Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows) Review

ArawnofAnnwn 16 november 2009, 1.887 views

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)

Pluspunten

• het ziet er mooi uit
  • prachtig geluid (helaas werkt 5.1 niet)
  • goed verhaal

Minpunten

• veels te kort
  • extra missies te kort en niet zo boeiend
  • online problemen met lag
  • online problemen met servers
  • geen filtering

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Call of Duty 6 - Modern Warfaire 2 is de langverwachte opvolger van Call of Duty 4 - Modern Warfair. Omdat ik van de eerste de multiplayer meerdere malen heb uitgespeeld, heb ik ook het vervolg gekocht.

De installatie:

De installatie duurde aardig lang (ongeveer een half uur naar een Western Digital Raptor), maar was daarna wel klaar. Het viel mij op dat ik ook Steam moest installeren, en dat je het spel alleen op een andere schijf kan installeren als je steam ook op een andere schijf installeert (het spel komt dus op dezelfde schijf terecht). Ik wist dit niet, dus het spel is op mijn windows station geinstalleerd.

Eerste indruk:

Nadat ik alle grafische instellingen op zijn hoogst heb ingesteld, ben ik gaan spelen. Het spel loopt op mijn computer zonder problemen en zeer soepel. Het eerste wat mij opviel is dat ik de console niet kon vinden. Ik weet niet hoeveel frames er op het scherm tevoorschijn zijn getoverd, omdat ik de console niet kan vinden. Het spel is prachtig om te zien en je zit direct in het verhaal.

Na anderhalf uur:

Na anderhalf uur kwam er na een simpele missie ineens een aftiteling op het scherm. Aangezien ik over Call of Duty 4 ongeveer 8/9 uur heb gedaan, vond ik dit wel raar. Ik heb het opgezocht op internet, en ik had in anderhalf uur het hele spel uitgespeeld. Ik vind dit echt veels te kort voor een spel. Daarnaast zijn er nog korte missies die niet veel met het verhaal te maken hebben. Persoonlijk vind ik die wat minder geslaagd (sommige duren 30 seconde, andere 2 minuten).

Multiplayer:

Ondanks dat ik gewaarschuwd was dat de multiplayer ontzettend achteruit was gegaan, heb ik het toch geprobeerd. Ik wilde gaan zoeken naar een server maar ik werd direct een server in gegooid. De mappen zijn redelijk duidelijk, maar er is geen mogelijkheid om te filteren op welke je wilt spelen. De manier waarop ik graag speel (2 vs 2 / 3 vs 3) is ook niet mogelijk, en filteren op mappen is ook geen optie. Bij het eerste potje moest ik een minuut wachten voordat het spel begon, en is de server 3 keer verplaatst naar een andere speler wegens problemen. Dat overschakelen duurt ongeveer 30 seconde. De totale speeltijd van het potje duurde was ongeveer 5 minuten. Ik heb ongeveer een uur gespeeld, waarna ik level 13 was. De avond erna heb ik tot en met level 18 gespeeld, maar het viel nog steeds tegen. Teveel verbindingsproblemen (bijna elk potje), heel erg last van lag (met de eerste nog nooit meegemaakt) en glitches.

Conclusie:

Het is een aardig spel. Als je kan wachten zou ik het doen. Het verhaal zelf is goed en leuk maar niet heel erg interessant. na twee avonden had ik het al verwijderd van mijn systeem, en teruggeaan naar Call of Duty 4.

Heb jij ook een Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)?

Ik heb je review eens gelezen. En ik ben het niet echt eens met bepaalde uitspraken.

"Na anderhalf uur kwam er na een simpele missie ineens een aftiteling op het scherm."

Ik heb het hele spel uitgespeeld op "Hardened" en heb hier zo'n 6 a 7 uur over gedaan. Is naar mijn mening een redelijke tijd. Je kunt er namelijk niet zomaar doorheen rennen, want na ongeveer 4 keer geraakt te worden ben je dood.
Ik snap dus niet hoe je het spel uit kunt spelen in anderhalf uur tijd, tenzij je onder een extreem lage moeilijkheidsgraad hebt gespeeld.

