BitDefender Antivirus Plus 2015 (3PC, 2 jaar) Review

Bukkem 9 februari 2017, 224 views

BitDefender Antivirus Plus 2015 (3PC, 2 jaar)

Zodra er een nieuwe versie uit is dient men te "upgraden" anders is het einde HTTPS en werkt Safepay niet meer. Lage Systeembelasting.

Pluspunten

• Systeembelasting lijkt behoorlijk licht (pc blijft even snel opstarten en even vlot werken)
  • Safepay werkt goed (zolang er geen nieuwere versie van het pakket uitkomt)

Minpunten

• Update niet na opstarten Windows (7 en 10), pakket blijft domweg een waarschuwing geven dat je pc 'In Gevaar' is ('At Risk') maar updaten ho maar.
  • Weinig instellingsopties (m.n. t.o.v. Norton)
  • Niet al te intu´tieve user interface en menu's

Gebruiksvriendelijkheid Score: 2
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Bitdefender AntiVirus Plus 2015 werkt op zich prima, met enkele kanttekeningen.

Het grootste manco van het pakket is dat het verdomt om te zoeken naar updates na het opstarten van Windows. Het checkt wel of de virusdefinities up to date zijn, maar doet vervolgens niets als dat niet het geval is.

Ik had het draaien op een Windows 7 Ultimate-pc alsmede op een Windows 10 Pro-pc (beide 64bit), bij beide machines trad dit defect op.
Defect ja, want dat vind ik het! Ik heb getimed hoe lang Bitdefender na het opstarten van Windows eens op het idee kwam om te gaan checken op updates en wachttijden van een kwartier waren geen uitzondering.
Ook als de pc bijv. 10 dagen niet aan geweest was!

Er komt ook geen waarschuwing niks. Alleen als je er zelf aan denkt om het Bitdefendervenster te openen zie je een waarschuwing staan (Your Device is At Risk!) vervolgens moet je dan zelf handmatig updaten!
Ik vind dat een virusscanner onmiddellijk na het opstarten dient te updaten.
En al helemaal als de virusdefinities dagen oud zijn.
Bitdefender denkt daar heel anders over blijkbaar.

Een paar maanden geleden kreeg ik een melding dat er een nieuwe versie was en of ik die wilde installeren. Men is er blijkbaar niet van gediend dat klanten dat negeren, want enige tijd later merkte ik dat ik geen HTTPS meer had: normaal als ik bijv naar www.PAYPAL.nl ging in Chrome kreeg ik de pagina in https maar nu opeens als ik op inloggen klikte verdween de https en kwam er http te staan, met de melding om op die pagina vooral geen wachtwoorden e.a. gevoelige info te typen (in een rode gevarendriehoek).

Na ÚÚn van de pc's te hebben "ge-upgrade" naar AV Plus 2017 was dit probleem opeens verdwenen.
Ook Safepay werkte ineens weer.
(Dat werkte ook vaker niet dan wel, sinds ongeveer diezelfde periode.)

Het lijkt er dus sterk op dat Bitdefender d.m.v. het uitschakelen van functionaliteit zijn klanten dwingt tot upgraden.
Beide zaken hadden nl. voorheen gewoon gewerkt.

Dus tja een aantal plus- minpunten al met al.

Handmatig scannen gaat prima en snel.
Https en Safepay werken goed, mits je versie "bij is" (blijkbaar ter beoordeling van Bitdefender).

Overigens is het updaten ook in versie 2017 nog steeds hetzelfde probleem.

Je moet dus met Bitdefender Antivirus Plus 2015 / 2017 na het opstarten van
Windows zelf handmatig updaten anders is je pc onbeschermd.

Dit samen met het bovenstaande (https-issue en updaten) resulteert dus in de score Slecht bij Gebruiksvriendelijkheid en Functionaliteit.

Heb jij ook een BitDefender Antivirus Plus 2015 (3PC, 2 jaar)?

Het is een goed pakket maar de service 24/7 is niet 24/7 en geeft soms pas na een week antwoord op je vragen.