Specificaties 280mm diameter - Bekijk alle specificaties

be quiet! Silent Loop 280mm Review

Foritain 16 februari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 890 views

be quiet! Silent Loop 280mm

Ook be quiet! stapt in de AIO-ring, en zoals de naam suggereert zijn ze ook lekker stil. Ze kiezen een andere richting met een LED- en software vrije uitvoering en enkel strak zwarte verschijning en een koperen radiator. Prestaties vallen in de sub-top, en de prijs ligt daar net boven.

Pluspunten

• Prima koelprestaties. Aardig OC potentieel moderne i5/i7
  • Ogenschijnlijk goede bouwkwaliteit en afwerking.
  • één van de stillere AIO's
  • Koper ipv aluminium radiator
  • Installatie eenvoudig

Minpunten

• Relatief duur voor een no-nonsense AIO (vermoedelijk vanwege koperen rad?)
  • Risico bij stevig vastzetten dat de schroef/moer zich vastzet in je moederbord. (Ben nog in afwachting reactie be quiet)

Review: be quiet! Silent Loop 280 & 240

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Inbouwen
- Testmethode
- Prestaties
- Conclusie

be quiet! maakt voedingen, ventilatoren en processorkoelers, en meestal best goede ook. Dat was ‘a noob’s guide to manufacturers’ beschrijving geweest een jaar of twee geleden over be quiet!. Voor mij onverwacht, maar achteraf gezien best logisch, was de stap van deze Duitsers om de behuizingen markt in te stappen. In een tijd dat we de echte behuizingenbouwers het juist moeilijk zagen hebben stapten zij met succes (laten we veel positieve ontvangsten als graadmeter nemen) deze markt in. Met het product van vandaag stappen ze wederom een voor hen nieuwe markt in; ondanks dat all-in-one waterkoelers technisch in de koeler categorie vallen zit er een wereld van verschil in techniek tussen lucht- en waterkoeling.

Met de naam “Silent Loop” mag de focus van be quiet! duidelijk zijn. Andere focuspunten zijn het feit dat de radiatoren volledig van koper zijn, aluminium (goedkoper) is gebruikelijk, en het feit dat ze een eigen (ander) systeem voor de pomp gebruiken dan de meeste concurrenten. Dat laatste mag in de resultatenlijst spreken. De be quiet! Silent Loop komt in 120mm, 240mm en 280mm naar de markt. De laatste twee bekijken we in deze review.

De specificaties:

Heerlijk, helder, be quiet! productspecs; weinig geheimzinnig gedoe, veel getallen. Opvallend zoals genoemd het volledig koper blok, dat zien we zelden in AIO’s, maar verder is het lastig om de specificaties van all-in-one’s uit elkaar te houden. We zien wel een bijvul port wat gecombineerd met het duurzame koperen blok wel wat extra levensduur moet kunnen bieden, en uiteraard compatibiliteit met alle actuele relevante sockets. De actieve koeling komt it de bekende Pure Wings 2 ventilatoren welke met PWM worden aangestuurd; voor de duidelijkheid, dit zijn de rifle bearing modellen, niet de (variant op) Fluid Dynamic bearings in de meest luxe uitvoering.

Garantieperiode staat vermeld als 3 jaar / 36 maanden.

Deze be quiet! ervaring begint met de gebruikelijke strak zwarte doos welke intern is gevuld zoals praktisch elke andere AIO, natuurlijk niet iets waarin je je kan onderscheiden zonder enorme kosten te maken. We gebruiken de Silent Loop 240mm voor deze unboxing. Waar we menig fabrikant zich hebben zien richting op LED, al dan niet RGB en andere flashy features is de be quiet! Silent Loop bijna ouderwets eenvoudig; één van de minst poespas modellen op de markt. Het geborstelde design van de pomp constructie zal ongetwijfeld niet toevallig perfect passen bij be quiet! behuizingen. Uiteraard een kwestie van smaak, maar de toevoeging van een strakke no-nonsense optie kan ik waarderen. Het pomp blok voelt keurig stevig, en de kans dat de slangen los laten lijkt niet relevant. Over de slangen gesproken echter, ze zijn best naar wens te draaien, maar ze zijn uitzonderlijk stug. be quiet! spreekt over “flexible bend protection tubes” maar laten we het er maar op houden dat het 90% bend protection is en 10% flexible, maar ach, het maakt ook niet uit. Het contactoppervlak is donker vernikkeld voor duurzaamheid en een leuke mirror finish zoals deze Star Wnrs “Stormtrooper” laat zien; thank you China.

