Abit AN8 SLI, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, LAN, 1394) Review

sneakyd3ad 31 oktober 2005, 1.432 views

Abit AN8 SLI, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, LAN, 1394)

Pluspunten

• Q-TES koeling van chipset werkt perfect
  • Prestaties
  • Overklokbaarheid (zover ik het getest heb

Minpunten

• Plaatsing floppy- en extra voedingsconnector

Layout Score: 4
Sinds kort heb ik dit moederbord, de Abit AN8 SLI met de NForce 4 chipset, in mijn bezit. In deze korte review zal ik mijn bevindingen met jullie delen.

Featureset:
Abit heeft weer goed zijn best gedaan door veel extraatjes bij de moederbord te leveren.

Het volgende wordt allemaal meegeleverd:
4 x Satakabel
1 x Pata kabel (mooi zwart met Abit flap, zodat de IDE-kabels makkelijke los te trekken zijn)
1 x Floppy kabel (net zo mooi als de PATA kabel)
1 x Driver diskette voor SATA/ SATA RAID (ik zie tegenwoordig weinig bedrijven die dit nog zo meeleveren, meestal moet je de diskette zelf nog aanmaken, vb.: asus)
Benodigdheden voor SLI
Verder de 3 boekjes, 1 sticker van de moederbord layout en natuurlijk de driver cd. Wat ik trouwens wel raar vind is dat ze de Fatal1ty driver cd meeleveren..

Layout:
De layout van het bord is goed. Er zijn 2 kleine puntjes waar ik iets minder blij mee ben. Dit zijn dat de floppy connector helemaal onderaan het moederbord zit, met hiernaast nog een extra molex aansluiting om je stroomverslindende SLI-opstelling van stroom te voorzien.
Het speciale koel systeem (Q-OTES) werkt echt supergoed. De chipset wordt hiermee passief gekoeld en de warmte wordt via een heatpipe naar de achterkant van de kast geexporteerd. Hier komt het vervolgens bij een groot koelblok uit. De temperatuur van de chipset blijft zelfs koeler dan bij het DFI Lanparty moederbord dat ik heb gehad.
Verder is er een POST code displaytje op het bord aanwezig, waar als er iets fout gaat een 2 cijfer/ letterige code op komt te staan. Deze code kun je in de manual opzoeken en hierbij staat dan direct wat er fout is.

Prestaties:
De prestaties van het moederbord zijn zeer goed. Dit kan ook bijna niet anders met Abit. Net zoals bij mijn de Abit NF7-S geen snelheidsproblemen.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:
Het product doet wat het moet doen. Ik het nog geen vastlopers gehad of onstabiliteit opgemerkt.

Overklokbaarheid:
Veel ervaring met overklokken met dit bordje heb ik nog niet. Maar alles met standaard voltages draait moeiteloos op 10 x 230 en mem op ddr466. Verder hoeft van mij nog niet, het gaat snel zat zo :-) Er zit echter nog wel veel meer in qua overklokken denk ik.

Compatibiliteit:
Alles werkt prima met de configuratie die ik nu heb draaien. Alleen het geheugen en het voltage van het geheugen wordt standaard niet goed herkent en moet dus even handmatig worden ingesteld.

Prijs:
De prijs is iets hoger dan de prijs van de meeste andere NForce4 SLI bordjes. Je hebt natuurlijk wel de extra features, maar toch vind ik 140 euro voor dit bord wel veel.

Heb jij ook een Abit AN8 SLI, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, LAN, 1394)?

Heb deze boordje maar dan Fatality ook een maand en ben ook wel tevreden maar wel met aantal nadelen:

- NB koeler zit in de weg voor mijn videokaart.(en)
- PCI-e sloten zitten te dicht bij elkaar (vind ik) voor SLI opstelling.
- Problemen gehad met installatie (de welbekende geen beeld bij deze boord)
- Veel herrie als je 2 otes aan hebt, ik heb ze uitstaan (uGuru)

Misschien handig om te vermelden dat geen beeld probleem bij mij aan de CMOS jumber lag. Als je verkeerd opzet of hellemaal niet opzet krijg je geen beeld. Ik had eerst zonder uGuru boord aan proberen te zetten daarom anders sluit je uGuru panel ook op CMOS en dan doet ie het wel gewoon maar wel een stukje traag met post.

Prijs vind ik meevallen aangezien je kwaliteit voor krijgt,

Abit is altijd goed geweest voor mij :)
Allereerst bedankt voor je toevoegingen :Y)

Ik heb zelf echter geen problemen zoals jij hebt, want de chpset koeler is passief en de videokaart gaat er overheen met nog een paar millimeter spelling. De O-TES fans achter op het koelblok zitten er bij mij ook niet op, maar al met al geen hitteproblemen. De temp van de chipset komt nooit boven de 40 graden uit.

Verder heb ik ook geen problemen gehad met dit bordje bij het installeren, komt misschien omdat ik hem 2e hands heb gekocht.:)

Prijs heb je inderdaad wel een beetje gelijk in: je krijgt wel waar voor je geld.
Inderdaad. Erg fijn en stabiel moederbordje. Als je alle verhalen over de Asus an8 leest ben ik toch blij voor dit moederbordje gekozen te hebben. Hier trouwens rockstable met een X23800 op 10 x 240. Met ander, lees bet overclockgeheugen zou dat veel sneller moeten kunnen. Prijs vind ik trouwens wel meevallen als je bijv. de a8n premium van asus ziet. Is toch een tiental euro's duurder.
mooie review, maar...
* 786562 iche