Chieftec Dragon DX-01 (ATX, 360W, Blauw) Review

frankknopers 5 november 2005, 3.539 views

Chieftec Dragon DX-01 (ATX, 360W, Blauw)

Pluspunten

• Goede afwerking en bouwkwaliteit
  • Voldoende koelingsmogelijkheden
  • Mooie grote window
  • Het front deurtje en het zijpaneel kun je op slot zetten.
  • Prijs (veel waar voor je geld)

Minpunten

• Geen plek voor de stillere 120mm fans
  • Gewicht (heeft natuurlijk ook voordelen, denk aan goede geluidsdemping)

Kwaliteit voeding Score: 4
Waarom deze kast?
In het voorjaar van 2004 heb ik besloten om een eigen pc samen te stellen. De familie computer werd te vaak door mij gebruikt en dat stelden mijn zus en mijn vader niet op prijs. Ik wilde dus een mooi en snel systeem samenstellen voor mezelf voor ongeveer 1700 euro. De kast moest groot zijn en voldoende ruimte hebben voor toekomstige upgrades. Nou had een kameraad van mij ook deze behuizing en ik vond hem erg mooi. Vooral het frontje en de grote window spraken mij erg aan. Nadat ik wat reviews had gelezen van deze kast was ik overtuigd. De Chieftec Dragon in het blauw was de ideale kast voor mijn PC'tje.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze Chieftec Dragon kast is zeer stevig gebouwd en dat kun je ook merken aan het gewicht. Zelfs zonder inhoud is het al een zwaargewicht. De panelen zijn gemaakt van redelijk dik staal en het plexiglas window is netjes geintegreerd in het zijpaneel. Het frontje is van plastic, evenals het deurtje. Een leuk detail is dat er een slot op het zijpaneel en het frontje is gezet zodat je de kast kunt afsluiten. Zo ben je er zeker van dat er op een onbewaakt moment geen vreemde dingen gebeuren met je hardware of je dure legale spelletjes. Ook kan niemand de PC dan aan of uitzetten omdat de power en reset knop achter het deurtje zitten. Verder is de paintjob netjes gedaan, de blauwe kleur van de kast is mooi egaal en ziet er prima uit.

Inbouwmogelijkheden en koeling
De inbouwmogelijkheden zijn best wel uitgebreid. Ik som alles even kort op:

- Ruimte voor een full ATX moederbord
- Genoeg ruimte voor een grote voeding
- 4x 5,25 inch drivebay met rails (extern)
- 6x 3,5 inch drivebay (2x extern, 4x intern)
- 5x 80mm koeler (2x front, 1x zijpaneel, 2x achter)
- 7x PCI plaatje op de achterkant

De kast is dus ruim zat voor een mooi game systeem. Er is ruimte voor een lange videokaart, er kunnen genoeg schijven in en er is genoeg ruimte voor het moederbord. Ook zijn de kabels goed weg te werken doordat er nog wat ruimte over is gelaten achter de drivebays.

Helaas zijn er een aantal dingen die deze kast niet heeft. Zo is er weinig plek voor een interne waterkoelinstallatie en kun je geen 120mm koelers monteren. Daarbij moet ik wel zeggen dan 120mm koelers meer een fenomeen zijn van dit jaar en dat ze in het voorjaar van 2004 nog niet zo mainstream waren in de markt. Toch kun je met vijf 80mm fans nog een stevige airflow krijgen, maar het is natuurlijk wel minder stil dan een setje 120mm koelers.

Vormgeving
De kast ziet er wel strak uit en heeft niet al teveel tierelantijnen. Er is een goede balans tussen stijl en speelsheid en dat spreekt mij wel aan. Ik heb namelijk een hekel aan van die kermiskasten met wel 5 verschillende kleuren, want dat staat gewoon zo n00b vind ik.

Installatiegemak
Ik heb de assemblage van mobo + CPU + geheugen niet zelf gedaan, dus hier kan ik niet zoveel over zeggen. Wel heb ik natuurlijk zelf het een en ander ingebouwd en geüpgradet aan mijn pc. Dat ging tot nog toe allemaal zonder problemen met deze kast.

Kwaliteit van de voeding
De standaard voeding die bij deze kast geleverd werd was een Maxpower 360 watt. Dit was een degelijke voeding met stabiele voltages en genoeg kracht om mijn systeem stabiel draaiende te houden. Ik heb hem echter wel vervangen omdat mijn pc inmiddels meer stroom verbruikt dan wat die Maxpower kon leveren. Ook laten de verschillende reviews op internet zien dat de meegeleverde voeding prima in orde is.

Voor deze kast + het zijpaneel met window heb ik ongeveer 125 euro betaald. Een prima prijs voor een goede kast met een degelijke voeding en voldoende uitbreidingsruimte. Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn Chieftec Dragon kastje.

Heb jij ook een Chieftec Dragon DX-01 (ATX, 360W, Blauw)?