Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Slimme Thermostaat V3 (voor HomeKit) Review

robertwebbe 15 januari 2017, laatste update op 16 januari 2017, 1.377 views

Tado Slimme Thermostaat V3 (voor HomeKit)

Makkelijk te bedienen thermostaat, ideaal voor mensen zoals ik die regelmatig vergeten de verwarming lager te zetten bij vertrek of slapen gaan. Slimmer dan een standaard klokthermostaat.

Pluspunten

• Zelf lerend (thermische krakteristieken)
  • Automatisch in-uitschakelend via plaatsbepaling
  • HomeKit voorbereiding
  • Uitstekende ondersteuning

Minpunten

• Best wel aardige investering

Kwaliteit Score: 5
In mijn nieuwe huis hing een standaard een Honeywell Round thermostaat en als gadgetliefhebber was dat natuurlijk een goed moment om nieuwe spielerei aan te schaffen.

Het huis heeft geen gasaansluiting, de warmte komt via stadsverwarming. De oude thermostaat bedient via een aan/uit contact de hoofdklep van de stadsverwarming.

In eerste instantie had ik interesse in de Nest Smart Thermostat maar daar las ik nogal veel negatieve ervaringen over. Ook lijken er nieuwe mogelijkheden meer aan toegevoegd te worden en dat stelde me teleur in dit product. Na op GoT rondgesnuffeld te hebben ontdekte ik dat Tado op dit moment wel het verst is op het gebied van slimme thermostaten en er is zelfs nog een hele ontwikkel roadmap voor 2017 bekend. Ook over de support waren vele lovende berichten en in het Tado topic is er zelfs een bedrijfsaccount van Tado die tweakers helpt met raad en daad.

Op black Friday was er een speciale aanbieding bij mijn favoriete gadgetwinkel Wifimedia en daar heb ik toen de Tado slimme thermostaat en 3 Tado slimme thermostaatkranen aangeschaft. De thermostaat hangt in de woonkamer, 2 thermostaatkranen zitten op de radiatoren in de woonkamer en 1 thermostaatkraan hangt er aan de badkamer radiator.

Installatie was heel simpel. Het was me in eerste instantie niet helemaal duidelijk hoe ik van de badkamer nu een aparte zone kon maken maar na een telefoontje naar de Tado helpdesk was me dat duidelijk, je kunt alleen via webinterface een extra zone creŽren en nog niet via de app.

De eerste week kunnen er overshoots zijn, het systeem is dan aan het leren hoe snel alles opwarmt en hoe lang het de temperatuur vasthoudt. Na een week is dit weg en werkt het normaal. Althans, dan zou zo moeten zijn. Mijn badkamer bleef veel te warm. Wederom met Tado gebeld en na analyse van mijn data hebben ze wat extra testen gedaan waaruit bleek dat de thermostaatkraan niet goed was. De eerste badge had daar last van en blijkbaar had ik er daar een van te pakken. Vanuit Tado werd er direct een nieuwe opgestuurd en ik kreeg instructies hoe ik de defecte kosteloos retour kon sturen. En na vervanging werkt het nu perfect.

Ik vind het heerlijk om eigenlijk niet meer na te hoeven denken over de verwarming. Als ik weg ga dan gaat die vanzelf lager. Ik heb via IFTTT een notificatie ingesteld dat ik het een push-melding krijg als het systeem mijn afwezigheid heeft vastgesteld. En inderdaad, als ik de straat uit ben dan gaat die netjes uit. En als ik 's avonds weer thuis kom dan is mijn huis lekker warm. In eerste instantie had ik hem op comfort stand staan, dan gaat die al wat eerder starten met opwarmen maar de eco stand bevalt ook prima.

En wat ik helemaal heerlijk vind is dat ik onderweg de badkamer alvast op 22 graden kan zetten zodat als ik thuis ben een lekker warme badkamer heb en lekker kan douchen. En de rest van het huis is dan geen sauna maar gewoon normaal warm.

Via de app kun je goed zien wanneer de verwarming aan gegaan is alleen kun je nog niet zien hoe hard. In de beta-versie zat het er vorige week wel in, via 1-3 streepjes kon je zien hoe ver de kranen opgedraaid waren (of hoe hard je ketel aan het werk was).

In februari 2017 wordt de nieuwe versie bridge geleverd met Apple's HomeKit ondersteuning. Je kunt dan ook via stembediening aan Siri vragen om de temperatuur in zone X te veranderen. Juist met de combinatie van CarPlay (handsfree bediening in de auto) zie ik dat wel zitten.

Ik ben tot op heden zeer tevreden met Tado. Als gadget liefhebber biedt het systeem mij genoeg maar daarnaast is het systeem nog eenvoudig genoeg voor mijn moeder van 70+ te gebruiken. Als er weer een leuke aanbieding is ga ik nog 3 extra thermostaatkranen kopen voor de 3 slaapkamers.

Heb jij ook een Tado Slimme Thermostaat V3 (voor HomeKit)?

Wat heb je precies aan bovenstaande. Bestaat nu niet het gevaar dat je de thermostaatkoppen op stand 2 zet (bijv 19gr). thermostaat op bijv. 20 gr. en je dal dan nooit de ingestelde temperatuur haalt.
Misschien is de zin niet helemaal duidelijk, naast de slimme thermostaat zitten er ook slimme thermostaatkranen op de radiatoren in de woonkamer. De thermostaat heb ik aangewezen als meetpunt in deze zone. Tado stuurt nu de radiatoren aan naar de gewenste temperatuur. Als ik op een van de radiatoren de temperatuur wijzig dan wordt dat gezien als wijziging voor de hele zone.

Als ik deze slimme radiatorknoppen niet zou hebben dan wordt het een sauna in de woonkamer als ik een andere zone aan het opstoken ben.
Ooh zo.. Een soort van Evohome systeem.
Ik heb net de apparaten van Tado aangeschaft. (1 slimme thermostaat en 5 thermostaatkranen). Ben zelf niet zo thuis met verwarmingssystemen. Bij de installatie van de slimme thermostaat on-line, moest ik kiezen wat de situatie bij mij thuis was. Ik heb stadsverwarming en kon die optie niet vinden. De Tado helpdesk gaf aan dat ik moest kiezen voor de optie met alleen een thermostaat. Na deze gekozen te hebben moest ik het type thermostaat kiezen, dit is een Honeywell T48343E (draai model). Hierna kreeg ik de melding dat support naar mijn systeem moest kijken en dat ik binnen 2 dagen gebeld zou worden.
Ik lees op verschillende plekken waar de installatie zo gedaan was, ook met stadsverwarming. Welke optie moet ik dan kiezen. Alle hulp is welkom.
Bij mij ging de installatie wel prima. Als je waarschijnlijk vandaag even belt (tijdens openingstijden) is het zo voor je opgelost.
Klopt, was met een belletje zo opgelost. Wacht nu op de slimme radiator knoppen. Die door de vele aanvragen pas begin april weer beschikbaar. Bedankt voor de reactie.
Ik heb er nog eentje liggen die ik wil gaan verkopen. Had voor alle radiatoren een knop besteld maar ga die voor de hal maar niet doen. Daar laat ik de standaard knop maar op zitten. Is nog nieuw en geseald in doos.