De "korte missies" zijn de Special OPS missies. Deze hebben inderdaad niks met het verhaal te maken. Het zijn korte uitdagingen die je in je eentje of met z'n tweetjes kunt spelen.

Het multiplayer gebeuren heb ik niks van meegekregen. Ik heb het namelijk niet online gespeeld. Wat ik wel weet is dat de genoemde "klachten" al op de dag van de release bekend waren.
ik heb de moeilijkheidsgraad gedaan die het spel aan gaf (de derde, geen idee meer welke), en daarop uitgespeeld.

inderdaad na ongeveer 4 keer geraakt te zijn ben je dood, maar als je een beetje handig bent kan je de vijand zo afmaken. ik speel ongeveer 4 uur CoD4 per avond (tenzij ik weg ben), misschien dat dat helpt.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 17 november 2009 16:52]

Zowiezo lijkt me binnen 1,5 uur vrij sterk met een geforce 8600gt :D

Zelf ben ik er heel content over, gaat op veel punten vooruit.
Lijkt me sterk dat je hem zo snel uitgespeeld hebt.
Speel zelf iedere dag een half uurtje, kan ik er langer van genieten. :)
Misschien komen er nog patches bij die de multiplayerversie aanpassen later.
ik weet niet hoe je daar bij komt, maar er zit een 4890 in zoals bovenaan staat.
Owja, ik was in je profiel aant kijken :+
De review is een beetje summier vind ik. Tevens stoor ik me aan verschillende punten. Misschien kan je dit in een vervolg proberen te verbeteren.

Quote:
"Het verhaal zelf is goed en leuk maar niet heel erg interessant."
en
"Het spel is prachtig om te zien en je zit direct in het verhaal."

Je spreekt jezelf hier flink tegen...als het niet interessant is, hoe kun je dan direct geboeid zijn???

Quote:
"Call of Duty 6 - Modern Warfaire 2 is de langverwachte opvolger van Call of Duty 4 - Modern Warfair. "

Zo moeilijk lijkt het me niet, het is gewoon Warfare. Staat vast wel ergens op de doos van je aankoop ;)

Daarnaast staat er binnen drie opeenvolgende zinnen "ik vind" of " vind ik".

Binnen twee regels, drie maal "ongeveer" gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd, maar iets meer variatie in je woordenschat en een kortere (lees simpelere) zinsopbouw komt de leesbaarheid ten goede.

Een positief punt dan, om mee te eindigen:

Je multiplayer-ervaring voegt wel belangrijke info toe. Veel mensen zullen dit spel juist daarvoor willen kopen, maar na het lezen van deze review toch even wachten op de eerste patches.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 16 november 2009 19:09]

1. je hebt gelijk dat het een beetje tegenstrijdig is. je zit er snel in maar mede omdat het niet echt is uitgewerkt in mijn ogen. alsnog beter dan andere games, maar omdat het zo kort is vind ik het verhaal niet zo interessant.

2. wat is je punt?

3. nederlands is nooit mijn sterkste punt geweest, wat is daar niet correct aan?

4. ik zal kijken of ik vanavond dat stuk kan aanpassen zodat dit beter leesbaar is.

en wat betreft het laatste, dank je wel, ik hoop dat ze inderdaad een grote patch uit gaan brengen voor dit spel, waarna de multiplayer soepel loopt en er dedicated servers zijn (als dat komt dan ben ik een van de eerste die er een opzet). Ik had ondanks alles toch hogere verwachtingen wat betreft singleplayer.
Over het algemeen gewoon wat tips om de leesbaarheid van je review wat te verbeteren.
Opbouwende kritiek ;)
single player is behoorlijk moeilijk, zeker op een hoger nivo!

multiplayer heeft zeker nog wat bugs in combinatie met steam, maar je moet eerst zorgen dat router op NAT: open modus staan...en NIET strict NAT.

dit betekent dat je zelf als host kan fungeren en minder last hebt van connectie problemen.

