Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

WodyTestpanel 23 januari 2017, 349 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

Een erg nuttig en mooi object, wat zowel zelfstandig als in combinatie met andere apparaten erg goed te gebruiken is

Pluspunten

• Accuduur
  • Beeldkwaliteit
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Nogal dik
  • Handleidingen kunnen beter

Toen ik meedeed met de actie 'Tweakers zoekt testers voor de Samsung Gear S3' kreeg ik te horen dat ik was uitgekozen. Als tegenprestatie moest ik een userreview schrijven en de smartwatch beoordelen op de verschillende onderdelen. Ook werd gevraagd zorgvuldig met het apparaat om te gaan. Aan de invulling van de beoordeling en methode van testen werden geen eisen gesteld.

Waarom ik mezelf had opgegeven, was omdat ik een lange ervaring met smartwatches heb, maar niet met veel exemplaren. Mijn eerste slimme horloge was een Casio DBC-610 uit de jaren '80/'90. Daarna heb ik meer recentelijk een Texas Instruments eZ430-Chronos horloge gekocht, welke meer een development-platform is, wat ik erg prettig vind, omdat het daardoor erg aanpasbaar is. Het zelf kunnen maken van applicaties en aanpassen van de wijzerplaten had dus erg mijn aandacht.

Verder was ik erg benieuwd naar de biometrische functies van het horloge. Niet omdat ik erg actief ben, maar juist omdat ik slecht ter been ben. Hierdoor leek het me interessant om te zien of het apparaat wel zou werken.
Algemene beoordeling
Het apparaat voldeed aan alle tests waaraan ik het onderworpen heb. Toch kunnen enkele dingen nog wat beter. Zo wordt er geen uitgebreide handleiding meegeleverd, en moet die eerst gedownload worden. Verder zitten er ter bescherming wat plastic op het apparaat, waarbij nergens staat wat je daarmee moet doen. Alhoewel het een fantastisch apparaat is, krijgt het daardoor een iets mindere beoordeling dan Uitstekend.
Featureset
Het horloge is enorm functioneel. Ook zonder koppelingen met internet of telefoon is het mogelijk om veel van de mogelijkheden te gebruiken. Handig is ook dat het eventueel met alleen wifi te gebruiken is voor het bijwerken van de applicaties. Met een koppeling van een telefoon zijn er nog meer dingen mogelijk, omdat op de telefoon meer gegevens makkelijker getoond kunnen worden. Wel verlies je enkele instel-mogelijkheden. Zo neemt het horloge automatisch de taal van de telefoon over. Je kan dus bijvoorbeeld niet het horloge in het Engels instellen, en dan verbinden met een Nederlandse telefoon en het Engels behouden.

Ook de ontwikkelmogelijkheden voor apps zijn prima. De ontwikkelomgeving heeft alle mogelijkheden die je mag verwachten, en er zijn genoeg voorbeelden om te kunnen uitwerken hoe iets werkt. Verder heeft de Tizen website enorm veel documentatie, dus applicaties bouwen zou geen probleem mogen zijn.

En mocht geen van de wijzerplaten bevallen, en je zelf een wijzerplaat wil maken maar niet willen programmeren, kan je altijd Samsungs applicatie gebruiken, welke via de developer website te downloaden is. Echter, dit is mij nog niet goed gelukt, het aanpassen van kleuren lukte mij niet goed, waardoor ik het opgegeven heb. De rest van het aanpassen en ontwerpen werkte echter prima, en het is fascinerend om je eigen creatie mee te kunnen dragen.

Verder zitten er ook genoeg apps bij om alle sensoren die er inzitten te kunnen gebruiken, en zo te merken werken die prima, zoals anderen ook al gemerkt hebben.

Wat ik zelf erg prettig vond, was dat je het apparaat ook in een energie-bespaar-modus kan zetten. Normaal gebruik ik een wijzerplaat waar alleen de tijd digitaal op staat, en in de spaarstand laat die ook de datum en de batterij-status zien. Heel handig dus.

Een aparte feature is de bedienings-ring, wat zo enorm handig is met instellen en selecteren van dingen dat het eigenlijk raar is dat normale horloges dit niet hebben.
Beeldkwaliteit
Het scherm is altijd leesbaar, en details zijn haarscherp. De resolutie is voldoende zodat je op enkele centimeters afstand kan zien dat het een scherm is, maar op een normalere afstand haarscherp en nog steeds enorm goed leesbaar, ook met kleinere letters. Kleuren zijn ook prima, zoals je van oled kan verwachten.
Bouwkwaliteit en afwerking
Er is goed nagedacht over de bouw van het horloge. Het is duidelijk een stevig apparaat, en ziet er na 2 weken nog hetzelfde uit als nieuw uit de doos. Het zwakke punt is wel de bedieningsring, welke bij sommige exemplaren wat losser zit.

