Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD Review

HeldereM 5 april 2006, 1.656 views

Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • Koeler met blauw licht
  • Pipeline's soms te unlocken

Minpunten

• Groot formaat
  • Hoorbare geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik gebruik deze kaart sinds een paar dagen en hij bevalt erg goed, de kaart die ik hier voor gebruikte was een 6600GT, ook van ASUS. Ik heb deze kaart aangeschaft omdat hij erg goedkoop is en ik mijn oude kaart voor een goede prijs kon verkopen.
Een groot nadeel van deze kaart vind ik de groote, in mijn Chieftec Miditower moest ik mijn SATA schijven van plaats veranderen omdat deze kaart anders niet paste, met IDE schijven past het, omdat deze platte stekkers hebben, wel net.

Featureset:
Er wordt een DVI > VGA adapter meegeleverd zodat er 2 analoge schermen aangesloten kunnen worden. Ook zitten er een paar games bij, voor mij geen intressante titels.
De koeler heeft een blauwe led, dit ziet er mooi uit.

Prestaties:
De kaart is iets sneller dan mijn 6600GT, nml 9400 puntjes in 3dmark2003 (tegen 8400 van de 6600). Ik gebruik de 81.85 die op dit moment WHQL zijn op de Nvidia site.

Overklokbaarheid:
Ik heb alle pipelines/shaders kunnen unlocken op deze kaart dit zorgde voor 10.000 puntjes in 3dmark2003, overclocken heb ik nog niet gedaan. Een vriend van me heeft deze kaart ook en bij hem was het niet mogelijk om alle pipelines/shaders te unlocken.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is niet anders dan mijn 6600GT, gewoon goed

Modbaarheid:
Ik ga in de toekomst mischien nog een zalman koeler op deze kaart monteren, dit heb ik nog niet uitgezocht vandaar dat ik geen mening heb.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit:
Nvidia heeft altijd goede drivers als je geregeld update en ik heb hier geen problemen mee gehad met deze kaart, gewoon de drivers van de Nvidia site gepakt.

Warmte- en geluidsproductie:
Warmte productie vind ik geen probleem aangezien mijn case over voldoende airflow beschikt, een nadeel van deze kaart vind ik wel dat deze vrij veel geluid maakt, dit is natuurlijk subjectief maar het is goed hoorbaar en zeker luider dan mijn 6600GT. Ik zit er dan ook aan te denken om in de toekomst een andere fan te monteren. Memory is onder load rond de 60C, de core ongeveer 55.

Prijs:
De prijs van 129EUR is natuurlijk heel weinig voor een kaart als deze, een 6600GT kost nieuw 20EUR meer terwijl deze 10% minder presteerd, maar deze wordt naar mijn mening ook gewoon gigantisch gehyped. Ik heb mij kaart besteld bij Alternate

EDIT: Need for speed - Most Wanted
In het spel need for speed most wanted heb ik bij gebruik van AA artifacts nadat het filmpje van de volgende tegenstander geweest heeft, ook heeft de kaart af en toe heel even een streepje storing (soort ruis). Ik zit er aan te denken om de kaart RMA te doen indien de problemen blijven/erger worden.

Heb jij ook een Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD?

Ik heb dezelfde kaart maar die koeling die er op zit vind ik super goed. Ik kan met de fan UIT gamen :) .
Dan heb je dus helemaal geen geluidsproductie.
Ik zou dus ook graag zien dat de fan tempcontrolled was, een beetje herrie onder het gamen vind ik niet erg maar mijn pc dient ook als storage, dan vind ik het toch wel hindelijk.

En de fan stilzetten lijkt me eigelijk niet echt positief voor de levensduur van de kaart, heb je geen last van artifacts oid?
Installeer Speedfan, en speel wat met de instellingen :) Bij mij doet de Asus een fanspeed van 30% in Windows en 100% bij 't gamen (dan hoor ik 't toch niet door de game herrie heen) :)
Je kan middels het ASUS programma de FAN instellen, bv 100% bij het spelen van Games. Kijk maar eens in de opties