Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,734Gbps - Bekijk alle specificaties

Asus Access Point - EA-AC87 AC1800 Review

DonJunior 2 februari 2017, laatste update op 2 februari 2017, 624 views

Asus Access Point - EA-AC87 AC1800

De Access Point functionaliteit is gemakkelijk op te zetten. Er zijn een vijftal ethernet poorten waarvan er in Access Point modus standaard eentje bezet is. Voor mij een uitkomst om mijn PC, Laptop en NAS aan te sluiten en daarnaast nog een 5 Ghz netwerk op te zetten.

Pluspunten

• 5 Ghz band
  • 4 extra ethernet poorten
  • Spidermodus!

Minpunten

• Geen 2,5 Ghz band
  • Afmetingen wat aan de grote kant
  • Prijs (+/- 120 euro)

Beheerbaarheid Score: 5

Intro geneuzel

(skip dit als je totaal niet ge´nteresseerd bent in een onsamenhangend verhaal over mijn reden tot het kiezen voor een Access Point)
Enige tijd geleden was ik het thuis helemaal zat. Het internet thuis viel regelmatig weg, voornamelijk het draadloos netwerk was een drama. Dus na een tijd de standaard router te hebben gebruikt die ik bij mijn Ziggo abonnement kreeg was het tijd voor een upgrade. Na een flinke zoektocht tussen diverse reviews en diverse tips van mede it-collega's heb ik diep in de buidel getast en een Asus RT-AC87U aangeschaft. Mooi hoe snel je een stabiele netwerk verbinding voor vanzelfsprekend beschouwt maar nu ik deze review schrijf bedenk ik me dat ik na installatie van dit monster werkelijk nooit meer problemen gehad met het internet.

Afijn, sinds kort mag ik weer thuis werken en dus een kabel naar zolder getrokken (er gaat niets boven een goede netwerk kabel als je veel moet internetten voor je werk (o.a. Skype, Bureaublad delen, Remote Desktop verbindingen, etc.) maar na een ochtend werken vond ik het welk verdacht rustig op mijn mobiele telefoon. Blijkt dus dat mijn telefoon geen WiFi verbinding kan krijgen met de router die helemaal beneden staat (2x betonnen vloer is toch iets te veel. Tijd dus voor een acces point!

Waarom de Asus EA-AC87

Op de zolder heb ik een werkplaats gemaakt. Hiervoor dus een enkele kabel naar zolder getrokken (na eerst lang gerommeld te hebben met WiFi extenders en Ethernet over Power rommel (zie mijn overige reviews: https://tweakers.net/productreview/user/253641/)
Maar met een enkele kabel kom je niet zo ver als je meerdere devices moet aansluiten dus er een simpele Netgear Switch tussen gezet en probleem opgelost. Enige nadeel is dat mijn telefoon geen WiFi netwerk op zolder kon ontvangen. Afijn, opzoek naar een Access Point die ik tegelijkertijd kan inzetten als simpele switch voor mijn overige devices die wel aan een kabeltje moeten blijven.
Na een korte zoekopdracht kwam ik al snel op de Asus uit.. deze viel ook nog eens in dezelfde productrange als de router dus zodoende was mijn keuze snel gemaakt. Alleen de prijs, daar zit ik nog wel even mee. Ik had een switch staan van een euro of 20. De Asus staat op het moment van schrijven in de Pricewatch voor een luttele 120 euro. Dat is een fors bedrag om alleen je telefoon toegang te geven tot een draadloos netwerk. Uiteindelijk toch de Asus gekocht daar ik nog een cadeaubon had liggen van Bol.com en nog een aantal airmiles had slingeren. Daarmee was de prijs een stuk draaglijker.

Pakketje!

Altijd fijn om een pakketje te krijgen. Snel uitpakken om te kijken wat er in zit dus!

Uiteraard.. boekjes! Normaliter mik je deze als echte IT'er natuurlijk gewoon in de hoek en kijk je er niet meer naar om. Ik had het boekje echter toch even nodig om uit te vogelen wat de standaard login gegevens zijn van het apparaat.

Verder zitten er ook nog een viertal antennes in, een adapter, een Cat 5e UTP kabel en een cd-rom (leuk als onderzetter ofzo :? Ik heb geen cd-rom drives meer.. in geen enkel apparaat. Maar goed, dat terzijde)

Dan het mooiste gedeelte van de installatie.. het plastic folie verwijderen! :9~

Dan de antennes erop schroeven, een kind kan de was doen.

Hierboven zie je ook meteen de aansluitingen, knoppen en indicatie lampjes.
Wat zit er allemaal op:
  • 4 antenne aansluitingen
  • 5 ethernet poorten
  • Switch voor Access Point of Media Bridge modus
  • WPS knop
  • LED knop (voor het uit- of aan schakelen van de LEDs (mocht het je irriteren)
  • Reset knop
  • Heel veel lampjes :9~
Rawr! I'm a spider!! :+

Tijd dat de oude switch plaats gaat maken voor het Asus monster.
Wat direct opvalt is hoe groot de Asus EA-AC-87 is... en erger.. wat voor een stof verzamelaar. Op onderstaande foto's heb ik het ding letterlijk 1 minuut geleden geinstalleerd :/

Installatie

Voordat je het apparaat aan het internet hangt dien je eerst direct verbinding te maken via de ethernet kabel. Deze druk je in de eerste poort van de Asus en in de netwerkpoort van je pc of laptop. Vervolgens open je de browser en navigeer je naar: http://findasus.local

De Asus webassistent zoekt op het netwerk naar Asus devices (joh) en loodst je door het installatie proces welke eigenlijk wel voor zicht spreekt.
  • Inloggen met de standaard gegevens (zie het bijgevoegde boekje)
  • IP Adres, DNS etc instellen (gaat allemaal vanzelf dus deze stap kun je eigenlijk overslaan in AP modus
  • Een netwerk naam (SSID) geven inclusief wachtwoord
  • Herstarten (doet hij zelf al) en klaar!