De oplader is ook van goede kwaliteit, qua ontwerp lijkt er op materialen en afwerking niet bezuinigd te zijn.

Verder is de S3 een mooi apparaat. Wat ik wel iets minder vind, is dat Frontier rond het scherm cijfers heeft, waar het Classic-model streepjes heeft. Dit valt in de praktijk niet echt op, maar als je een wijzerplaat hebt die ook cijfers heeft voor de minuten rondom het scherm, is het wat overbodig. Echter, de knoppen zijn bij de Frontier lekker groot, waar de Classic kleinere standaard horlogeknopjes heeft. Hierdoor kan het moeilijk kiezen zijn.
Ergonomie
Qua bediening werkt alles fantastisch, de knoppen zijn makkelijk in te drukken en reageren goed, en ook de ring is makkelijk te gebruiken. Het apparaat reageert snel, waardoor dingen niet moeilijker zijn dan zou moeten.

Wel reageert het scherm moeilijk wanneer het net opgestart is, en je het zonder telefoonverbinding wil gebruiken. Je moet dan ergens onderaan op een vinkje tikken, en vervolgens onderaan het scherm op een woord, en deze tikken worden erg moeilijk geregistreerd. Het rare is dat dit tijdens normaal gebruik geen problemen geeft, dus waarschijnlijk ligt het niet aan het scherm, maar aan wat het horloge aan het doen is.

Het horloge voelt verder erg comfortabel, zelfs met het ietwat hoge gewicht, maar omdat ik een dunne pols heb, net zo dik als het horloge, en mijn pols vaak scheef houd, gaat het horloge als het ware hangen waardoor wat irritatie kan ontstaan. Dit is een kwestie van gewenning en het bandje goed instellen, wat niet zo makkelijk is voor mij. Een traditioneel metalen bandje zou makkelijker zijn, maar die mag je met de Gear S3 niet gebruiken, aangezien het de verbindingen met wifi en bluetooth kan beinvloeden, volgens de handleiding.

De ergonomie van de oplader is ook goed. Het apparaat wordt magnetisch in de oplader gehouden, en is makkelijk te plaatsen. Het horloge hoeft niet heel precies geplaatst te worden, maar valt toch als het ware automatisch in de uitsparing. En door het magnetisme kan je de oplader verplaatsen, en zelfs op de kop houden. Erg handig, dus
Mobiliteit en accuduur
Het apparaat houd het bij mij makkelijk de geadverteerde 4 dagen vol op een acculading. Wel moet ik hierbij opmerken dat ik het scherm, de wifi en bluetooth meestal uit heb staan, totdat ik het ook echt gebruik. Volgens de informatie die het apparaat laat zien en de telefoon kan je het apparaat met alles aan minimaal een dag of 2 gebruiken op een volle lading, dus in principe hoef je niet heel erg goed op te letten.
Compatibiliteit
Veel kan ik hier niet over zeggen. Alles wat ik met het apparaat geprobeerd heb, werkte gewoon zoals het hoorde, dus zowel mijn telefoon, als computer konden met het apparaat praten, en ook mijn verschillende routers werkten prima. Gegegevensuitwisseling is met de app op de telefoon soms ietwat onduidelijk omdat er niet echt een bericht is als bestanden gekopieerd zijn, maar werkt wel goed.
Als je kijkt naar de mogelijkheden die het apparaat heeft, kan je goedkopere apparaten vinden die adverteren met veel van dezelfde mogelijkheden. Of die beter zijn, en het waar kunnen maken, weet ik niet.

Wel lijkt de Gear S3 hierdoor duur, maar er zijn ook apparaten met minder mogelijkheden die veel duurder zijn. Bovendien is het zo'n snel apparaat, welke zo'n enorm goede reactiesnelheid heeft en al zoveel mogelijkheden en gebruiksgemak heeft dat ik denk dat die zijn prijs wel waard is.
Waterbestendigheid
Zoals andere mensen hebben gedaan, wou ik ook testen of het apparaat waterbestendig was. Hierbij heb ik de aanwijzingen uit de diverse handleidingen gevolgd, en heb op diezelfde wijze ook andere voorwerpen getest.

De getestte voorwerpen zijn het Gear S3 horloge, een peperplant van de variant Orange Starfish, een rol keukenpapier, en een stoffig borrelnootje wat een paar maanden geleden ergens onder de bank was gerold en nu pas weer gevonden werd.

De conclusie na afloop van de test: Al deze voorwerpen waren nog in zeer goede staat, en net zo bruikbaar als daarvoor.

