Specificaties 1x lamp - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Smart LED Lamp Review

kanem0chi 13 februari 2017, laatste update op 4 april 2017, 4.218 views

Xiaomi Mi Smart LED Lamp

Een combinatie van sexy, smart en elegant.. en dat erg goed in in een lamp verwerkt. Door de combinatie van die drie, gaat het zijn doel van smart een klein beetje voorbij, of toch niet?

Pluspunten

• Eenvoudige en gebruiksvriendelijke applicatie die erg, heel erg goed werkt.
  • Goede afwerking en voelt zeer degelijk aan
  • Veel smart features in te stellen, groeperingen maken
  • De knop heeft veel functies waardoor je ook gemakkelijk handmatig de lamp kan bedienen

Minpunten

• Lamp kan alleen kantelen, niet draaien
  • Lichtintensiteit had iets hoger gemogen, al kan het voor een gezellig avondje meer dan fel genoeg
  • Geen ondersteuning voor Google Home, Amazon Alexa en beperkte IFTTT

Kwaliteit Score: 5
Yeelight is een Chinese fabrikant van Smart LED Lampen die†samenwerkt†met Xiaomi om hun producten makkelijker aan de man te brengen. De naam geeft grotendeels al aan wat het doet. Een lamp die gebruikt maakt van LEDs en aan te sturen zijn via de Mi Home of Yeelight applicatie.†Ik heb een flink aantal producten van Xiaomi gekocht, getest en een review over geschreven, maar nog nooit een bureaulamp. Is dit een goede aanvulling op de smart-home lijn van Xiaomi, of moeten ze het lekker bij Smartphones houden? Ik ben benieuwd naar jouw mening, laat het mij weten in de comments :).

Review achtergrond info: Nadat ik de Xiaomi RGBW LED Lamp had gereviewd, werd ik gevraagd door Tmart.com of ik de Xiaomi Desk Lamp wilde testen in ruil voor een objectieve review.

De lamp is al meer dan een half jaar geleden geÔntroduceerd, maar toen ik de lamp voor het eerst zag, was ik erg onder de indruk van het toch wel erg minimalistische design met de iconische rode draad. Ik heb de lamp nu al een tijdje in mijn bezit.. maar hoe is de lamp, de smart features en is het het geld waard?

Net als veel andere producten van Xiaomi komt de Xiaomi Desk Lamp ook in een witte doos, met een minimalistisch design op toegepast. Veel meer dan 2x een product foto, logo en een specificaties sticker vinden we niet op de doos. Ondanks dat de doos wel goed beschermd was met bubbel plastic, heeft de doos het toch aardig te voortduren gehad tijdens transport. Het product heeft hier niks negatiefs aan ondervonden.†

Op en in de doos zelf vinden we ook een minimalistisch design, en toch vind ik dat wel wat hebben, want dan draait alles dus om 'just the product'. Ondanks dat de doos aardig gedeukt is, is er binnen in de doos een dikke bescherming te vinden en daardoor is de lamp makkelijk heel gebleven tijdens het transport.†

Op de voet van de lamp is er een klein en gevormd doosje geplaatst om hier de stekker in te vervoeren. De stekker is 'custom-branded' en niet een goedkoop, zwart, aftermarket stekkertje en past†goed bij het ontwerp vindt ik.†Verder vinden we een handleiding welke volledig in het Chinees is (Indien gewenst, hier in het Engels).

In de doos:
  • Yeelight LED Smart Desk Lamp
  • Handleiding (Chinees)
  • Adapter

Toen ik de lamp in mijn handen pakte, verbaasde mij het dat de behuizing gemaakt is van metaal, terwijl de voet gemaakt is van plastic. Ik had dit persoonlijk andersom verwacht, omdat het qua gewicht als een erg premium product aanvoelt, en ook erg op aluminium lijkt.†

De iconische rode draad vinden we niet alleen in de Desk Lamp terug, maar ook in vele andere producten zoals de Xiaomi Elektrische†step, fiets en meer. De afwerking is naar mijn mening erg goed. Er zijn geen krakende geluiden waar te nemen, de "Led light-bar" ligt verschuild achter een plastic raamwerk dat goed is afgewerkt zonder kieren, het scharnier is niet 'lam' geworden na de vele buigingen en het aluminium voelt degelijk aan en ziet er mooi uit.

