Specificaties 6-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TVS-473 (8GB) Review

Remko DelsmanNewbie 3 februari 2017, 833 views

QNAP TVS-473 (8GB)

Gekocht als vervanging van mn oude Synology. Zeer tevreden. Ik heb er nu 2x3Gb RED HDs inzitten die zeer stil zijn en breid deze later uit. Zie ook mijn iets uitgebreide review met wat tips.

Pluspunten

• Mooi design, veel poorten en stevige hardware
  • Stil
  • 4 core CPU ondersteund standaard virtueel draaien van meerdere (windows) servers
  • intern zijn nog 2x M.2 SSD SATA slots beschikbaar. 2x koelribben worden alvast meegeleverd.
  • Servicedesk geeft goed en uitgebreid antwoord op vragen

Minpunten

• Wat duur in aanschaf (HDs niet inbegrepen)
  • Handleidingen zijn wat knullig: Er zijn 2 (hardware/software) te downloaden handleidingen die voor alle modellen moet werken en is daarom ook extreem groot/lastig te browsen.
  • IR afstandbediening??

Installatie ging bijna vanzelf, interface heeft veel weg van de Synology dus ik kon mn weg snel vinden. Het aantal opties lijkt wel meer/uitgebreider als op de Synology.
Op de synology miste ik een aantal features (zoals virtualisatie en Domain controler) waardoor ik een extra server moest draaien. Dat is nu niet nodig. Ik draai nu (virtueel) Windows 10 en Windows 2012R2 zonder problemen in deze QNAP.
Tip 1. koop de (goedkope) 8Gb versie en breid deze uit met SODIM DDR4 modules. Er zijn 4 memory slots waarvan er 2 gevuld zijn (2x4Gb). De QNAP ondersteund dat niet alle slots (even) gevuld moeten zijn dus je kan kiezen of je 1 of 2 4Gb ,8 of 16Gb wilt bijprikken (Dual channel wordt ook ondersteund), lees wel de Technical Manual.
Tip 2. Behalve de 4 HD slots zijn er intern nog 2 slots voor SSD drives van het type M.2 . Die kunnen als Cache drive ingesteld voor nog snellere I/O. Let er wel op dat die M.2 van het type SATA is *niet* van type NVMe! Er zijn 2 opplak koelribben voor de SSDs meegeleverd.
Tip 3. De handleidingen van deze QNAP zijn wat matig van kwaliteit (alsof stukjes tekst met plaatjes in MS word geplakt zijn), echter.de servicedesk gaf mij zeer uitgebreid en correct antwoord op een aantal technische vragen.

Heb jij ook een QNAP TVS-473 (8GB)?

Hallo Remko,

Je geeft aan dat je hiervoor een Synology had. Nu je anderhalve maand verder bent na je review, zijn er zaken die je mist bij QTS tov DSM? Draai je toevallig een mailserver? Zo ja, werkt dat goed? En hoe zit het met de geluidsproductie tov de Synology?

Zelf overweeg ik om over te stappen naar de TVS-473, omdat Synology vwb hardware achterblijft. Neem bijvoorbeeld de DS1517+ die nu aangekondigd is. Dat doen ze met dezelfde processor als in de DS1515+ (waar ook nog eens een bug in zit). Ik twijfel erg aan QTS. Ik heb eens 2 weken een QNAP in huis gehad, maar vond dat toen niet lekker draaien. Toen toch (weer) gekozen voor Synology. Als je zelf de keuze nu opnieuw moest maken, wat zou dan je keuze zijn? QNAP of toch een Synology?

Laatste vraag: kun je PLEX draaien op deze QNAP? Ik vraag dat omdat er een AMD processor in zit. Ik vind er weinig info over of PLEX dan draait. Bij PLEX hebben ze 2 varianten als download, maar daar staat AMD niet bij. Kun je dan gewoon de Intel variant gebruiken?

Alvast bedankt!

Roberto
Hoi Roberto

ik zit zelf ook aan een Qnap te denken.
ook omdat de hardware bij Synology achter blijft .

je schrijft , dat QTS niet zo lekker vond draaien maar hoe lang is dat niet geleden?
Qnap heeft veel gedaan de laatste jaar (en) aan hun software.

zeker nu met die Ryzen,s

heb je al een keus gemaakt?

