Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins P7 Wireless (Aluminium, Zwart) Review

Rimboeloper 27 januari 2017, laatste update op 7 februari 2017, 690 views

Bowers & Wilkins P7 Wireless (Aluminium, Zwart)

Luxe draadloze hoofdtelefoon waarbij, naast geluid, ook veel aandacht is besteed aan de vormgeving. Koptelefoons van andere merken in dit prijssigment domineert het plastic!

Pluspunten

• Hoogwaardige materialen gebruikt bij vormgeving
  • Bluetooth 4.1 met de codecs aptX, AAC en SBC
  • Dubbele microfoon levert heldere spraak bij telefoongesprekken
  • Vervangbare onderdelen zoals oorkussens, snoer en hoofdbeugel
  • Accucapaciteit van 17 uur
  • Warm en rijk geluid met goede bas en heldere hoge tonen

Minpunten

• Geen Noise Canselling
  • Hoofdtelefoon moet "ingedragen" worden

Decennia "draadloze" ervaring
In 1994 kocht ik ter gelegenheid voor mijn twintigste verjaardag de voor deze tijd een prachtige draadloze koptelefoon van Sony. Het betrof de MDR-IF 710, een koptelefoon die comuniseerd via infrarode signalen met een basisstation. Ondanks de zeer goede geluidskwaliteit had deze koptelefoon een heel groot nadeel. Het nadeel betrof het geringe bereik van maximaal 5 a 7 meter en de storingsgevoeligheid van het Infraroodsignaal dichtbij sommige huiskamerlampen. Het eerste probleem kon voor een deel opgelost worden m.b.v. peperdure uitbreidingsantennes. Daar stond tegenover dat de bouwkwaliteit zeer goed is en na een grote financiele investering je vanuit kon gaan dat je vele jaren was voorzien van een primium geluidskwaliteit! Pas na ruim 20 jaar (!) ging de koptelefoon kapot en werd het tijd voor een nieuwe!

Op de site "http://br.vazlon.com", een soort Braziliaanse "Marktplaats", kwam ik deze prachtige foto van de Sony MDR-IF 710 koptelefoon met de bijbehorende accesoires tegen.

M'n zoektocht naar vervangde koptelefoon
Een goede vervanger bleek nog niet zo eenvoudig gevonden ondanks mijn budget van §400 voor een nieuw exemplaar. Mede omdat mijn wensen torenhoog waren. Uiteindelijk viel mijn oog op vier koptelefoons, namelijk de Bose QuietComfort 35, Sony MDR-1000X, Sennheiser PXC 550 en de Bowers en Wilkins P7 Wireless. Al die koptelefoons waren draadloos en behoren tot het hoge middensegment. Al de vier koptelefoons heb ik in een goede audiozaak in Arnhem uitbundig kunnen beluisteren. Doordat draadloze signaaloverdracht via bluetooth een hoge vlucht genomen heeft, kun je in dit segment nauwelijks nog het verschil horen met hun bedrade tegenhangers. Zeker met de nieuwste bluetooth technieken zoals aptX. Om maar met de deur in huis te vallen: Al de vier de koptelefoons klinken fantastisch en hebben een zeer grote batterij van rond of meer dan 20 uur! Dus gaat mijn selectiecriteria uit naar de features. Daarbij springt de Sony en de Sennheiser eruit als het aankomt op geluidsonderdrukking. Door het creŽren van antigeluid weten ze nagenoeg alle luide omgevingsgeluiden te reducering tot licht geroesemoes. Aangezien ik mijn koptelefoon toch meestal binnenshuis gebruik, was dat voor mij geen dealbreker. Ook Bose maakt gebruik van antigeluid, maar die kun je weer niet uitschakelen. Wel heeft Bose een perfecte applicatie die het draadloos koppelen tussen verschillende iOS-apparaten eenvoudig maakt. Wat de bouwkwaliteit en draagcomfort betreft, daar springt het merk Bowers & Wilkins met kop en schouders boven uit. Zijn nagenoeg alle koptelefoons in dit prijssegment van plastic gemaakt, B&W kiest er voor om gebruik te maken van hoogwaardige materialen zoals aluminium en hoogwaardig leer. Het draagcomfort, het belangrijkste item van een koptelefoon, was bij zowel Bose als Sennheiser erg zweterig en daardoor plakkerig. Waarschijnlijk komt dat door de gebruikte materialen zoals plastic en het minder kwalitatieve skaileer op de oorschelpen. De Sony draagt wel iets beter, maar die gleed weer te snel van het hoofd af bij het headbangen. De B&W echter, die droeg na een korte indraagperiode als een zonnetje mede door het memoryschuim in de oorschelpen. Daarnaast had ik het gevoel dat je een “echte” koptelefoon op hebt wat ideaal is bij lange luistersessies. Omdat, zoals eerder vermeld, de geluidskwaliteit van de vier modellen zeer dicht bij elkaar liggen koos ik voor de P7 van Bowers & Wilkins. Het draagcomfort en de bouwkwaliteit gaf bij mij de doorslag.