Op de onderkant vinden we nog wat specificaties, mocht je dit belangrijk vinden :D

De gehele unboxing, installatie van de lamp en het gebruik er van, heb ik vast gelegd in een video, om zo de review wat verduidelijking te geven. De video staat op youtube, en is daarom in het Engels gedaan, om zo andere ook te kunnen informeren:

Als je de Desk Lamp heb uitgepakt en geplaatst, dan zijn de stappen als volgt. Download de Mi Home app of Yeelight app ( of van de IOS store) en zet zowel je Wi-Fi verbinding, als de lamp aan.

In mijn review/voorbeeld, gebruik ik de Yeelight App, omdat ik hiermee ook al mijn andere Yeelight RGBW bedien. De lamp is nagenoeg direct gevonden, waarna je via Wi-Fi de lamp kan ‘pairen’ wat ongeveer 20 seconde duurt. Via de Yeelight app ging alles vlot en vloeiend, hier had ik dan ook niets over te klagen. Hieronder wat screenshots gedurende het process:

Eenmaal ingesteld komen we bij het hoofdscherm uit, wat ik erg overzichtelijk vind en erg gebruiksvriendelijk. Zoals je ziet heb ik meerdere Yeelight apparaten, die van mij bevinden zich bijna allemaal in de woonkamer, en deze heb ik dan makkelijk kunnen groeperen.

Wat betreft de Desk Lamp zelf, klik je op de titel, dan ga je naar de pagina waar je alles kan besturen vanuit je luie stoel. In de eerste screenshot hieronder zie je dat de lamp uitstaat, met bijbehorende animatie op het scherm. Eenmaal de lamp aangezet, kon ik makkelijk van scene’s wisselen door op de iconen te klikken. Op volgorde: ‘Custom, Reading, PC Mode & Scene’. Die laatste laat je een makkelijk overzicht zien van vooraf geÔnstalleerde scene’s, en mocht je zelf een bepaalde Scene willen instellen en bewaren, dan kan dat ook makkelijk en snel. Daarboven staat nog ‘Pomodoro’ mode, waar ik later wat meer over vertel.

De ‘pomodoro timer’, zoals hierboven genoemd, is wel een van de slimmere functies die aan de lamp is toegevoegd wat betreft je werk productiviteit. Schakel je de pomodoro timer in door 2x snel te drukken op de fysieke knop of via de app, dan zal de lamp 3x knipperen. Hierna zal de lamp voor een vooraf ingestelde tijd aanstaan, waarna deze voor een vooringestelde tijd uit zal gaan en dit principe herhalen. Aangezien ik een nogal luie student ben en graag goed mijn tijd besteed, moet ik zeggen dat dit een erg makkelijke manier is om jezelf gefocust te laten werken voor een ‘x’ tijd, jezelf daarna een korte pauze geven en weer door te gaan. Je kan denk ik wel raden hoe deze review is geschreven.. juist, met de timer aan, en ik moet zeggen het werkt erg lekker!

Mocht je van Chinese gekkigheidhouden, hoe vaker je de pomodoro timer doelen haalt, hoe meer sterren je spaart :+

Ondanks dat je heel veel met de app kan doen, kan het natuurlijk gebeuren dat je je smartphone niet bij je hebt. Zelf betrap ik mij er vaker dan niet op om de lamp met de hand te bedienen, omdat de fysieke knop op de voet van de lamp eigenlijk een heel hoop van bovenstaande functies ook kan uitvoeren.

Een goede klik op de knop laat de lamp aan of uitgaan. Naar links of rechts draaien verander je de licht felheid en druk je knop in en draai je deze tegelijkertijd, dan verander je de licht temperatuur. Eigenlijk precies zoals je ook met de App kan. Het licht is erg prettig om in de achtergrond te hebben, en doordat de behuizing ook geen licht doorlaat, heb je licht dat erg fijn gericht is op je werk.

Hieronder twee foto's zodat je goed kan zien in een volledig donkere kamer hoe geel 'geel' is, en wit 'wit' is.

