Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC87U Zwart Review

aex351 4 februari 2017, 1.706 views

Asus RT-AC87U Zwart

De RT-AC87U is een op het eerste gezicht een goede router. Maar wanneer je verder kijkt dan is dit een router met 1) functionaliteit (MU-MIMO) dat simpelweg (nog) niet gebruikt kan worden 2) Een afwijkende 5Ghz chipset dat voor problemen zorgt.

Pluspunten

• Merlin firmware compatible
  • 5 Ghz bereik

Minpunten

• MU-MIMO (Ongebruikt)
  • Geen repeater modus
  • 5 Ghz problemen
  • 2,4 Ghz signaal minder dan de RT-N66U

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Waarom de RT-AC87U?

Al enige tijd volg ik hoog over het nieuws rondom de ontwikkelingen op het gebied van WIFI. Met name het nieuws rondom de huidige en aankomende mesh netwerken triggerde mij om om te kijken of ik mijn huidige draadloze thuisnetwerk sneller kon maken.

Ik heb een RT-N66U router en dit is absoluut een perfecte router voor 2,4Ghz. Het 5Ghz signaal is minder sterk, dus hier heb ik nagenoeg nooit gebruik van gemaakt.

Toch was ik benieuwd of mijn 6MB/s download- en uploadsnelheid sneller kon. Vanwege mijn positieve ervaring met de RT-N66U en negatieve ervaring in het verleden net Netgear was mijn keus al gefilterd op Asus. Na een uiteindelijke afweging tussen de RT-AC68U en de RT-N87U, heb ik besloten om voor de RT-N87U te gaan. 4x4 MU-MIMO, dual core en een aparte CPU voor 5Ghz waren allemaal zaken die mij wel goed leken.

Het in gebruik nemen

De router komt in een goed en mooi verpakte doos. Asus heeft duidelijk geprobeerd om het voor de klant duidelijk te maken dat dit (in de ogen van Asus) om een premium product gaat.

Eenmaal uitgemaakt is het in gebruik nemen vrij simpel. Stekker erin en even wachten tot de router zichtbaar op de 2,4Ghz. Al duurde dit wel een minuut of 2. Waardoor ik in eerste instantie op de WIFI aan/uit knop heb gedrukt, omdat ik dacht dat er niets gebeurde.

2,4- en 5Ghz bereik en snelheid

Het bereik van 2,4Ghz is prima. Maar wel ietsjes minder goed dan dat van de RT-N66U, gemeten op RSSI. Netto gezien had ik een draadloze snelheid van 6MB/s, vanaf 1 punt gemeten (eerste verdieping). Dit in combinatie met een dual-band AC ontvanger.

Het bereik van 5Ghz is uitstekend en beduidend beter dan dat van de RT-N66U. Op de plekken waar ik van de RT-N66U geen signaal ontvang, ontvang ik met de RT-AC87U nog een prima signaal. Vanaf hetzelfde punt gemeten als op 2,4Ghz had ik met 5Ghz een draadloze snelheid van 12-14MB/s.

De RT-N66U inzetten als een WIFI Extender

Met de aanschaf van de RT-AC87U had ik een router over. En zodoende kwam ik op het idee om te kijken of door het inzetten van de RT-N66U als repeater/extender ik mijn draadloze snelheid nog verder kon verhogen (versterken). En hier begonnen de problemen van de RT-AC87U zich te ontvouwen.

In eerste instantie heb ik de RT-N66U proberen te verbinden via 5Ghz met de RT-AC87U, dit leek te lukken, maar vervolgens kreeg de RT-N66U geen IP adres toegewezen. Waardoor ik ook weer heel lastig verbinding kon maken met de RT-N66U, dit omdat de RT-AC87U de DHCP server op dat moment is. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de RT-AC87U een afwijkende chipset heeft voor 5Ghz. Nu las ik dit wel, maar wist niet dat dit in het verleden al voor veel prestatie- en stabiliteitsproblemen heeft gezorgd.

Het blijkt nu dat er al meer dan een jaar het probleem bestaat dat de verbindende router (extender/repeater) geen stabiele verbinding kan maken met de RT-AC87U op 5Ghz. De verbinding wordt om de haverklap verbroken en er wordt geen IP adres toegewezen. Ik heb het verder niet probeert met statische IP adressen.

Op 2,4GHz werkt het wel. De draadloze snelheden waren inderdaad (enigszins verbaasd - want immers een repeater halveert de bandbreedte - dus dacht sneller dan wat ik al had zou het niet worden) verbeterd. Ontvanger - Repeater op 2,4Ghz: 7-8MB/s; Ontvanger - Repeater op 5Ghz: 20-24MB/s.

Met deze gegevens in de hand en de kennis dat mijn draadloze netwerk inderdaad nog sneller kon, vond ik het een behoorlijke minpunt dat de communicatie tussen de repeater - router beperkt was tot 2,4Ghz, aangezien 5Ghz potentieel veel sneller is. En als 20MB/s al mogelijk was terwijl de repeater - router beperkt was tot 2,4Ghz, dan zou dit nog sneller moeten kunnen.

Firmware/Interface, Features en 4x4 MU-MIMO

Een positief punt van deze router vind ik de custom firmwares. Ik gebruik al sinds jaar en dag Asuswrt-Merlin. Gebaseerd op de officiŽle firmware met wat extra toevoegingen. De webinterface ziet er prima uit en laat zich makkelijk bedienen.

Feature set van deze router is prima. Zo is het mogelijk om een eigen VPN server te draaien of een downloadstation in te richten.

Iets waar groot geadverteerd mee wordt is 4x4 MU-MIMO. Een techniek waarbij de draadloze snelheid nog verder wordt verhoogd. Nu is mijn ontvanger een dual band AC, dus ik ging er al vanuit dat 4x4 overkill zou zijn met mijn huidige apparaten. Alleen ik heb mij hier toch echt flink op verkeken. MU-MIMO ontvangers zijn per definitie nagenoeg nog niet beschikbaar. Ik ben in het marketing verhaal getrapt. Maar na toch enkele uren gespendeerd te hebben met het uitzoeken van het 5Ghz repeater probleem, kom je ineens een boel interessante informatie tegen.

Het bleek dat MU-MIMO pas sinds kort als feature in deze router aangezet kan worden, standaard staat het uit, en er staat bij dat het een beta optie is en zodoende mogelijk impact kan hebben op de prestatie van de router zelf. Kortom, je hebt er momenteel nagenoeg niets aan.

Is de RT-AC87U iets voor jou?

Ben je opzoek naar een router met een innovatieve 5Ghz chipset, dat features heeft zoals 4x4 MU-MIMO, dat je nog niet kan gebruiken, niet goed compatibel is met andere routers en dus de kans groot is dat je geen wifi extender/repeater kan gebruiken, en je hebt prima vind om een iets mindere 2,4GHz signaal te hebben dan een router van 4 jaar oud, dan is de RT-AC87U absoluut een goede keus.

Wil je liever een router die wel goed werkt en nagenoeg dezelfde feature set heeft, geen innovatieve 5Ghz chipset heeft, die wel compatible is met andere routers en waar je dus wel een wifi extender/repeater mee kan gebruiken, en je graag wat geld overhoudt, dan is de RT-AC68U een betere keus.

De RT-AC87U heb ik teruggestuurd en de RT-AC68U gekocht.

Heb jij ook een Asus RT-AC87U Zwart?