Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750 Review

basb 1 februari 2017, 345 views

Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750

Uitstekende router voor gebruik in huis, ik denk dat 90% van de mensen niet meer nodig hebben dan wat dit apparaat te bieden heeft. Simpel, zuinig, werkt goed.

Pluspunten

• zuinig
  • snel
  • simpel in gebruik

Minpunten

• Voor wat deze kost? nog geen gevonden

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb deze router gekocht ivm de box van ziggo, onvoldoende is voor 10+ wireless devices. Nu zijn hoogstens drie tegelijk actief, het was teveel voor de technicolor. Ook heb ik een beter wifi bereik nodig in een omgeving met zeer veel andere wifi-netwerken.

Ik heb niet meer dan een iets beter dan gemiddelde router nodig. Uit reviews blijkt deze sitecom zuinig te zijn en met name op grotere afstanden wifi behoorlijk te presteren. Niet in top 3 van prestaties, maar meer dan voldoende.

Router gekocht, wat kan ik zeggen.. in praktijk doet het precies wat je er van verwacht. Standaard gui setup, met voor thuis gebruik alles wat je nodig hebt. Uiteraard is het geen high-end router, verwacht geen vlan-tagging, uitgebreide vpn functionaliteiten enz. Voor mijn doel, apparaat dat goed werkt met standaard functies perfect.

Prestaties: Ondanks dat ik nu een device extra heb naar internet (sitecom+technicolor in bridgemode), is ping iets lager geworden. Zowel bedraad als via wifi wekt het goed, via wifi haal ik nu 76mbit/sec, met de ziggo modem kwam ik nooit boven de 28mbit/sec uit. Dit is een omgeving waar er ongeveer 30 tot 40(!) andere wifi netwerken aanwezig zijn. Wel heb ik handmatig meest rustige channel gekozen.

5Ghz, gebruik ik niet, ik heb te weinig devices die dat aan kunnen, 1.

Als ik een minpunt kan noemen, het default wachtwoord komt via apart papiertje in de doos mee, dat is wel heel veilig, maar niet praktisch. Doe mij maar een random wachtwoord op het kastje gegraveerd, kun je het niet kwijtraken. Wachtwoorden heb ik uiteraard aangepast.

Als laatste, er zijn meer high-end routers te koop met meer functies, sneller zijn. Het is zeker niet de allerbeste router op de markt. Echter thuis heb ik meer niet nodig. Vergeleken met wat ik professioneel gebruik is het toch allemaal "speelgoed" en moet het voor thuis gewoon simpel en makkelijk werken.

Heb jij ook een Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750?

Ik heb dat ding ook, maar bij gebruik van Skype lijkt het of er een buffer volloopt, en na 8 minuten nokt skype ermee, en is de verbinding waardeloos.

Dus vraag ik me af hoelang jij die router al gebruik.
Ik heb er nu een simpel routertje naast hangen, alleen maar om skype te kunnen gebruiken.

Ik kan dus niet zeggen dat ik er tevreden mee ben.
Ik heb iets nieuwere revisie van de router, misschien dat daar het verschil in zit. Je hebt 1001 en 1002 versie.

Ik heb twee weken gewacht met review om zeker van te zijn dat router stabiel is. Dagelijks 4 tot 5 concurrent wifi apparaten en via bekabeld ook 1 en ander.

Je hebt de firmware geupdate naar latest greatest versie?
uiteraard heb ik de laatste firmware update, Sitecom meld dat zelf.
Ik weet niet of je ook skype gebruik.
Maar test dan eens een langer gesprek ( >10 min ), beide met video HD stream.
Dat geeft hier altijd de melding dat mijn internet verbinding slecht is ( glas 50 Mb up/down )
Als ik de Router eerst even reset dan gaat het wel wat langer goed.
Met dezelfde configuratie inloggen op een goedkoop Sitecom routertje ( zat standaard bij telfort )
Gaat het wel prima, als ik gebruik maak van KPN router buurman ook geen probleem.
Dus neem ik aan dat het toch echt de AC1750 moet zijn die het probleem veroorzaakt.
Whatsapp, skype beiden 1 uur+ gesprekken.
gamesessies 3+ uur
streaming meerdere uren.
twee gespreken met video, gaming online(lan)+streaming op een device gaat ook goed.

Je hebt een compleet andere verbinding, ik zit bij ziggo monopolist, het enige goede wat ze hebben is dat kabel-netwerk.

Welke revisie van de router heb je? Heb je 1001 of 1002?

Sorry, ik heb geen enkel probleem met deze router, ding wordt echt flink belast maar geeft geen krimp.
Heb het even opgezocht,
WLR-8100v1001-firmware-v26 van 2016
DAn zal dat wel het probleem zijn denk ik.

iig bedankt voor het meedenken.