WD WD TV Live (2009) Review

bert74 17 november 2009, laatste update op 20 november 2009, 38.715 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• • Goede ondersteuning van bestandsformaten
  • • Aantrekkelijke prijs
  • • Design (strak en compact)
  • • Fanless, dus geruisloos
  • • Netwerkaansluiting (nieuwe toevoeging)
  • • DTS-downmixing (nieuwe toevoeging)

Minpunten

• • Geen ondersteuning voor DVD menu’s
  • • DVD’s en Blu-rays met meerdere titels, zoals bij veel series, niet zonder meer af te spelen (bestandsconversie noodzakelijk)

Geluidskwaliteit Score: 4
Na aanschaf van een nieuwe LCD TV groeide bij mij de behoefte om HD-materiaal af te spelen zonder steeds de laptop aan- en af te koppelen. Bovendien wilde ik ook wel eens af van al die DVD’s die bij mij overal rondslingeren.

Na een korte evaluatie heb ik gekozen voor de Western Digital o.b.v. de volgende eigenschappen:

• Goede ondersteuning van bestandsformaten
• Aantrekkelijke prijs
• Design (strak en compact)
• Fanless, dus geruisloos
• Netwerkaansluiting (nieuwe toevoeging)
• DTS-downmixing (nieuwe toevoeging)

Installatie
Installatieprocedure is eigenlijk een veel te groot woord. Het apparaat is eigenlijk plug-and-play, voedingskabel aansluiten, hdmi-kabel aansluiten, USB-drive aanlsuiten en klaar.
Naast de HDMI-aansluiting (kabel niet meegeleverd), is de player ook aan te sluiten op zowel component- als composiet. WD levert hiervoor verloopkabeltjes mee. Het geluid kan d.m.v. een optische kabel op een geschikte versterker worden aangesloten.

Ik heb de speler met een utp5 kabel in mijn netwerk opgenomen. De kabel is verbonden via mijn Buffalo router en maakt o.a. contact met een Synology NAS. Ik heb de player via DHCP in mijn netwerk opgenomen. De netwerkconfiguratie stond op automatisch en de verbinding met Internet ging in 1 keer goed.

De verbinding met mijn NAS heb ik via DLNA/UPnP tot stand gebracht. Het is mij nog niet gelukt om verbinding te maken d.m.v. netwerk-shares, maar dat heb ik ook nog niet volledig uitgezocht.
Een wireless verbinding met een optionele USB-adapter is mogelijk, maar daar waag ik mij niet aan. In de eerste plaats omdat niet elke adapter geschikt is (zie diverse fora), in de tweede plaats omdat ik weinig vertrouwen heb om daadwerkelijk probleemloos (lees zonder schokken en hick-ups) hd-materiaal te streamen.

Bediening
De bediening van de player vind ik eenvoudig en intu´tief. Het menu kent maar weinig opties, alles is snel te vinden. Wel vind ik de bestands-indeling van het menu wat lastig, het zijn allemaal iconen waar moeilijk door heen te scrollen is. Ik geef de voorkeur aan een eenvoudige lijst.

De afstandsbedingen is klein en sober. Het ondersteund alleen de primaire functies. Volumeknoppen ontbreken. Het doorspoelen gaat wat omslachtig, je kunt er voor kiezen om t/m 16-voudige snelheid door te spoelen. Het is ook mogelijk om complete stukken over te slaan, maar daarvoor moet je wel 2 keer een knop indrukken.Met de afstandsbediening zijn talen en ondertitels tijdens het kijken in te stellen.

Ondersteuning bestandsformaat en gebruik
Het voert mij wat te ver om alle ondersteunende formaten op te sommen, daarvoor verwijs ik naar de WD website of het forum hier op Tweakers. In plaats daarvan wil ik mijn ervaring hier noemen.
Ik heb getest met DVD-Iso’s, DVD’s video_ts bestanden, x264 MKV bestanden, VC1 blu-ray bestanden, XVID en DIVX bestanden.

Belangrijk voor mij was de ondersteuning van mijn bestaande DVD-collectie. Dat gaat gedeeltelijk goed. Ik wist dat WD geen ondersteuning gaf voor DVD-menu’s. Toch heeft dit aantal consequenties die ik niet acceptabel vind. Het gaat namelijk fout bij DVD’s en ISO’s die uit meerdere titels bestaan zoals die bij veel serie-DVD’s voorkomen. De speler speelt dan alleen de eerste titel af, andere titels zijn niet afspeelbaar. Natuurlijk zijn er softwarematige tools te vinden die een work-around kunnen geven, maar dat vind ik eigenlijk geen optie. Overigens geldt deze beperking ook bij Blu-rays.

