik liever een stiller systeem en daarvoor kan je dan beter voor de MSI gaan.

Inhoudsopgave

Je hebt de mogelijkheid om zelf de software te downloaden van de Gigabyte website als je het nodig vind. De software brengt voor de videokaart extra opties met zich mee, waardoor je alle mogelijkheden van de kaart in zijn volledigheid zal kunnen benutten.

In het eerste menu kom je gelijk op het scherm waar je zelf de mogelijkheid hebt om een overclock in te stellen zoals jij dat wilt. Het oogt duidelijk en je kan doen wat je wilt doen zo op het eerste gezicht.

Het kopje advanced OC is idd nog meer advanced. Je hebt de easy settings waar jij met 1 simpele klik voor ingestelde clocks kan gebruiken. Standaard staat hij op gaming mode, daarmee is ook de benchmarks gedraaid. Het lastige met deze settings is dat je niet precies kan zien hoeveel MHz je kaart gaat draaien. Dus je zal eerst op apply moeten drukken, dan terug naar kopje oc om te kunnen zien waar de MHz dan op ingesteld zijn.
OC mode: boost tot 1823 MHz en geheugenclock op 8008MHz
Game mode: boost tot 1785 en geheugenclock op 8008MHz
Eco mode: boost tot 1696 en geheugenclock op 8008
In de advanced settings heb je de mogelijkheid om de MHz zelfs in te stellen per voltage. Je krijgt dus behoorlijk wat ruimte om je juiste MHz te vinden.

Het kopje fan geeft je de mogelijkheid om aan te geven in hoeverre hij moet koelen bij welke temperatuur. Hier ben je weer volledig vrij in.

En als laatste is deze videokaart uitgerust met rgb spectrum. Allemaal leuk en aardig natuurlijk als je een kast hebt met een raampje erin. Zo kan je hem precies in de kleur zetten die jij mooi vind. Of je kan hem laten ademen, knipperen etc.

Bevalt de software je niet, dan is het ook gewoon mogelijk om MSI Afterburner te gebruiken. Echter is het dan niet mogelijk om de RGB verlichting aan te passen.
Inhoudsopgave

Je bent prima af als je deze videokaart koopt, maar dan moet je er wel tegen kunnen dat hij soms te horen is als je aan het gamen bent en het geluid zacht hebt staan. En eerlijk gezegd vind ik dat wel slordig, want als je de kaart bekijkt lijkt er voldoende aanwezig te zijn om ervoor te zorgen dat de kaart wat stiller kan zijn. Is het een dealbreaker? Nee dat zeker niet.

De kaart laat namelijk goede prestaties zien als het gaat om de benchmarks. Elke game speelt hij zonder moeite af, waarbij de temperatuur van de kaart goed blijft.
Ook bied de software een simpele overclock voor jou als je zelf weinig kaas hebt gegeten van overclocken. Hierdoor krijg je net weer iets meer fps in games. Daarbij is de temperatuur laag, en draaien de fans op 56%.
Als je wel verstand hebt van overclocken betekent het dat je zelf nog ruimte genoeg hebt om aan de slag te gaan voor een goede overclock.

Voor sommige kan het ook een pluspunt zijn dat de kaart de beschikking heeft over RGB. Als je een circus van je computer wilt maken kan je ervoor zorgen dat de kaart de juiste kleur heeft.
Echter bied de RGB niks toe als je een behuizing hebt zonder een raampje erin om er naar te kijken.

Maar de inleiding sloot ik af met de vraag welke kaart de beste koop zal zijn. Hier kan je na de review eigenlijk nog steeds geen antwoord op geven.

Objectief is de Gigabyte de betere koop. In grote lijnen zet hij betere prestaties neer dan de MSI, komt hij met RGB verlichting en met de software is het makkelijker om een overclock te realiseren. Helaas is de Gigabyte wel een stuk luidruchtiger dan de MSI, ondanks dat percentage gewijs de fans minder hard hoefde te draaien.

Het voordeel van de MSI is dat hij niet warm wordt en dat daarbij de fans stiller zijn dan de Gigabyte kaart.

Subjectief gaat mijn keuze naar de Gigabyte. Ik ben zelf geen overclock held, dus ik zal het met de standaard clocks doen die de fabrikant meegeeft en dan presteert de Gigabyte beter. Tevens is hij voorzien van een backplate, waardoor hij wat beter in mijn computer zit.

Het komt erop neer; met beide kaarten zal je geen miskoop doen en haal je top kaart in huis. Kijk voor je zelf wat je het belangrijkste vind en maak daar je afweging op. Bij allebei de kaarten zal je niks te kort komen.
Heb je iets minder te besteden, ga dan voor de MSI.
Heb je iets meer te besteden en houd je van kleurtjes, kan je tegen een beetje herrie, ga dan voor de Gigabyte.

Inhoudsopgave

Heb je nog vragen of opmerkingen over de review, dan hoor ik dat graag en ben je vrij om een reactie plaatsen.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming?

Allereerst mooi review. Veel duidelijke foto's en lekker leesbare tekst. Het enige aan mij dwarszit is de schaalverdeling(als ik het zo moet noemen). Bijvoorbeeld bij Firestrike Extreme. In vergelijking met de MSI kaart heeft deze kaart een score van 4 punten minder. Toch lijkt het alsof de Gigabyte kaart 3x slechtere resultaten geeft. Misschien een aandachtspuntje maar voor de rest een prima review!
Bedankt! :)

Wat betreft de schaalverdeling heb je helemaal gelijk. Tabellen waar 3 resultaten in mee genomen zijn schalen over het algemeen goed. Allen waar 2 resultaten weergegeven zijn gaat het fout. Ik zal eens kijken of ik het kan aanpassen. Bedankt voor de feedback :D