LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart) Review

EvertSchut 24 januari 2017, laatste update op 20 september 2017, 355 views

LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart) (Product gekocht)

Prima Android watch met mooi beeld, goede accuduur, handig voor hardlopen met Runkeeper maar wel een matige hartslagmeter en het nog niet volwassen Android Wear.

Pluspunten

• Accu (mits scherm meestal uit)
  • Runkeeper compatibel
  • Beeld
  • Android Wear 2.0

Minpunten

• Accu met scherm altijd aan
  • Hartslagmeter
  • Laad cradle

Update
20-9-2017: Ergens in de zomer kwam Android Wear 2.0 er op! Nu hoopte ik dat alles beter werd, maar het werd vooral een beetje anders. Runkeeper is nu een zelfstandige app waardoor hij ook start als je bluetooth of 4G of satellietfix er niet is. En dan is je registratie natuurlijk knudde, alleen de tijd heb je dan gelogd op het horloge. Ik heb de ceadle als minpunt toegevoegd, hij kan er afschuiven en in het donker loop ik er mee te zoeken hoe hij er op moet. Toch draag ik m met plezier en tot ik een volledig hardloophorloge koop (Forerunner 235?) heb ik er best plezier van dus vind ik m goed. Het is net wat je er van verwacht: als je op het schem tikken om de tijd te kunnen zien accepteert is hij prima.
6-3-2017: Volgens Google komt Android 2.0 ook naar deze Watch. Maar... ik wacht er nog op. Ervaringen?
Enkele jaren na het uitkomen van de eerste smartwatches en sport/hardloophorloges heb ik met een zo goed als nieuwe, maar wel gebruikte, LG Watch R (LG-W110) de eerste eigen stap gezet. Ik heb hiervoor ook al een paar dagen een Samsung Gear mogen uitproberen en een half uurtje met een eerder model van LG gespeeld. Ik heb de LG Watch R nu 8 weken in bezit dus ik ben er redelijk mee bekend geraakt. De update naar Wear 2 daar wacht ik wel op, deze zou de werking flink kunnen veranderen.

Featureset
Een van de vragen waar ik, en jij vast ook, mee zit/zat is: wat nou de ideale smart of sportwatch is, en wat nou het beste bij mij en jou past. Hoe het bij jou zit weet ik niet, ik vertel je mijn ervaring en profiel. Mijn profiel hiervoor is:
• Een regelmatig sportende Android hobbyist
• Voor hardlopen gebruik ik Runkeeper
• heel soms gebruik ik een Polar Bluetooth hartslagband. Ben ik ontevreden mee.
• Het was me niet duidelijk hoe de hartslagmeting zou werken, hij moest er op zitten dus deze LG Watch R kwalificeerde zich.
• Gelukkig mag ik op mijn werk ook nadenken over nieuwe toepassingen
• Ik koop vaak tweedehands. Ik deze prive en (dus) tweedehands voor 126 euro incl porto, 1 jaar oud maar zichtbaar volledig ongebruikt.
• Ik heb een Google Nexus 5 telefoon, ook tweedehands gekocht voor 100 piek, die een geweldig goede koop is gebleken.
• Via Whatsapp/telegram ontvang ik < 15 berichten per dag, vast veel minder dan de gemiddelde tweaker of scholier. Houd ik graag zo ook.
• Verder kijk ik op mijn horloge voor de tijd :-)
• Mijn vorige horloge wat een Casio van enkele tientjes met analoge wijzers en aparte digitale datumvermelding, voor mij heel belangrijk. Ontzettend goed lopend, maar niet sjiek. Op digitaal deel zat ook stopwatch.
Een oordeel over de featureset:
Als een van de eerste handelingen mag je Android Wear installeren en geef je overal toestemming voor als je nog niet weet wat je doet. Ik vind het een gruwel, mijn eerdere ervaring was dat je zonder die toestemming blijft klooien en ik wou daar niet mee bezig zijn tijdens het leren en ervaring doen. Maar het is qua privacy niks. Ik heb bij het werkend maken zelfs via de Watch Skype op mijn smartphone ge´nstalleerd, en ga dit niet eens gebruiken. De setup vind ik dus nodeloos veel vragen stellen en privacy onvriendelijk.

