Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

LFATestpanel 14 januari 2017, 1.330 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

De Gear S3 is een prima smartwatch met veel functies en goede accuduur. Hij is ontworpen als een normaal horloge, en voelt degelijk aan. Het bijgeleverde bandje zit oncomfortabel en hij is helaas best duur. Daar krijg je wel veel voor terug. Zeker wanneer Samsung Pay in Nederland gelanceerd wordt.

Pluspunten

• Beelkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid Tizen OS
  • NFC
  • Nauwkeurige metingen
  • Accuduur
  • Belfunctie werkt erg goed!

Minpunten

• Stroef, oncomfortabel bandje
  • Nog geen Samsung Pay in NL
  • Effect op accuduur telefoon
  • Communicatie met Android

Al een tijdje was ik aan het twijfelen of ik nu wel of niet een smartwatch moest kopen. Ik was namelijk een beetje uitgekeken op mijn huidige, ‘ouderwetse’, horloge. Maar wat is de toegevoegde waarde van een smartwatch? Ga ik nou echt appjes versturen vanaf mijn horloge? Kan ik niet veel beter weer een mooi normaal horloge kopen, die ik niet elke dag aan de oplader hoef te hangen? En toen was daar een mail van Tweakers, of ik de Samsung Gear S3 twee weken wilde testen (en daarna houden). Een ideaal moment dus om te vergelijken of deze smartwatch Úcht iets toevoegt ten opzichte van een normaal horloge.

Unboxing

De Gear S3 wordt geleverd in een mooie, ronde doos. Even de stickers doorsnijden en hij kan worden geopend. Wel even recht houden want de watch ligt er zo goed als los in, bij mij viel hij al bijna op de grond bij het openmaken. De accu is al voor de helft opgeladen dus je kunt er meteen mee aan de slag!

Featureset 5/5

Over een gebrek aan features is bij deze smartwatch niks te klagen. Bellen met de Gear S3 werkt een stuk beter en handiger dan ik had verwacht. Je hoeft het horloge niet aan je mond te houden om verstaanbaar te zijn voor de andere partij. In situaties dat je je handen vol hebt komt de belfunctie echt van pas, bijvoorbeeld in de auto of tijdens het klussen. Natuurlijk is het wel handig dat je alleen in de ruimte bent, anders kan iedereen meegenieten van je gesprek. Helaas is bellen alleen mogelijk via de dialer van de telefoon, en niet via bijvoorbeeld WhatsApp.
De GPS in de Gear S3 werkt goed. De locatie in Here Maps wordt erg precies weergegeven. Nadeel vind ik dat deze locatie niet wordt gedeeld met Android.
Het horloge bevat ook een NFC chip. Helaas heb ik daar (nog) niks aan. Samsung Pay is namelijk nog niet ge´ntroduceerd in Nederland en de apps van Nederlandse banken werken niet op de watch. Betalen met mijn telefoon vond ik al erg handig, maar betalen met mijn horloge zou helemaal perfect zijn.
Verder is de Gear S3 waterdicht met zijn IP68 classificatie. Dit klinkt leuk, totdat je ermee onder de douche gaat staan. Het scherm reageert namelijk op het warme water, waardoor het zomaar kan zijn dat je onbedoeld iemand gaat bellen terwijl je shampoo in je haren aan het smeren bent. Op koud water reageert het scherm gelukkig minder snel.
Naar mijn weten werkt de hartslagmeter vrij nauwkeurig. Ik heb het niet nagemeten maar de meter geeft vrij normale waardes. Tijdens inspanning geeft deze ook een hogere hartslag. Daarnaast worden ook slaaptijden erg nauwkeurig herkend. Het horloge herkent daarnaast perfect wanneer je ernaar kijkt om de tijd te lezen. Het scherm gaat dus op de juiste manier aan als je wilt weten hoe laat het is. Ook bewegen of traplopen wordt meteen herkend.
Al je activiteiten worden bijgehouden in de S Health app. Hier kun je ook bijhouden hoeveel water en koffie dat je op een dag drinkt. Hierdoor ben ik me bewuster geworden van de hoeveelheid caffe´ne die ik dagelijks wegslurp.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CskOB1dKxfG3GT.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CskOBep3mVQFNO.png
De meegeleverde muziek app werkt ook erg handig. Ik speel best vaak muziek af op m’n bluetooth speaker via mijn telefoon (Google Play Music). Met de muziek app op de Gear S3 kun je die ook gewoon bedienen, zodat je niet steeds je telefoon hoeft te pakken als je een nummer wilt skippen.
De bluetooth verbinding met mijn telefoon is erg stabiel en werkt op redelijk grote afstand en een paar muren. Pas na ongeveer 20 meter krijg je de melding dat de verbinding verbroken is. Als mijn telefoon weer binnen bereik is, herstelt de verbinding zich ook weer snel. Wel is te merken dat als de verbinding matig is (door bijvoorbeeld een muur), er vertraging is tijdens het bellen, maar dat is eigenlijk wel logisch.

Beeldkwaliteit 5/5

De beeldkwaliteit van het scherm van 360x360 pixels is echt super, het kan lekker fel en van een afstandje ziet het er ook mooi scherp uit. Alleen als je van dichtbij kijkt zie je de pixels zitten, storend is dit echter niet. Animaties en overgangen lopen ook soepel, ik heb nog geen haperingen kunnen ontdekken. Tizen OS werkt erg soepel en intu´tief. Na een paar minuten spelen heb je de functies van het horloge wel door en weet je de home en back knop op de juiste manier te gebruiken.

