Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart Review

Ronin99Testpanel 14 februari 2017, laatste update op 23 februari 2017, 3.910 views

Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart (Testpanel)

"Flagship" telefoon voor een laag prijsje. Samsung zorgt voor mooie midrange-telefoons op de markt. Dat is deze keer ook zeker gelukt.

Pluspunten

• Premium kwaliteit bouw van glas en metaal.
  • Accu gaat enorm lang mee.
  • Telefoon voelt fijn in de hand
  • Camera maakt degelijke kiekjes.
  • Scherm toont mooie kleuren en grote kijkhoeken.
  • Voor de "selfiemakers" is ook de voorcamera degelijk.
  • De octa-core zorgt voor een enorm soepele gebruikservaring.
  • Accu wordt niet zo warm als de Note 7.

Minpunten

• Glas blijft breekbaar.
  • "Maar Full-HD"
  • Wifi-singaal valt af en toe weg.
  • Vingerafdruk "magneet".
  • Maximale opnameresolutie aan de lage kant.
  • Oude Software (wordt binnenkort geupdate). Ook zit er redelijk wat Junkware op.
  • Scherm is heel erg gevoelig. Je drukt soms op dingen terwijl je het scherm praktisch niet aanraakt.

Samsung Galaxy A5 (2017)
  • Stabiliteit en betrouwbaarheid
  • Benchmarks
  • Conclusie
Unboxing

Aan de buitenkant van het doosje is weinig te zien. Je krijgt geen preview van het product dat je gekocht hebt. Op de achterkant staan wat specificaties van de telefoon, ook hier kom je niet veel te zien. Binnen in het doosje wordt je natuurlijk aangenaam verrast door de telefoon. Onder de telefoon zitten de accessoires zoals de oplader en het convertertje van Usb-C naar Micro-usb.

Featureset

De nieuwe Samsung Galaxy A5 (2017) Komt natuurlijk met heel wat nieuwe features. Elk jaar komt Samsung met nieuwe dingen om het gebruiksgemak te verbeteren. Zo komt de A5 met Adaptive Fast Charging. Wat is nou Adaptive Fast Charging? Bij Adaptive Fast Charger zorgt de lader ervoor dat de telefoon geleidelijk sneller oplaadt. Hiervoor ben je een oplader nodig met een hoger oplaadvermogen. Omdat bij een hoger oplaadvermogen ook een hogere temperatuur komt, wordt de telefoon maar tot een bepaald percentage “snel” opgeladen. Na die percentage neemt het oplaadvermogen af. Usb-c maakt dit mogelijk. Het toestel komt ook met een vingerafdrukscanner hiermee kan je op je telefoon inloggen zonder een wachtwoord in te voeren. De telefoon heeft de mogelijkheid om het geheugen uit te bereiden door middel van een MicroSD kaartje tot wel 256 GB. Dit is voor mij en vele anderen een groot pluspunt. Ook is de telefoon stof- en waterbestendig. De feature waar ik het meeste gebruik van maakte is de Always-on feature. Hiermee zie je altijd de tijd en datum op je scherm staan.

Waterbestendig ;)

Accuduur

Wat mij als eerste opviel is dat de telefoon bij intensief gebruik niet snel leeg raakt. Dit komt door de duurzame processor die gebruikt wordt. De Exynos is enorm efficiŽnt wat zorgt voor een langere gebruiksduur zelfs tijdens grafisch intensief gebruik. Samsung zelf zegt tot wel 36% minder verbruik dan zijn voorganger. Ze maken gebruik van 14nm FinFET technologie. Door de hoge capaciteit en efficiŽntie kom je met gemak de dag door, misschien zelfs wel 2. De telefoon beschikt over een 3000 mAh accu. Dit is 100 mHz meer dan zijn voorganger, de 2016 versie. Met de Quick Charge technologie laadt de telefoon volledig op in ongeveer anderhalf uur. De laatste 10% duurt wel een stuk langer met opladen dan de rest. Doordat de telefoon water- en stofbestendig is kan de telefoon niet gemakkelijk opengemaakt worden om daarna de accu te verwisselen. Voor veel mensen is dit een groot nadeel. Ook maakt de telefoon geen gebruik van wireless charging.

Adaptive Quick Charge tijden:

Benchmark

Bereik

De Exynos chip is uitgerust met een LTE-modem. Met de modem kan je wel een snelheid van 300mbps download snelheid en 100mbps uploadsnelheid halen, aldus Samsung. Ook verbindt de chip verschillende bandbreedtes met elkaar voor een sterkere en betrouwbare verbinding. Toch na al deze mooie woordjes verloor de telefoon regelmatig de verbinding. Natuurlijk kan dit aan mijn internet liggen maar met mijn oude vertrouwde LG G3 heb ik hier nooit last van gehad. De verbinding valt heel even weg en pakt hij hem een paar seconden later weer op.

Scherm

De Samsung Galaxy A5 (2017) beschikt over een Full HD super-AMOLED-scherm met een dichtheid van 424dpi. AMOLED oftewel OLED is een technologie waarbij de pixels reageren op elektrische activatie. Met "super" AMOLED is de digitizer (het laagje dat druk-signalen waarneemt of touch-laag) verwerkt in het scherm in plaats van extra laagje. De positieve kanten daaraan zijn dat de telefoon helderder is en zuiniger omgaat met energie. Eťn van de verschillen tussen lcd en super-AMOLED is dat AMOLED een hogere reactietijd heeft, hiermee zijn snelle beelden veel vloeiender en scherper te zien. Ook is het contrast veel hoger. Zwart is dus daadwerkelijk zwart en geeft geen lichte tint. Dit is omdat de pixels daadwerkelijk uitgezet kunnen worden. Ook komen de kleuren tot 97% overeen met het Adobe RGB-kleurenpalet. Dit zorgt voor mooie knallende kleuren en grote kijkhoeken. De kleuren zien er wel wat minder realistisch uit, wat ik persoonlijk wat minder mooi vindt, maar meningen verschillen. De maximale refresh-rate van de telefoon is 59Hz wat het gamen en film kijken op de telefoon enorm plezierig maakt. De resolutie van het scherm is 1920 x 1080 wat al iets aan de mindere kant is sinds vele telefoons al op 1440P overgaan en 4K al beschikbaar is.

