Avanca Waterproof Bluetooth speaker Blauw Review

FvdM 11 februari 2017, laatste update op 13 juni 2017, 208 views

Avanca Waterproof Bluetooth speaker Blauw (Product gekocht)

Makkelijk in gebruik en mee te nemen, helemaal waterdicht. Netjes en stevige opbouw maar initiŽel niet echt valbestendig. Wel zeer eenvoudig te repareren en als je het dan gelijk goed doet wordt het erg stevig. Goede BT ontvangst, interne versterker en best aardig geluid. Ongeschikt voor telefonie.

Pluspunten

• Helemaal waterdicht
  • Eenvoudig te repareren
  • Nette elektronica

Minpunten

• Geen micro-usb aansluiting
  • Matige fabriek assemblage, kan je zelf oplossen
  • Slechte microfoon

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4

Het is natuurlijk een speaker voor onder de douche en daar ga je meestal niet hele films kijken of uitgebreid genieten van je favoriete muziek. Gewoon even een muziekje erbij of telefoon opnemen als een bekende belt. Daar is dit apparaat voornamelijk voor gemaakt en daar richt deze review zich op.

Bouwkwaliteit en vormgeving

De behuizing is simpel. Een compacte kunststof kast in de vorm van een driehoek met aan de voorkant het rubberen bedieningspaneel en aan de achterkant de speakergaatjes en een grote zuignap. Het mag nog wat platter van mij, dat kan makkelijk als je ziet hoeveel ruimte er binnen is. Aan de onderkant zit een klepje voor de oplader. Het geheel voelt stevig aan, alle hoeken zijn afgerond wat het ook een soft gevoel geeft. Ideaal voor in de douche, want er zijn geen scherpe randen waar je perongeluk tegenaan stoot en gelijk de ontwerper naar de eeuwige jachtvelden verdoemd.

Ik heb deze speaker nu bijna een jaar en ben zeer tevreden. De zuignap moet je wel stevig aandrukken, het beste als het oppervlak nog droog is en dan de luchtbellen eruit duwen. Ik had dat in het begin niet gedaan en tijdens het douchen liet de zuignap los en viel de speaker dus op de harde tegels. Hij ging gelijk uit en wilde niet meer aan. Dat was balen, maar gelukkig heb ik een schroevendraaier dus dan komt alles weer goed. De behuizing is wel nog helemaal als nieuw dus wat dat betreft is het apparaat behoorlijk schokbestendig. Alleen de assemblage dus niet, daarover straks meer.

Binnenkant
Aan de achterkant vind je drie normale philips schroeven en na het openen kwam de verademing: schoefjes en stekkertjes!! Ik was bang voor lijm en hars. De accu kan je eenvoudig omwisselen en de techniek zit op een enkele printplaat. Daarop ligt de keypad welke zo gemaakt is dat er geen water langs kan lopen. De speaker zelf is wel gelijmd op de achterkant en is tevens de isolatie van de behuizing. Verder is de aansluiting voor de oplader vastgesoldeerd op de print maar de port zelf kan je uit de behuizing schuiven en de soldeerpunten hebben veel ruimte. Dus met een beetje soldeer ervaring kan je het eenvoudig zelf vervangen. De Bluetooth antenne zit volledig op de print zelf. Tenslotte vind ik de drie CON1 gaatjes wel interessant, mogelijk is dat een serial port voor alle hacker fun.

De accu is een 602035 3.7V 400mAh met twee-polige molex stekker. Dus een vrij goedkope lithium batterij. Wat handig is om te weten, want als de accu is overleden kan je dus voor een paar euro zelf een nieuwe inbouwen. :Y)

Het is opmerkelijk hoe goed en repareerbaar het ding in elkaar zit. Connectors, leds, antenne, alles heeft herkenbare labels op de print. De reden waarom hij niet meer werkte na de val wat omdat de keypad bleek te zijn verschoven. Ik vraag me af hoe dat kan want zelfs dat heeft kleine uitlijn-gaatjes op dezelfde pinnen waar ook de printplaat op moet uitlijnen, precies om verschuiven te voorkomen. Als je het op de juiste manier in elkaar zet kŠn het niet los gaan. Mogelijk worden deze apparaten te snel in elkaar gezet waardoor het bij voorbaat al niet goed zat.

Waterdichtheid
De behuizing is gesealed met een rubber elastiek in een gootje. De achterste helft heeft een opstaande rand die in het elastiek drukt waardoor deze de kier helemaal afsluit. De speaker zelf zit aan de achterkant achter de gaatjes en rondom in de behuizing gelijmd. Tussen de speaker en de gaatjes komt wel water, waardoor het geluid soms iets vervormd. Dat loopt vanzelf weg en kan onmogelijk in de binnenruimte komen. De keypad is van rubber met ook weer een gootje rondom waar de opstaande rand van de behuizing in valt. De montage van de printplaat drukt de keypad zo strak aan dat ook daar geen water tussen kan komen.

