Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0) Review

festinalente 21 december 2005, 1.719 views

Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Lange speelduur batterij
  • Goede geluidskwaliteit
  • Goedkoop
  • Uitstekende service van Creative indien nodig

Minpunten

• Geen ondersteuning voor ogg, flac, m3u, etc.
  • Geen echte plug & play
  • Menu laat te wensen over
  • Knoppen zijn onhandig geplaatst en soms onnodig
  • Beperkte mogelijkheden

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de Zen Touch nu sinds een jaar in mijn bezit. De lange speelduur, het design en de lage prijs -zeker vergeleken met de iPod- hebben mij destijds over de streep getrokken.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de Touch is ruim voldoende. De speler beschikt over een hele rits voorgeprogrammeerde EQ instellingen, zoals akoestich, dance, rock, etc. Daarnaast is het mogelijk de EQ handmatig in te stellen aan de hand van een 4-bandsequalizer (geeft mijns inziens het beste geluid). Ik gebruik een Sennheiser PX200 hoofdtelefoon bij de Zen in plaats van de bijgeleverde oordopjes.

Bouwkwaliteit
De metalen behuizing van de Touch is zeer robuust en kan tegen een stootje. Helaas heeft de hoofdtelefoonaansluiting van mijn eerste exemplaar na een half jaar de geest gegeven (contact was kapot). Gelukkig werkt de RMA-dienst van Creative perfect: binnen twee weken had ik een vervangend model in huis.

Bediening, firmware, menu, etc
De touchstrip... werkt min of meer. Het scrollen gaat over het algemeen goed, maar aan de "tikgevoeligheid" zou nog gewerkt moeten worden, die varieert nogal. Verder kun je met de strip helaas niet "horizontaal" navigeren, daarvoor zit er een onhandig "back" knop op het apparaat. De "OK" knop snap ik ook niet helemaal: die doet immers exact hetzelfde als een tikje en zit bovendien in de weg. hier had men beter de "back" knop kunnen plaatsen. De knoppen op de voorzijde functioneren niet altijd naar behoren: het overkomt me regelmatig dat bij het indrukken van de "next" knop de speler op pauze gaat of het nummer stopt (wellicht veroorzaakt door een slecht contact).

De structuur van de muziekbibliotheek is eenvoudig maar overzichtelijk. Je kunt op album, artiest en genre zoeken. De zoekfunctie (op de eerste letter) is nogal omslachtig -naar beneden scrollen gaat vaak sneller. Ondanks de touchstrip moet je toch vaak gebruik maken van de knoppen op voorzijde, zodat het navigeren niet altijd even soepel gaat. Houd er wel rekening mee dat de tags van je mp3 bestanden wel op orde moeten zijn: de Zen Touch leest deze in en bouwt zo de muziekbibliotheek op. Navigeren mbv de mappenstructuur is niet mogelijk.

De Zen Touch is niet erg geschikt voor de opslag van documenten, foto's, enz., omdat de Touch geen echte plug&play functionaliteit heeft. Daarvoor dienen eerst de Zen drivers te worden geïnstalleerd. Ik gebruik zelf het bijgeleverde Nomad Explorer meestal om muziek over te zetten, dat werkt prima. Met Nomad explorer kun je bovendien playlists maken in de Touch, wat een stuk eenvoudiger is dan op de speler zelf (helaas wordt m3u niet ondersteund).

De Zen Touch heeft, zeker nu, een goede prijs-kwaliteit verhouding. Helaas is de harde waarheid dat de Touch ondanks zijn frisse uiterlijk en een touchstrip een budgetspeler is. Als je genoegen neemt met een mp3 speler met beperkte functionaliteit (geen ogg, flac, m3u, plug&play, beperkt display etc), geen toeters en bellen dus, dan is het zeker een goede koop. Als je net wat meer wil, spaar dan nog even door voor een iPod of een Cowon iAudio X5.

UPDATE
Sinds enige tijd is er nieuwe "PlaysForSure" firmware voor de Zen beschikbaar (Win XP en Mediaplayer 10 noodzakelijk). Het organiseren van muziek en data op de speler is een stuk gebruiksvriendelijker geworden en de verkenner plugin / Creative software is geheel gerestyled. Daarom heb ik het algemene oordeel van "voldoende" naar "goed" gewijzigd.

Heb jij ook een Creative Zen Touch, 20GB (USB 2.0)?

Creative heeft nieuwe firmware voor de Zen uitgebracht zodat de speler wel echt plug en play wordt voor systemen met Windows XP + Mediaplayer 10. Werkt prima!
Waar kun je die firmware juist vinden, want ik heb er juist één geinstalleerd. Namelijk versie 11_0_1 maar de plug and play werkt nog steeds niet.

Pls help me
volgens mij wordt dat bijgehouden in de meuktracker (zie het menu hierboven), maar je kunt het sowieso vinden op www.nomadworld.com > support
ik heb ook het probleem bij de next knop dat ie op pauze springt af en toe, niets aan te doen.
vind het wle jammer dat je het een budget speler is, naar mijn mening is dat onzin.
Het is een perfect apparaat en doet waar het voor bedoeld is.
Er zit geen radio op wat op de iPod wel zit (misschien Het prijs verschil?)
Voor de rest zit ik niet te wachten op spelletjes op de ipod of wat dan ook (ik heb wel is gehoord dat die op de ipod zitten).
Het menu heb ik zelf niet zo'n problemen mee.
het feit van dat er een OK knop zit begrijp ik wel omdat als je iets te hard drukt bij scrollen ziet hij het ook als een ok.
Ik heb dat dus uit gezet.
Maar ik vind het zeker geen budget speler het is een directe concurent van de ipod.