De Watch moet via bluetooth verbinding leggen met je telefoon. Hij heeft ook WiFi, wanneer je welke van beide gebruikt is me nochtans onduidelijk. Als je een foto maakt met de remote bediening via je telefoon zie je de foto snel op het scherm. Dat plaatje zal dan wel via WiFi gaan vermoed ik. De draadloze setup ging best snel.

De feature "bedienen van de camera op je telefoon" camera remote, is leuk bedacht. Standaard heeft hij echter 3 seconden vertraging geprogrammeerd na het afdrukken op je Watch. Zelfs als je camera daarna op 0,3,3 of 10 seconden wordt ingesteld zit je hier aan vast. Ik heb het nog niet kunnen wijzigen, niet handig voor een selfie of wat snellere foto. Is misschien een Wear dingetje maar de LG biedt hiermee een leuke maar wel wat apart werkende functie.

In de market staan naar mijn eerste indruk vooral apps om je wijzerplaat in te stellen. Uit de doos heeft hij er al heel wat, erg leuke gimmick, ik heb een nogal zwarte uit de meegeleverde "faces" gekozen en hoop dat deze weinig stroom kost.
Ik mis tot nu toe apps om echt nieuwe functionaliteit te bieden, wellicht is Wear 2.0 hiervoor nodig. Wear 2.0 wordt dit voorjaar verwacht en de Watch R staat op de lijst als compatibel.

Tijdens het opladen op je nachtkastje staat hij erg veel licht te geven. Je moet hiervoor de always on uitschakelen voor je wil gaan slapen. Ow wat dom. Tegenwoordig heb ik het scherm toch niet altijd aan, dat scheelt.

De dock om mee op te laden is matig. Omdat het borlogebandje krom staat na een paar dagen gebruik en er een micro USB stekker in moet, gehannes. In het donker altijd even voelen waar de holte zit van het draaiknopje, die moet in de inkeping van de dock vallen. Een draadoze lader was erg veel handiger geweest, de Samsung gear was wat dit betreft handiger. Een lader werd niet meegeleverd, en je hebt dus naast je telefoon nu nog een ding om opgeladen te houden. Het hoort erbij maar een gewoon horloge heeft dat niet en dat is makkelijker.

Als hij volledig leeg is geweest, dan kan het gebeuren dat je klok niet gelijk loopt. Is hinderlijk. Oplossing is opnieuw syncen via bluetooth maar dat werkt niet zomaar goed, als je haast hebt of samen bent is dan gedoe, een reboot werkte wel een keer als minst hinderlijke oplossing. Een horloge moet altijd de juiste tijd aangeven, dat lukt hem dus niet.

De hartslagmeter is knudde, zowel de sensor als wear stelt teleur.
Een sporthorloge meet continue, deze Android watch niet. Vooruit misschien had ik het kunnen weten, maar dit is een groot verschil met een sporthorloge, dat ik nu weet uit ervaring. Ik heb een harslagband die aan mijn telefoon kan, die is dus nog nodig maar het wordt wel druk met bluetooth connecties dan.
De sensor vertikt het regelmatig. Gisteren nog na een loop had ik de wens om direct na het lopen en 2 minuten later te meten, om een idee van mijn conditie te krijgen. Maar de meter vertikte het geheel.

Om de hartslag 'sochtends te meten, een indicatie voor overtraining en je gezondheid, moet ik ergens in Google "Fit"(account vereist) omhoog slepen tot ik ergens hartslag zie en m starten. In bed is iedere seconde in een fel scherm staren en goed kijken waar je je vinger legt me teveel, en doet mijn hartslag al uit rust komen. Mijn ervaring met de Smsung / Tizen hartslag meter was beter: via Tizen was het makkelijker starten, simpeler menu's, en ik mis op de LG / Wear het trillen als de meting gereed is, dat Tizen wel deed. Overigens was die Samsung/tizen weer zo slecht qua accu dat die het zeker nooit zou zijn geworden. Android wear stoort hier en de sensor is niet erg goed helaas.

De notificaties zijn handig, zeker na wat ervaring ermee. Naar rechts slepen verwijder je ze, omhoog trekken voor een lange berichtweergave (SMS geheel leesbaar, Telegram niet). Naar rechts trekken kan je antwoorden, de spraakbediening is handig.

