Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows) Review

kwinvdv 1 januari 2010, laatste update op 20 april 2010, 2.526 views

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)

Pluspunten

• De prijs
  • Goede graphics en prestatie
  • Meeslependheid van zowel de Singleplayer als de Multiplayer

Minpunten

• p2p en geen dedicated servers
  • slechte Connectie systeem (van zowel van Steam uit als in-game zelf)

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Ik ben een echte Call of Duty fanboy, sinds Call of Duty (1). Zit ook in een clan (Fun Clan United) en speel nog altijd wars in Call of Duty 2 en Call of Duty 4: Modern Warfare. Vond zelf Call of Duty 5: World at War een beetje tegen vallen, maar die is ook door andere ontwikkelaars gemaakt, maar Infinity Ward heeft bij Call of Duty Modern Warfare 2 weer laten zien dat zij het beter kunnen.

Gameplay
De Singleplayer is niet heel lang, maar wel zeer filmisch opgebouwd, waardoor het wel indrukwekkend is. Het verhaal er van zit redelijk goed in elkaar, maar soms wel weer jammer dat je vaak van personage veranderd. Call of Duty is ook niet echt een single player spel, hoewel je er wel een redelijk aantal uren mee kan vermaken, ook door hogere moeilijkheidsgraden te kiezen en het nog een keer door te spelen. En nog een grappig eind aangelegenheid is een soort museum waarin scenario's uit de Singleplayer als 'wassen beelden' zijn neer gezet, die tot leven komen door ergens op een knop te drukken en...

Het is ook mogelijk om een aantal Singleplayer missies en een aantal andere extra missies, met twee mensen in Co-op te spelen, genaamd Special Ops. Zelf heb ik dit maar een paar keer gedaan, maar het is niet echt mijn ding, dus ik kan daar verder niks over vertellen.

Het belangrijkste van dit spel is toch wel de Multiplayer, dit is nog meer uitgebreid met een aantal game-types, zoals Demolition (een soort menging tussen Sabotage en Search & Destroy) wat ik erg leuk vind. Ze hebben ook nog een aantal game-types dubbel gedaan, maar dan speel je in third person, wat ik voor een keertje wel grappig vind, maar het daar ook bij blijft. Het is van oorsprong een first person shooter en dat moet het van mij ook blijven. De makers wouden waarschijnlijk een groter publiek aanspreken, dus dit is puur gedaan zodat het beter zou moeten verkopen, net zoals het gebruiken van Steam, wat er voor moet zorgen dat er geen mensen met een illegale online zouden kunnen spelen. Maar vind wel dat dit ten koste is gegaan voor de Call of Duty fans en de hardcore gamers.
Het is wel goed opgebouwd, als je kijkt naar het vrijspelen van wapens en extra's daarvoor. Omdat je zeer goed gedoseerd dingen blijft vrij spelen en je steeds die dingen even wil uitproberen en je vervolgens weer wat vrijspeelt, waardoor je met het spel bezig blijft.

Beeld & Prestaties
De graphics zijn weer iets opgepoetst, ten opzichte van Call of Duty 4: Modern Warfare en Call of Duty 5: World at War en misschien ook nog iets meer geoptimaliseerd, want het draait even soepel als de voorgaande delen. De textures zijn war gedetailleerder geworden, waardoor het naar mijn idee realistischer uit ziet en voor onder andere snippers lastiger is geworden om iemand op afstand te herkennen in de omgeving.

Besturing
Dit is naar mijn idee het zelfde gebleven als in Call of Duty 4, die gewoon goed is en voor de rest valt er niet veel over te zeggen. Een ding wat er wel mist ten opzichte van Call of Duty 4, is dat je niet meer naar link en recht kan leunen, wat ik een niet heel erg groot gemist vind. De nieuwe besturing, die erbij is gekomen door een aantal kill streak rewards die je zelf moet bedienen, is ook goed en vanzelfsprekend.

