Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) Zwart Review

Elite-Mind 25 januari 2017, laatste update op 25 januari 2017, 4.064 views

Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) Zwart

Prima apparaat, apps zijn in orde. Games met Geforce now lopen soepel in 1080p op 60fps, echter is het aanbod nog steeds om te huilen. Al met al redelijk tevreden!

Pluspunten

• Werkt erg snel
  • Remote en controller voelen zeer degelijk aan
  • 4K + HDR support
  • Games via Geforce now werkt prima

Minpunten

• Geen optische uitgang voor geluid
  • Geforce now aanbod is bedroevend
  • USB poort extra was niet misplaatst geweest
  • Geen ruimte meer voor SD kaart

Randapparatuur Score: 3
Spelaanbod Score: 2
Multiplayer Score: 2
Multimedia Score: 4
Ik heb de Shield tv gekocht via Amazon.de gezien de prijs bij Coolblue belachelijk hoog was, wat overigens ten tijde van de review is aangepast naar hetzelfde bedrag als bij Amazon.

Binnen een paar dagen in huis en de verpakking was prima. De remote wordt tegenwoordig standaard erbij geleverd en voelt stevig aan en werkt vlot.
Installatie en audio
Het apparaat is snel ge´nstalleerd en werkt zeer vlot. Ook de problemen met Kodi die ik voorheen had met mijn htpc zijn hier totaal niet aanwezig. Alles werkt prima. Minpunt voor Kodi is wel dat ik (zoals velen met mij) een extern audio systeem gebruik en de optische uitgang helaas ontbreekt. Gelukkig is dit op te lossen via de Turtle Beach audio advantage micro II (ook te bestellen bij Amazon). Verder is er ondersteuning voor de meeste audio -filters en formaten.

Beeldkwaliteit
Heb zelf geen Ultra HD tv, ook geen ondersteuning voor HDR, maar het is fijn om te weten dat mocht ik een nieuwe tv gaan kopen dit al ondersteund wordt. Klaar voor de toekomst dus! Wat betreft het beeld is wat je ervan mag verwachten. Geen haperingen oid.
Bouwkwaliteit
Bouwkwaliteit van zowel apparaat, remote als controller zijn in orde. Alles voelt stevig aan en ziet er prima uit.
Apps en gamen
De gangbare apps zijn aanwezig, Youtube, Netflix, Plex etc. Verder is er vrij veel te vinden in de Google play store. Vanzelfsprekend heb ik Kodi ge´nstalleerd en ook dit werkt naar allemaal lekker vlot.

Het games aanbod is helaas niet om over naar huis te schrijven en blijft een raar iets naar mijn idee. Als Nvidia de toptitels hier zou toevoegen zouden ze met dit apparaat volgens mij goud in handen hebben. Het gamen via Geforce now gaat namelijk perfect. Alles wordt netjes weergegeven op 1080p met 60fps. Maar met No man's Sky als enige echte recente top titel, en verder een aantal games uit 2015 of ouder is het vanzelfsprekend geen geweldig aanbod. Hier valt absoluut nog winst te behalen, zeker omdat ze het aanhalen als "de streamer voor gamers".

Streamer voor gamers klopt ook als je er op hun manier naar kijkt. Met een GTX videokaart kun je vanaf je pc alle games gemakkelijk naar de Shield tv streamen middels de Nvdia experience software op je pc. Echter heeft niet iedereen een GTX kaart, en daarbij kan je dan ook een HDMI kabel van de pc naar de tv trekken. Lijkt me een iets goedkopere oplossing in dat geval!
Al met al redelijk tevreden. Het apparaat werkt snel, de kwaliteit is goed. Wel zijn er zeker nog verbeter punten m.b.t. geluid en gamen maar wellicht dat vooral het game gedeelte later nog verbeterd zal worden.

Heb jij ook een Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) Zwart?

De Shield ondersteund HDMI passthrough. Als je bluray of receiver een hdmi out met arc ondersteuning heeft wordt het doorgelust door middel van maar twee hdmi kabels.
Hallo Jarlaxz,

Hoe werkt dat precies en wat is Arc?
Ik gebruik mijn HDMI out niet op mijn receiver omdat ik dat niet helemaal fijn vind werken.

Dit is een uitstekend voorbeeld. Lees het eens door,.
Mijn reciever heeft idd helaas geen HDMI.

Wat betreft de SD kaart, idd USB zou kunnen maar deze zitten in mijn geval al vol. Ik gebruik namelijk liever de controller van de Xbox 360 en heb een toetsenbord aangesloten. Dan zit het helaas al vol!
Kun je niet gewoon een USB hub aansluiten?
Je geeft aan als minpunt dat er geen SD Kaart lezer meer in zit. Maar dit is wel op te vangen door een USB Stick die ook al opslag storage gebruikt kan worden zoals de SD kaart en soms nog sneller is ook.