Wederom even een beetje aandacht voor de radiator, want koperen radiatoren op AIO’s zijn een uitzondering; deze treffen we meestal in het luxere custom water segment aan. Daar zie je natuurlijk niet veel van gezien de zwarte verf over het geheel, maar het zou op de zeer lange termijn wel het verschil kunnen maken. Het maakt hem ook iets zwaarder, maar ook dat is niet direct eenvoudig op te merken in de praktijk.

De Pure Wings 2 ventilatoren maken fysiek indruk, zoals be quiet! ventilatoren dat vrijwel altijd weten te doen, wat het totaalplaatje wat betreft presentatie zeker helpt.

Verder in de verpakking: een redelijke handleiding, een plastic backplate met montageschroeven, een (we laten Intel hier zien) montagebracket rondom de pomp, en wat schroeven voor de radiator installatie. Een PWM fan splitter en een tube met 1 gram koelpasta zijn ook van de partij.

De installatie van vrijwel elke AIO is vrij eenvoudig, zelfs de minder eenvoudige AIO’s zijn veelal makkelijker in te bouwen dan een gemiddelde tower koeler. De be quiet! Silent Loop installatie is geen hoogvlieger op gebied van AIO installatie, zo is net een stapje of twee extra vereist met het plaatsen van de pomp bracket en de schroeven daarin, maar zelfs voor een echte beginner stelt het weinig voor.

Vervolgens een klein beetje koelpasta, backplate achterop, en de vier schroeven vastzetten. Fans aansluiten, radiator naar wens in de behuizing schroeven, en klaar.

Hoewel het voor een typische gebruiker, iemand die een- of tweemaal de koeler installeert, geen issue is, merkten wij met herhaaldelijk installeren wel dat de plastic backplate constructie en het schroefdesign van be quiet! niet ideaal is. Een verbreding in de schroef drukt de gaten in de backplate op een gegeven moment wat opzij waardoor de backplate zich als het ware vastklemt in je moederbord. Een degelijk stalen backplate met ingebouwde schroefgaten zou een oplossing zijn, maar ook volledig rechte schroeven hadden dit kunnen voorkomen. Het is niets om je zorgen over te maken voor typisch gebruik, en ook een keertje remounten om je pasta te verversen is geen issue, maar als je frequent van moederbord naar moederbord hopt is het een serieuze overweging. Ik heb dit probleem inmiddels aan be quiet! voorgelegd en zodra er een update over is laten wij jullie dit even weten.

Een aantal voorbeelden van builds waarin wij de be quiet! Silent Loop plaatsten. In volgorde: de Cooler Master MasterCase Maker 5t, de be quiet! Pure Base 600, en de Raijintek Asterion.

Na wat moederbord struggles met het i7-4770K testplatform waarop de laatste jaren werd getest moesten we het tijdelijk even anders aanpakken. We gaan inmiddels de goede kant op en hebben een aantal koelers getest op een Intel Core i7-7700K, inclusief de oudere NZXT Kraken X61 om een bruggetje te slaan naar de oude lijst. Let op: Dat houdt niet in dat je blindelings tussen de verschillende platformen kan vergelijken, het is slechts indicatief.

Hardware:
Intel Core i7-7700K (Retail)
MSI Z170A Gaming Pro Carbon
Cooler Master V750 voeding
Cooler Master Test Bench 1.0
(Er is verder geen andere vorm van koeling of airflow aanwezig)

Temperaturen zijn gedelta’d (om maar slecht te vertalen) naar een kamertemperatuur van 23 C, CPU load komt van Prime95 (v28,5) Small FFT test, dat is een zware CPU en FPU test ruim voorbij typisch game- of beeldwerk (Bij een beetje AIO loopt dat verschil eenvoudig op tot 10 graden of meer). De reden voor deze zware stresstest is om onderliggende verschillen aan te tonen; een eenvoudigere test zegt dan te weinig. Temperaturen worden genoteerd nadat deze minimaal 10 minuten stabiel (binnen 2 C fluctueren) zijn.