De B&W P7 hoofdtelefoon

Verschillen tussen gelijkwaardige modellen
Om voor de lezer mijn keuze wat beter te onderbouwen, heb ik een klein tabelletje gemaakt waarbij ik de vier koptelefoons naast elkaar uitgezet heb. Aangezien ik geen audiofiel ben, ga ik in deze review niet heel erg diep in op de geluidskwaliteit van de vier koptelefoons. Omdat al de vier de koptelefoons fantastisch klinken, leggen ze het accent in het audiospectrum wel op een andere plek. Zo biedt de Bowers & Wilkins P7 Wireless, naar mijn mening, het nautuurgetrouwste geluid door een warm en rijk geluid met goede bas en heldere hoge tonen weer te geven. De Bose QuietComfort 35 legt meer de nadruk op de bassen, maar daarbij vind er geen vervorming van het geluid plaats zoals dat bij de Beats by Dr Dree koptelefoons wel het geval is. De MDR-1000X van Sony legt de nadruk op het middenspectrum terwijl de koptelefoon van Sennheiser, type PXC 550, weer de nadruk legt op de middenlage tonen. Daarnaast wil ik nog meedelen dat de Sony koptelefoon het breedste geluidspectrum van de doormij beluisterde modellen heeft dat oploopt van 4 Hz naar 40 KHz! Maar of je dat ook hoort is weer een ander vehaal aangezien het het bereik van het menselijke gehoor een stuk kleiner is en ligt tussen de 20Hz en de 20KHz! Hierdoor kun je de voorzichtige conclussie trekken dat je voor hardrock en house, waarbij de bassen het belangrijkst zijn, de Bose koptelefoon lichtjes de voorkeur geniet. De B&W P7, vanwege de natuurgetrouwe weergave, is weer goed te gebruiken bij de weergave van klassieke muziek. Dat zelfde geldt ook voor de Sony i.v.m. het brede geluidspectrum. De Sennheizer tenslotte geniet weer de voorkeur voor de geluidsweergave van films.

Zoals op deze tabel te zien is, springt de B&W P7 qua geluidkwaliteit duidelijk uit

Een nieuwe koptelefoon kopen is geen eenvoudige bezigheid, aangezien op zoek was naar een goed exemplaar die vele jaren mee moet gaan. Met een budget van §400 had ik voldoende keus, wat mijn keuze er niet makkelijker op maakt. Mijn advies is, ga na een goede audiozaak en ga de betreffende modellen minimaal een half uur dragen. Door er bijvoorbeeld een hele middag voor uit te trekken kom je er vrij eenvoudig achter welk model wel en welk model niet zo lekker zet. Qua geluidskwaliteit zit het in dit prijssegment wel snor waardoor je je keuze moet laten afhangen van andere factoren. Mijn dealbrekers waren o.a. het draagcomfort en de bouwkwaliteit waardoor mijn keuze gevallen is op de P7 van Bowers en Wilkins. Daarnaast werd mijn keuze voor dat merk wel wat vereenvoudigd omdat ik van hun al een computerbox in mijn bezit had waar ik zeer tevreden over ben.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins P7 Wireless (Aluminium, Zwart)?

Mooie review, ik ben ook zeer te spreken over de geluids,- en de bouwkwaliteit, maar toch nog niet aangeschaft. Het draagcomfort staat me tegen, ondanks het gebruik van de prachtige materialen. De "clamping" ben ik na een half uur al helemaal zat, de headset zit gewoon te strak voor mij, en hij is niet echt over-ear met de vierkante kussens, dat helpt ook niet echt. Een collega van me die heeft de P7, en die klaagt daar op de lange duur ook over dat hij de headset naar voren of achteren draait omdat het toch irritant gaat worden.
Zelf ben ik gewend aan het draagcomfort van Sennheiser open over-ear, dus daar moet ik wel wat op toegeven als ik naar ANC/bluetooth ga kijken.
Bose QC35 zit prima, maar het geluid blinkt nergens in uit, vrij neutraal. Sennheiser momentum is de ANC ondermaats tov de Bose. Nu nog een goede luistersessie met de Sony MDR-1000X en dan zal ik een keuze gaan maken, bluetooth + ANC of gewoon een goede wired closed over-ear.... lastig, lastig