Dan een klein aandachtspuntje. WPS staat standaard aan. Deze kun je in de configuratie uitschakelen onder "Wireless" en dan het tabblad "WPS".

Vervolgens kun je de installatie afronden door de netwerkkabel aan te sluiten en de overige devices in te prikken.

Ter afsluiting

Belangrijk punt om te beseffen is dat de Asus EA-AC87 alleen beschikt over een 5Ghz band. Voor mij is dit totaal geen probleem daar al mijn apparaten deze band ondersteunen. Toch heb ik dit vermeld als minpunt omdat ik me kan voorstellen dat personen die zich aan het oriŰnteren zijn dit wel zouden willen weten en dit wel als min-punt zouden kunnen zien. Nogmaals, voor mij is het totaal geen probleem.

Ik gekeken hoe ik bijvoorbeeld de snelheid kan testen maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen.
Ik heb voor nu de Asus File Manager gedownload op mijn telefoon en via LAN verbinding gemaakt om enkele file transfers te doen. Via deze app kun je over je LAN netwerk verbinding maken met je telefoon en vervolgens via een LAN browser adres je bestanden inzien. Hiermee heb je dus geen 'last' dat je over een WAN netwerk je data snelheid beperkt.

Zowel mijn laptop als mijn telefoon (Samsung S7Edge) heb ik hiervoor aangesloten of het 5Ghz netwerk van de Asus Access Point.

Een PDF bestand van 15MB is letterlijk binnen een seconde overgeschreven van mijn telefoon naar mijn pc.

Het uploaden van een MKV van +/- 2GB naar mijn telefoon duurt echter wel wat langer, maar ik vermoed dat dit meer te maken heeft met de schrijfsnelheid van mijn telefoon dan met de Asus AP. Hiermee kom ik ongeveer uit op 4MB per seconde.

De andere kant op, hetzelfde bestand weer terug vanaf mijn telefoon naar de laptop gaat een stuk sneller. Hierbij kom ik uit op zo'n 52.2Mbps. Logischerwijs vermoed ik ook weer de lees- en schrijf snelheid van mijn telefoon maar ik wist voor nu echt geen andere manier te bedenken.

Nogmaals, bovenstaande 'metingen' is het beste wat ik me kon bedenken. Tips zijn natuurlijk altijd welkom en ik kan dan de review altijd updaten aan de hand van jullie tips.
Mijn verdict?
Er zijn genoeg goedkopere alternatieven om een simpele access point op te zetten. Maar er zijn er maar weinig die meer dan 1 netwerk poort hebben en dus ook als switch kunnen fungeren. Heb je deze extra poorten niet nodig en ben je alleen op zoek naar een simpele AP? Dan zou ik deze overslaan. Het ding is mijn ogen gewoon te prijzig als AP. Doordat ik nog een cadeaubon had slingeren was het voor mij persoonlijk wel te doen maar ik had ook een simpele AP kunnen aanschaffen en deze achter mijn bestaande switch kunnen hangen. Ik wilde echter zelf een cleane oplossing waarmee ik gewoon de switch kon vervangen. Ik ben er zelf heel erg tevreden mee. Het ding was snel ge´nstalleerd en binnen no-time was ik weer aan de slag.

De Asus kan ook dienst doen als media bridge. Wat wil zeggen dat je een bestaand wifi netwerk kan opvangen, versterken en weer doorvoeren. De netwerk poorten kun je dan gebruiken om vaste hardware aan te sluiten zonder dat je een netwerk kabel hoeft te trekken. In principe zou je dan bijvoorbeeld een NAS via WiFi kunnen aansluiten of iets dergelijks. Deze functie gebruik ik echter niet en dus kan ik hier ook geen oordeel over vellen.

PS: Iemand nog een mooie Netgear Switch kopen :P

Heb jij ook een Asus Access Point - EA-AC87 AC1800?

Lacheu!! Ik op zoek naar een beschrijving van je Spider-modus.
Ik denk: ooh weer iets nieuws van Asus. Effe checkeu.

Jij vermaakte je zeker erg goed met handenarbeid op het voortgezet onderwijs. :)
Lol, ja handenarbeid vond ik altijd wel tof haha :D
Geen 5Ghz is een groot nadeel aangezien lang niet alle apparaten over 5Ghz beschikken. Heb jij hier al problemen mee ondervonden?
Ik vermoed dat je bedoelt, 'Geen 2,5Ghz', in de eerste zin. In dat geval moet ik je melden dat ik er nog geen last van heb ondervonden. Zowel mijn telefoon als mijn laptop hebben 5ghz ondersteuning en alleen daarmee zit ik op zolder. De overige apparatuur (o.a. de game pc en de NAS) die hangen aan de kabel.