Echter, hij werkt het beste met de taal in het Nederlands, maar de taalinstelling op Engels maakt nou juist dat de spraakcommando's goed werken. Dit is niet handig! Spraakherkenning in het Nederlands voor berichten en Engels voor commando's zou handig zijn in Wear 2.0...
Ook gaat je telefoon ineens de maps navigatie in het Engels weergeven en uitspreken, dat werd door mijn vrouw in de auto bepaald niet gewaardeerd.

Ook de 12/24uurs tijdsinstelling was even prutsen, wat doe je op je telefoon en wat in je watch? Alarmen instellen op een twaalf uurs weergave werkt onduidelijk. Op 24 uurs instelling wel en heel fijn: je maakt je partner niet wakker met je wekker! Ook voor een reminder kan het handig zijn, maar ik ben daar nog zoekende, de Android Wear reminder werkt niet, of niet voor mij. Een gewoon alarm zetten gaat makkelijk, fijne functie.

De samenwerking met Runkeeper (een hardloop app) is prima. Okay, het duurt een seconde of twee voor Runkeepr start of stopt, maar de weergave op het scherm is prima. En vooral fijn vind ik dat ik de smartphone kan wegstoppen, ik hoef er niet meer bij.
Nouja, als ik het geluid wil horen dan moet ik dat van tevoren instellen op de telefoon, en de interface is op de smartphone headless: je ziet Runkeer niet op je smartphone. Dat heeft ook als gevolg dat als je het volume wil verhogen, en na afloop je ervaring wilt invoeren, je de loop niet moet stoppen met de Watch. Dan op de taakstapel in Android runkeeper van een user interface voorzien en dan kan je je commentaar invoeren voor je de loop opslaat. Of na afloop via inloggen op Runkeeper, maar na afloop dingen doen op een PC vind ik helemaal niks. En de hartslagmeting ontbreekt, voor en na de loop en nog 2 minuten later war al aardig geweest, als contiunue niet kan. Toch is deze functionaliteit van starten, stoppen en informatie tijdens het lopen op je watch al een aardig schot in de roos.

Helaas storen de notificaties (van andere apps) me hier wel bij, die zouden tijdens het hardlopen uit moeten kunnen worden gezet. Op zich zijn de notificaties erg handig, onopvallend en in meetings en in de auto handig. Je ziet alleen de laatste notificatie. Ontvang je veel, dan heb ik liever mijn telefoon user-interface.

Een recente misser van Runkeeper: ga je lopen zonder satelliet-fix, dan zie je dat niet. Je komt er te laat achter. Ook heb ik meegemaakt dat telefoon (runkeeper app) en watch (UI runkeeper) elkaar wel eens kwijtraken. Zeker geen struktureel probleem. Sterker nog, toen ik m laatst vergat, miste ik hem meer dan ik had gedacht. Echt fijn, je telefoon wegstoppen en met je watch bedienen!

Ik heb de indruk dat het trillen bij een bericht veel accu verbruikt. Zie accu.

Erg fijn bij hardlopen in de winter en in de slaapkamer: een watch geeft geen bak met licht, vergeleken met je smartphone. Dat verblindt (gevaarlijk bij hardlopen in het donker) en beinvloedt je dag-nacht niet zo. Zowieso is de beperkte functionaliteit gunstig als je niet te veel en te lang in een scherm wilt turen zonder omgevingslicht.

Toch gebruik ik heb wel eens om in het duister even wat te kunnen zien, zonder de zaklamp app, gewoon ff tikken. Dan geeft het scherm toch met zwarte wijzerplaat daar al genoeg licht voor.

Tot slot telt het ding je stappen. Onderdeel van Google Fit -app. Ik loop liever frequent hard maar het is wel een beetje een wake-up call na een dag met te veel zitten. Ik ben benieuwd wat de Fit app op lange termijn laat zien aan inzichten.
Nieuw is hij 200-300 euro. Dat zal ik niet snel uitgeven aan een stukje elektronica, naast ook al een smartphone. Ik ben heel blij dat anderen wel nieuw kopen waardoor ik tweedehands iets minder nieuw maar wel binnen budget ook ervaring kan opdoen.
Beeldkwaliteit
Uitstekend. Ik kan met moeite de pixels zien als ik mijn best doe, scherp dus.
Goed te lezen bij daglicht en hardlopen.