Het werkt allemaal zeer goed, smooth en snel en heb dan ook zeker niks te klagen over de applicatie. Er hangt wel een kleine ‘maar’ aan, gebruik je Google Home, Amazon Alexa of IFTTT integraties, dan zal je helaas naar een andere ‘smart desk lamp’ willen gaan, aangezien hier nu geen (volledige) ondersteuning voor is. (beperkte) IFTTT is er sinds dit jaar wel, maar dan moet je van server switchen naar Singapore in de Yeelight app.

De app heeft wel nog een aantal andere functies, namelijk Kids mode, timer, customisable options, instellingen, toggles etc. allemaal functies die het gebruik nog net wat fijner kunnen maken. Mocht je vaak met het licht aan in slaap vallen, dan kan je bijvoorbeeld de timer aanzetten, of met de Kids mode minder blauw licht door laten komen.

De xiaomi "MJTD01YL"†Yeelight heeft 40†LEDs welke elk 0.15W produceren en daardoor de lamp een vermogen van 6W geeft, met een lumen waarde van 300 lumen.†

De kleurentemperatuur ligt tussen de 2700K - 6500K en volgens Xiaomi moet de lamp 25.000 uren meegaan, wat neerkomt op 416 dagen non-stop aanstaan, wat een hoop is.†Verder kan de applicatie gebruikt worden als je IOS 5.0 of Android 4.3 en hoger hebt in samenwerking met Wi-Fi IEEE 802.11 , b/g/n en 2/4GHz.

De overige specificaties, features en meer zijn ook te vinden op de officiŽle pagina van†yeelight.com†(Chinees).

Officiele website:
Xiaomi’s website: http://www.mi.com
Yeelight’s website http://www.yeelight.com

Meer Xiaomi/Meizu/LeEco reviews lezen?
Het afgelopen jaar heb ik meer dan 20 Xiaomi reviews geschreven, welke je van het nodige leesvoer zullen voorzien. :)

Andere veel bekeken Xiaomi Smart Home producten zijn onder andere:
- Chocoball zijn review: productreview: Xiaomi Yeelight bedlamp review door Chocoball
- Xiaomi smart stofzuiger door Blowk
- IP camera door Tokko1
- Xiaomi Smart Water Kettle
- Mijn Yeelight RGBW LED productreview: Xiaomi Yeelight E27 review door kanem0chi

Allereerst moet ik eerlijk toegeven dat ik het Design echt een heel groot pluspunt, met de opmerking dat ik wel de voet van aluminium had verwacht en het statief van plastic. Desalniettemin voelt de lamp erg degelijk en premium aan er erg modern uit.

De integratie met de app is goed, loopt soepel en is gemakkelijk in testellen naar je eigen wensen met een aantal slimme functies. Veel meer slimme functies dan dit kan ik mij dan ook niet zo 1.2.3 bedenken. Ondanks dat ik het een erg fijn en goed product vind, heb ik wel een aantal kleine opmerkingen. Zo kan je de lamp niet draaien, en bij het draaien zal je dus de hele voet meedraaien. De lamps is gemaakt voor je ‘ogen’ en ‘gezelligheid’ maar had van mij de brightness nog net iets hoger gekund voor iets meer gebruiksgemak. Als laatste moet ik eerlijk toegeven dat ik de App niet super veel gebruik, omdat de knop op de voet van de lamp 80% van de taken kan (en dus zijn doel van smart voorbij gaat).

➕ Een combinatie van sexy, smart en elegant.. en dat in een lamp erg goed verwerkt.

➖ De knop heeft veel functies waardoor je ook gemakkelijk handmatig de lamp kan bedienen (en dus zijn doel van smart voorbij gaat, of toch juist een pluspunt is, vanwege het feit dat als je je telefoon niet bij je hebt de toch de lamp kan bedienen?)

Ondanks dat ik een hoop producten van Xiaomi heb, moet ik toch zeggen dat ik erg tevreden ben met het product en blij dat ik deze heb mogen ontvangen. Door ondanks de kleine opmerkingen, kan ik niks anders dan 5 sterren geven voor de kwaliteit, features, gebruiksgemak (ja, een combinatie van App en fysieke knop heeft ook zo zijn voordelen) ondersteuning door de fabrikant.

