Plantronics Backbeat 903+ Bluetooth headset (Zwart) Review

FvdM 10 februari 2017, laatste update op 13 juni 2017, 229 views

Plantronics Backbeat 903+ Bluetooth headset (Zwart) (Product gekregen)

Mooi geluid mits in rustige omgeving, aardige accuduur, matig bereik, matige bouwkwaliteit. Overall goed, maar stel niet al te hoge eisen.

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Bass booster
  • BT onthoudt meerdere apparaten

Minpunten

• Rubberdeel breekt snel
  • Mic niet windbestendig
  • BT bereik kan beter
  • Accuduur is ong. 5 uur

Deze headset heb ik nu sinds een jaar of 6 en het is nog altijd mijn favoriet. Hij is nu voor de zoveelste keer gebroken dus ik ben aan het kijken naar een vervanger. De geluidskwaliteit is wel nog steeds mooi, het hele ding is natuurlijk draadloos en licht gewicht. Er zijn wel nadelen, maar voor muziek op de fiets, trein of tijdens het programmeren is het een aanrader.

Bouwkwaliteit

Dat is naar mijn mening wel het belangrijkste van een draadloze headset. Je moet 'm overal kunnen gebruiken. Of je nu aan het sporten bent met veel sterke of snelle bewegingen of op de fiets zit met tegenwind, hij moet het allemaal kunnen doorstaan.

Over het algemeen is de bouwkwaliteit best goed. De eerst 4 jaar is het linker deel n keer gebroken omdat er iemand op was gaan staan. Het rubberdeel tussen de basis en het oortje brak in tween. Dat was eenvoudig te repareren met goedkope superlijm van de Wibra. Pas de laatste 2 jaar is het schering en inslag met datzelfde stuk rubber. Het breekt steeds op verschillende plaatsen, maar nog steeds is de lijm een uitkomst. Wellicht dat het rubber door de eerste breuk is gaan verharden en zo steeds meer kwetsbaar wordt.

Waar ik in het begin bang voor was is dat het klepje van de usb bus zou afbreken. Het zit met een klein rubber stukje vast aan de basis en voelt kwetsbaar. Echter het tegendeel is waar. Ook al voelt het nog steeds kwetsbaar, het is misschien wel een van de sterkste delen van de hele headset.

Tijdens het hardlopen of andere sporten blijft de unit keurig zitten. Dit is wel afhankelijk van hoe je de oortjes instelt. De tunnels zijn draaibaar, de oortjes zijn draaibaar en je kan ze 5mm uitschuiven. Dus hoe strakker aan en in het oor des te steviger het ding blijft zitten. Op de fiets met sterke tegenwind is ook geen probleem.

Conclusie: Bouwkwaliteit is goed, na eerste reparatie voorzichtig zijn.

De vele breuken door de jaren

Dataverbinding

Het tweede belangrijke punt waarom je voor een draadloze headset kiest is natuurlijk de verbinding. Met Bluetooth 2.1+EDR is het een oudje en dat merk je aan de accuduur. Hij gaat maximaal 7 uur mee, dus voor een hele dag moet je hem tussendoor opladen. De headset is dan niet gebruiken. De verbinding gaat vlot: je zet hem aan en hij verbindt automatisch met je mobiel, zoals alle bluetooth devices. In iOS zie je dan de accu level in de status balk en Notification Center. Ook mooi is dat de Backbeat meerdere apparaten kan onthouden. Bij het inschakelen zoekt hij zelf contact met het laatste apparaat, wil je switchen dan moet je eerst de n disconnecten en dan de andere contact laten maken.

De latency is wel hoog. Nummer skippen of pauzeren duurt wel een dikke seconde, volume wijzigen vanaf de telefoon gaat dan wel weer erg snel omdat dat slechts een commando is los van de stream.

Dan is er nog het bereik. Tja, BT 2.1 in een buiten omgeving met zoveel stoorzenders op de 2.4GHz, daar kan je niet veel van verwachten. Toch gaat het niet slecht. Binnenshuis is het bereik ongeveer 3 meter, buitenshuis maximaal 1 meter. Ik merk vooral sterk verschil in hoe ik mijn telefoon tijdens beweging bij me draag. Linker broekzak zorgt voor veel out of sync momenten. Het geluid stopt dan een paar seconden en gaat weer verder zodra de sync is hersteld. Rechter broekzak geeft een betere sync maar nog niet optimaal. Linker borstzak van mijn jas is nog stabieler met nog steeds wegvallend geluid en rechter borstzak is het best. Waarschijnlijk zit de antenne dus rechts. Alleen vind ik het niet fijn om het gewicht van mijn telefoon daar te voelen of een sportband op mijn bovenarm te dragen. Daarnaast heb ik ook vaak geen jas aan dus wat moet je dan... Los in de hand gaat helemaal goed als je de telefoon iets omhoog houd. Mijn armen zijn vrij lang dus gestrekt is denk ik net te ver weg. Ook verschilt de locatie enorm. Nabij een flat met honderd wifi netwerken moet je rekening houden met wegvallend geluid, in de trein werkt het geheel zonder storing.

De headset heeft geen firmware upgrades en de usb port is enkel voor het opladen. Dat laatste duurt iets minder dan 2 uur.

Conclusie: Bluetooth 2.1 is op zich prima, verbruikt wel veel stroom en het bereik is matig.