UPNP op je router aanzetten en een port forwarding op UDP 28960 erin zetten naar je IP adres van je game-bak en probleem opgelost.

cod en steam moeten snel met een update komen, dat zal een hoop stabiliteits problemen oplossen. voor de rest is de game erg leuk! vooral de multiplayer.

zat keuzes trouwens in verschillende categorieen dus hierover geen klagen. top game, top prijs 34,99 eur en zat mogelijkheden :)
Zelf als host fungeren is misschien wel een optie inderdaad. Als er een patch is uitgebracht zal ik het spel nogmaals installeren en die optie aanzetten.
Anderhalf-uur singleplayer lijkt mij niet helemaal de bedoeling van de makers. Zeker niet als je van tevoren al weet dat de multiplayer minder dan optimaal zal zijn, door het uitblijven van dedicated servers. Wellicht is MW2 overhyped, buggy en incompleet, maar 1,5 uur speeltijd lijkt me wel extreem kort.
1,5 uur? Hmmm, dat wil ik je voor m,n ogen zien doen. Ik neem dan wel een kokoshelmpje mee en eet die dan voor je neus op als je dat lukt. Heb je toch staan rennen (wat je volgens mij niet lukt) in de game of wat?
De game begon bij mij pas te "werken vanaf het booreiland, hier en daar best pittig, en z,n geld voor enkel de singleplayer al waard.Over een maandje de singleplayer weer, op een zondag gaat ook wel lukken.Multiplayer af en toe een uurtje of wat.Puike game met onverwachte twists. Op naar de volgende.
Tja ieder zijn ding, zegt men toch?

Quote: " ik ren altijd zo snel mogelijk. ik ga niet twee minuten om een hoekje staan wachten tot de vijand komt."
Wel frapant dat je 8/9 uur over Modern Warfare (CoD4) hebt gedaan dan.
Die imho een stuk makkelijker was.
Anyway, jammer dat het niet dat is geworden wat je gehoopt had. Volgende keer meer speelvreugde dan maar. :).
Ik denk dat aan elk spel wel iets mankeert. Denk niet dat ik hier heel veel waarde aan moet hechten. De echt review van tweakers zelf neem ik maar in acht.
de "echte" review van tweakers ging over de xbox versie. Tussen de verschillende platformen kunnen flinke verschillen zitten dus het nut van die echte review voor de pc-gamer is twijfelachtig.
Overigens wel geschrokken van de 1,5 uur, op welke moeilijkheidsgraad heb je 'm dan gespeeld? wat ik zover heb gehoord is iedereen er toch wel minimaal een uur of 4/5 mee bezig (dat is ook niet lang, maar goed, heel wat anders dan 1,5 uur).

[Reactie gewijzigd door Bastard op 16 november 2009 20:21]

ik heb hem inderdaad mogen spelen. De pc versie weliswaar. Om precies te zijn heb ik 4.5 uur gedaan over de single player. Ik bevestig in mijn vorige post die 1.5 uur niet. De reviewer, laat hier en daar steekjes vallen wat betreft de minpunten. Ik bedoel: "extra missies te kort en niet zo boeiend." Dat staat natuurlijk helemaal apart van de single player, de spec-ops. Dit is een extra aanvulling op het spel. Als dit weg was gelaten hadden we er ook niet over geklaagd. Het is juist een leuke aanvulling op de game hierbij combineren ze single en multiplayer in één door de co-op aan te bieden.
Als je het als extra aanvulling ziet is het inderdaad een leuke extra. Alleen dan nog duurt het mij te kort.
Anderhalf uur is wel heel snel uitgespeelt hoop er langer over te doen