De lamp mag dan iets hoger geprijsd zijn dan je misschien normaal uit zou geven voor een lamp, maar daarom ben ik ook extra benieuwd wat jij van de Xiaomi Yeelight Desk Lamp vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Mocht je dit een interessante, leerzame, leuke review vinden, of mijn hulp waarderen bij al je vragen, klik op de button hieronder, en nomineer mij. Alvast bedankt! :)

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi Smart LED Lamp?

Ik vind helemaal mooi..

+3 :D
Haha, voor de +3 doen we het! Bedankt! :) Als je nog dingen mist, graag anders had gezien of minder goed vindt hoor ik het natuurlijk ook graag!
Ja ik zou wel graag iets anders zien... Die lamp op mijn bureau ^^
Haha, dan moet je de lamp ergens voor een leuk prijsje op de kop tikken! :)
Mooie review!
Als goed is krijg ik de lamp binnenkort binnen :D
Dank je wel!

Haha, het zal je zeker bevallen! Waar heb je die van jou vandaan?
als ik de review lees moet dat wel goed komen ;)
Ik heb hem gekocht bij banggood voor 45 euro.
Goede en nette prijs! Veel plezier met je Lamp, hoe apart dat ook klinkt haha
Goede review! Ik heb deze zelf ook een paar maanden, zeer tevreden mee.
Ah dank je wel! Waar komt die van jou vandaan, en hoeveel had jij betaald?

Mocht je het echt een goede review vinden, stemmen mag altijd ;) Gebruikersreview/blog van de Maand: februari 2017
Zojuist gestemd!
Ik heb die van mij tijdens een actie gekocht voor 37 euro via Banggood.com
Op het moment staat die er op voor 45 euro.
Oef, dat is ook een zeer mooie en strakke prijs! Dank je wel voor je stem! :)
Bedankt voor je review.

Je vertelt enthousiast maar de bediening van een bureaulamp met een App zou voor mij redelijk zinloos zijn.
Het is inderdaad een mooi minimalistisch model, alleen jammer van de oranje draad.

Het bereik van de kleurtemperatuur is best goed te noemen.

Niet specifiek voor dit product maar wordt er zo langzamerhand er een beetje flauw van dat alles tegenwoordig niet meer een ingebouwde voeding maar een externe adapter heeft. Zo liggen hier in de stekkerdoos onder het bureau inmiddels heel wat adapters te verstoffen.

Ik heb je review een postief oordeel gegeven.
Hi Nokia, bedankt voor je reactie! :)

"Je vertelt enthousiast maar de bediening van een bureaulamp met een App zou voor mij redelijk zinloos zijn" In de conclusie van mijn review heb ik daar een aardige zin aan besteed: De knop heeft veel functies waardoor je ook gemakkelijk handmatig de lamp kan bedienen (en dus zijn doel van smart voorbij gaat, of toch juist een pluspunt is, vanwege het feit dat als je je telefoon niet bij je hebt de toch de lamp kan bedienen?) Aan de andere kant zie ik dat juist als een voordeel, met de App en handmatig bedienen. :)

Wat betreft dat Oranje/Rode draad, dat zie je bij veel Xiaomi Mijia producten terug, zoals de Step, Fiets en meer. Heb je hier al eens naar gekeken?

Over het kleurbereik ben ik zelf ook best wel tevreden, vooral savonds laat, dan heb je niet van dat super felle licht op je ogen.

