Specificaties 10,1" (1024x576)(hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Latitude 2100 (E111NLUS) Review

rlf 16 november 2009, 438 views

Dell Latitude 2100 (E111NLUS)

Pluspunten

• Degelijk gebouwd, helder beeldscherm, uithoudingsvermogen accu

Minpunten

• draadloos internet (draadloze netwerkkaart past slecht bij
  • Ubuntu linux), duur in vergelijking met andere netbooks

Gebruikt besturingssysteem: Ubuntu 9.4

Besteld via website van Dell Nederland, geleverd op 1 oktober 2009 (binnen de aangegeven levertijd). In totaal E409.36 betaald.

In de doos:
De computer zelf, oplaadapparaat, 3 pamfletten (summiere informatie over het apparaat; uitvoerige informatie over veiligheid, milieu en regelgeving; Dell software license agreement)

Eerste indruk:
Degelijk apparaat, niet plat: de batterijen zitten in een uitstekend richel bij het scharnier van het beeldscherm. (Dat geeft een prettige stand van het netbook, maar is in een tas een onhandige verdikking.) De batterijen waren opgeladen, aanzetten en gebruikersnaam invullen liep zonder problemen. Het toetsenbord is wat krapper dan op de computers waarmee ik meestal werk, maar dat levert me geen probleem op.

Degelijkheid:
Het netboek maakt een stevige indruk. Er is geen vergrendeling van het beeldscherm in gesloten toestand. Het scharnier van het beeldscherm beweegt zwaar, zodat het in alle standen goed blijft staan. Het apparaat ziet eruit alsof het tegen een stootje kan; dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Beeldscherm:
Het 10 inch scherm stond op de maximale resolutie 1024 x 600 (volgens het systeem). Dit bevalt goed. Volgens de beschrijving op de rekening is het WSVGA (1024 x 576). Bij de standaard instelling is bij batterijgebruik de schermhelderheid lager dan bij voeding vanuit het stopcontact. Ik heb niet voor een aanraakscherm en een ingebouwde camera gekozen.

Processor:
Dual core processor, Intel (R) Atom CPU N270 1.60 GHz
Ik heb voor 2GiB geheugen gekozen.

Harde schijf:
80GiB Serial ATA; volgens de system monitor is er 59.1GiB
beschikbaar, in 1 partitie. Ik neem aan dat op de rest het recovery
systeem staat.

Toetsenbord:
Iets kleiner en krapper dan op een standaard computer. Dat levert mij geen problemen op. Er is een toets Fn waarmee andere toetsen extra functies gegeven worden. Hiervan gebruik ik tot nu toe alleen Fn & F1, om het netbook op suspend te zetten.
Voor de geluidsterkte zijn er aparte toetsen.

Opstarttijd:
Ik meet 50 seconden tot het ingeven van gebruikersnaam en wachtwoord, en in totaal 75 seconden totdat de desktop beschikbaar is.

Operating system:
Bij de specificaties van de bestelling op de website van Dell Nederland werd Ubuntu 8.10 aangegeven. Dat staat ook op de rekening. Maar er zit 9.4 op. Ik heb de updates uitgevoerd. Nu zit er de kernel 2.6.28-16-generic op, met Gnome 2.26.1. Ik heb wat software gedownload, voornamelijk LaTeX. Omdat ik problemen ondervind met draadloze netwerken (zie hieronder) heb ik geprobeerd een upgrade naar Ubuntu 9.10 uit te voeren toen dat beschikbaar kwam. Dat liep vast (maar dat kan aan Ubuntu liggen). Met de recovery mogelijkheid kon ik de oorspronkelijke toestand herstellen (en daarna opnieuw alle updates van Ubuntu 9.4 uitvoeren en extra applicaties downloaden).

Batterijen:
Volgens de rekening 6-cell 56W/HR LI-ION
Of de beloofde 6 uur ermee gehaald wordt heb ik tot nu toe niet uitgeprobeerd. Ruim 5 uur is zeker haalbaar.

