Bragi Dash (Wit) Review

Ves 15 januari 2017, laatste update op 18 januari 2017, 825 views

Bragi Dash (Wit)

De Dash is meer dan een draadloze headphone. Het is een smart headphone. Door de 32bit processor en 24 sensoren kan dit kleine apparaatje heel wat. En er worden regelmatig features toegevoegd en verbeterd. De prijs, bluetooth en batterij kunnen een punt zijn om het niet te nemen.

Pluspunten

• Design
  • Hear-rate meting
  • Firmware updates
  • Activiteiten registeren in eigen app
  • 4GB on-board storage
  • Oplaad case
  • Hoofdbewegingen voor functies
  • Waterdicht

Minpunten

• Bluetooth verbinding kan matig zijn
  • Batterij

Vele zien de Dash als alleen een draadloze in-ear headphone maar het is meer dan dat. Wat Bragi wil bereiken met dit product is het een smart headphone maken. Het liefst waar je geen telefoon bij nodig hebt.
Door middel van het toevoegen van muziek functionaliteit hebben ze het product wat aantrekkelijker kunnen maken.

Om al deze functies goed te laten werken heeft Bragi een eigen OS ontworpen. Dit maakt mogelijk om de Dash via firmware updates steeds te verbeteren. Vergelijkbaar met een Tesla S die de hardware heeft en steeds nieuwere functies krijgt of bestaande verbeterd.

De gewaagde keus om de richting van een smart headphone op te gaan met de Dash was niet zonder tegenslagen. Zo kwamen zij bij de witte Dash erachter dat ze de algorithms moesten aanpassen en het touch gedeelte een donkere tint moest krijgen.

Vergeleken met januari/april 2016 is de Dash een ander product geworden. En is veel van de negativiteit weg te poetsen.

Na een artikel over een nieuwe feature dat er aan zit te komen kon ik het niet laten en bestelde ik via Amazon.de was de witte versie die 70 euro goedkoper was.

Verpakking

De presentatie is prachtig. Het is net een boek met op elke pagina een uitleg over het product.

In de verpakking zitten 3 setjes (S, M, L) van ear buds, de oplaad case, usb kabel, wat stickers, veiligheidsboekje en de Dash. Er is nog een 4de setje ear buds (XS) maar die zitten standaard op de Dash. Alleen de XS heeft geen sleeve dat voor een groot deel de Dash afdekt
Zoals meeste elektrische apparaten die op batterijen werken zijn ze niet helemaal opgeladen.

Set-up

Door veel te lezen over het product was is redelijk voorbereid op de eerste stappen. Tot OS 2.0 kon het 2-4 uur duren voor je echt bezig was met het product. Dat hield in 2 uur opladen en 2 uur de OS updaten.
Bij mij duurde het opladen minder lang, ik was hier een uur aan kwijt. Daarna het updaten, wat 10 minuten duurde. Dit is te danken aan een nieuw update process waarbij je niet meer via de web de update doet (firmware checken, downloaden en slepen naar Dash drive).
Met de introductie van OS 2.1 zijn Duits, Spaans, Frans en Chinees toegevoegd als talen.

Dan volgt het pairen. Eerst begin je met de rechter omdat deze de Bluetooth Classic (communicatie) verbinding moet maken. Daarna de linker voor BLE (sensoren).
Het is de eerste keren wennen met de touch gedeeltes. Weten waar je moet drukken en of het lang genoeg is. Bij mij duurde dit wel even omdat de rechter in een keer ging maar bij de linker wat moeilijker was.
De rechter moet via het bluetooth menu worden gepaired. De linker via de Bragi app (verkrijgbaar in de Play Store, App Store en Windows Store)

Bij het pairen horen je de stem van Bragi. Zij zal aangeven dat de rechter of linker zichtbaar is en verbonden kan worden. Bij rechts is het alleen selecteren, links vereist selecteren en een code invoeren.
Zodra je dit hebt gedaan is alles klaar om de Dash te gebruiken.