Bouwkwaliteit en afwerking 5/5

Het eerste wat me opviel toen ik het horloge uit de verpakking haalde was het gewicht. Hij is lekker zwaar en voelt daardoor degelijk aan. De roterende bezel en de knoppen aan de zijkant bewegen zonder speling, wat ik overigens ook wel verwacht van een smartwatch in deze categorie. In tegenstelling tot mijn telefoon ben ik op mijn horloges vaak niet zo zuinig. Het komt dan ook regelmatig voor dat ik er ergens mee tegenaan stoot. Ook met de S3 is dat al een aantal keer gebeurd. Tot nu toe heeft dat gelukkig nog niet geleid tot beschadiging van het scherm of de bezel.

Ergonomie 3/5

Sommige mensen zullen deze watch aan de grote kant vinden, maar aangezien ik over het algemeen grote horloges draag, is het voor mij alleen maar fijn. Door zijn formaat is het scherm ook lekker groot. Het horloge wordt geleverd met twee rubberen bandjes, een kleine versie en een grote. In het begin was dit bandje erg wennen omdat het erg stroef is en niet goed om mijn arm kromt. Daardoor drukt het erg tegen mijn pols aan, wat ervoor zorgt dat het bandje na een tijdje pijn gaat doen. Gelukkig verdween die irritatie na een paar dagen gebruik wel. Daarnaast is het gewoon een standaard 22mm bandje, dus ik denk dat ik in de toekomst wel een ander bandje ga kopen, die wel fijn zit. Wel jammer van Samsung, want bij een smartwatch van Ą399 verwacht ik wel een degelijk en fijn zittend bandje.

Mobiliteit en accuduur 4/5

Om de watch te gebruiken is geen verbinding met een telefoon noodzakelijk. Door de vele ingebouwde features is het horloge ook prima standalone te gebruiken. Als het horloge in ‘always on’ modus staat, gaat de accu bij mij (met een simpele watch face) ongeveer 2 dagen mee. Als deze modus niet aan staat, gaat de accu 3 tot 4 dagen mee. In de praktijk laad ik het horloge toch elke dag op, dus het maakt niet zoveel uit. Als de accu bijna leeg is en 15% bereikt, geeft hij een melding dat hij prik nodig heeft. Bij 5% krijg je de mogelijkheid om alle functies behalve de tijd uit te zetten, zodat het horloge nog 12 uur mee kan zonder opladen.
Opladen werkt erg handig met de bijgeleverde houder. Het horloge ‘klikt’ gemakkelijk in de houder door middel van een magneet. Als de batterij weer vol is, kleurt het lampje op de houder van rood naar groen, zodat je makkelijk kunt zien wanneer je het horloge weer aan kunt doen.
Opladen duurt ongeveer 2,5u als de accu bijna leeg is. In de houder werkt de watch als soort alarmklok, de tijd wordt dan namelijk een kwartslag gedraaid zodat je die recht af kunt lezen als je op een van de knoppen drukt.
Het enige nadeel aan de smartwatch is dat door de bluetooth verbinding de accu van mijn telefoon sneller leegloopt. Mijn Nexus 5 heeft al niet zo’n beste accuduur, en de koppeling met de Gear S3 maakt het er niet beter op. Voordeel is wel dat ik niet zo vaak op mijn telefoon hoef te kijken, omdat de notificaties op mijn horloge binnen komen.

Compatibiliteit 3/5

Tizen OS lijkt een gesloten ecosysteem en dat is jammer. Een connectie met Google Fit, Runkeeper en andere apps van derden is niet mogelijk. Ook wordt geen data uitgewisseld met deze partijen. Dat betekent dus dat aparte Samsung Apps zoals S Health ge´nstalleerd moeten worden voor het tracken van activiteiten. Ik moet wel zeggen dat deze apps behoorlijk snel wennen. Ik vind het nu namelijk prima om S Health te gebruiken in plaats van Google Fit en Runkeeper. Wel vind ik het jammer dat de locatie van mijn horloge niet terug te zien is in de locatiegeschiedenis van Google. Het horloge is namelijk een stuk sneller en nauwkeuriger in het bepalen van locaties dan mijn telefoon. Een ander vervelend nadeel is dat de stille modus van de smartwatch apart staat van de stille modus van mijn telefoon. Als de telefoon op stil staat, gaat het horloge nog steeds af, en als het horloge op stil staat, gaat de telefoon nog steeds af.

Prijs 3/5

Met een prijskaartje van Ą399 vind ik de Gear S3 aan de dure kant. Voor dit bedrag mag je wat mij betreft een perfecte smartwatch verwachten, en dat is de Gear S3 niet. Het bandje zit vooral in het begin niet comfortabel en de communicatie met Android laat ook te wensen over. Op alle andere zaken laat Samsung gelukkig geen punten liggen, wat de prijs toch nog enigszins rechtvaardigt.

Tizen OS werkt snel, intu´tief en prettig. Het horloge is perfect afgewerkt, voelt degelijk aan en heeft alle features in huis die je van een smartwatch mag verwachten. Het is jammer dat het bandje in het begin niet comfortabel zit, zeker bij een horloge van Ą399 zou je dit niet verwachten. Dit is mijn eerste ervaring met een smartwatch, en na twee weken testen merk ik dat ik erg gehecht aan ben geworden. Ik heb voor de grap mijn normale horloge nog een dag omgedaan, en dan pas merk je dat je het horloge vaker gebruikt dan je denkt. Al met al zou ik voor deze ervaring nooit een smartwatch gekocht hebben van bijna 400 euro, nu denk ik dat mijn volgende smartwatch er weer eentje wordt in deze prijscategorie. Wel wil ik er dan een die wÚl aan al mijn verwachtingen voldoet.

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?