Total War: Rome II, PC (Windows) Review

El_Fregadero 1 februari 2017, 211 views

Total War: Rome II, PC (Windows)

Uitstekende strategie game, staat garant voor vele uren gameplezier, afhankelijk van hardware mooie graphics. Game heeft vanaf de release wel veel patches nodig gehad om tot op acceptabel niveau te komen. Heeft veel speelbare facties, veel DLC's en helaas nog steeds een lange laadtijd. Conclusie: aanrader voor strategiefan

Pluspunten

• Uitgebreide campaignmap
  • Veel speelbare facties
  • Nieuwe manier van opbouwen legers
  • Zeegevechten
  • Zeer verslavend
  • Historisch accuraat

Minpunten

• Matige AI
  • Lange laadtijd
  • Enkele grafische glitches
  • Politiek systeem niet voldoende uitgewerkt

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Ik heb Rome Total War op de releasedatum ontvangen, maar ben pas recentelijk lid geworden van de Tweakers community daarom volgt nu pas mijn review over RTW2. Voordeel hiervan is dat ik al aardig wat spel-uren gespeeld heb en dus een goed oordeel kan vellen.

Laat ik beginnen met het feit dat RTW2 op het moment van release eigenlijk nog niet voldoende getest of "af" was. Dit is de reden dat veel mensen (wederom) teleurgesteld waren in Sega (en CA). Echter hebben de producten in de maanden die na de release volgden vele patches uitgebracht en tot slot zelfs een compensatie editie (Emperors edition) gegeven aan diegenen die de game vanaf de release hebben gekocht. Mijn review is dan ook gebaseerd op hoe de game vanaf de Emperors edition functioneert.

De game zelf is wat je er kan verwachten: een grand strategy game. Interactief risken zeg maar. Voor fans van de TW serie waren er weinig echte nieuwigheden. Belangrijkste aanpassingen zijn de manier waarop legers worden opgebouwd (rondom een generaal die uit een provincie legers rekruteert) en de bijbehorende restrictie van het aantal legers dat je mag hebben. Steden hebben "vaste" garnizoenen, op basis van de gebouwen die je in je stad bouwt. Daarnaast kan je, indien je een provincie in geheel in bezit hebt, een edict uitvaardigen. Dit levert je een soort bonus op in die provincie en daarmee ook voor de factie die je speelt. Wat mij betreft allemaal leuke, maar vooral historisch correcte toevoegingen. Het zorgt voor meer diepte en strategie in het spel.

Echter, zijn er ook wat minpunten aan deze TW-game. Dit is met name de laadtijd (die al drastisch is verbeterd, maar nog steeds traag is) en het gedrag van de game tijdens het spel. Zo is het of heel makkelijk of heel lastig om bondgenootschappen te sluiten, kan je moeilijk een gezamenlijk strijdplan maken waar je digitale bondgenoot zich ook aan houdt, tijdens battles maakt de PC nog wel eens vreemde keuzes, evenals het ook vreemde keuzes maakt tijdens het bewegen op de kaart.

Grafisch is het spel, ondanks mijn matige videokaart, toch nog redelijk goed. Helaas niet zo mooi als ik verwacht had op basis van de preview video's, maar dit ligt uiteraard ook aan mijn eigen hardware. Echter zitten er nog kleine glitches in het programma (oa units die "vast" op een schip zitten waardoor je sommige battles niet kan uitspelen). Ook het feit dat je steden op de kaart echt ziet "groeien" aan de hand van de gebouwen die je bouwt is een goede toevoeging aan het spel.

Ook de speelbare facties (uiteraard voornamelijk beschikbaar via het DLC-model van Sega) is divers en leuk. Hierbij geldt ook dat het voor de strategie liefhebber een extra uitdaging is om de juiste strategie voor de juiste factie te vinden. Doordat er echt verschil zit in de unit rosters en de individuele kwaliteiten van de facties, moet je je spel hier echt op afstemmen. Dit maakt het spel uitdagend om te spelen en te blijven spelen. Daarnaast is de campaignmap zr groot. Deze helemaal veroveren is een behoorlijk tijdrovende klus, laat staan als je dat met verschillende facties een keer gedaan wil hebben.

Echter, het punt waarvan ik veel verwachtte komt totaal niet uit de verf: de family tree en de politiek. De optie zit wel in de game, maar wat het nu precies doet en wat je er precies aan hebt is mij nog steeds een raadsel. Evenals de manieren waarop je dit in je eigen voordeel kan benvloeden. Dit is zeer jammer, want het had de game een uitstekende extra dynamiek kunnen geven. Helaas is dit totaal niet goed uitgewerkt wat een gemiste kans is.

Al met al vind ik dat de Emperors Edition van Rome Total War 2 een aanrader is voor de strategiespelers onder ons. Het kan hele mooi graphics hebben (afhankelijk van je hardware) en het heeft uitgebreide strategische mogelijkheden en vele verschillende speelbare facties. De minpunten, laadtijd, kleine glitches en de soms niet altijd even intelligente Artificial Intelligence van de PC wegen echter niet op tegen deze pluspunten. Voor mij is het een verslavende game, waar ik veel plezier uit heb gehaald ondanks dat mijn verwachtingen over de politiek en de family tree niet zijn waar gemaakt. Door de grote strategische verscheidenheid en verschillende uitdagingen n historische accuraatheid blijft het een top spel om te blijven spelen

Heb jij ook een Total War: Rome II, PC (Windows)?

Reviews door de redactie