Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows) Review

Gulif 24 november 2009, laatste update op 25 november 2009, 4.364 views

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)

Pluspunten

• Spannende, energieke singleplayer campaign.
  • Spec-ops bieden een stevige uitdaging na de singleplayer campaign.
  • Lage systeemeisen.

Minpunten

• Singleplayer campaign is erg kort.
  • Lage spelerslimiet in multiplayer: 12 spelers voor team deathmatch (of 18 als je een 50/50 kans op domination ok vindt) is echt te weinig op sommige maps.
  • Geen dedicated servers: geen admins, niet 24/7 op je favoriete maps kunnen spelen, etc...
  • Adviesprijs ligt zonder enkele reden 10 euro hoger dan bij andere PC games.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Call Of Duty Modern Warfare 2 is de meest gehypte game van dit moment, maar ook enorm controversieel, kan het de hype waarmaken en is de controverse terecht?

Beginnen bij het begin, de installatie:

Installeren ging moeizaam, en volgens google ben ik niet de enige die installatieproblemen ondervond, of het te maken heeft met het feit dat ik het spel op de release datum probeerde te installeren weet ik niet, maar het kostte me in ieder geval wel vier uur en het blijkt dus dat activatie via Steam (vereist, ook al heb je zoals ik de DVD gekocht) niet altijd even vlekkeloos verloopt.

Beeld, geluid, menu's etc...

Grafisch is dit spel een kleine, maar zichtbare verbetering t.o.v. Modern Warfare 1. Het is echter geen Crysis en heeft nog steeds dezelfde lage systeemeisen: iedereen met een dualcore processor en een mid-range videokaart (denk Radeon HD 4670) zal het vloeiend kunnen spelen op een acceptabele resolutie (1440x900 of zelfs 1680x1050.)

Geluidstechnisch valt de soundtrack van de singleplayer campaign erg op, deze past meestal bij de sfeer van de missies. Geluidseffecten zijn prima, maar vooral de bevelen die je over de radio krijgt kunnen soms irriteren wanneer er iedere 10 seconden hetzelfde wordt geroepen.

De menu's zijn sober (wat ik positief vind) en laten duidelijk zien dat dit spel een console port is compleet met trage, verspringende muis, wanneer je over de items van de menu's scrollt.

Gameplay:

Deze is nagenoeg gelijk aan de gameplay van MW1, gewoon ijzersterk dus.

Singleplayer:

De campaign bestaat uit meer missies dan die van MW1, maar ze zijn wel korter, de speeltijd is dus ongeveer even lang, of beter gezegd, even kort, want het kostte me 5 uur op de "regular" moeilijkheidsgraad en ik ben echt geen pro-gamer.

De missies zijn stuk voor stuk spannend en zitten boordevol actie, met explosies en achtervolgingen die zo uit een gelikte actiefilm zouden kunnen komen, het realisme van MW1 wordt hier duidelijk opgeofferd voor spektakel. Het verhaal zit vol vol plotwisten (en gaten) en is ook niet bijster realistisch te noemen, maar wederom erg spectaculair, dit had voor mij niet zo gehoeven, maar smaken verschillen en ik moet zeggen dat het allemaal erg degelijk uitgevoerd wordt.

De makers van het spel hebben besloten de "lean" functie uit het spel te slopen, ik gebruikte die niet vaak, maar ik kan begrijpen dat mensen er problemen mee hebben wanneer ze de campaign op de "veteran" moeilijkheidsgraad spelen, of tijdens de multiplayer.

De controversiele missie waarbij je (undercover) deelneemt aan een terroristische aanslag is schokkend en een onlogisch element in het verhaal, maar om eerlijk te zijn heb ik wel schokkender dingen gezien in films en games. Je krijgt de optie om de missie over te slaan, maar dan krijg je geen extra cutscene dus wordt het verhaal moeilijk te volgen.
Al met al heb ik zo'n vermoeden dat dit een publiciteitsstunt van de makers was, onsmakelijk, maar geen verbod waard.

Co-op/special ops:

Ik ben blij dat er nog iets te doen valt buiten de korte singleplayer en de tegenvallende multiplayer (waarover hieronder meer.)
De special ops staan los van de campaign en je kunt punten verdienen als je ze op een hogere moeilijkheidsgraad voltooid, je kunt ze ook met z'n tweeen spelen (is wel een internet verbinding voor nodig.)
Deze ops varieren van makkelijk tot vrijwel onmogelijk en ik heb ze uiteindelijk op een na allemaal heb kunnen voltooien op veteran. Soms zijn ze origineel, soms lijken het gewone campaign missies, maar dan zonder savegames, dit kan af en toe frustrerend werken maar je voelt je des te beter wanneer je de ops eindelijk gehaald hebt.

