Samsung Yepp YP-MT6 512MB (USB 2.0) Review

g3rr!t 2 november 2005, 831 views

Samsung Yepp YP-MT6 512MB (USB 2.0)

Pluspunten

• klein
  • lange batterijduur
  • Ogg/Linux compatibel, USB mass media. USB 2.0.

Minpunten

• vrij trage bediening (firmware)
  • incompatibiliteit met sommige Ogg bestanden
  • batterij uithalen en hij verliest wel al zijn persoonlijke instellingen (maar geen data).

Geluidskwaliteit Score: 4
Direct gekocht eerder dit jaar: 512MB voor de (toen nog) lage prijs van 99EUR en met de voor mij cruciale Ogg support. Werkt bovendien als USB drive en dus ook perfect onder Linux.

Erg licht en lange batterijduur (20 uur volgens de doos, het is in elk geval erg lang). De oortjes passen niet zo goed in mijn oren, maar dat zal wel aan mij liggen - ik heb me een ander paar gekocht voor op de fiets.

Alleen van de soft/firmware heb ik niet zo'n hoge dunk: de bediening is niet erg snel en bij sommige (met een oudere versie van OggEnc geencodeerde) muziekbestanden loopt de speler vast. Het batterijverbruik bij Ogg zou overigens hoger zijn dan voor MP3, maar dat zal bij deze speler niet alleen zijn.

Ik heb ook al enkele keren filesysteem corruptie meegemaakt, maar of dat aan de speler ligt dan wel aan het te vroeg uittrekken van het apparaat dat laat ik in het midden. Formatteren en alles is weer OK.

Met een goedkope USB 2.0 host adapter haal ik schrijfsnelheden tot bijna 2MB/s, lezen is iets (maar niet veel) sneller.

Op nieuwe firmware (voor EU) kun je lang wachten als die er ooit komt, andere regio's lijken sneller updates te krijgen. Ik heb de US versie echter wel kunnen flashen en buiten een (niet-werkende) nieuwe 'Radio' menu is die iets compatibeler met Ogg.

Heb jij ook een Samsung Yepp YP-MT6 512MB (USB 2.0)?

Ik denk dat je de YP-T6 hebt. Je hebt het over een batterijduus van 20 uur, dit is met de versie die AAA batterijen vraagt. De YP-MT6 is de versie met AA batterijen

-vrij trage bediening (firmware)
-> Niet bij de YP-MT6
-incompatibiliteit met sommige Ogg bestanden
-> Is me nog niet opgevallen, alles wat ik heb geprobeert werkt.
-batterij uithalen en hij verliest wel al zijn persoonlijke instellingen (maar geen data).
-> Geen last van, instellingen gaan zelfs niet weg bij een firmware upgrade, na het terugplaatsen van de settings.dat

Misschien een tip: slui de speler af voordat je hem eruit haalt. Dit voorkomt bestandscorruptie en het verliezen van je instellingen. Dit komt bij een groot aantal spelers voor.