Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins P7 Wireless (Aluminium, Zwart) Review

ukoker 16 januari 2017, laatste update op 16 januari 2017, 1.322 views

Bowers & Wilkins P7 Wireless (Aluminium, Zwart)

Gewoon keigoed, lees de uitgebreide review die ik geschreven heb...

Pluspunten

• Design
  • Batterijduur
  • Helderheid
  • Volle diepe bass
  • extra mobiliteit door Wireless

Minpunten

• minder mobiel door formaat
  • aluminium is gevoelig voor schade

Na mijn P5, die erg goed was, is dit toch echt weer een flinke stap vooruit.
In vergelijking met de P5 is deze P7 Wireless toch nog een tikje helderder in de mid en ook veeel voller in de lage range. Vooral de vollere bass was iets wat ik een beetje miste met de P5. De P7 is een geweldig comfortabel ding. Batterij gaat lang mee en qua comfort ook veel fijner dan de P5, met lang gebruik kon de P5 nogal pijn doen doordat het een on ear was. Daarentegen merk ik dat ik met de P7 compleet afgesloten ben van mijn omgeving, dat is niet perse een nadeel, eerder vaak een voordeel denk ik. Maar als ik de P7 op het werk gebruik hoor ik dus echt niet meer als iemand iets tegen mij zegt.
Wat ik zeg, voor of nadeel, oordeel daar zelf over. In vergelijking met de P5 kan ik begrijpen dat sommige mensen NC kunnen missen maar met de P7 vind ik dat NC geen toegevoegde waarde heeft.
Verder is er iets minder chrome gebruikt bij de P7 wireless en weet ik niet hoe het zwarte plastieken gedeelte het uit zal houden, maar time will tell. Wederom is er zeer hoogwaardige leder gebruikt en komende van de P5 weet ik dat de headset zeer goed bestand is tegen slijtage. Nu ik het daarover heb, de enige zwakke plek is het geborstelde aluminium dat gebruikt is, doordat het een zachte metaal is krijgt het heel snel een deukje als je niet uitkijkt en er komt iets tegenaan...
Nu dit een wireless is vind ik het ook een verademing dat je vrijer bent met bewegen, en dat is echt wel het prijsverschil waard, dus ga zeker niet voor de P7 wired voor die paar tientjes. Bij deze wireless versie krijg je namelijk ook gewoon 2 kabels mocht je daar behoefte aan hebben. Wat ook een pluspunt is dat je kan pairen en connecten tot 7 apparaten en bij gebruik switched hij automatisch. Op mijn werk gebruik ik spotify via mijn laptop, maar mijn mobiel blijft dus verbonden...
Initieel was ik een beetje bang dat er door het gebruik van bluetooth veel verlies in geluidskwaliteit zou zijn, maar eerlijk gezegd ben ik zeer onder de indruk van dit "protocol". Het is een hele bak geld voor een headset, maar de P5 heeft mij jaren bewezen dat het het geld waard is. Hopelijk houdt de wireless versie het ook goed vol en zal ik er veel oorstrelende uurtjes mee doorbrengen.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins P7 Wireless (Aluminium, Zwart)?

Wat bedoel je met NC? Noise Canceling? Want er is momenteel geen enkele koptelefoon van B&W die behalve wat geluidsisolatie iets als Noise Canceling heeft. Actieve noise canceling zoals bij de Bose koptelefoons (wat trouwens echt heerlijk werkt en in luidruchtige omgevingen zoals een vliegtuig hemels blijkt te zijn) is er op B&W koptelefoons.
Daarnaast hebben we het hier over een redelijk high-end koptelefoon. Geen headset. Hoewel er de mogelijkheid bestaat om te bellen met t ding gezien er een microfoontje in de kabel zit, is het ding bedoeld om als koptelefoon gebruikt te worden, in plaats van actief als headset te gebruiken. Als dat het doel is zijn er betere alternatieven te vinden.

Ik ben sinds een paar weken de trotse bezitter van een P9. Ik heb meegedaan met een wedstrijd van B&W en heb (geloof het of niet....en ik kan het zelf af en toe niet eens geloven) het ding gewoon gewonnen. Ik was al langere tijd op zoek naar een vervanger voor mijn P3. Ik heb wat luistersessies gehad met de P5 en de P7. Beiden wired (blijft toch mijn voorkeur). Zoals bovenstaande reactie al aangeeft loont het echt heel hard om eens te gaan zoeken naar wat hogere kwaliteit muziek ipv spotify! Die is prima voor op het werk (dat gebruik ik ook regelmatig), maar deze dingen doen het echt goed als je wat lossless bestanden gaat beluisteren op een fatsoenlijke bron.
Ik bedoelde ermee, als je in de prijsrange en formaat van de P5 kijkt zou een alternatief met NC wellicht interessant kunnen zijn voor sommige gebruikers doordat de "on-ear" minder goed afschermd.
Gaaf zeg, nu ben ik toch wel erg benieuwd naar jouw mening:

Is de P9 het dubbel en dwars waard qua geluid of is daar niet echt verschil te merken?
Haha pittige vraag die je me stelt:)

De P9 kost momenteel 900 euro. HEEL VEEL geld voor een koptelefoon als je het mij vraagt! 2x dat van de P7 die mijns inziens al HEEL erg goed is! Zoals qua geluid, looks en comfort.