Verder zetten we de lijn met de 40dBA vaste geluidsproductie test verder. Deze wordt gemeten met een Voltcraft SL-100 decibelmeter op een afstand van 30 cm van de testbench. Waarom 40dBA? 40dBA op een open testbench is een bescheiden hoorbare geluidsproductie die, wanneer je hem in een degelijke case zou plaatsen, zich zou vertalen naar een marginaal hoorbare totaal build. Gezien we bij een onwaarschijnlijk zware processorbelasting meten zou je verwachten dat die combinatie bij normaal gebruik, en uitgaande van nette prestaties in de grafiek uiteraard, nimmer hoorbaar zou moeten zijn in de prakijk. Vooral een praktisch meetpunt dus, en daarbij een redelijke test van efficiëntie: op pure koelresultaten kan een fabrikant 'valsspelen' met een mega luide oplossing.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Eerst nogmaals even het oude lijstje om te tonen waar we waren gebleven:

En dan naar de nieuwe opstelling met 7700K:

Op volle toeren zien we de be quiet! Silent Loops toch iets achter hun Kraken tegenhangers zitten, waarbij voor beide producten eigenlijk opgaat dat de meerwaarde van 240 naar 280 weliswaar te zien is, maar praktisch ook valt te betwisten. Dat laatste gaat natuurlijk ook op voor de onderlinge prestaties voor iedereen behalve zij die echt de limiet van hun processor op willen zoeken: met bescheiden overclocks voldoen de prestaties van al deze producten eigenlijk wel, en het echte verschil zit in het opzoeken van de limiet. Wat de grafieken echter niet tonen is het feit dat be quiet! op standje max een stuk stiller is dan de Krakens.

En daar zien we dan een reden om op 40dBA te testen: bij een praktisch prettige vaste geluidsproductie zien we het gat iets slinken, en valt dan ook op dat het verschil tussen maximale en 40dBA prestaties bij be quiet! dus kleiner is. M.i. is er, extreem OC sessietje op zijn tijd daargelaten, weinig reden om bij normaal gebruik de koelers luider dan dit te stellen en de praktische toepassingen zijn dan ook feitelijk niet anders, maar het kan een meerwaarde zijn van de Kraken dat wanneer je echt een keer hard wil blazen je de optie hebt om zowel de pomp als ventilatoren flink omhoog te schroeven terwijl be quiet! dus heeft gekozen voor een pomp met vaste (lage) geluidsproductie.

Ergens had ik meer verwacht van het koperen koelblok van be quiet! gezien koper naast een betere duurzaamheid ook beter zou moeten geleiden, maar anderzijds gaat be quiet! met een nieuwe oplossing de strijd aan tegen het ‘tried, tested en tig keer optimised’ platform van Asetek waar vele AIO fabrikanten gebruik van maken. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat de X61 de overtuigende koploper was van een flink klassement waarbij, als je een beetje heen en weer rekent, ook moet concluderen dat de Silent Loops in vergelijking met die meeste andere koelers alsnog gewoon goede AIO prestaties neerzetten; Goed, maar niet uitzonderlijk.

Uiteindelijk blijft al het bovenstaande, ondanks dat we AIO’s vergelijken, alsnog een kwestie van appels en peren vergelijken simpelweg gezien de uitstraling. Dat be quiet! een enorme focus legt op stille koeling is begrijpelijk, en tevens terecht want met een bescheiden fanprofiel heb je ook echt onhoorbaar stille systemen als je ze in een beetje behuizing toepast, maar ze zijn niet de eerste of laatste zeer stille AIO koeler op de markt en het ontbreken van de optie om ze soms echt mega te laten blazen zal voor zij die een incidentele fanatieke oc-sessie zoeken wellicht steken. Zaken als een “innovative decoupled reverse-flow pump” zijn verder leuk op papier, maar in de praktijk lastig te beoordelen en zoals bij elke koeler review komt het dan gewoon aan op de volgende vier zaken: installatiegemak, prestaties, features, en last but zeker not least: uitstraling.

