Huawei P9 Grijs, Titanium, Zwart Review

Tsunameh 6 februari 2017, laatste update op 16 maart 2017, 574 views

Huawei P9 Grijs, Titanium, Zwart

Licht, slank toestel, lekker vlot, goede camera's met mindere software, sinds update naar EMUI5 (Android 7) is de software een stuk beter.

Pluspunten

• Licht & slank
  • Solide behuizing
  • Goede camera's
  • EMUI5 = vele malen beter

Minpunten

• EMUI4.x werkt minder (EMUI5 stuk beter!)

Na 2 jaar met mijn trouwe LG G4 was het tijd voor wat nieuws, na lang pluizen en Pricewatchen kwam ik op de P9 uit, welke ook nog eens scherp geprijst was icm een abonnement bij T-Mobile. Nu een weekje in gebruik en dus tijd voor een eerste review (wordt ongetwijfeld aangevuld :))

Hardware
Fijne aluminium behuizing, voelt stevig en solide aan, maar het gehele toestel is daarentegen nog lekker licht en slank, wat erg fijn is aangezien ie veel tijd in de broekzak doorbrengt.

De dubbele camera's werken lekker vlot en oor 2 keer op volume down te drukken schiet ie heel snel een foto en laat ie zien hoe snel dat was (1.1 tot 1.3 seconden!), kan ik eindelijk spontane foto's van de hond maken :+, dat lukte bij de G4 niet.

De USB-C poort geeft nog een beetje mixed feelings: heel erg prettig dat de kabel andersom ook past en laad lekker vlot, maar moet wel allemaal nieuwe kabels halen, aangezien alle opladers in huis & auto voorzien zijn van Micro-USB... maar dat is snel opgelost.

De Fingerprint reader werkt ook vlot en betrouwbaar, heb nog geen keren gehad waarop ie Úcht niet wou unlocken. Ook leuk is dat je met de reader het notificatiepanel kunt openen en door je foto's kunt swipen.

Accuduur is ook erg goed, na een nachtje doorladen houdt ie het met gemak de hele dag vol, ook tijdens gewoon gebruik.

Software
Hier laat Huawei de nodige steken vallen: de EMUI-laag is er gewoon nog niet. Qua werkwijze valt ie een beetje tussen iOS en gewone Androids in: zo heb je geen overzicht met alle apps en moet je alles op schermen onderbrengen.

Een absolute aanrader is de Google Now Launcher: hiermee vind ik zelf dat de werking vele malen beter gaat en weer richting de vanilla Android gaat. Helaas wordt de Now Launcher alleen stopgezet en zal ik weer op zoek moeten naar een andere launcher.

--edit 16 feb 2017--
EMUi 5.0
Sinds vanochtend is mijn P9 voorzien van EMUI5.0 op basis van Android 7 en de eerste ervaringen zijn een stuk beter als met de oude EMUI, zo is de 'apps lade' weer terug met een alfabetisch overzicht van alle apps en ligt de werkwijze weer meer in de buurt van een stock Android. Tot nu toe lijkt het zelfs een waardige vervanger voor de Google Now launcher te worden!

--edit 23 feb 2017--
Na een weekje met EMUi5 kan ik toch wel concluderen dat de P9 een bijzonder fijn toestel is, werkt vlot, accuduur is meer dan voldoende en het toestel is erg slank. Zoals hierboven ook al vermeldt: de software (EMUI4.x) was echt niet prettig, de nieuwe versie is in mijn ogen een waardige vervanger van de Now Launcher.

--edit 15 maart '17--
Auw... :/ ondanks het rubberen hoesje om m'n P9 heeft het scherm de ietwat ruwe ontmoeting met mijn stenen badkamervloer niet overleefd... alles werkte nog wel maar uiteraard was het glas niet meer te redden. Gelukkig heb ik mij door de Mediamarkt laten overtuigen om de HuaweI VIP Club erbij te nemen zodat ik de eerste drie maanden ook hiervan gered kan worden! :+ Vandaag wordt ie hopelijk opgehaald en hopelijk ook weer in ere hersteld!

Heb jij ook een Huawei P9 Grijs, Titanium, Zwart?

Meer advertenties

Beste,

Leuk te lezen over de Huawei en de interface, mijn Broer had hem met een verlenging bij zijn Provider genomen Huawei P9 Lite wel te verstaan.

Wat een waardeloze MUI, hij kwam in de plaats voor een Blackview Omega Pro die water-schade had gekregen, ook deze had, voordat hij zijn Update had gekregen, zo'n MUI heb daar toen de KK Launcher ingezet en kon de App's weer uit een map apart kiezen.

Ooit een iPod gekocht (2013/14) wat een verschrikking met de app's je schuuf je eigen het lazerus nee ook die Huawei P9 lite is dan dus ook na 2 dagen (op zicht) retour gegaan en er is een nieuwe Blackview besteld.

Groet...
Hey Tsunameh,
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe telefoon, toen kwam ik ook bij de P9 uit. Maar ook ik las dat de software nog steeds erg raar is. Daarom gebruik ik nu Nova Launcher Premium. Werkt perfect!
Misschien ook maar eens naar kijken als de Google Now launcher weg is, thx!