Ik denk niet dat hij tegen hoge waterdruk kan dus niet lang onderwater houden. Stromend water zoals een douche gaat helemaal goed.

Bediening en gebruik

Zoals ik al eerder zei moet je eerst zorgen dat de speaker goed op de muur zit. Naar mijn ervaring werkt glas of een spiegel het beste. Badkamer tegels hebben vaak een (fijne) structuur waardoor de zuignap mogelijk niet goed pakt. Een harde vlakke ondergrond zoals glas geeft ook mooier geluid. Verder houd je de power knop ingedrukt en verbindt hij zelf met je mobiel. Je hoort dan een stem 'Enter your bluetooth' en als het goed is daarna 'Bluetooth connected'. Tenminste dat is wat ik denk dat ze bedoelt.. het klinkt meer als 'Enter to boo too' en 'Bloo too connectit'. Waarschijnlijk was ze nog niet helemaal wakker. De stem klinkt ook een beetje te hard. Ook BT pairing is zo gedaan. De knoppen hebben een milde hoorbare klik.

De keypad heeft 5 knoppen in een cirkel: power, skip/vol -, skip/vol +, play/pause, telefoon/bluetooth in het midden, een rood/blauw led en een klein voelbaar puntje om blind te orriŽnteren op de toetsen. Handig als je zeep in je ogen hebt. Power spreekt voor zich. Om een nummer te skippen druk je kort op ťťn van de skip knoppen en als je die ingedrukt houdt regel je het volume van de interne versterker in stappen. En die gaat best hard voor een kleine badkamer! Play/pause is gewoon kort indrukken. De middelste is tel/BT. Kort indrukken om telefoon op te nemen en lang om bluetooth pairing te starten.

Net als de meeste bluetooth apparaten tegenwoordig geeft deze ook de accu status door aan de host. Dus in iOS staat er een koptelefoon met batterij in de statusbalk en in de widgets. Het bluetooth bereik is zo'n 3 meter met een hele dikke betonnen muur er tussen.

De accu gaat ongeveer 3 uur mee. Voor mij is dat twee keer per week aan de oplader wat binnen een uur klaar is dankzij de usb wcd die ik bij mijn Tweakers abo kreeg. :9 Ik kreeg er geen stekker oplader bijgeleverd. Het is een usb kabel met aan de ene kant de normale type A plug en aan de andere kant een smalle ronde plug. De kabel is wel lekker lang, maar ik had daar liever een micro usb port gezien. Nu moet ik toch weer opletten dat ik de kabel niet kwijtraak...

Geluidskwaliteit

Het is een kleine waterdichte speaker voor in de badkamer dus geen home cinema set. Ondanks dat presteert dit kleintje best wel goed. Het geluid klinkt wat hol door de badkamer, mogelijk kan je dat dempen met een douchegordijn. (en schuimrubber wandtegels) Als je de interne versterker hard zet en je geeft 'm ook wat volume uit je mobiel dan komt er behoorlijk hard geluid uit. Dat is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de doucheruimte. Bij mij klinkt het goed. Niet blikkerig, niet schel, zelfs wat bass en hij gaat ook niet kraken als je de volume hoog zet.

Voor deze toepassing is de Avanca prima geschikt, maar je kan hem natuurlijk ook gewoon als portable speaker gebruiken hoor! Dan klinkt het ook prima.
Telefoonfunctie
Ook tijdens het bellen klinkt het geluid helder en is goed te verstaan. De microfoon zit aan de voorkant, maar die werkt helaas vrijwel niet. Al spreek je hard recht tegen het ding in een stille ruimte, je stem komt bijna niet door. Het is dus niet geschikt om mee te bellen.

Ik heb 'm net voor de review weer even opengemaakt en wordt gelijk helemaal blij om dat te zien. Het zit zo netjes en stevig in elkaar. Aan alles is gedacht en als je een klein beetje handig bent met elektronica dan kan je zelf reparaties doen of misschien wel upgrades. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de CON1 aansluiting die gaat binnenkort aan de serial kabel. Verder is het natuurlijk helemaal waterdicht. Daar komt geen druppel tussen. Wel vervormd het geluid een beetje als er water in de speaker kamer komt, maar dat lost zich vanzelf wel op. Het geluid is verder best mooi en duidelijk hoorbaar. De toetsen reageren direct en de voelbare klik ervaar ik als prettig.

Nadeel is vooral de matige assemblage vanuit de fabriek en de slechte microfoon. Aangezien ik nooit in de badkamer ga bellen en ik deze speaker alleen voor muziek heb vind ik het persoonlijk toch wel een goede aankoop. Zeker voor die §25 die ik ervoor betaalde.

Heb jij ook een Avanca Waterproof Bluetooth speaker Blauw?