Wat installatiegemak is het een typische AIO maar geen hoogvlieger, wat hem nog altijd eenvoudiger te installeren maakt dan praktisch elke grote luchtkoeler. Wel heb ik mijn vraagtekens gezet bij het schroef design welke de moeren in de backplate tegen het moederbord aan klemt; prima voor één of tweemalige installatie (en geen issue voor je remount voor nieuwe pasta na een paar jaar), maar wissel je keer op keer van moederbord dan zet je ze gegarandeerd een keer vast in je moederbord. Wat prestaties betreft zien we ook ‘typische’ AIO prestaties: prima, een paar luttele graden van de top, en vergeleken met luchtkoelers zal het flinkste koelblok een pittige kluif hebben aan een Silent Loop, of het nou het 240mm of 280mm model is. Hoe dan ook kan je een i7-7700K flink op zijn staart trappen en het verschil met de koelste in de test zit dan ergens in de marge aan het eind, bepaal voor jezelf of dat interessant is. Op gebied van features zien we verder weinig wat je direct zal merken, maar wel een stukje vertrouwen geven voor de lange termijn: de keuze voor een (flink duurder) koperen radiator is zeldzaam en gecombineerd met de toevoeging van een refill port zou dit product in theorie een langere levensduur moeten geven dan de gemiddelde AIO op de markt. Het liefst zien we dat natuurlijk ondersteund met een garantieperiode, maar hoewel drie jaar niet mis is zien we de grootste concurrenten daar nog wel iets meer bieden; de tijd zal het ons moeten leren of ‘full copper’ de moeite waard was voor een AIO of niet, want we zien de keuze natuurlijk wel direct terug in de aanschafprijs, maar vooralsnog is dat echt gissen. Zij met custom water ervaring dat een dergelijke radiator in elk geval vele jaren mee kan gaan, maar hoe die wetenschap in een complete AIO vertaalt kan ik niets zinnigs over kwijt.

Waarom dan toch appels en peren? Omdat het laatste punt, de uitstraling, be quiet! wel een duidelijk andere route kiest dan we fabrikanten de laatste jaren hebben zien gaan: niks geen poespas, geen RGB, zelfs geen enkel LEDje wat afleidt van een strakke no-nonsense uitstraling. Met die strakke uitstraling, die natuurlijk toevallig erg lekker matcht met een be quiet! Pure Base, Silent Base of Dark Base behuizing, voorkomt be quiet! ook de noodzaak van software installaties, USB interfaces, en ander gebeuren. Dat kan een voor- of nadeel zijn, maar met een normaliter stille werking zie ik normaliter reden om er aan te tweaken en dat lijkt precies de insteek van be quiet!. Het is dus vooral de no-nonsense nette uitstraling die de Silent Loops anders maakt en waarvan ik zeker weet dat ze de drijvende kracht zullen zijn achter Silent Loop aankopen. Het belangrijkste voor die doelgroep (mensen die dit mooi vinden) is dan ook de wetenschap dat ze inhoudelijk gewoon prima AIO’s zijn waar je geen buil aan zult vallen. Onderling is de 280mm uiteraard de iets betere, maar die kent ook zijn meerprijs die (momenteel) niet geheel in verhouding staat tot het prestatieverschil; enkel als je echt die 100MHz meer uit je CPU wilt drukken biedt die echte meerwaarde. Praktisch gezien zal de 240mm veelal voldoen voor typische dagelijkse overclocks en daarbij past hij ook in meer behuizingen, en met het huidige verschil in straatprijs van 22 euro bij de goedkoopste shop komt hij toch net wat aantrekkelijker over, ook met het oog op de concurrentie. Straatprijzen schommelen echter, dus hou ze zeker in de gaten.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een be quiet! Silent Loop 280mm?

+3 , nette review, Doe mij maar een kraken :P

HIDE ICON HIDE ICON !

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 16 februari 2017 13:35]

Wat een crime is dat mounting system, werk voor geen fluit, de metelen pootjes uit de onderbracket vallen er gewoon uit tijdens het proberen op te schroeven vn de pomp.