Specificaties 10,1" (1920x1200), Android 7.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi Zwart Review

DonkMatt 4 februari 2017, laatste update op 27 augustus 2017, 3.712 views

Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi Zwart (Product gekocht)

Een tablet die na aanschaf op willekeurige momenten uitschakelde. Twee verschillende exemplaren gehad, hetzelfde probleem. Na lente-update is het probleem verholpen.

Pluspunten

• Handige kids-app functie
  • Goede beeldkwaliteit
  • Snel genoeg met YouTube HD
  • Goede accuduur

Minpunten

• Geluid uit 1 speaker
  • Langzaam met 3D games

Ik schrijf deze review voor het tweede exemplaar dat ik heb ontvangen van Wehkamp. Beide keren zat de tablet verpakt in originele gesealde doos, maar in de Wehkamp doos zaten geen luchtzakken of andere beschermende maatregelen. Hierdoor kon de Samsung doos vrij bewegen in de Wehkamp doos, iets dat ik niet bevorderlijk vind voor een apparaat als deze.

Afijn, bij de eerste tablet viel bij de eerste dag al op dat deze uit zichzelf uitschakelde. De eerste keer was tijdens normaal gebruik van de Youtube app. Ik was verrast, want zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt. Tablet opnieuw ingeschakeld (opstarten gaat gelukkig vlot), maar na enige tijd schakelde deze weer uit. Geen idee waarom, dit keer gebruikte ik de tablet niet eens; het scherm was wel gewoon aan en de accu was nog zeker 60%. Een paar dagen dit aangekeken, maar geen enkel zoekresultaat hierover gevonden (de tablet is natuurlijk nog relatief nieuw). Na de zoveelste automatische uitschakeling besloot ik om hem eens wat langer aan de oplader te laten. Wat bleek? De tablet wilde niet opladen en ik kreeg hem ook niet meer aan.

Ik heb een DOA gemeld bij Wehkamp en afspraak gemaakt om de tablet retour te sturen (werd de volgende dag opgehaald door DHL). Direct een nieuw exemplaar besteld, ook de volgende dag - vandaag dus - geleverd door DHL. Weer op dezelfde manier verpakt: geen enkele bescherming in de Wehkamp doos, verpakking kon vrijuit bewegen.

Tablet eerst volledig opgeladen, zoals in de Quick Start staat omschreven. Dit duurde enkele uren (van 65% uit de doos naar 100%). Toen tablet opgestart, proces van eerste gebruik doorlopen, standaard Google apps gepdate via Play Store, account ingesteld, m.a.w. de standaard dingen die je doet met zo'n nieuw apparaat.

En daar ging ook deze tablet weer: plotseling ging het scherm op zwart en hij stond uit. Niets opvallends aan het doen, temperatuur was in orde (redelijk koud nog) en ik kon de tablet gewoon weer opstarten. Even later weer hetzelfde, ook nu weer de tablet gewoon aan het gebruiken (eenvoudig tekenspelletje uit de Play Store).

UPDATE augustus 2017: we hebben besloten om de tablet te houden tot een grote update, om te zien of de problemen van het spontaan resetten zouden verdwijnen. Na een grote update bleek het probleem verholpen te zijn. Ik heb bewust gewacht met het updaten van deze review, om af te wachten of de resets echt verdwenen waren. Dat lijkt, na enkele maanden gebruik, het geval te zijn. Hierop heb ik mijn beoordeling aangepast, omdat we dus pas enkele maanden echt gebruik hebben kunnen maken van deze tablet.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi Zwart?

Ik kan het verhaal bevestigen, Gaat willekeurig uit zichzelf uit zonder te weten waarom.

Soms moet je hem hard resetten om hem weer aan te krijgen. En soms loopt hij gewoon een paar weken zonder problemen maar vanmorgen stond hij weer uit... batterij was 70%.

Accu verbruik is wel heel goed. Gaat veel langer mee dan mijn ipad.
Android versie hoop ik dat ze nog wel naar 7 brengen...zou je wel mogen verwachten voor een 2016 model lijkt mij.