Multiplayer

Over de multiplayer ben ik minder te spreken, de controverse rond het gebrek aan dedicated servers blijkt terecht te zijn geweest.
Ik kan niet wennen aan het matchmaking proces: er zijn geen private servers meer (alles gaat via p2p), dus geen admins (om trolls en hackers te bannen), geen custom regels, mods en amateur-maps kunnen niet meer gemaakt worden, je moet wachten totdat alle spelerslots volzitten en je ping is matig.

De sublieme multiplayer formule van MW1 is omgegooid en vervangen door een fruitautomaat uit een casino: de map, de mensen waarmee je speelt (en dus hun beheersing van de Engelse taal), je verbinding, het is iedere keer weer een gok, je weet nooit waar je nu weer mee te maken krijgt, het is duidelijk dat "IWnet" de dedicated servers niet kan vervangen.

Er zijn ook nog wat positieve dingen aan te merken op de vernieuwde multiplayer.
Positief is dat grote ergernissen van MW1 zijn verholpen: er is geen martyrdom meer, grenade spams en noobtubes (grenade launchers) zijn veel minder krachtig en je krijgt punten wanneer je je team helpt door vijandelijke vliegtuigen of helikopters neer te schieten. Ook zijn er allerlei nieuwe wapens, perks en killstreak rewards toegevoegd om het interessant te houden en wordt je profiel nu automatisch opgeslagen door Steam, je raakt je rang dus nooit meer kwijt (dat betekent wel dat je het spel niet tweedehands kunt verkopen zonder je Steam wachtwoord mee te geven.)

Negatieve punten zal ik hieronder beschrijven.
De spelerslimiet is veel te laag: 12 spelers voor team deathmatch, 8 spelers voor FFA en 18 spelers voor "ground war" (50/50 kans op team deathmatch of domination.) Nu de bovenstaande ergernissen uit MW1 zijn opgelost zou je denken dat 32 spelers geen probleem zou moeten zijn, maar de nieuwe p2p netwerken waar IWnet op vertrouwt zijn te traag om meer dan 18 spelers te ondersteunen, met als gevolg onderbevolkte maps met een groot deel campers. In feite loop je vaak door verlaten straten om dan ineens neergeknald te worden door een camper die in een van de vele hoekjes verscholen zat of je wordt neergeknald door de veel te sterke air-support die je via killstreaks kunt krijgen (er zit zelfs een AC-130 bij.)

Ik heb vele horrorverhalen gelezen over slechte pings (dit schijnt een serieus probleem te zijn voor Australiers en andere eilanders), storingen en lange wachttijden, dat laatste kan ik bevestigen. Mijn ping lijkt redelijk, maar je kunt de numerieke waarde er niet van zien, dus het is mogelijk dat je vaak zal doodgaan omdat de "host" (wegens het p2p netwerk is dat een van de spelers) 0 ping heeft en jij waarschijnlijk ~100.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat potjes te kort duren (de tijds- en puntenlimieten zijn te laag) en er na iedere kill een groot, opvallend schermpje in beeld verschijnt met de naam van degene die je net hebt gedood, erg irritant.
Aangezien er geen dedicated servers zijn valt er niets aan deze settings te veranderen, ook kunnen perks niet worden verboden (in een potje S&D zal iedereen dus gedwongen zijn stealth perks te nemen zolang er ook maar een malloot met een heartbeat sensor rondloopt.)

Conclusie:

Call Of Duty Modern Warfare 2 heeft veel potentie, maar stijgt nooit boven het niveau van MW1 uit: de multiplayer is gehandicapt door de makers en dat verpest wat anders een topgame had kunnen zijn. Als je verwacht dat de uitmuntende multiplayer ervaring van MW1 geevenaard of zelfs overtroffen wordt kom je bedrogen uit en kun je beter een ander spel kopen.

Gebruikte hardware:
  • Intel Core i7 920
    6GB DDR3 1600
    ATI Radeon HD 5870
    Seagate Barracuda 7200.12 1TB

Heb jij ook een Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)?

Je mist nog een vervelend iets dat in MW2 minder is dan in de eerste Modern Warfare.. je kunt niet meer leunen!

