Specificaties 5-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP Turbo NAS TS-531X (8GB ram) Review

Jojakim 9 augustus 2017, 199 views

QNAP Turbo NAS TS-531X (8GB ram) (Product gekocht)

Primeur op de markt met deze specs voor deze prijs! Deze NAS voldeed aan mijn wensen voor mijn situatie en vormde zo een veel betaalbaardere oplossing dan hiervoor mogelijk was geweest.

Pluspunten

• Prijsdoorbraak in 10gbe
  • Snelle hardwarematige encryptie
  • Solide behuizing

Minpunten

• Synology heeft iets completere community

Kwaliteit voeding Score: 4
Mijn wens
ik was opzoek naar een rappe centrale opslag voor twee grafische workstations, waarmee vooral photoshop bestanden van ongeveer 50 tot 300MB snel geschreven en gelezen moet worden. De effectieve opslag moet zeker 6TB zijn, ik wil snelheden halen van rond de 300MB/s en de schijven moeten beveiligd zijn met encryptie. Daarbij moest het ook nog betaalbaar blijven,

Ik had al eerder goeie ervaring met Synology NAS'sen, maar de bottle neck van gigabit zat me toch een beetje dwars. 10gbe-modellen waren vooralsnog een flinke slag duurder, zelfs zonder de benodigde randapparatuur.

Totdat onlangs de QNAP TS531X uitkwam! QNAP verraste mij met het redelijk betaalbare model met 5 drive bays en maarliefst twee 10gbe aansluitingen, en dat in een prijsklasse van de Synology DS415+ die ik een jaar terug kocht. Natuurlijk heeft deze laatste een Intel Atom 3.4Ghz versus de ARM Alpine AL-314 1.4Ghz van de QNAP, maar dat leek me voor mijn type gebruik niet de belangrijkste factor.
De verdere randapparatuur
Om de sprong richting 10gbe infrastructuur niet te duur te maken, besloot ik twee merkloze Mellanox ConnectX-2 PCIe kaartjes met SFP+ SR modules te kopen, bijelkaar nog geen 200 piek. Op eBay kan je wellicht nog goedkoper vinden.
De Computers
De Workstations zijn twee Windows 10 computers met 32GB RAM, grote kleurreferentie schermen van NEC en BenQ, i7-core CPU en m.2 SSD. Er wordt op gewerkt met Adobe Photoshop en diverse scan- en printsoftware.
De NAS
Ik kocht de QNAP TS-531x met 8GB RAM en voorzag 'm van een Samsung EVO850 500GB cache SSD en een de volgende hardeschijven: 2x 6 TB WD Red en 2x 5 TB WD Blue.
Installatie
Het was m'n eerste ervaring met 10gbe networking en sowieso misschien een beetje onconventionele opstelling. Maar na wat proberen met subnetten kreeg ik het zoals ik wilde. Verdere installatie met de SSD ging ook soepel. Ik ben doorgaans iemand die niet eerst in handleidingen of documentatie duikt, maar kijkt of het intu´tief lukt te vinden hoe iets zou moeten gaan, Daar kwam ik in deze installatie in ieder geval goed mee weg. De interface zit vrij logisch in elkaar en knoppen zijn veelal voorzien van een kleine toelichting.

Het opzetten van een remote backup was wel nog even een puzzel. Ik wist dat het met het rsync protocol moest lukken, maar het was nog even zoeken bij wel vinkje aan/uit, geopende poort en username de apparaten eindelijk met elkaar wilde praten.
Werking
Ik heb de NAS inmiddels een poosje in gebruik en hij draait super. Backups draaien zonder er naar om hoeven te kijken en de gehoopte lees/schrijf-snelheden worden gehaald. Er zijn ook regelmatige firmware updates wat vertrouwen in het product en service geeft.

Review kan nog aangevuld worden. Laat weten als je vragen hebt.

Heb jij ook een QNAP Turbo NAS TS-531X (8GB ram)?