Als testmethode was ik van plan om het horloge onder de kraan te houden, maar volgens de handleiding mag het apparaat niet blootgesteld worden aan stromend water. Ironisch genoeg moet je het apparaat, als het blootgesteld wordt, vervolgens schoonmaken met stromend water, maar goed, daar was dus nog geen sprake van.

Vervolgens heb ik een bakje met water gepakt, en was vervolgens van plan om het horloge daar in te leggen. Maar, als ik dat zou doen, zou tijdens het neerdalen van het horloge het water aan de kant gaan voor het horloge, en vervolgens weer terugbewegen. En die beweging noemen we ook wel stromend water, dus dat kon ook niet. Verder mag je het apparaat ook niet met natte handen aanraken, wat ook een barriere was, maar dat was nog wel op te lossen met handschoenen.

Daarom heb ik de volgende testmethode gebruikt, het bakje met water heb ik op tafel laten staan, en vervolgens heb ik alle voorwerpen in de buurt van het bakje gezet. Vervolgens heb ik 24 uur gewacht, en ben tot de conclusie zoals hierboven gekomen, dat alles nog bruikbaar was.

Het is natuurlijk een beetje absurd om op zo'n rare manier te testen, maar omdat er in de handleiding ongeveer staat dat na blootstelling aan water er geen enkele garantie was dat het daarna nog waterbestendig zou zijn, durfde ik het er niet op te wagen.

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?

Weet je ook hoe lang het horloge het uithoudt met bluetooth en GPS aan? Ik wil het horloge gaan gebruiken op lange fietstochten en ben benieuwd of het een volle dag aankan.
Zonder bluetooth en GPS haalt het de 4 dagen. Omdat ik hem ook op mijn telefoon heb aangesloten staat de bluetooth soms ook aan, en dan haalt het zeker 2 tot 3 dagen. GPS vraagt een hoop energie, maar ik denk dat hij het een volle dag wel gaat volhouden. Morgen rond deze tijd ga ik dit bericht veranderen en vertellen of dat inderdaad zo is.

Het horloge heeft trouwens verschillende methodes voor locatiebepaling, het kan zowel GPS als de locatie van draadloze netwerken gebruiken dus GPS is niet altijd nodig. Maar voor fietsen wel natuurlijk.

edit: en dan nu het resultaat: Ik had het horloge net opgeladen, dus det beginstand was 99%. Vervolgens alles aangezet, dus bluetooth, GPS en wifi, en nu een dag later, was de eindstand 79%. Dus ik denk dat hij het zelfs met fietsen dus wel een dag of 2 zou uithouden.
Houd er wel rekening mee dat het tizen gebruikt, en niet android, en dat het dus mogelijk is dat je fiets-applicatie niet (goed) samenwerkt als je die op je telefoon draait, of als je het horloge alleen gebruikt dat er misschien iets niet beschikbaar is.
Er zijn wel kaart-functies beschikbaar in het tizen-systeem, maar wist niet goed waar ik naar moest zoeken dus ik weet niet wat beschikbaar is aan applicaties op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Wody op 25 februari 2017 01:19]

Dank je wel! Ik denk zelf nog wel dat er een verschil is tussen GPS aan hebben staan en het daadwerkelijk gebruiken. Ik heb nu een Microsoft Band2 en dan gaat de accu pas echt achteruit als ik daadwerkelijk de hardloop- of fietsknop indruk.
Inderdaad zal er een verschil zitten tussen GPS gebruiken en iets anders. En natuurlijk ook welke applciatie je gebruikt. Had na dat ik gezien had dat het 79% was de wifi etc weer uitgezet, en de volgende dag begon hij gelijk te klagen dat ie nog maar 15% had, en toen ik hem begon op te laden had ie nog maar 9%. Dus er zijn applicaties die het niet leuk vinden als de verbinding wegvalt en het vaak proberen.

Wat ik over de band 2 kan vinden, is dat de band (1) een batterij had van 100 mA, en voor 48 uur stond, en de band 2 ook 48 uur het doet maar hier staat niet bij hoeveel mA. Als dit klopt, dan zou een Gear S3 het 2x zo lang doen, en ik neem aan dat met GPS hij het ook 2x zo lang zou doen (minimaal).
De Band 2 heeft wel wat andere functies, zo zou die het zuurstof-gehalte van het bloed meten, en dat is iets wat de gear niet doet.
Ook kan het zijn dat dingen iets anders weergegeven worden, en dat je er aan moet wennen, maar aangezien er nogal veel batterij-problemen schijnen te zijn met de Band 2, denk ik dat de Gear S3 een redelijke vervanger is, mits je natuurlijk ook een android telefoon gebruikt met de Band 2 en de Gear.