Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC87U Zwart Review

aex351 4 februari 2017, laatste update op 10 mei 2018, 2.065 views Product gekocht

Asus RT-AC87U Zwart

De RT-AC87U is een op het eerste gezicht een goede router. Maar wanneer je verder kijkt dan is dit een router met 1) functionaliteit (MU-MIMO) dat simpelweg (nog) niet gebruikt kan worden 2) Een afwijkende 5Ghz chipset dat voor problemen zorgt.

Pluspunten

• Merlin firmware compatible
  • 5 Ghz bereik

Minpunten

• MU-MIMO (Ongebruikt)
  • Geen repeater modus
  • 5 Ghz problemen
  • 2,4 Ghz signaal minder dan de RT-N66U

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Waarom de RT-AC87U?
Al enige tijd volg ik het nieuws over de ontwikkelingen op het gebied van WIFI. Met name het nieuws rondom (aankomende) mesh netwerken heeft bij mij de nieuwsgierigheid gewekt of ik mijn huidige draadloos thuisnetwerk sneller kon maken.

Ik heb een RT-N66U router en dit is absoluut een perfecte router voor 2,4Ghz. Het 5Ghz signaal is minder sterk, dus hier heb ik nagenoeg geen gebruik van gemaakt. Met deze setup heb ik op de eerste verdieping (plafond / meerdere muren) een 6 MB/s download- en uploadsnelheid met een 2x2 dual-band AC ontvanger.

Toch was ik benieuwd of het sneller kon. Vanwege mijn positieve ervaring met de RT-N66U en negatieve ervaring in het verleden net Netgear was mijn keus al gefilterd op Asus. Na een afweging tussen de RT-AC68U en de RT-N87U, heb ik besloten om voor de RT-N87U te gaan. 4x4 MU-MIMO, tri-band (2x 5Ghz) en een aparte CPU voor 5Ghz leek mij de meerprijs waard.

De ontvangst en de eerste set-up
Asus heeft duidelijk geprobeerd te laten blijken dat dit om een hoogwaardig product gaat. De router komt verpakt in een mooie doos. Eenmaal uitgepakt kan het echte werk beginnen.

Het instellen van het apparaat gaat vrij eenvoudig. Stekker erin. Een aantal minuten wachten tot het apparaat is opgestart en zichtbaar is op het 2,4 Ghz netwerk. Om er vervolgens naar toe verbinden.

De RT-AC87U heeft een dedicated aan/uit knop en een knop waarmee je het WIFI signaal aan/uit kan doen. In eerste instantie was het mij niet duidelijk of het apparaat goed was opgestart, het opstarten duurde 2 minuten, waardoor ik in eerste instantie op de WIFI aan/uit knop heb gedrukt, omdat ik dacht dat er niets gebeurde.

2,4- en 5 Ghz bereik en snelheid
Met behulp van InSSID heb ik de signaalsterkte getest. De RT-AC87U heb ik op de plek gezet van de RT-N66U.

Het bereik van 2,4 Ghz is prima (zelfde kanaal). Maar wel minder goed dan dat van de RT-N66U, op basis van RSSI. De snelheid was niet verbeterd. Nog steeds 6 MB/s met een 2x2 dual-band AC ontvanger.

Het bereik van 5 Ghz is uitstekend en beduidend beter dan dat van de RT-N66U. Op de plek waar ik met de RT-N66U geen signaal ontvang, ontvang ik met de RT-AC87U een bruikbaar signaal, maar niet goed – het signaal kon wegvallen. Van hetzelfde punt gemeten als eerder had ik nu een snelheid van 12-14 MB/s. Door dichter bij de router te gaan zitten ging de snelheid omhoog.

12-14 MB/s was een goede eerste stap, maar met een twijfelachtige signaalsterkte betekent dit dat ik al snel weer terug zou vallen op 2,4 Ghz.

De RT-N66U inzetten als een WIFI repeater
Met de aanschaf van de RT-AC87U had ik een router over. Zodoende kwam ik op het idee om te kijken of door het inzetten van de RT-N66U als repeater ik mijn draadloze snelheid nog verder kon verhogen. En hier begonnen de minpunten van de RT-AC87U zichtbaar te worden.

In eerste instantie heb ik de RT-N66U proberen te verbinden via 5 Ghz met de RT-AC87U, dit leek te lukken, maar vervolgens kreeg de RT-N66U geen IP adres toegewezen. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de RT-AC87U een afwijkende chipset heeft voor 5 Ghz met minder goede software. En dit heeft kennelijk al sinds de introductie voor prestatie- en stabiliteitsproblemen gezorgd.

Het blijkt nu dat er al meer dan een jaar het probleem bestaat dat de verbindende router (repeater) geen stabiele verbinding kan maken met de RT-AC87U op 5 Ghz. De verbinding wordt om de haverklap verbroken en er wordt geen IP adres toegewezen. Ik heb het verder niet probeert met statische IP adressen.