Door www.universaldisplay. https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5111217

Scherm Specificaties

Het Super AMOLED scherm creŽert knallende kleuren

Bouw, Design en Bouwkwaliteit

De telefoon is gemaakt uit glas en metaal wat zorgt voor een ”premium” uiterlijk en bouw. Hij ligt enorm fijn in de hand maar is wel redelijk glad dus een rubberen hoesje is aangeraden. Tegenovergesteld van zijn voorgangers heeft de A5 geen uitstekende camera meer. Beschadigingen aan de camera zijn dus minder vanzelfsprekend. Wat mij vooral opviel is dat de speaker aan de rechterkant zit, dit is niet de meest bekende en optimale plek vind ik. Als je de telefoon in landschapmodus houdt merk je al vaak dat je vingers over de speaker zitten. In portretmodus is daar geen sprake van. De telefoon is netjes afgewerkt en heeft geen scherpe randjes. Tegenwoordige gaan de telefoons over naar een “bolle” strakke afwerking, dit is bij de A5 ook het geval. Voor de rest spreken de foto’s voor zich.

Het mooiste gedeelte waar je het meest naar kijkt, de voorkant. :P

De minder vaak bekeken kant, de achterkant.

Aan de rechterkant zien we de speaker en de aan/uit-knop.

De linkerkant biedt de volumeknoppen en een simkaart slot.

Aan de bovenkant is niet veel te zien. Alleen een MicroSD-kaart slot en wat grijze accentstrepen.

Aan de onderkant zit de Usb-C aansluiting en de 3,5mm audiopoort.

Camera, beeldkwaliteit en opname.

De Samsung Galaxy A5 beschikt over twee 16 megapixel camera's. Voor zowel de achterkant als de voorkant. De telefoon is dus uitermate geschikt om selfies mee te maken. De opening van de camera is F1/9 wat zorgt voor voldoende lichtinval. Toch is bij weinig licht de kwaliteit niet bepaald goed. De camera software vind ik wat standaard. Toch waren sommige instellingen wel interessant om mee te spelen, zoals de "prof-instelling" hiermee kon je zelf het wit balans en dergelijke regelen. Voor het opnemen van video's gaat de telefoon maar tot 1080P en 30fps. Dit is wat aan de lage kant aangezien De LG G3 al de mogelijkheid had om in 4K op te nemen.

Simpele maar toch handige software.

Hier volledige resolutie foto's

Stabiliteit en betrouwbaarheid.

Na de flop van de Galaxy Note 7 is het vertrouwen in Samsung een beetje gedaalt bij de consument. Maar na een hoop testen en metingen lijkt het er op dat Samsung van zijn fouten leert. Tijdens het opladen wordt de telefoon niet heel warm, zelfs niet bij quick charge. Hoe heb ik dit getest? Ik heb de telefoon vol in de zon laten opladen met quick charge. De telefoon was aan het einde niet onaangenamelijk warm. Tijdens het dagelijks gebruik heb ik ook niet 1 keer gehad dat de telefoon crashte. Alleen zoals eerder al verteld is, is de verbinding soms wat wisselvallig.

Benchmarks
Score-overzicht
Multi-core
Single-core
Computervision score
Work 2.0 Score
Sling Shot Extreme Score

Zoals te lezen is ben ik zeer tevreden over de telefoon. Hier en daar zijn nog wat minpuntjes maar met een prijs van 400, - is dat ook te verwachten. De telefoon geeft een premium look en premium features. Het scherm ziet er zeer mooi uit en de camera's maken mooie foto's. Qua prijs/prestatie scoort de telefoon naar mijn mening enorm hoog vanwege de Octa-core processor. De telefoon wordt ook nooit heel warm tijdens het gebruiken, dus geen klamme zweethandjes tijdens langdurig gebruik. Eťn van de grootste voordelen van deze telefoon is dat de accu zeer lang mee gaat. Dat is voor mij al een reden om voor de A5 te kiezen. De multi-core scores zijn in verhouding veel hoger dan de single-core scores. Oftewel de telefoon presteert veel beter bij multi-core applicaties dan bij single-core.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart?

Leuke review. Klinkt als een interessante telefoon.
Zitten er geen haperingen in animaties?
Bedankt voor de reactie! _/-\o_
De telefoon heb ik nu ongeveer 2 weken in gebruik en in die tijd heb ik nog geen enkele haperingen gehad. Het is inderdaad een interessante telefoon. :P
No shit dat glas breekbaar blijft. T is breekbaar materiaal, retard 🤦‍♂️
Bedankt voor de "toevoeging".
Refresh rate is waarschijnlijk 59.94Hz (en nog waarschijnlijker gewoon 60Hz), maar (neem ik aan) afgerond naar beneden in plaats van naar boven door Aida. Doet Windows ook vaak en is vooral te zien bij televisies aangesloten op een computer. Vreemd dat het scherm van deze smartphone hetzelfde aangeeft.

Heb zelf overigens de tablet uit de A serie (A6 2016 10.1). Prima spul.