Update 12feb2017: nu de zon meer schijnt merk ik dat het beeld van Runkeeper niet meer af te lezen is. Echt balen. Terwijl ik 's avonds en 's nachts heel goed uit de voeten kon met de nachtmodus van Runkeeper, gaat dit een probleem worden met hardlopen. Oordeel van goed naar voldoende bijgesteld, bij geschikt licht is het an sich prachtig beeld.
Bouwkwaliteit en afwerking
Plastic, maar in de tijd dat ik hem heb prima. Stevig. Het leren bandje vertoont na 8 weken kleine inkepingen, om de hartslagmeter (soms) te laten werken moet hij erg strak, en dat is slecht voor het bandje. Leer is wel fijn gekozen als materiaal, hij draagt comfortabel.
Ergonomie
Prima. De Watch is vrij groot, maar ik heb er geen last van. De cradle is dus matig zoals besproken. Ik vind hem niet lelijk en hij valt niet onnodig op. Horloges zijn wel heel persoonlijk.
Mobiliteit en accuduur
Met het scherm aan altijd aan hall ik geen hele dag. Jammer, want het is niet handig. De werking dat het scherm aangaat bij een polsbeweging is niet goed dus ik moet op het scherm tikken om klok te kijken. Hier is aan te wennen maar het blijft niet zo fijn als een wijzerplaat.

Ik heb de indruk dat het trillen bij een bericht veel accu verbruikt. Ontvang je veel, haal je misschien niet de hele dag op een accu, zelfs met het scherm niet altijd aan. Idem vermoedelijk voor tril-alarmeren via wekkerfunctie. Ik haal overigens met gemak de dag, meestal zelfs 2-3 soms, zonder bijladen. Je kunt er meerdere marathons mee lopen (als jouw conditie dat ook uithoudt :-)

Update 12feb2017: Oordeel van voldoende naar goed gezet. Voorspelbaar gedrag, en, laadt ook in 2 uur ongeveer helemaal op.
Compatibiliteit
Goed met LG telefoon, dus van hetzelfde merk. Eerder leerde ik al een Samsung Watch het liefste een Samsung telefoon heeft. Ook al stond me dat tegen, ben ik ook maat voor een watch van het merk van mijn telefoon gegaan. Ik heb als telefoon een LG Nexus 5 heb ik een smartwatch van hetzelfde merk, en ook niet de aller-aller nieuwste gekocht om compatibiliteitsredenen. Beide draaien op Android 6, het werkt op dit moment goed samen.

Vragen en antwoorden:

Hoi Evert,

Ik las net jouw review over de LG G Watch R. Ik ben zelf ook aan het kijken voor een tweedehandse smartwatch. Ik heb een paar vragen waar je mij misschien wel mee kunt helpen.

Kun je ook een Bluetooth hartslagband (die om je borst gaat) ook verbinden met deze smartwatch?
Kun je het bandje vervangen? (door bijvoorbeeld een metalen bandje)
En heb je deze smartwatch toevallig ook vergeleken met een Huawei Watch?
Alvast bedankt!

Gr.

woensdag 22 februari 2017 16:17

EvertSchut
Hoi,

Fijn dat ik je heb geholpen met de review.
Het bandje lijkt mij vervangbaar, het is 22mm breed (net met schuifmaat opgemeten).
Ik denk niet dat een Bluetooth harslagband met deze watch te verbinden is. Maar ik probeer het wellicht nog. Lijkt me niet meteen logisch, is het zinvol? Runkeeper draait op telefoon - onder Wear 1.5 tenminste nog wel. Dus die moet de sensor zien. Waarom zou je willen dat de sensor met de watch praat? Omdat het zinvol zou kunnen zijn in Wear 2.0?? Ik ben benieuwd of je me wat kunt leren hier.
Ik heb m niet vergeleken met de Huawei watch. Gaat die wel naar Wear 2.0? Deze LG Watch R wel - zegt men - maar ik heb m nog niet aangeboden gekregen en zit nog op 1.5.

Groet Evert

Heb jij ook een LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart)?

Reviews door de redactie