Op 2,4 GHz werkt het wel. De RT-N66U via 2,4 Ghz verbonden met de RT-AC87U. Dit leverde een snelheid op van 7-8 MB/s op 2,4 Ghz (via RT-N66U). En heel verassend 20-24 MB/s op 5 Ghz (via RT-N66U).

Het is een behoorlijke minpunt dat de router-router verbinding niet op 5 Ghz kan. Wanneer 20-24 MB/s al mogelijk is met 2,4 Ghz, dan zou de potentie met 5 Ghz echt groot zijn was mijn gedachte.

Firmware, Features en 4x4 MU-MIMO
De router draait op Linux. Een positief punt vind ik dat je niet gebonden bent aan de officiële Asus firmware. Het is mogelijk om aangepaste firmwares te installeren. Ik gebruik al sinds jaar en dag Asuswrt-Merlin. Gebaseerd op de officiële firmware met wat extra toevoegingen.

De web interface ziet er prima uit en laat zich makkelijk bedienen. Feature set van deze router is prima. Zo is het mogelijk om een eigen VPN server te draaien of een downloadstation in te richten. Het is simpel genoeg dat de thuisgebruiker zijn weg erin kan vinden, maar biedt genoeg opties en mogelijkheden om specifieke instellingen aan te kunnen passen.

Iets waar groot geadverteerd mee wordt is 4x4 MU-MIMO. Een techniek waarbij de draadloze snelheid nog verder wordt verhoogd. Al gaande weg kwam ik erachter dat een 4x4 ontvanger wellicht handig zou zijn. Alleen ik heb mij hier toch echt flink op verkeken. 4x4 MU-MIMO ontvangers zijn nagenoeg nog niet beschikbaar. Ik ben in het marketing verhaal getrapt. Maar na toch enkele uren gespendeerd te hebben met het uitzoeken van het 5 Ghz repeater probleem, kom je ineens een boel interessante informatie tegen.

Verder blijkt dat MU-MIMO pas sinds kort als feature aangezet kan worden. Standaard staat het overigens uit. En er staat bij dat het een bèta optie is en mogelijk impact kan hebben op de presentaties van de router zelf. Kortom, het is een feature waar je momenteel nagenoeg niets aan hebt.

Is de RT-AC87U iets voor jou?
De RT-AC87U is een router met potentie. Helaas wordt die potentie niet waargemaakt. En bevat het features die niet klaar zijn voor een productieomgeving.

Ben je opzoek naar een router met een innovatieve 5 Ghz chipset, dat features heeft zoals 4x4 MU-MIMO, die je nog niet kan gebruiken, niet goed compatibel is met andere routers en dus de kans groot is dat je geen wifi repeater kan gebruiken, en je het prima vind om een iets mindere 2,4 GHz signaal te hebben dan de 4 jaar oude RT-N6UU router, dan is de RT-AC87U absoluut een goede keus.

Wil je liever een router die wel goed werkt en nagenoeg dezelfde feature set heeft, geen innovatieve 5 Ghz chipset heeft, dat wel compatible is met andere routers en waar je dus wel een wifi repeater mee kan gebruiken, en je graag wat geld overhoudt, dan is de RT-AC68U een betere keus.

Heb jij ook een Asus RT-AC87U Zwart?

Waarom ben je niet voor RT-AC3200 gegaan dan?, of die Gaming variant AC5300?
Vanwege de prijs-kwaliteitverhouding en de toegevoegde waarde. Beide routers, de RT-AC3200 en de RT-AC5300, zijn triple band routers, met als voordeel dat er 2 5 GHz netwerken zijn. Dit is handig wanneer één 5 GHz netwerk overbelast wordt, maar in mijn thuissituatie is dat niet het geval. Of in het geval dat deze routers ingezet worden als extenders/repeaters (edit: wordt door beide routers niet ondersteund). Zodat één 5 GHz netwerkband ingezet kan worden voor het verkeer tussen de hoofdrouter en de repeater. En de andere 5 GHz netwerkband voor het verkeer tussen de hoofdrouter en de apparaten. Echter ik heb deze router in eerste instantie gekocht ter vervanging van. Nu ik me er meer mee bezig hou, zou het op zich wel interessant zijn om te zien of de RT-AC3200 als repeater/extender met twee 5 GHz netwerken de draadloze snelheid flink zou verhogen. Ten opzichte van een AC router met een enkele 5 GHz band.

De RT-AC3200 kost momenteel 214 euro en de RT-AC5300 380 euro. Dat is 75 en 240 euro meer dan de 140 euro kostende RT-AC68U. De meerprijs en het ontbreken van toegevoegde waarde op basis van de initiële uitgangssituatie gaf dit mij geen reden om de RT-AC3200 of de RT-AC5300 te kiezen boven de RT-AC68U. Verder vind ik 200/400 euro best veel geld voor een router in combinatie met de eerder genoemde redenen.