Het afspelen van DVD-bestanden en ISO’s gaan wel gewoon goed als er maar 1 titel op zit. Uitzondering waren ISO’s geplaatst op mijn NAS die in de “Video” map stonden, terwijl deze ISO’s wel op de USB HDD werkten. Met de andere bestandsformaten heb ik geen problemen ondervonden.

Ik heb geen verdere problemen ondervonden met afspelen van bestanden via mijn portable harde schijf of via mijn Nas. Blijkbaar is zowel de USB-2 interface als de 100Mbit ethernet poort snel genoeg voor HD materiaal. Uiteraard moet je wel een NAS hebben die met voldoende bandbreedte kan streamen.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van HD-materiaal is op mijn full-hd tv gewoon perfect. Noemenswaardig vind ik de beeldkwaliteit van SD-materiaal, of het nu komt door de HDMI-aansluiting of de interne upscaler, het beeld ziet er gewoon prima uit. Veel beter dan mijn bestaande dvd-speler die d.m.v. scart is aangesloten.

Varia
Ondanks dat de WD geen fan heeft, wordt te speler eigenlijk alleen maar lauw-warm. Uiteraard is de speler hierdoor geruisloos. De speler blijft wel een beetje warm in de stand-by stand, waardoor ik verwacht dat er continu 2-3 watt verloren gaat.

Vermeldenswaardig is ook dat het kastje degelijk en stevig aanvoelt. De afwerking is prima.

Eigenlijk is het een prima spelertje met heel veel pluspunten zoals: goede ondersteuning van bestandsformaten, aantrekkelijke prijs, design (strak en compact), fanless, dus geruisloos, netwerkaansluiting en DTS-downmixing. Voor mij is het ontbreken van dvd-menu’s niet acceptabel omdat ik daardoor geen dvd’s meet meerdere titels kan afspelen.

Heb je weinig DVD’s met meerdere titels, dan zal dat voor de meeste mensen geen onoverkomelijk probleem zijn.

Update 20-11, ik heb de speler inmiddels verkocht.

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

Leuke goed leeswaardige review.

Ik heb zelf nog geen HDTV (mijn Matchline doet het nog uitstekend, een van de beste TV's die ooit door Philips zijn gemaakt) en geen tijd om allerlei filmpjes te downloaden, dus voor mij is het apparaat nog niet weggelegd. Mar om een beetje op de hoogte te blijven vind ik dit soort reviews toch uitermate interessant.

Voor zo'n ruime € 100,= ben ik toch wel onder de indruk wat dit miniatuurkastje allemaal kan. Voor mij zou het zeker ÚÚn van de apparaten worden die ik zou overwegen. Het niet afspelen van meerdere titels vind ik ook wel een grote ommissie, ondanks de makkelijke work-around. Dit soort dingen moeten gewoon out-of-the-box werken, Het zou me ook verbazen als dat niet bij de volgende firmware-update gefixt is. In ieder geval goed klagen daarover bij WD.

Wat ik in dit soort reviews mis (en dat is ook logisch, omdat je niet beide apparaten naast elkaar hebt staan; dus zeker niet als negatief punt bedoeld naar de reviewer) is een vergelijking met een popcorn hour. Toch een andere grotere speler in dit segment. Weet jij of er aan dat apparaat dezelfde nadelen kleven? Je hebt zelf als opvolger voor de Extreamer gekozen, kun je wat van je overwegingen daarvoor weergeven?

Verders een mooie review, bedankt.

@bebobby
Volgens de specs:
zou hij toch zo ongeveer alle AVI'sd aan moeten kunnen. WMA, staat inderdaad niet in het lijstje. Een vreemde misser in mijn ogen.
Is het overigens wel mogelijk om ondertitels en talen te wisselen terwijl je kijkt?
Bv een HD rip met daarin meerdere audio kanalen. Ik heb veel problemen gehad met HD rips van toen HDDVD net nieuw was. Veel bestanden hebben meerdere talen en meeste players snapte dat niet. Is dat nu wel beter?

Hoe verschilt deze nog van de ASUS O'play? Software was toch hetzeflde of niet ? (allemaal Realtek toch?)
Ik heb vooral video_ts bestanden getest. Het kiezen van verschillende audiokanalen en ondertitels gaat bijna altijd goed.

Ik heb geen ervaring met de ASUS en heb hem ook niet uitgebreid overwogen, ik kan er dus weinig over zeggen.
Bedankt voor de review! Ik denk er over om een kastje als deze te kopen. Echter zit ik nog met twee vragen die de doorslag zullen geven:

1. Kan ik met dit apparaat shares "bookmarken" (netzoals ik op windows 'map network drive' kan doen)?
Mijn router is op het netwerk van de campus aangesloten, dus als ik de shares in mijn huis wil browsen, komen er ook een stuk of honderd andere computers tussen te staan die niet van mij zijn.
2. Kan ik bestanden via het netwerk kopieren naar de hardeschijf die aangesloten staat op het apparaat?
Nu heb ik een nas, maar of dat zo blijft weet ik niet. Heen en weer lopen met een externe hardeschijf is geen optie
Antwoord vraag 1: Het is mij nog niet gelukt om shares aan te maken op de WD-player. Ik ga het ook niet meer proberen aanzien ik de WD ga verkopen en een andere speler heb besteld.