Al met al... dit gelezen te hebben is dit mijn laatste samsung tablet...maar wil wel graag een goede android tablet....verder zoeken dus...
Jammer h? Als ie gewoon zou werken, is het een fijne tablet. Niet zo snel (probeer maar eens een 3D spelletje) als bijv. een Sony Z4-tablet of een Apple iPad Air 2, maar snel genoeg voor de meeste 2D spellen en Youtube HD. Ik denk dat je voor meer betrouwbaarheid toch bijna 2x zoveel moet betalen. Ik ben sowieso geen Samsung fan, probeer zo min mogelijk Samsung in mijn huis te hebben. Ik houd niet van die "kwantiteit boven kwaliteit" filosofie en dit bevestigt voor mij persoonlijk dat ik beter geen Samsung moet kopen.

Ik heb nog 12 dagen zichttermijn, ga het nog heel even aankijken. Wat mij opvalt is dat de tablet eerder uitvalt bij gebruik van de Kids-Stand, of als het scherm een poosje uitstaat. Ik hoop dat de Nougat update snel komt, zodat ik kan kijken of dat het probleem verhelpt. Wel jammer dat de Kids-stand niet te verwijderen of uit te schakelen is.
Ik heb vandaag een artikel gevonden dat het crashen kan komen door gebruik van een 5g netwerk. Ik draai hem nu op 4g en so far so good....
nu twee dagen zonder crash!
Bedoel je met 5G eigenlijk 5Ghz? Op wifi-ac? Want die ga ik echt niet uitzetten, alleen voor deze tablet. En ik heb de wifi-versie, dus 4G is geen optie.

Tot nu toe trouwens niet meer uitgevallen, vreemd eigenlijk. Heb er niks aan veranderd, maar hij is toch gewoon van 100% naar 1% accu gegaan zonder uit zichzelf uit te gaan. Daarna weer opgeladen tot 100%, nog steeds niet uitgegaan. Fingers crossed...
Hi, Ik bedoel inderdaad de 5Ghz wifi. Die kan je gewoon aanlaten, alleen de tablet niet laten gebruiken :)

en sorry ik bedoel natuurlijk 3Ghz dus de standaard wifi.

Daarna geen crash meer gehad!
Ik heb deze tablet nu enkele weken in huis (mede gekozen vanwege de goede recensies) en ook bij mij is hij 1x spontaan uitgegaan waarbij de batterij nog zo'n 50% was.
Op die ene keer na: tot op heden een prettige en snelle tablet met een w.m.b. prima prijs/kwaliteit verhouding.
ik heb hem nu op normaal wifi en sindsdien geen crash meer. Wel af en toe moet ik wifi aan en uit zetten... maar verder prima ding nu...
Ik heb deze tablet ook in mijn bezit, sinds de week dat deze op de markt was gekomen medio 2016. Het was in het begin echt een drama met deze tablet. Hij deed gewoon uit het niets Factory Resets: kon ik alles weer opnieuw instellen. Ik stond dus op het punt de tablet terug te sturen, maar sindsdien werd het snel beter door naar ik vermoed een aantal automatische updates.
Ik heb de tablet nu nog steeds en kan melden dat het nu prima gaat. In ieder geval geen factory resets meer, maar hij reset zichzelf nog ongeveer eens per maand denk ik. Verder is het een fijne, snelle tablet met mooi scherm. Prijs-kwaliteit een prima tablet.
Kijk, dat snap ik dan niet zo goed. Je zegt dat het een fijne tablet is, prima prijs-kwaliteit. Tegelijk zeg je dat ie ongeveer eens per maand een factory reset doet. In mijn ogen maakt dat elke tablet gewoon waardeloos, al helemaal als je er bijna 250 voor hebt betaald.