De P9 zit geweldig. Ik kan het ding gemakkelijk de hele dag ophouden! Als ik een dagje thuiswerk heb ik de koptelefoon vaak 6 tot 8 uur onafgebroken op en hij gaat geen moment irriteren of in de weg zitten. De looks van de P9 zijn erg smaakgevoelig als je het mij vraagt, maar wel precies in mijn straatje:) De P7 is zwart met wat chroom, kan bijna niet mis. De P9 heeft bruin leer wat erg luxe aanvoelt, maar ik krijg ook wel regelmatig wat Hipster opmerkingen naar me hoofd(telefoon) gesmeten:) Ik vindt dat het ding erg geweldig uitziet, maar dat is dus een kwestie van smaak.

En dan het geluid. Het geluid is warm, vol, en met ONWIJS veel detail! Net zoals met de P7 hoor ik dingen in muziek die me nooit zijn opgevallen! Het laag gaat HEEL laag en je voelt het door je hele hoofd heen als je een lekkere soundtrack van een film luisterd, of een goede dance-track (wat ik de laatste tijd vrij weinig beluister, maar wel gedaan om dit pareltje te testen met verschillende genre's). Wat wel heel belangrijk is, is dat je fatsoenlijke kwaliteit beluisterd. Sportify gaat prima, maar dan mis je helemaal neits met de P7! Wanneer een muziekje slecht opgenomen is (ook op spotify staat nog wel eens wat meuk) dan hoor je dat! Direct! dat hoorde ik met mijn P3 zelden tot nooit. Wanneer je een fatsoenlijke losslesstrack beluisterd, of vinyl en dan de P9 direct aan de receiver hang dan weet dit ding zijn meerwaarde te laten horen! Dan merk je echt dat je iets bijzonders op je hoofd hebt staan. Maar....wellicht is dat met de P7 niet minder. Ik heb de P7 beluisterd in een 2-tal winkels waar ik een keer een plaat heb gehoord en was daarvan toen helemaal overdonderd. Ik weet heel eerlijk niet of dat beter is met de P9.

Ik wil binnenkort een luistersessie gaan doen in een fatsoenlijke audio-zaak in Eindhoven om de P9 eens aan verschillende bronnen te hangen, en daar een P7 naast te zetten om het te kunnen vergelijken. Ik wil ook die Phonoplayer van Neill Young eens uitproberen en heb nog 2 andere lossless players op het oog die ik eens aan de tand wil voelen. Ik voorzie een leuke, lange dag:). daarna zal ik eens een uitgebreide review schrijven over mijn ervaringen en een conclusie waarin ik eerlijk zal zijn of dit ding meer dan het dubbele waard is van de P7.

Ik ben hoe dan ook erg gelukkig op het moment:)
Haha en vol enthousiasme, geweldig! Maar naar mijn mening heb je gelijk de B&W headsets hebben een ongelooflijk goede muziek weergave, en zijn de details in de muziek die deze koptelefoon een must buy maken!

Even een andere vraag:

Ik probeer al een tijdje uit te zoeken waarom je nog voor een mp3 speler zou gaan, aangezien telefoons die plek hebben ingenomen naar mijn inzien... tuurlijk is het aantal Ohm dan weer erg laag, maar is het het geld echt waard, hoor je echt een verschil in een audio 24 bit 96Khz track op een mp3 speler? Deze vragen kon ik niet goed vinden op internet :P

[Reactie gewijzigd door fedele op 18 januari 2017 10:30]

Ik heb een hoop degelijk spul, waaronder de P7 en een paar B&W 683. Verder een 1200 euro onkyo receiver en een Denon PMA50 aan een setje B&W 685.

Ik heb echt geprobeerd verschil te horen tussen Spotify's high quality en een echte CD, maar ik heb t nooit kunnen horen. Ook DSD5.6 (als ik me goed herinner) support op mijn usb dac, maar ook niet verschil gehoord.

Verschil tussen Spotify quality settings hoor ik wel vrijwel direct, zelfs wanneer ik er niet op let. Mijn collega liet zijn B&O H7 (vergelijkbaar met de P7) horen op zijn laptop via spotify en ik hoorde direct dat er iets vreemd was: Zijn quality stond op normal.

Maar tussen hogh quality en CDs: Ik hoor het niet. Jammer want ik vind CDs wel leuk en 2e hands lekker goedkoop.

Geprobeerd met Pink Floyd, Alan Parsons Project, Daft Punk en Roger Waters
Mooie review! Ik ben sinds twee weken geleden ook een gelukkigen bezitter van de P7 Wireless. Mijn hemel wat heeft dat ding een goed geluid! Wel vraag ik mij af waarom je op een Hi-Fi headset geen hoge kwaliteit geluid beluisterd? Spotify is daar niet de juiste keuze voor lijkt mij.... ooit van TIDAL gehoord? :P
Ik heb genoeg FLAC audio waar ik naar luister. Alleen heb ik ook een spotify account (320kbps) en vind ik het leuk om nieuw muziek te ontdekken via Spotify. Ik wil Tidal binnenkort wel eens gaan proberen.

[Reactie gewijzigd door ukoker op 17 januari 2017 10:52]

Heb momenteel de Steelseries H wireless voor mijn desktop,maar wil overstappen op een Bluetooth koptelefoon die ik ook kan gebruiken voor mijn iPhone 6s.
Zal de P7 ook goed werken i.c.m een desktop + Bluetooth dongle?
Hey Bdebird,

Dat kan ik je wel vertellen :P Ik gebruik de P7 Wireless voor zowel mobiel als desktop gebruik. Werkt allebij super en een dongeltje verbinden met de P7 Wireless is zo gebeurd!

Nog iets.... SUPER ZUIVER GELUID VOOR EEN BLUETOOTH HEADSET!

Overigens is de P7 Wireless juist voor de iPhone ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door fedele op 8 februari 2017 21:52]

Top! Ga hem binnenkort bestellen :P
Daar zul je geen spijt van hebben! :)