Geluidskwaliteit

Next de geluidskwaliteit, ook niet onbelangrijk. Ik luister muziek met Spotify. Geluidsbeleving is natuurlijk erg persoonlijk, dat is wel het grootste nadeel aan dit soort reviews, maar voor mij klinkt de 903+ erg mooi voor een dergelijke headset. Zeker uit 2011! Het werkt met A2DP wat betekend dat de headset schakelt tussen voice en music modes. Bij het inschakelen start hij in voice mode, muziek klinkt dan op zich wel ok maar met weinig bass. Het is dan vooral gericht op het duidelijk weergeven van spraak. Dat kan je eenvoudig omschakelen door de Play knop op het rechter oortje ingedrukt te houden. Je hoort de een piep en ineens klinkt de muziek een stuk dieper met een veel betere bass. Dit zorgt er wel voor dat de accu sneller leeg gaat. Denk aan 7 uur in voice mode en 5 uur in music mode.

Er is geen EQ die je met een app o.i.d. kan inregelen. Voor mij biedt de EQ van Spotify zelf voldoende mogelijkheden daarin. Bijkomstig is er ook geen noice cancelling aanwezig. Voor luisteren is dat geen probleem. De rubber tunnels van de oortjes isoleren de gehoorgang wel aardig en met de muziek een beetje bovengemiddeld (60%) verdwijnt veel omgevingsgeluid toch wel.

De microfoon kan wel een filter gebruiken! Die is erg matig tot slecht voor een product van deze prijsklasse. De mic zit in het linker oortje achter een rooster. In een rustige omgeving klinkt dat mooi en helder, tot het begint te waaien. Je bent dan niet meer te verstaan. Uit de wind draaien helpt dan wel, mits dat natuurlijk mogelijk is.

Conclusie: Mooi geluid in rustige omgeving, geen noice cancelling, voice en music stand, niet geschikt voor handsfree bellen buiten.

EQ aanpassing in Spotify voor deze headset

Bediening

De knoppen zitten overal. De main unit zit links en daar bedien je ook vooral de systeem functies mee. Op de rand zit de status led, power, volume plus/skip en volume min/skip. De status led kan rood en blauw weergeven en allerlei knipper frequenties. Tijdens het gebruik staat de led uit dus je loopt niet rond als een cyborg. De power ingedrukt is in- of uitschakelen. Na kort indrukken zegt een vrouwenstem "listen time remaining, five hours", dat is wel handig. Volume kort indrukken is de gewone volume regeling en lang vasthouden skipt het nummer. Dat laatste is best irritant als je naar het vorige nummer wilt. Je moet dan eerst ingedrukt houden om naar het begin van het huidige nummer te gaan en dan heel snel nog een keer om eentje terug te springen. De bediening van die knoppen is niet heel ingewikkeld, maar door de rubber verbinding tussen de main unit en het oortje geeft het niet voldoende weerstand. Je moet de unit steving tussen je vingers hebben om de knoppen op de rand te bedienen. Zelf gebruik ik ze bijna niet. Ik heb mijn telefoon vrijwel altijd in mijn broekzak en kan de volumeknoppen daar door de stof heen bedienen. Snel en zonder nadenken..

Op het linker oortje zit een knop om de telefoon mee op te nemen en ingedrukt start je Siri.

Het rechter oortje heeft een play/pause knop en ingedrukt schakel je tussen voice en audio modes. Dat is alleen een geluidskwaliteit instelling. Je kan prima muziek luisteren in voice mode en bellen in music mode.

Conclusie: Bediening op de oortjes is makkelijk en reageert snel, op de rand is bijna niet te doen.

Na 6 jaar is het nog steeds een fijne headset, wel verouderd. BT 2.1 verbruikt veel stroom en geeft daar weinig bereik voor terug. In tegenstelling tot het moderne BT 4.x dat zelfs door betonnen muren heen gaat en wel geoptimaliseerd is voor kleine accu's. De geluidskwaliteit is mooi mits je niet teveel last hebt van omgevingsgeluiden. Bellen is als luisteraar prima, voor de ander ben je in een rustige omgeving goed te verstaan en anders vrijwel niet. Tenslotte is de bouwkwaliteit ook goed tot er een breuk komt, vanaf dat moment moet je voorzichtig aan doen. Dat is mogelijk wel afhankelijk van het soort lijm dat je gebruikt.

De repareerbaarheid is aardig dus ik ben er nog steeds erg blij mee. En 5-7 uur nonstop accuduur na 6 jaar bijna dagelijks gebruik is ook niet slecht. :Y)

Ik zou er alleen geen 100 meer voor betalen, dat is overpriced.

Edits: bereik verduidelijkt, typo's e.d.

Heb jij ook een Plantronics Backbeat 903+ Bluetooth headset (Zwart)?

Fijne headset. Ik had ook een breuk (dopje ergens achter blijven haken, rubber boogje precies van het plastic deel af gescheurd) en heb na een onsuccesvolle lijmpoging de BB Go 2 gekocht. Veel minder prettig dan de 903+ omdat die dopjes echt klem zitten in je oren. Enige voordeel is dat je er niet uitziet alsof je slechthorend bent :+
Die heb ik ook even gehad, maar dat losse draad in mijn nek vond ik behoorlijk irritant. Ik overweg nu de BB Fit, ziet er heel degelijk uit en is waterbestendig.
Ik heb weliswaar niet de Backbeat gehad maar de Voyager Pro HD waar ook op precies dezelfde plek het rubber scheurde. Zal toch wel een foute materiaalkeuze zijn geweest van Plantronics.