Ik ben dan wel met je eens dat extra USB poorten dan geen overbodige luxe was geweest.
Ik heb een 'oude' Shield en daar zowel een mini SD kaart (was even zoeken naar eentje v 128 Gb die wel goed werkte.. misschien de reden om die te schrappen voor NVIDIA?) als een USB stick aanhangen. Ik weet niet hoe dat functioneert bij de nieuwere modellen, maar bij de oude kun zelfs met een verder prima werkende USB 3.0 HUB je maar ÚÚn USB stick mounten.
Aangezien NVIDIA het presteert om als enige hardware de netwerk storage van mijn router niet via SMB te kunnen laten functioneren zou dat dus toch lastig kunnen zijn als je bv veel emulators ed wilt draaien. Maar erg bezwaarlijk is het niet... wel dat NVIDIA weer eens een bekende bug lang niet weet te fixen !
Ongetwijfeld! Neemt niet weg dat een USB poort extra geen overbodige luxe was geweest. Naast m'n tv wil ik natuurlijk niet nog eens een USB hub hebben willen staan.
Als je extern audiosysteem HDMI heeft is je probleem met het gebrek aan optical/digital/toslink toch opgelost?
HDMI passtrough was bij mij altijd hit or miss op mijn reciever. Ik heb op mijn 'oude' shield ook een USB geluidskaart met optische out. Werkt perfect zonder hassle.
Denk dat je daarmee wel beperkt bent tot een beperkt aantal kanalen en misschien ook geen lossless o.i.d. Atmos en DTS:x kun je dan ook vergeten.
Ik heb een mi box 3 en die geeft helaas maar 48khz en denk ik 16bit audio door. Maar wel passthrough voor dts en zo.
Uiteindelijk is het direct aansluiten op een HDMI aansluiting van de receiver de beste optie.
Naar mijn weten wordt PCM dan gedaan door de usb geluidskaart. Maar dat vind ik niet zo boeiend. Gaat mij om de passtrough.
Had het over de optische output. Volgens mij is die beperkt. Maar kan me vergissen.

Heb het even opgezocht. Toslink kan alleen ongecomprimeerd 2 kanaal PCM en gecomprimeerd multikanaal doorvoeren. Maar geen ongecomprimeerde dts true-hd bijvoorbeeld. Maar voor netflix en zo is het prima.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 7 februari 2017 22:17]

Als je receiver HDMI in/out heeft dan hoef je toch alleen maar van de Shield naar de receiver en van de receiver naar de tv. Heb je geen arc nodig, enkel pass-through op de receiver.
Als die receiver geen HDMI 2.0 heeft ben je die dan wel kwijt naar de TV?
dit werkt al met hdmi 1.4 enige wat ontbreekt is dolby atmos, maar als je receiver dat niet ondersteunt dan maakt dat ook niet veel uit.

voor meer verschillen zie trusted reviews 1.4 vs 2.0
Kan je de 2.0 HDMI output van de ShieldTV via een receiver met alleen 1.4 HDMI doorsturen als HDMI 2.0 naar de TV? (Daar doelde ik dus op)

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 22 augustus 2017 00:57]

hdmi 1.4 zal het 2.0 signaal niet doorsturen boven de 10Gbps. De 1.4 chipset kan deze snelheid niet aan. Dus het zal geen 4k door kunnen sturen bijvoorbeeld of zoals ik al aangaf dolby atmos.

Ik heb zelf een receiver met 2.0a hdmi dus kan het niet testen voor je. Maar ik ga er vanuit dat je gewoon een 1080p mkv met DTS of DD5.1 kan doorsturen.

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 22 augustus 2017 08:31]

Niet voor mij zelf van belang... mijn TV en Receiver zijn 'maar' Full HD.
Maar de jouw genoemde oplossing heeft dus een mogelijk nadeel ten opzichte van het rechtstreeks de Shield TV aan de TV koppelen ivm HDMI 2.0 . Vandaar mijn ietwat onduidelijke reactie Volgens mij kan mijn TV iig het geluid wel doorsturen naar de Receiver.
Dat zit ik dus ook te denken. shield --> receiver --> TV. Toslink is stiekem ook een beetje oud. Ik kan me voorstellen dat ze dat weg hebben gelaten ivm alle hdmi aansluitingen tegenwoordig.
Grote plus vind ik ook nog eens dat de shield als PLEX server kan functioneren.

Ik vraag me wel af, wat voor harde schijf zit er in de 500gb versie? Is dat een SSD of een snelle HDD, is wel een grote meerprijs voor 500gb. Ik neem aan een externe schijf via usb 3 zou ook prima snel moeten zijn?
Een 'gewone' 500GB hdd is het geloof ik. Je kan aan de shield ook een HDD hangen via USB en die als storage gebruiken geloof ik. Hiervoor moet je wel een setting aanpassen dat alles op je HDD komt te staan in Android geloof ik. (Komt omdat Plex het niet zou ondersteunen metadata op een extern device te zetten)