Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer XR342CK Zwart Review

Cobaltjeh 3 februari 2017, laatste update op 22 maart 2017, 187 views

Acer XR342CK Zwart

Goedkopere en 'vernieuwde' broertje van het Acer topmodel. Zelfde bouwkwaliteit, maar geen g-sync, en een scherm wat minder overgeklockt is in refresh-rate. Maar ook een stuk goedkoper.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit van de stand.
  • Bediening van het scherm werkt fijn.
  • De curve is met 1900R net wat meer als de meeste modellen.
  • 75Hz refresh rate, ook al staat overal op internet 60Hz.
  • 'Instelbare' ledverlichting onder het scherm.

Minpunten

• Curve kan voor niet office / design toepassingen net wat te extreem zijn.
  • Door het formaat van de stand is de monitor niet helemaal tegen de muur te plaatsen.
  • Aansturing door GTX1070 is krap bij sommige games op deze resolutie.

Refresh-rate en de bouwkwaliteit en stand hebben me uiteindelijk over de streep getrokken. In deze klasse schermen kom je al snel uit op schermen met 3800R curve en 60Hz. Het LG model (LG 34UC88-B Zwart) is een vergelijkbare monitor. Echter las ik op internet dat deze monitor soms problemen heeft. Daarnaast vind ik hem gewoon niet mooi.

De enige betere modellen zijn de topmodellen van Acer en Asus, echter hiervoor betaal je ook 300 tot 400 euro meer. Voor met name gsync vond ik dit het prijsverschil niet waard.

Op internet lees je op veel plekken dat dit scherm 60Hz is, het scherm is standaard gewoon 75Hz. Overklokken heb ik geprobeerd maar dit leid altijd tot frame skipping.

Erg tevreden met het scherm maar ik geef wegens de prijs toch 4 sterren. Blijft veel geld voor een monitor. En de refresh-rate moet eigenlijk gewoon nog hoger zijn.

Update: Ik had een tijdje last van blauw gekleurde ghosting, na wat zoeken kwam ik er achter dat dit veroorzaakt werd door de overdrive van de monitor op extreme te zetten. Mocht je hier dus ook tegenaan lopen, is het probleem verholpen door de overdrive op 'normal' te zetten.

Ook zit er in de monitor aan de onderkant een ingebouwde ledstrip, ik heb deze gedimd op de rode kleur staan. Ik vind dit erg prettig dat het bureau iets verlicht is. De rode gloed is subtiel en leid ook niet af. Je kan een aantal kleuren kiezen, en ook een aantal effecten. Dit is leuk als je van veel kleuren en effecten houd, ik vind het niets.

Daarnaast kom ik er bij nieuwe spellen achter dat 75 frames per seconden gewoonweg niet haalbaar is op deze resolutie. Bij de meeste games haal ik rond de 40-50 frames op maximale instellingen. Ik twijfel nog aan een 2e 1070, echter denk ik dat ik voorlopig nog even wacht tot de prijs van deze kaart iets zakt.

Heb jij ook een Acer XR342CK Zwart?