Kwaliteit & stabiliteit
De Singleplayer heeft volgens mij geen fouten er in zitten en is zeer stabiel. Daarin tegen zijn er nog wel wat minpunten bij de Multiplayer, want sommige wapens zijn niet helemaal in evenwicht, waarvan n wapen (Akimbo 1887) al door een patch minder sterk in gemaakt. Er zitten ook bugs in, zoals dat je met een rookgranaat, die je krijgt bij een kill streak reward met een air packets, veel en veel harder kan rennen en zo heel makkelijk mensen kan knifen.
Maar ook het p2p systeem waarmee host draaien heeft vaak lag en mij al heel wat frustraties heeft bezorgd. en zorgt er ook voor dat wars spelen met mijn clan in dit spel ook niet echt mogelijk is. Dit zou nog eventueel kunnen door zelf een server te draaien en daar een wachtwoord op te zetten en elkaar te joinen in een Party via Steam, maar dat haalt de lag niet weg. Daarbij komt ook nog dat bij een Party soms ook nog problemen zijn, doordat bepaalde mensen niet bij andere in de party kunnen komen.
Het connectie systeem is ook niet heel erg goed, want je kan alleen kiezen wat voor een game-type je gaat spelen en niet welke map. En als je in een server komt, kan het soms ook zo zijn dat het potje net is afgelopen en dat je (weer) moet wachten tot de volgende ronde begint, maar ook als uit een server weg gaat, omdat je het daar bijvoorbeeld niet leuk vind en naar een andere server wil connecten met het dezelfde game-type, kom je ook heel vaak weer in dezelfde server terug, omdat bij connectie word gekeken met welke host je de beste verbinding hebt. Een ander ding waar ik ook vaak last van heb, is dat als ik in-game iets met Steam (Shift+Tab) aan het doen ben op het moment de lobby 'ready' is en de map begint te laden, ik de verbinding met de host verlies.

De prijs een zeer goed, het is nu verkrijgbaar voor 36,99 en ook al rond de release was het spel al voor ongeveer deze prijs verkrijgbaar. Normaal kocht in het deel van Call of Duty samen met mijn broer en dat we er allebei het konden spelen en de prijs konden delen, maar omdat de key van het spel aan je Steam account gekoppeld word, waren wij genoodzaakt allebei er een te kopen, maar door deze prijs had ik het er wel voor over, want normalen AAA game titels voor de PC kosten bijna het dubbelen als wat je hiervoor moet betalen. Je krijgt echt waar voor je geld, hoewel de Multiplayer wel wat min punten heeft.

Infinity Ward heeft een zeer intens vervolg op de singleplayer campain van Call of Duty 4 laten zien en heeft bij de mulitplayer vernieuwing op het gebied van uitgebreidere en instelbare kill streak rewards en het vrijspelen van wapens en de extra's daarvoor laten zien. Maar daar tegenover staat dat ze niet geslaagd zijn in het bieden van aan alternatief voor dedicated servers.

Heb jij ook een Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)?

Je vergeet ook dat je geen mods kan maken voor cod6.
Dat valt samen met dedicated servers en die zijn er dus ook niet.

[Reactie gewijzigd door kwinvdv op 30 december 2009 21:50]

Ik schaf het spel niet eens aan. REDEN: geen dedicated servers en daarnaast biedt het spel "' MIJ " geen variatie. Het komt allemaal op hetzelfde neer als de voorlopers(cod 2, cod 4MWV en cod 5WAW). Ik ga nog steeds voor cod 1als de beste ooit uit de reeks, mooie grote mappen en voertuigen(variatie). Met grote mappen......minder campers.
@Sport Billy,