Gebruik

Veel backers en klanten hadden opmerkingen over de buds. Bij een gebruiker bleef de XS zelfs in zijn oor vast. Ik moest hier om lachen tot ik hetzelfde meemaakte. Vreemd genoeg alleen bij een oor.
Gelukkig had ik andere type buds besteld (Sony EP-EX 10A) om een goede 'seal' te garanderen. Dit verbeterd niet alleen het geluid (bass), maar ook hoe effectief Transparency en de heart-rate werken naast de voice kwaliteit.
Mijn advies hier is dan ook een extra setje te bestellen van bijvoorbeeld Compfly of Sony. Een nadeel bij het gebruik van third party buds is dat de Dash dan niet goed in de oplaad case zal zitten. Je zal dus gedwongen zijn om elke keer de buds eraf te halen. Ik besloot uiteindelijk om hier een stukje af te knippen zodat de bud wat lager kwam te zitten. Daar was het probleem meteen mee opgelost.
Test ook verschillende maten omdat je misschien in je linker oor een S kan hebben maar je rechter een M moet voor een goede fit.

De Dash in je oor inbrengen vereist de eerste (paar keer) wat oefenen. Dit heeft voornamelijk te maken dat het goed moet zitten. Begin eerst met de rechter. Wanneer allebei in je oor zitten dan hoor je een toon. Mocht de bluetooth van het apparaat waar je verbinding mee wilt maken aan staan hoor je meteen de melding dat er verbinding is gemaakt. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld verbinding kwijt raakt.
In de nieuwe versie van de app kan je zelfs een optie activeren dat je bij de tijd te horen krijgt.

Het aanraken van de Dash is zeker wennen. Je moet weten waar je precies moet raken en de bewegingen leren kennen.
Na een dag gebruik kende ik meeste opties al. Hoewel de 'hold' nog even wennen is.
Ik merkte wel dat een aanraking niet altijd goed werkte. Dit kan aan de hardware liggen of mijn onkunde.

TIP: Twee keer naar voren swipen op de linker Dash en Windshield gaat aan.

Ik zal de Dash het meest gebruiken om muziek te luisteren. Dit doe ik met Google Play Muziek. Op een paar issues na werkte dit feilloos. Het gaat hier om haperingen of kwaliteit van de muziek.
Er is ook interne opslag ruimte om je muziek in op te slaan. Hierdoor kan je bijvoorbeeld je favoriete zwem of hardloop tracks opslaan en deze rechtstreeks afspelen van de Dash. Dit is te doen door de Dash aan te sluiten op een PC of laptop en de bestanden naar een van de mapjes op de Dash te slepen. Van deze functie heb ik zelf nog geen gebruik gemaakt omdat al mijn muziek in de cloud zit (upload).

Wat de Dash ook een apart apparaat maakt is de Activity Tracker. In het begin was er maar een activiteit en op dit moment zijn het er 3 (hardlopen, fietsen en zwemmen). Bragi zegt dat dit er meer zullen worden en ik hoop het ook.

Bragi gaf in het begin aan dat activiteiten niet werden opgeslagen om privacy redenen. Dus een gebruiker was zijn activiteit info kwijt na een sessie rennen. Veel feedback heeft er deels voor gezorgd dat het alsnog mogelijk om je info op te slaan. Wat belangrijk is is dat je dit moet doen in de buurt van je telefoon. Doe je dit niet bij je de sessie kwijt. Voor zwemmers betekent het dat je niet meteen op stop drukt maar eerst naar je telefoon loopt, verbinding maakt en dan de sessie stopt. Hopelijk wordt dit verbeterd in de toekomst net als de update procedure.
Met OS 2.1 heeft Bragi Apple Health en Google Fit integratie toegevoegd. Zo is o.a. je heart-rate terug te zien.