Voor mij is een tablet die uit zichzelf, zonder enige aanwijsbare reden, uitschakelt gewoon waardeloos. Dat staat los van de prijs, ik kan zo'n apparaat niet normaal gebruiken. Ook als ie hetzelfde probleem had als bij jou, zou ik het niet accepteren. Heb je goed en wel alles in orde, gooit ie er na een paar weken plotseling een factory reset tegenaan. Dat kan je toch niet prima vinden?
Hij doet geen factory resets meer, hij loopt alleen eens per maand een keer vast (en herstart dan) wat ik een redelijk gemiddelde vind vergeleken met bv mijn iPhone, Android telefoon en Windows computer
Ah ok, sorry. Had het inderdaad verkeerd begrepen. Blijft een vreemd iets, ik heb zoiets soortgelijks nooit gehad met mijn Nexus 7 2015. Die is hier nog steeds in gebruik, naar alle tevredenheid.
Het is ook zeker niet normaal, groot gelijk dat je de tablet terugstuurt.
Maar de moraal van mijn verhaal was eigenlijk ook: kijk even of je de nieuwste firmware op de tablet hebt. Is dat nog niet het geval, installeer die dan alsnog en kijk het dan even aan voordat je de tablet terugstuurt. Als ie namelijk eenmaal werkt zonder crashes is het een uitstekende tablet.
Ik gebruik deze tablet al weer een paar weken maar wat een heerlijke tablet is dit, lekker snel en niet zoals vroeger overladen met bloadware, wat er wel opstaat is word en excel en powerpoint van Microsoft en die werken perfect!
Met android 6.0 kun je ook veel zelf instellen zoals rechten van apps beheren en ja de accuduur is geweldig gewoon!
Persoonlijk vind ik het een mooi scherm en de prijs kwaliteitsverhouding is uitstekend, nog geen 200.- bij de Mediamarkt.
Wat ik ook prima vindt is dat apps als ze weinig gebruikt worden in een spaarstand worden gezet wat je accuduur weer verlengd.
Dit is mijn tweede tablet en weer een Samsung en ik ben er dik tevreden mee!
Mijn vorige tablet was inmiddels bijna 6 jaar oud en draaide goed maar werd langzaam.
:) Tot nu toe ben ik er gelukkig mee!
Wij hebben 2 van deze tablets Tab A 2016 en in het begin met alle twee hetzelfde probleem van het spontaan uitvallen gehad. Bij ons lag het aan de sd kaartjes die wel niet in de tablet geformatteerd hadden maar in de pc. Nadat de sd kaartjes door de tablet geformatteerd zijn werken de tablets beide probleemloos en zijn wij er erg tevreden over. Snelheid, beeldkwaliteit en accuduur zijn wat ons betreft zeer goed!
Inmiddels zijn we een half jaar verder. Heb je de tablet zoals je aangeeft in je review na een paar dagen terug gestuurd, of heb je hem langer gehouden?
Vorige week een tweede A6 gekocht.
Bij de eerste merkte ik dat af en toe, 2 x per week, het beeldscherm op zwart ging en gaf de schuld aan het aanraken van het scherm op de verkeerde plek of het afdichten van een van de camera's, er ging er van uit dat de instelling misschien niet goed was. Even gekeken, niets gevonden en het was toch niet echt hinderlijk. En na aanraken van de aan/uit knop was er meteen weer beeld, hij schakelde dus niet helemaal uit.

Bij de tweede heb ik meteen 2 hoesjes gekocht.
Vanaf dat moment valt van alle twee om de haverklap het 'licht' uit en is zelfs niet meer snel aan te zetten.
Zodra ik de bovenkant een beetje uit het hoesje wip is het beeld er weer.

Soms gaat het even goed, en het lijkt buiten in de zon erger te zijn.

Zou het iets te maken kunnen hebben met met de sensor die bij sommige hoesjes zorgt dat het beeld uitgaat bij sluiten?
Of een instelling die zorgt dat als je er niet naar kijkt hij uitgaat ? iets wat ik volgens mij allemaal goed UIT gezet heb.
Opgelost.
Magneet in hoes, voor uitschakelen beeldscherm, bleek zo sterk dat bij omklappen naar achterkant ook uitschakelde.