Gr Chris
Hoi Robert,
Ik heb de mailserver nog niet gebruikt op de QNAP. Het geluidsniveau is overigens zeer laag, en stiller dan de Synology. Ik moet er wel bij zeggen dat het geluidsniveau sterk bepaald wordt door de harde schijven. Die van de Synology zijn na 7.5 jaar 24/7 draaien hoorbaar. De harde schijven zijn dus luider dan het kastje zelf.
Ik gebruik de Plex zelf niet maar deze is gewoon te downloaden/starten vanuit de QNAP AppStore. Plex staat dus standaard in de QNAP store, samen met de eigen QNAP versie mediaserver.
De AMD processor met zn 4 cores kan je in deze inderdaad als gelijkwaardig aan een Intel processor met 4 cores zien.
In theorie kan je middels de virtualisatie elke software draaien die je wilt, Windows of Linux. Dat was voor mij de hoofdreden om niet voor Synology te kiezen.
Je kan dus, om maar wat raars te noemen, bijvoorbeeld ook het Synology OS draaien in een virtuele machine op de QNAP (http://www.robvanhamersveld.nl/2013/01/21/install-and-test-synology-dsm-in-a-virtual-machine/).
Als er 1 puntje is waar de Synology beter is dan QNAP dan is het de documentatie. Die is bij QNAP niet altijd lekker (ik kom soms uit op een Aziatische site met onbegrijpelijke teksten). De gui is zeer gelijkwaardige aan de Synology, maar wel ietsje rommeliger.
Ik ben nog steeds zeer tevreden.

Remko
Hij,

Ik ben ook aan het overwegen om deze nas te kopen.
Ik vroeg me af waarom je de TVS 473 gekocht hebt en niet de TVS 471.

Ik vermoed dat men de TVS 471 gemakkelijker kan upgraden op vlak van processor ?
Is de AMD processor sterker dan de I3 processor ?

* Ik begrijp niet volledig hoe men de geheugen kan uitbreiden.
Ik heb wat rond gezocht op internet maar vind er vrij weinig informatie over.
Wanneer ik het 8gb model koop kan ik dan gewoon 2 modules van 4gb bij steken op te upgraden naar 16gb in totaal ?

PS. ik wil deze NAS kopen om er plex op te draaien.
Heeft iemand van reageerders ondertussen eventueel deze NAS al gekocht en wat zijn jullie ervaringen ?

Groeten

Michel
Hoi Michel, ik heb deze TVS-473 gekozen omdat deze uitbreidbaar is op geheugen, 4 cores heeft ipv 2 en van een nieuwere generatie is en dus langer supported wordt door QNAP (recht op OS upgrades is meestal X jaar voor het model type vanaf introductie jaar, niet aanschafdatum). Met de 473 heb ik dus ruim een jaar langer OS upgrades. Virtualisatie werkt het lekkerst met meerdere cores en veel geheugen, vandaar dus deze.
Aangaande de memory upgrades, het is idd lastig zoeken. Er zitten 4 slots voor SODIMM DDR4 2133 geheugen in waarvan er in het 8gb model er standaard 2 slots gevuld zijn met elk een kingston module (CBD21D4S15HAG/4G). De overige 2 slots kan je met gelijke modules vullen en dan heb je idd 16 Gb.

Inmiddels heb ik hardware probleem gehad waardoor bay4 plotseling door warmte disconnecte. Na wat support gemail is een RMA procedure bij QNAP gestart. Ik kon de hardware opsturen ter reparatie maar binnen een week kreeg ik een nieuwe QNAP toegestuurd.

Tenaanzien van het vinden van informatie. Ik heb destijds de QNAP servicedesk gemaild en kreeg vrijwel direct dit antwoord:

Dear Remko,

You NAS is expandable till max 64GB memory.

Please check link below on page 37

1) Can I fill the other 2 empty slots with 8Gb ram each so I have 24Gb in total?
A. Yes this is possible.
2) What are the specifications (ie. is ECC required?) for the DDR4 SODIM ram modules?
A. The second link is some more information about this memory modules.
3) What memory size combinations of ram modules are allowed in the 4 slots?
A. 4, 8 and 16GB see also first link page 37
4) Is more than 64Gb memory supported?
A. 64 GB is the maximum.
5) How can I install the memory?
A. Please download the Manual with link number 3. There is also a desription how to install memory modules.
6) When will the technical documentation be available for download?
A. Please refer on the first link.

I hope your questions are answerd by this, but if any more info needed,
please don't hesitate to contact.