Met OS 2.0 en hoger heeft Bragi meer features toegevoegd zoals telefoon gesprekken aannemen door ja te knikken of nee te schudden. Wat nog in beta zit is MyTap. Hierbij tik je twee keer op je wang om de voice control te activeren. De ervaring hier is nog wisselvallig voor meeste gebruikers. Ik merkte door op een vaste plek te rennen deze werd geactiveerd.
Voor het selecteren van activiteiten kan het de eerst paar keer wat moeilijker gaan. De voice feedback helpt enorm maar weten wat elke swipe of tik betekent vergt wat tijd.

De rechter Dash is ook alleen te gebruiken. Dan fungeert het als een normale bluetooth headset. Alleen Audio Transparency en de Activity Tracker zijn dan niet beschikbaar. En geluid wirdt afgespeeld in mono.
De linker Dash is niet alleen te gebruiken. Alle communicatie zit in de rechter.
Geluid
Zelf ben ik geen audiophile om hier veel over te schrijven. Voor mij is het een voldoende, kan het beter, zeker. Het is is te vergelijken met headsets van 60-70 euro. Door een goede seal met een bud verbeterd het wel een aantal procenten.

Een kennis merkte niks op van de kwaliteit in een gesprek. Ik liep binnen op Schiphol en zij ergens buiten.
Helaas is zij niet de juiste persoon om dit goed te beoordelen. Dus ik kom er op terug.

Wat vervelend blijft is de 'white noise'. Een theorie is dat dit te onderdrukken er meer energie zou worden gebruikt.
Helaas zal je afhankelijk van je Dash wanneer er geen geluid wordt afgespeeld dit horen. Als je hier op focust kan dit een grote irritatie zijn.
Batterij
Tot nu toe heb ik de Dash niet langer dan 2 uur hoeven te gebruiken.

Dit is wederom iets dat ik niet goed heb kunnen beoordelen en op een later moment nog meer feedback over moet geven.

Wat wel leuke feature is, is wanneer je de Dash in je handen hebt en deze schudt om het niveau van de batterij te zien is.
Audio Transparency
Een van de features die goed gepromoot werd. Veel mensen denken dat er een active noise cancellation in de Dash zit. Dit is helaas niet het geval. Dus door middel het gebruik van de juiste buds heb je toch een passieve noise cancellation.

Audio Transparency zelf is kan meer gezien worden als een geluid amplifier. Wanneer je deze activeert wordt het geluid om je heen versterkt. Je zou hier door mensen beter moeten horen, wat aan de ene kant wel klopt. Toch is men er van overtuigd door de 'white noise' te reduceren er is ingeperkt op de Transparency.

Bij wat testen kon ik mensen wel horen maar klonken zij dof. Het geluid van tikken op een toetsenbord en voetstappen wordt vergroot.
Pas op met sleutel en muntjes. Hier kan een scherp geluid te horen zijn.

Dit is toch een feature dat wat door Hearing Tracker wordt gepromoot.
App

De app was vrij standaard toen deze beschikbaar werd gesteld. Veel opties die bij het schrijven van deze review wel aanwezig zijn waren er niet. Dit was voor vele moeilijk te accepteren omdat ze veel was beloofd. Het menu My Controls was nog niet beschikbaar wat veel leuke features huist.
Zo kan je regelen dat je elk uur te horen krijgt hoe laat het is. Dat Audio Transparency automatisch uit en aan gaat bij het stoppen of starten van muziek. En dat je met het schudden van je hoofd binnenkomende telefoontjes kan accepteren of weigeren.

Je kan vanaf de app ook verschillende features in en uitschakelen en de volume beheersen.
In het Sound menu kan je opties zoals Audio Transparency in en uitschakelen. En Windshield dat met OS 2.2 werd geÔntroduceerd voor mensen op een fiets. De master volume (alleen de Dash) is vanaf hier te beheren.

Het Settings menu huist opties zoals als Google Fit, calibratie, GPS en een aantal beta features,

In het Activity menu vind je de opties zoals hardlopen, fietsen en zwemmen. Je kan vanuit dit menu de activiteit starten of vanaf je Dash. Je ziet hier ook terug hoe het gaat. Bij zwemmen is het leuk om te zien dat ademhaling terug te lezen is. En bij hardlopen calorieŽn.