Touchpad:
Het touchpad en de twee knoppen eronder werken goed. Met het toetsenbord werkend moet ik er wel op letten niet onbedoeld het touchpad aan te raken.

Netwerk via kabel:
De kaart voor een kabel-verbinding met een netwerk is, volgens lspci:
09:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5764M
Gigabit Ethernet PCIe (rev 10)
Dit werkt bevredigend in de twee situaties waarin ik het heb uitgeprobeerd: thuis, met een Speedtouch 570, en op een instituut waar ik op bezoek was.

Draadloos netwerk:
Volgens lspci is de kaart:
0c:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11b/g (rev 01)
Deze kaart staat niet bij de netwerkkaarten waarvan Ubuntu aangeeft dat ze compatibel zijn met Ubuntu. Zoekend op internet heb ik veel problemen met deze kaart gevonden.
Mijn eigen ervaring zijn: verbinden met onbeveiligde netwerken is geen probleem. Verbinding leggen met beveiligde netwerken geeft nog steeds problemen. Met het beveiligde netwerk Eduroam is uiteindelijk gelukt. Thuis draadloos verbinden met een Speedtouch 570 lukt nu moeizaam. Ten eerste was het nodig het modem de SSID te laten meezenden. Ook dan duurt het een hele tijd voor het gezien wordt; andere netwerken in de buurt zijn veel eerder in Network Manager te zien. Het lijkt te helpen om eerst een ander netwerk te proberen dat wel gezien wordt (tevergeefs natuurlijk, met een random wachtwoord). Ik moet hiermee nog langer experimenteren.

Ik heb de support afdeling van Dell Nederland gevraagd hoe ik deze problemen met de geleverde combinatie van netbook en Ubuntusysteem kon oplossen. Het enige wat ze deden was een link naar Ubuntu forums geven. Volgens hen was het voldoende dat met onbeveiligde netwerken verbinding gemaakt kon worden: "de kaart werkt dus goed". Op de Ubuntu fora heb ik een heleboel klachten over deze netwerkkaart gevonden, maar geen oplossing van het ondervonden probleem.

Poorten:
aansluiting voor voedingsapparaat
netwerkaansluiting
3 USB aansluitingen
videoaansluiting (niet uitgeprobeerd)
aansluiting voor microfoon (niet uitgeprobeerd)
aansluiting voor koptelefoon (niet uitgeprobeerd)
geheugenkaartlezer (niet uitgeprobeerd)

Gewicht niet nagemeten, circa 1.3kg zal wel kloppen

Ervaringen:
Ik heb het netbook voornamelijk gebruikt op reis, voor email, internet raadplegen, en (wetenschappelijk) tekstverwerken. De Dell Latitude 2100 heeft daarbij aan mijn verwachtingen voldaan zolang ik een internetverbinding via een draad had. Teleurstellend is dat Dell een draadloze netwerkkaart levert die onvolledig met het geleverde Ubuntu systeem compatibel is.
Ik heb gekozen voor de Dell Latitude 2100 omdat ik aan Ubuntu linux gewend ben, en verwachtte dat ik door een computer te kiezen die met Ubuntu systeem geleverd wordt ik van het zelf oplossen van driverproblemen af zou zijn. Die verwachting was onjuist, en Dell Nederland neemt geen verantwoordelijkheid voor de werking van de geleverde combinatie van netbook en Ubuntu.
Al met al voel ik me met de aanschaf van de Dell Latitude 2100 bekocht.

Van een netbook verwacht ik in de eerste plaats dat het probleemloos verbinding kan maken met allerlei netwerken, via kabel en draadloos. Dat is voor dit apparaat niet het geval. Vandaar dat ik de algemene beoordeling slecht gegeven heb.

Heb jij ook een Dell Latitude 2100 (E111NLUS)?

Misschien nog wat prentjes om het het af te maken maar van mij krijg je 3 sterren :)