[Reactie gewijzigd door aex351 op 6 februari 2017 21:24]

Ik snap niet zo goed waarom je MU-MIMO afschilderd als een negatief punt. Het is een nieuwe technologie, waarvan bekend is dat het even duurt voordat alle fabrikanten dit in gebruik nemen. Een klein beetje van te voren inlezen in de techniek en je had dit geweten. Zeker geen negatieve eigenschap, juist een goede en innovatieve stap.

Overigens is 5Ghz niet per definitie sneller dan 2,4Ghz, dit is compleet afhankelijk van de drukte op het kanaal waar jouw router op zit.
Eén van de prominente features van deze router is 4x4 MU-MIMO. Het kan niet nog groter op de doos staan. Wanneer de router deze functionaliteit zelf nauwelijks ondersteunt beschouw ik dit als een negatief punt. De functionaliteit staat nota bene standaard uit en wil je deze aanzetten dan staat er een waarschuwingstekst bij dat het bèta functionaliteit is en voor ongewenste effecten kan zorgen.

Mijn punt staat los van de technologie zelf.

Er kan altijd een scenario voordoen dat de 2,4 GHz band sneller is. Momenteel is 802.11AC op 5 GHz / 160 MHz het snelst mogelijke naar mijn weten. Maar de optie voor 160 MHz ben ik nog niet tegengekomen op zowel de RT-AC68U als de RT-AC87U.
Zo'n situatie kan zich inderdaad voordoen afhankelijk van de configuratie (even los van eventuele interferentie van andere netwerken), vandaar ook dat ik 'per definitie' er bij zette :)

Dat de functionaliteit standaard uit staat en hier een waarschuwing bij verschijnt vind ik ook vreemd, kan het zijn dat er niet de nieuwste firmware op de router draaide? Ik heb helaas zelf geen exemplaar om dit te testen.

De router ondersteunt inderdaad geen 160 MHz kanaalbreedte, echter wel 80, wat alsnog een aanzienlijk hogere snelheid dan 802.11n kan leveren.

Overigens zijn er wel apparaten op de markt die 4x4 mu-mimo ondersteunen, zoals de Samsung Galaxy S7 bijvoorbeeld.
Zowel de laatste firmware versie van Asus (Asuswrt) als Merlin (Asuswrt-Merlin) heb ik op de router gehad.

Verder heeft Asus rond halverwege 2016 de PCE-AC88 op de markt gebracht. Op de productpagina staat zelfs de volgende disclaimer: "* De PCE-AC88 is een 4x4 MU-MIMO adapter. Voor volledige MU-MIMO werking is een MU-MIMO router nodig met meer dan vier ruimtelijke stromen. Dergelijke routers zijn momenteel nog niet beschikbaar, maar zullen naar verwachting in de toekomst op de markt komen."

Terwijl de RT-AC87U sinds 2014 op de markt is. Vind ik een beetje vreemd.

[Reactie gewijzigd door aex351 op 7 februari 2017 11:46]

Ik heb de vraag eens bij Asus gesteld:
De disclaimer is er omdat voor optiomaal gebruikt en volledige te behalen snelheid het noodzakelijk is om meer dan 4 spatial stream te hebben. Huidige routers gebruiken 4x4 waarbij het om 4 spatial streams gaat en dan natuurlijk een hoge snelheid te halen is. Maar voor volledige potentie zijn er meer dan 4 spatial streams noodzakelijk. Dusdoende de disclaimer hiervoor omdat de maximum potentie nog niet te halen is.
Dus, nog steeds een snelheid winst, maar niet de maximale potentie.
Maar waar is de uitleg over de rest van de router? Ik heb de Asus RT-AC87U ook in gebruik en ik heb van device access filtering, gastnetwerken, VPN servers, Vlan tagging tot PPPoE verbindingen en nog wat van die dingen in gebruik en hij werkt stabiel, erg snel (heb 500/500mbit glas) en betrouwbaar. Ik heb m'n oude RT-AC66U in AP modus meedraaien in m'n netwerk wat denkzij de dbi-cutoff optie ook nog 's een soort-van beetje roaming werkt. Je kunt zoveel vertellen over deze router :)

Ik herken je opmerking over de 5Ghz implementatie wel, daar heb ik met Vlan assignments wel gedoe mee gehad, maar dat is meer iets wat je moet weten en niet iets wat de werking van de router negatief beinvloed - in mijn geval.
Hallo

Ik heb me modem 87netgear
Maar moet geïnstalleerd worden
Bridge mode ofzo of acces point ik kan het niet gebruiken wie wilt het voor mij regelen
Stuur prive bericht aub. Je kan voor me ook maken tegen een betaling dankjewel.