Ik heb wel meer dan de hier genoemde 36.99 euri betaald. ( pc-versie) Ik zou het je toch aanraden. De singleplayer is de moeite waard.
CoD 1 is ook voor mij de allerbeste.Inloggen, knallen en niemand heeft een voordeel door vrijgespeelde sh*t of wat dan ook.
Maar je praat over CoD 1 en dan wel met United Offensive neem ik aan? Toen werden de multiplayermaps ng interessanter.
CoD 1 heeft nog steeds een club die-hards die er niet om liegt en word nog steeds door Punkbuster ondersteund.
Je moet net als bij Wolfenstein ET tegenwoordig wel de nodige ballen hebben om de graphics voor lief te nemen,maar ja......er zijn ook Tweakers die perse Windows 98 willen draaien...just for the fun of it ;)
Ja je kunt met z'n alleen een game joinen en nee je hebt geen mods inderdaad. De akimbo 1886/1986 is aangepast en nu minder sterk. Het laken van dedicated servers is een groot gemis, vooral omdat er relatief veel cheaters zijn, geen rules ingesteld kunnen worden en je geen 'rustige game' kunt hebben. grafisch is het een goed spel, maar multiplayer kan mij niet lang genoeg blij maken. CoD MW1 was veel beter qua gameplay

buiten dit alles faalt geregeld server verbindingen, worden games afgesloten en werkt het hele vote systeem niet

oordeel van mij:

aardige game, singleplayer was heel gaaf, multiplayer is qua gameplay minder dan zijn voorganger, grafisch geweld is beter, en zijn leuke nieuwe features en de gameplay is wat meer balanced.

kan beter... :(
Ben geheel met je eens, er moeten voor de multiplayer echt dedicated servers komen en de wapens zijn redelijk goed in balans op een paar irritante bugs na.

[Reactie gewijzigd door kwinvdv op 31 december 2009 01:24]

ik ben personelijk al uitgekeken op de multiplayer (paar weken speel ik alweer cod 4)
lang wachten, veel lag,nieuwe host tijdens games,(te)korte games (vooral als je een topper erbij hebt dan is door de killstreaks zo gedaan),toch verassend veel cheaters (had minder verwacht via steam) en wachten tussen de games is me toch tegek.

Ik denk dat als ze toch dedicated gaan ik het nog eens weer zou proberen.
Hier hetzelfde, heb de multiplayer ook wel gehad. Camping ahoy.
Het gemis van dedicated servers, en de daarbij behorende mogelijkheden, is eigenlijk een regelrechte belediging.
Dat ze via Steam, het onrechtmatig online gamen willen tegengaan is tot daar aan toe,maar ze laten een grote groep in de kou staan.
Als je geen dedicated servers kan draaien. Kun je dan wel clanwars enz. organiseren? Want je moet allemaal dezelfde server joinen h?

Ik zou zelf het spel nooit spelen omdat de LAN-mogelijkheden zwaar tekort komen en dan hoeft het voor mij niet.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 30 december 2009 20:26]

Ik heb het spel nog steeds niet gekocht en hoor heel mijn clan klagen overd e verbindingen, ik heb zelfs de 36 euro er nog niet voor over laat IW merken dat ze op het verkeerde pad zitten.... hopelijk komt er snel een waardig alternatief en raken de mw2 servers van steam leeg
En spel wat misschien nog wel een goed alternatief kan zijn is Battlefield Bad Company 2, want die komt ook voor de PC en heeft wel dedicated servers. Alleen is het wel een heel ander spel, omdat je ook voertuigen hebt.
Ik ben het wel deels eens met de kritiek, maar ik wil het erg afvlakken. Ik vind de game fantastisch en het smetje van het online gamen heeft daar weinig invloed op. Het is zeker vervelend als je uit games gegooid wordt en als je als party joined gebeurt dat relatief vaak, maar alleen heb je daar eigenlijk nooit last van.

Door dit systeem heb je tenminste geen oneindig aantal mods waar ik niet goed van word. Al zou ik aan de andere kant ook dedicated servers willen die bijv. 24/7 een map draaien, want soms wil je gewoon even een tijdje wat dingen proberen in een bepaalde map en dat kan nu niet.

Ik speel het spel wel veel online. Ja er wordt geklaagd over campers, maar die waren er net zo veel bij CoD4 als je het mij vraagt. Als je weinig campers wilt hebben moet je zoiets als QuakeLive gaan spelen ofzo. Ik ben nu ongeveer lvl 20, prestige lvl 3 en ik ben er nog steeds niet op uitgekeken.
Beetje korte review en gebrek aan foto's, 2/5*