Ik ben benieuwd naar je reactie, bedankt voor je +2/+3 :)
Net geen +3 omdat je niet objectief bent t.o.v. het merk ;)
+2 of +3, het maakt niet zo heel veel uit, ik ben al lang blij dat je jouw reactie heb achtergelaten! Dan weet ik weer beter waar ik aan kan werken. :)
ik zag dat Domoticz tegenwoordig in de beta ook ondersteuning heeft voor Yeelight, maar ik weet niet of daar de hierboven vermelde developer mode voor nodig is.
Anders zou het wel mogelijk zijn om via de Google Home -> IFTTT of HA-bridge -> Domoticz de lamp aan te sturen.
De developer mode is (volgens mij) niet nodig om via IFTTT de lamp te kunnen besturen, al zou ik je wel eventjes aanraden om bijv op http://forum.yeelight.com...-officially-published/225 en http://forum.yeelight.com...cho-ifttt-feedback/205/18 te kijken, want er zitten wat haken en ogen aan om alles gemakkelijk werend te krijgen. Als echte Tweaker natuurlijk geen probleem neem ik aan, maar de integratie had wel iets beter gekund, al heb ik wel het idee dat daar door Xiaomi en Yeelight beter aan word gewerkt dan voorheen. Alle topics zijn namelijk vrij actueel hierover. :) Bedankt voor je comment!
Ik heb even verder gekeken dan mijn neus lang is, en voor koppeling met Domoticz is de developer mode dus wel nodig
Ah, wacht, ik haal eventjes wat door elkaar.. mijn fout :+

Maar wat je zegt, klopt :)
Ziet er gelikt uit chef! Wil hem nu zeker ^^
Overigens doet de rode draad me direct aan OnePlus denken haha. Verder moet Xiaomi door gaan met zulke producten en het niet alleen bij telefoons houden. Om even te reageren op je stelling. Xiaomi staat voor bepaalde kwaliteit waar je op kunt rekenen.
Leuke review weer. Wacht nog steeds op je review van een eetvork van xaomi :P
Hahaha, eetvork? Vertel! Volgens mij ken jij een Xiaomi product dat ik niet ken :9
Xiaomi doet het goed met lampen :)

Heb zelf sinds een paar dagen een Xiaomi USB LED leeslamp (https://www.externebatter...uigbare-mini-led-usb-lamp). Damn, dat ding doet het echt goed! Kan van nauwelijks wat licht ingesteld worden tot een zee van licht. Puik dingetje :)

-- Edit: je "20 reviews" linkje is trouwens rot. Zou naar https://tweakers.net/productreview/user/252337/ moeten leiden maar linkt naar
:P

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 14 februari 2017 01:25]

Hmm, das apart! Het is nu gefixed als het goed is. :)

En wat betreft Xiaomi die het goed doet met lampen, dat kan ik alleen maar beamen! Misschien dat je al mijn productreview: Xiaomi Yeelight E27 review door kanem0chi review heb gezien, ook daar ben ik erg tevreden mee, ook 5***** en heel veel personen vonden dat namelijk ook aangezien de vele views en reacties. Heb ondertussen ook al de Xiaomi Yeelight LED strip thuis, dan is volgens mij wel de collectie compleet? Of heb jij nog leuke suggesties? :P

En dat kleine LED leeslampje, dat ziet er ook wel erg goed uit, je bent er dus aardig blij mee zie ik!
Nice, super review! Een dikke +3. _O_
Dank je wel Jolke, daar doe ik het voor, de +3's :)
Nette review! Heb zelf inmiddels 3 van deze desk lights en kan me goed vinden in de punten die jij noemt.

Wat ik wel jammer vind is dat de 'developer mode' niet beschikbaar is voor deze lampen (disabled in de app). Ik heb hierover contact gehad met Yeelight en ze geven aan dat 'Mi Desk lamp doesn't support developer mode due to product strategy and policy'. Als die dev mode wel beschikbaar is kun je ze volgens mij met behulp van de 'Yeelight WiFi Light Inter-Operation Specification' aansturen met een eigen applicatie. Helaas nog niet het geval dus. Verder leuke lampen :)
Dank je wel voor je reactie! Interessant om te zien dat je het met veel punten eens bent en/of er in kan vinden.

Wat je verder benoemd is zeker waar, al moet ik wel zeggen dat ik de laatste tijd het idee heb dat Xiaomi (en onderliggende merken) zien dat het er iets meer ondersteuning moet gven wat betreft development opties, voornamelijk voor het westen. Denk aan wij jij benoemd, IFTTT, Google etc. Het gaat in stapjes, maar mag sneller.

Ik kwam laatst al een filmpje tegen die de Google integratie met spraak besturing al redelijk goed aan de praat had. (De rgbw led lampjes). Mocht je trouwens mij willen supporten, stemmen mag altijd. :)