Verder is de kritiek terecht op deze PC versie:

- Het matchmaking is veel omslachtiger dan dedicated servers (duurt veel langer voordat je in een potje zit)
- De server transfer komt regelmatig voor en 5-10 seconden moeten wachten terwijl je midden in een gevecht zit is ECHT niet prettig
- Maps zijn veel beter imho, maar inderdaad de cap qua gelijktijdige personen in een veld is veel en veel te laag. Zit je dan met 8 man free-for-all waarbij je gewoon 2 minuten rond kunt lopen zonder iemand tegen te komen

Nee, het is niet slecht, maar het is allemaal eigenlijk wat minder dan in MW1 en daar gaat het spel voor mij de mist in. Maps zijn groot en mooi, maar je hebt er uiteindelijk niets aan. En Marty zit er nog wel in, maar is veel beperker (perk die je pas kunt gebruiken als je 4 keer achter elkaar dood bent gegaan), wel een flink vooruitgang, dus niet alles is negatief ;)

[Reactie gewijzigd door Yngwie- op 24 november 2009 15:34]

Ik heb het leunen wel vermeld, zoek maar eens op "lean" met ctrl+F.
Oeps, overheen gelezen, sorry, niets gezegd ;)
prijs? voor 35 euro bij enkele webshops te bestellen hoor. Verder is ook 50-55 euro voor zo'n titel (waar lang naar uitgekeken wordt etc) echt niet heel vreemd...
De adviesprijs is 60 euro, bij iedere andere PC game is dat niet meer dan 50 euro.
Bekijk het zo: als ze een normale adviesprijs hadden gehad kon je m voor 30 euro halen bij die webshops.
Je mist nog een klein puntje van kritiek in mijn ogen :P het constante gezeur als je iemand killed dat je 100+ punten in je beeld krijgt, dit irriteert mij zo erg af en toe zie ik dan degene die daarna komt niet meer :(

meerdere mensen die hier last van hebben?
Bedoel je dat plaatje? Dat heb ik toch gezegd en als je het puntenaantal zelf bedoeld, dat zat ook al in MW1 en is niet zo storend.
Ik bedoel indd het kleine schermpje mijn excuses had erover heen gelezen :)
Je moet verbinding hebben met IWnet voordat je een lan game kan hosten >.<
Je ping is eerder 200 btw, elk balkje is een interval van 200 (op default settings, je kunt ook meer balkjes en het interval aanpassen naar bijv 20 ms).
Eigen ervaring:

Ik zat laatst even een potje MW2 te spelen en ik kwam maar gewoon niet in een match.
Steeds dat irritant: Could not connect, Game Lobby Closed of het moest wel die Host Migration error zijn.

Kom je eindelijk in een match wordt je als nog disconnected: Connection Lost.
Dit gaat de heletijd door totdat je in 1 match komt en dan moet er toch altijd weer iets fouts gaan :p.
Ik heb nu een week of twee Modern Warfare 2 en ik ben het eens met Gulif, de multiplayer is bagger.

Als je met vrienden wilt spelen, moet je ze eerst in een party stouwen (als je mazzel hebt dan connect je in de eerste drie keer), daarna is het ook maar afvragen of er een server beschikbaar is, of deze server een redelijke ping heeft, en of er niet toevallig één of twee mensen van dezelfde clan een lage ping hebben, terwijl de rest van de spelers gewoon omkomen door de lag.

De singleplayer was inderdaad vrij kort, ik speelde 'm op Veteran, en zelfs na die slechte aanwijzingen en rare deaths, heb ik 'm in 3 1/2 uur uitgespeeld ofzo.
Nou heb het spectaculaire spel gezien. Mening:

10 voor marketing
10 voor hollywood effecten
3 voor de gameplay
0 voor singleplayer (WTF! 3/4uur dan is het over)
0 voor orginaliteit
0 voor de MP

ook deze gameserie is nu totaal dood gemolken, deel 4 was wel leuk maar ook al aan de niet orginele kant.

*edit: ja heb de game zelf gespeeld

[Reactie gewijzigd door Oriundus op 24 november 2009 16:56]

Opzich prima game, maar de multiplayer is echt slecht. Vooral het matchmaking principe op de PC. Op de PS3 en Xbox heb ik hier geen problemen mee, omdat ik dat daar nou eenmaal gewend ben. De killstreaks zijn ook een ergernis. Ik vond de killstreaks in MWI ook al een probleem. CODII is nog steeds de beste naar mijn idee. Lekker basic, alleen de graphics komen niet meer mee.
Ik twijfel of ik deze game ga kopen. Als ik deze review lees denk ik van niet. Ik koop hem voor de multiplayer, en hierin mis ik echt een aantal dingen. Dat leunen maakt me niet uit. Dedicated servers wel, echt zonde.