Antwoord op vraag 2: Ik heb het niet geprobeerd omdat de shares nog niet gelukt zijn.
" Voor mij is het ontbreken van dvd-menu’s niet acceptabel omdat ik daardoor geen dvd’s met meerdere titels kan afspelen."

???????????????

Met b.v. DVDFab kun je alle dvd's met meerdere titels/episodes naar een (externe) harde schijf of USB-stick splitsen. Een fluitje van een cent en in zeeeeeeeeer korte tijd .

Mij ducht, het Ei van Columbus.!!!!

[Reactie gewijzigd door Midasm op 30 november 2009 04:00]

Natuurlijk zijn er mogelijkheden om dit op te lossen.

Ik gaf aan dat dit voor mij niet acceptabel was.
  • In de eerste plaats omdat mij dit voor mij weer extra tijd kost. Aangezien ik een drukke baan en een gezin heb, heb ik daar geen zin in.'
  • In de tweede plaats kunnen mijn gezinsleden prima met DVD-menu's uit de voeten. Het kiezen van aparte bestanden is weer veel moeilijker.
  • Ten slotte zijn er mediaplayers op de markt die het wel kunnen.
Dus wat voor jou het ei van columbus is, is voor mij niet acceptabel.
Heel mooie review !

Nog een vraagje hierom trend ivm DTS-downmixing (nieuwe toevoeging).

Tot gisteren had ik nog gewoon de WD TV die dus zonder DTS ondersteuning was ... Het probleem was dus uiteraard dat ik bij het koppelen van dit bakje naar men samsung ue37b6000 tv via HDMI zonder geluid zat bij mkv's die enkel DTS geluid hebben.

Ik werk zonder versterker dus ik koppel dit bakje rechstreeks aan de tv aan doormiddel van HDMI, reden hiervoor is dat ik men buren een hoop geluids overlast wil sparen ;)

Men vraag is dus wanneer ik deze nieuwe WD TV Live rechstreeks aansluit via HDMi(1.3) zou ik ook geluid moeten hebben op die mkv's enkel met DTS ...
Nevermind ! Alles werkt perfect :-)
heb zelf eerste model van wd hd media player gehad daarna overgestapt op xtreamer niet echt blij mee dus heb een playon hd gekocht voor mijn gevoel iets beter kwa ondersteuning
Sinds kort heb ik ook een WD live. Deze heb ik gekocht om alle video beelden die ik heb gemaakt met een videocamera af te spelen. Echter speelt de WD geen avi bestanden af zoals de beelden standaard van de camera worden afgehaald. Ook speelt de WD geen WMA bestanden af.
bert74, zondag 6 december 2009 08:38

Natuurlijk zijn er mogelijkheden om dit op te lossen.

Ik gaf aan dat dit voor mij niet acceptabel was.
•In de eerste plaats omdat mij dit voor mij weer extra tijd kost. Aangezien ik een drukke baan en een gezin heb, heb ik daar geen zin in.'
•In de tweede plaats kunnen mijn gezinsleden prima met DVD-menu's uit de voeten. Het kiezen van aparte bestanden is weer veel moeilijker.
•Ten slotte zijn er mediaplayers op de markt die het wel kunnen.
Dus wat voor jou het ei van columbus is, is voor mij niet acceptabel.
...........

Goh, dat je nog tijd hebt om alles op je harde schijf te zetten vanaf een andere harde schijf......

Punt 1
Voor je gezin mag je wat over hebben. Ik neem aan dat de harde schijf waarmee je ze opneemt, niet uitleent aan je familie, zie 2. en ze op een externe schijf zet?
Punt 2
??? Ze kunnen hopelijk ook lezen Seizoen 1 Episode 1 etc.???
Punt 3
De prijs bekeken? Prijs/kwaliteit?

Bekijk het eens wat positiever en lach wie de beoordelaar ziet....
Hallo , net gehad deze WD player , maar nu wil een dvd afspelen van mijn harde schijf
zijn vob bestanden nu speelt ie ze niet achterelkaar af
als het b.v 5 vob bestanden zijn en de eerste is afgespeelt ,moet je de tweede weer aanklikken , hoe kan dit ?
je moet toch gewoon een dvd achterelkaar kunnen afspelen

gR Roedy
Op de bovenliggende map (vaak de VIDEO_TS map) gaan staan en dan op play drukken en dan speelt ie alles achter elkaar af.
Je hebt m.i. de oude versie van de WD TV. Plaats de nieuwste firmware op het apparaat en het probleem zou opgelost moeten zijn.