Andere menu's zijn Profile en Service waar je makkelijk de firmware van je Dash kan terug lezen, een support ticket insturen, Tutorials bekijken en checken voor updates.
In Profile staat je standaard info zoals naam, gewicht en lengte.

Connectivity

NFMI
Near Field Magnetic Induction (NFMI) is hoe de Dash onderling communiceert. Het is minder vatbaar tegen de storingen die bluetooth heeft, maar kan gevoelig zijn voor andere storingen.
Bluetooth
De vergelijking tussen 1.3 en 2.2 kan ik zelf niet maken maar als ik sommige gebruikers moet geloven is het een hele verbetering.

Binnen in huis, een bus/trein/tram of kantoor heb ik nauwelijks problemen. Alleen buiten is het een uitdaging. Bij mijn eerste uitstapje merkte ik meteen het moment dat ik in een open ruimte stapte de signalen overal naar toe sprongen. Het hapert even en herstelde zich daarna snel. Gelukkig heb ik een jas waar mijn telefoon altijd in de mijn rechter boven zak zit. Bij het draaien van mijn hoofd naar rechts raakte ik de verbinding kwijt. Mijn theorie is omdat de rechter Dash over mijn schouder heen gaat de directe verbinding verdwijnt. Vreemd genoeg had ik hier 45 minuten later geen last meer van en aan het einde van de dag toen ik naar huis liep.

Als ik mijn telefoon in mijn linker borst zak had merkte ik sneller de verbindings problemen bij het draaien van mijn hoofd.

Om te testen hoe goed het bluetooth bereik tussen jou apparaat en de Dash is wordt voorgesteld om deze ergens neer te leggen en 10 meter verder te lopen zonder enige obstructies om de kwaliteit te bepalen.
Ik heb dit zelf niet kunnen doen omdat mijn huis niet zo groot is maar wat mij opviel was dat ik zo in de badkamer kon staan zonder problemen terwijl mijn telefoon in de ruimte er naast lag. Ging ik wat verder (twee betonnen muren er tussen) hoorde ik wel de haperingen.

Issues

Bluetooth bereik, dit zal een issue blijven. Als gebruiker ben je gedwongen om je aan te passen hieraan. Jassen kopen met een rechter borstzak. Sporten met een strap op je rechter arm.

Sleutel en muntjes met Audio Transparency aan is een hel.

Contact met Support duurt te lang. Je kan soms weken wachten op een simpel antwoord.

Toekomst

3D Audio
At first I tried a demo of the standard passthrough where I was listening to a the sound of a barber cutting my hair, while voices from the real world around me also fed in. Bragi CEO Bragi Nikolaj Hviid wanted to demonstrate that the artifical audio followed me as I turned my head, while the position of real-world sounds stayed static.
Drie nieuwe producten
De CEO zegt dat er in 2017 3 nieuwe producten komen. Het zijn verschillende producten dan de Dash, want deze blijft voorlopig nog gewoon updates krijgen.
(Radio segment, geluid start meteen hard) http://vocaroo.com/i/s1KsocGeJ10q

Heb jij ook een Bragi Dash (Wit)?

Hoe kan je een product 4 sterren geven wanneer de belangrijkste product feature gewoon niet goed werkt:
Je betaald $300 voor een headset die even slecht bereik heeft als Chinese merken die in dezelfde fabriek gemaakt worden en een fractie van de prijs kosten.
Gezien het als nog goed werkt. Vandaag had ik 0 keer problemen. Ik deed precies hetzelfde wat ik met mijn Sennheiser (draad) op mijn dagelijkse busrit doe.

Bluetooth is niet het belangrijkste. Dat zijn de sensoren in Dash. Deze is zonder Bluetooth ook gewoon te gebruiken. Je krijgt de feedback van je activiteiten die je kan starten vanaf je Dash.

Zoals ik zei, men ziet alleen een headphone. Kijk verder dan dat.

[Reactie gewijzigd door Ves op 18 januari 2017 06:00]