Specificaties Bedraad Qwerty met Topre switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Leopold FC660C Review

dyrc 6 februari 2017, 273 views

Leopold FC660C

De Leopold FC660C vult succesvol een niche, namelijk die van " minimalistische layouts" + "topre" + "dedicated arrow keys". Bouwkwaliteit van een tank en het oh zo bevredigende "thock" geluid als je typt. De minpunten hieronder zijn noemenswaardige aandachtspunten voor mensen die nog twijfelen over een aankoop

Pluspunten

• topre + 66key layout = win
  • PBT & dye sublimated keycaps
  • bouwkwaliteit en afwerking
  • "thock" geluid als je typt

Minpunten

• je betaalt voor de niche die topre is
  • als je veel met excel werkt ga je het numpad gedeelte missen
  • verkrijgbaarheid is "moeilijk" t.o.v. andere keyboards
  • Topre keycaps zijn erg moeilijk te vinden, als je van customizen houdt moet je hier zeker rekening mee houden

Heb jij ook een Leopold FC660C?

@dyrc - Thanks voor je review. Waar heb je dit toestenbord gekocht?
@iBurger omdat deze info misschien voor andere mensen ook handig is om te weten, het antwoord hier ipv via DM.
Gekocht via een ebay reseller, na flink wat uitzoekwerk (reddit, overige forums) over betrouwbare verkooppunten. Ook direct bij Leopold geprobeerd (leopold.co.kr), maar zij weigerden mij direct te verkopen na contact met hun klantenservice (bij gebrek aan een koreaans adres/creditcard). Tenzij ik minimaal 100 stuks afnam....

De ebay reseller:
snelle afhandeling van de bestelling (orderbevestiging), track en trace is wel meegegeven maar ging via een russische website dus daar heb ik nooit moeite voor gedaan om dat bij te houden. ~4 weken onderweg geweest.

Over losse keycaps kan ik onderstaande meegeven, beide websites gebruikt en succesvol m'n spul ontvangen

gekleurde topre PBT toetsen

topre PBT spatiebalk
(deze drop heeft een wisselende kwaliteit gehad, mijn spatiebalken waren recht + kleur goed, blijkbaar mazzeltje dus)

edit: en even een foto in m'n public map, als je nieuwsgierig bent wat ik er van gemaakt heb (escape en spatie zijn dus afwijkend)

[Reactie gewijzigd door dyrc op 12 mei 2017 13:27]

Interessant @dyrc, ik heb net een account aangemaakt op MassDrop, en die site ziet er gelikt uit. Het concept van Massdrop was nieuw voor me. WideBasket ziet er goed uit. Ik denk dat ik de Leopold FC660M via WideBasket/eBay ga kopen.

Ik had trouwens een concrete vraag over dit toetsenbord: als je het layout op Dvorak zet, werkt het toetsenbord dan nog wel goed? Ik denk dat de home, page down, page up toetsen dan op een vreemde plek komen te staan.
@iBurger let op(?) dat de FC660M cherry switches gebruikt, en de FC660C topre switches.

zou kunnen dat de toetsen onhandig (niet bereikbaar) neerkomen als je de layout op Dvorak neerzet.
Potentieel kan je hier handig iets aan doen; ik gebruik het gratis programma "Sharpkeys" om toetsen op m'n tobo te remappen. Programma is simpel en elegant, je geeft aan " welke toets X je door toets Y wilt vervangen" en dan past hij dit aan in je windows registry. Keertje opnieuw opstarten en key is geremapped (met de optie om deze remap ook weer ongedaan te maken). Ik heb bijvoorbeeld m'n "insert' key geremapped naar F5, scheelt me een functie toets combo (en pagina refreshen met mouseclick... bluhh)

En massdrop is wel een grappige site, met af en toe pareltjes van 'dingen die je niet nodig hebt maar wel wilt hebben'. Met name de optie om de groupbuy te joinen op het moment dat de laagste prijs unlocked wordt is handig (zo doe je wel automatisch mee voor de laagste prijs, maar zit je niet vast als er te weinig mensen instappen).

[Reactie gewijzigd door dyrc op 12 mei 2017 18:06]

@dyrc thanks! ik ga het goed doornemen. Het prijs verschil tussen de Topre en Cherry switches is wel gigantisch groot. Maar de kwaliteit ook, als je deze review leest. Momenteel type ik op een Apple Wireless keyboard (2012), en ik vind deze eigenlijk best wel fijn. :D Ik denk dat de upgrade van een Apple Wireless keyboard, naar de Leopold FC 660M al zeer groot is.

Hoeveel heb je trouwens betaald voor de invoerrechten @dyrc? Ik zie dat de FC660C in het verleden voor zo'n 260 euro wordt verkocht via ebay. Komt hier dan nog 19% over? (260x1.19=309.40 euro)

@iBurger

Officieel (zie ook de website van de belastingdienst): bij producten die geimporteerd worden uit een "niet-EU" land:

<22 euro (inclusief de verzendkosten): geen invoerrechten, geen btw
22-150 euro (inclusief verzendkosten): alleen invoerrechten, geen btw
>150 euro (inclusief verzendkosten): invoerrechten en btw

op computeronderdelen zit 0% invoerrechten en 21% btw.

Het postbedrijf dat de bezorging verzorgt verwerkt voor jou alle papieren, hier rekenen ze echter wel inklaringskosten voor. Voor deze administratie mogen ze zelf een bedrag rekenen. postNL vraagt hier 13 euro voor (er is geen mogelijkheid om dit zelf te regelen, betalen moet je dus). Dit bedrag moet cash bij bezorging betaald worden (inklaringskosten+invoer+btw), anders komen ze op een later moment een 2e poging doen.
edit: 22-150 euro (inclusief verzendkosten): gn invoerrechten, wl btw
Ik ben in oktober in Zuid-Korea voor een bruiloft. Even kijken of ik er daar een kan vinden. Als er meer interesse is gaarne even laten weten. Als er veel interesse is kan ik kijken of ik iets serieuzers kan regelen.
super aanbod (en heel erg community minded), en leuk dat je het hier ook aanvult.

ik ben momenteel voorzien, de bordjes zijn me te prijzig om er nog eentje "voor ernaast" neer te zetten. misschien dat er iemand nog op reageert (via PB)?

sowieso veel plezier in zuid korea!