Motorola Moto G4 Plus (2016) 2GB ram, 16GB opslag Zwart Review

N1ks 22 januari 2017, laatste update op 24 januari 2017, 703 views

Motorola Moto G4 Plus (2016) 2GB ram, 16GB opslag Zwart

Over het algemeen een zeer goed toestel. Helaas geen dedicated terugknop en de vingerafdrukscanner is geen knop. De automatische helderheid regeling en luidspreker zijn crappy. De prima camera, goede accu en "kale" Android maken dat weer goed. De gunstige prijs maakt dit toestel wel een uitstekende keuze in deze prijscategorie.

Pluspunten

• Kale Android installatie
  • Dual sim ondersteuning
  • Accuduur
  • Camera
  • Bediening, snelheid en feeling
  • Bang 4 buck

Minpunten

• Auto helderheid
  • Vingerafdruk scanner geen knop
  • Geen dedicated terug/recente apps knoppen
  • Luidspreker

Intro

Een mobiel is voor mij geen mode item, maar puur een functioneel gebruiksvoorwerp. Ik heb gewoon een 9 tot 5 baan en een sociaal leven, geen interactief YouTube kanaal en geen viraal Instagram account. Deze telefoon heb ik dan ook puur op specs gekocht, maar daar krijg je wel enorm veel bang 4 buck voor. Omdat er inmiddels voldoende reviews te vinden zijn zal ik slechts een paar opmerkelijke punten toelichten.

Camera

Stelt inderdaad snel scherp, tot nu toe weinig last gehad van bewogen foto's. Kwaliteit is dik in orde. Daar ik fotografie als hobby (en dus ook een fatsoenlijke systeemcamera) heb, stel ik ook niet al te hoge eisen aan de camera in een telefoon. Ik heb reviews gelezen dat de camera alleen scherp zou stellen in de AppStore van Moto zelf, maar o.a. in de Instagram camera app kan ik wel scherpstellen.

Accu

Tja, mobieltjes zijn nou eenmaal grootverbruikers. Onder normale omstandigheden (16u per dag stand by, opgeteld ongeveer 2-3u intensief gebruik) houd de accu het een volle dag uit. Dit toestel is met zijn 3000mAh is, zeker voor een budget toestel, goed voorzien. In een aantal reviews wordt aangehaald dat de accu snel leeg zou raken, maar volgens mij komt dat voornamelijk voor als op in je telefoon leeft.

Scherm

Wanneer het scherm met andere toestellen vergeleken wordt is inderdaad merkbaar dat het dynamisch bereik wat minder is en dit zal ook een van de redenen zijn dat dit toestel zo goedkoop is. In het dagelijks gebruik merk je hier overigens niks van. De dynamische helderheid regeling vind ik wel erg tegen vallen, in statische omgevingen kan de helderheid spontaan bijgesteld worden. De helderheid stel ik nu dus handmatig in.

Bediening en feeling

Naast het feit dat de fingerprint scanner inderdaad geen knop is vind ik het ook erg jammer dat er geen dedicated terug / recente apps knoppen naast zitten, die zijn nu dus onderdeel van kostbare schermruimte.

Dit toestel wordt redelijk kaal (qua software) opgeleverd, wat zowel een voor- als nadeel is. Het voordeel is dat er geen bloatware op zit die de boel vertragen, het nadeel is dat er dus ook geen apps meegeleverd worden die het gebruikersgemak verbeteren. Gelukkig zijn er genoeg apps te vinden die dat gat opvangen.

Bediening in het algemeen gaat erg soepel, alleen bij de wat zwaardere apps duurt het laden/afsluiten soms wat langer maar tijdens gebruik tot nu toe nog geen haperingen ondervonden.

Een aardige feature is de gesture herkenning, 2x telefoon omdraaien activeert direct de camera en 2x schudden (super handig) activeert de zaklamp.

Speakers

Reguliere speaker voor telefoneren; Dat zit wel snor, goed genoeg voor reguliere telefoongesprekken.
Luidspreker; Daar kan ik kort over zijn, die is gewoon bagger. Frequentiebereik is zeer matig en resoneert aan alle kanten. Gelukkig ben ik geen swagger die zo nodig zijn trash aan alle homies moet laten horen en in de auto zit een carkit.

Update: Ik ben erachter gekomen dat er slechts 1 speaker in zit (in tegenstelling tot daar waar vaak een aparte speaker gebruikt wordt voor hard volume), die voor zowel normaal telefoneren als voor media volume gebruikt wordt. Daarnaast heb ik vanuit meerdere bronnen audio kunnen waarnemen (zowel bellen als media) en ik moet mijn conclusie bijstellen: Zowel de kwaliteit van de bron als de kwaliteit/toepassing van de speaker dragen bij aan de geluidskwaliteit. Mijn gok is dat omdat de speaker gebruikt moet kunnen worden voor een veel groter volumebereik er consensies gedaan zijn aan het dyamisch (toon)bereik. Dit merk je dus m.n. wanneer gecomprimeerde audio afgespeeld wordt of wanneer de "tegenbeller" een matige microfoon heeft.

Bouwkwaliteit

Als je dit toestel in je hand hebt merk je niet dat het om een ¤200-toestel gaat.

Dual Sim

Eis #1, daar ik sinds jaar en dag deal sim telefoons gebruik voor werk/prive. Een mooie feature van deze telefoon is dat er meerdere mogelijkheden zijn om de twee sim kaarten met elkaar te laten werken. Ik was voornamelijk gewend om per actie expliciet aan te geven welke sim kaart gebruikt moet worden, maar deze telefoon heeft de mogelijkheid om van de gebruiker te leren. Daar ben ik erg over te spreken, hoeveel het nog wel even wennen is dat je zelf niet meer de volledige controle hebt.

Opslag

De geheugen grootte is een van de grootste factoren die de prijs van een toestel bepalen, toch vind ik 16Gb vrij riant voor deze prijscategorie. Dit kan uitgebreid worden middels een SD kaart waarbij een apart slot voorzien is, zodat beide sim kaarten behouden kunnen blijven. Naar horen zeggen kan de externe opslag geļntegreerd worden met de interne opslag, dit is een groot voordeel omdat veel apps helaas nog steeds niet de mogelijkheid hebben om naar de SD kaart geplaatst te kunnen worden.

Over het algemeen is het een zeer goed toestel. De design keuze om geen dedicated terugknop toe te passen en de vingerafdruk scanner geen knop te maken vind ik erg jammer, maar daar is mee te leven. De automatische helderheid regeling en de crappy luidspreker zijn toch wel een grote misser. De prima camera, goede accu en "kale" Android maken dat weer goed. Gecombineerd met de zeer gunstige prijs maakt dit een uitstekende keuze in deze prijscategorie.

Heb jij ook een Motorola Moto G4 Plus (2016) 2GB ram, 16GB opslag Zwart?

je kan auto helder heid uit zetten via de instellingen uit zetten door tezouken naar adaptievve helderheid