Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer X6601 (30021370, Qwerty) Review

MedionAkoya 13 januari 2017, laatste update op 5 september 2017, 395 views

Medion Erazer X6601 (30021370, Qwerty) (Product gekocht)

Het is een goede laptop, met een goed scherm IPS (haast geen backlight bleeding). maar het scherm is aan de onderkant makkelijk in te drukken. Wel jammer van de bloatware, het geluidkwaliteit en meegeleverde stekker. Gelukkig ging het bloatware zo af en had ik een vervangende stekker van Dell.

Pluspunten

• IPS
  • Accuduur van minimaal 3 uur (HD 530)
  • Ruimte voor een HDD/SSD-schijf (sata3)
  • DVD-speler
  • Temperatuur bij Dolphin 70 C
  • Redelijk stil (bij Office en browsen)
  • 4 aparte energieprofielen te instellen

Minpunten

• Bagger geluid uit de ingebouwde speakers
  • Bloatware (o.a. McAfee, Dolby)
  • Meegeleverde stekker is moeilijk op te bergen (gelukkig bied Dell goede stekkers)
  • Ventilators zijn aan onderkant bedekt. Rare keuze van de fabrikant. Sniper Elite V2 wordt hier dan 88 C!!!
  • Tochpad lijdt aan Gilles de la Tourette (probleem word minder of verdwijnt als je de juiste instellingen toepast)
  • Geen aparte toetsen voor geluid en helderheid (combinatietoetsen zijn wel mogelijk)
  • Kale BIOS, (nog erger dan bij Medion-desktops)
  • Geen heatsink op southbridge, maar is dit een must?

Deze Erazer X6001 heb ik bij Alternate voor 799 euro besteld. Het is een custom Clevo N155RD1 die niet in Nederland te koop is, dus BTO zal je niet kunnen helpen.

Ik vergelijk in deze review de Erazer laptop met een 7 jaar oude Dell Vostro 1720 uit 2009. Vostro is een laptop van de zakelijke lijn van Dell. Verder is de Dell Vostro mijn vorige AutoCAD-laptop.

Let op:
-USB C word niet meegenomen (want ik heb geen materiaal in voorhanden)
-Er worden geen benchmarks gedraaid.
- Deze laptop wordt gebruik voor AutoCAD, Revit en Infraworks. Er worden geen zware games gedraaid.(Edit: er is een spel genaamd Sniper Elite V2 gespeeld)
-DVD-speler word niet beoordeeld op geluid (zoals ratelen).
-Triple of dual screen wordt niet getest. (laptopscherm dupliceren werkt prima, aka Windows+P werkt probleemloos).
-Dispayport is niet getest. (geen displayport monitors in huis).

Wijziging: 27 juli 2017 V1.7

Bezorging en stevigheid laptop

Toen de pakket binnenkwam, zat er een deuk in, deuk zat alleen in de doos van Alternate en niet op de doos van de Medion. Hier heb ik dus risico genomen om het toch te openen. Gelukkig was de laptop van buitenaf puntgaaf, hoewel het daarvoor in schuimen houders in een folie zat. Bij het openen van het scherm zag ik dat er een een schuimmat beeldschermfoam met waarschuwingstekst inzat, voor het geval dat het scherm beschadigd raakt door het drukken. Bij het lezen van andere reviews stond dat het scherm bij geopende stand aan de onderkant makkelijk in te drukken is. Aargh Medion wist het, maar eenmaal dichtgeklapt kan je het onderkant van het scherm minder ver indrukken.

Edit: inmiddels heb ik een 15,6 inch sleeve gehaald van het merk Medion Erazer. Achteraf had ik een Case Logic 16 inch EVA FOAM moeten gebruiken, deze sleeve van Case Logic geeft net wat meer een veilig gevoel.

Edit2: Inmiddels neem ik mijn laptop elke dag mee naar school. Ik gebruik nu een rugzak Case Logic RBP-217 rugzak (let op: rugzak is 17 inch en niet waterdicht) in combinatie met sleeve van Medion Erazer.
Ook heb ik een stuk plaat van melamine in mijn tas geplaatst om te voorkomen dat de laptop in de tas gaat kraken of een beetje buigt. Let op dat je het meegeleverde Medion beeldscherm-foam of schuimmat op de toetsenbord legt bij het dichtklappen van het scherm anders krijg je waarschijnlijk afdruk van de toetsenbord op de laptopscherm. ;)

Installeren, speakers, toetsenbord en touchpad

Het installeren en het opstarten van de laptop ging probleemloos. Wel jammer dat de bloatware de boel vertraagden (Dolby, Synaptics, McAfee).
Aan Dolby heeft je niets aan, want de interne speakers zijn vrij slecht. Maar als je een paar speakers op aansluit kan je Dolby als equalizer gebruiken.

Synaptics wordt voor je touchpad gebruikt. Standaard is de touchpad ingesteld met een horizontale en verticale scroll veld. Dus als je in dat gebied komt, dat krijg je dode zones en plotseling verschuivende vensters.

Edit: Gelukkig kan je binnen menu van Synaptics hoop instellingen van je touchpad aanpassen. Maar overzichtelijk is het niet, moet je flink klooien totdat je tevreden bent.

Opvallend genoeg zitten er geen aparte geluidsknoppen op de toetsenbord , Mijn vorige laptop (een Dell Vostro 1720 uit 2009 had dat wel). Helaas moet je FN knop in combinatie met een ander knop gebruiken. Niet echt geschikt als multimedia-laptop hoewel een DVD-speler ingebouwd is.

Edit2: Opmerkelijk genoeg is de meegeleverde papieren handleiding anders dan de digitale handleiding. In de digitale handleiding valt lezen dat openen van de laptop toegestaan is als je een 7mm (of 9,5mm volgens Clevo) harde schijf of 2.5 inch SSD plaatst. Er is namelijk ruimte voor één 2.5 inch schijf. Door het ontbreken van een 2.5 schijf is de Erazer wel erg licht met 2,2 kg.

Oplader zelf de en warmteontwikkeling

Verder viel mij op dat de oplader grotere amperes (19,5 V bij 6,15 A) doorvoert en minder warm word dan van Dell Vostro 1720 (19,5 V bij 4,62A). Wel is het hier heel jammer dat je de stekker niet 1-2-3 om je oplader kan bundelen zoals ze het bij de scouting doen met hun touwen (zoals bij een Dell oplader). Hierdoor zit je snel met losse draden bij vervoer.

Edit: Gelukkig kan je bij de Hema Cable Binders halen, maar zelf een maken van twee stukken klittenband is ook mogelijk. En ik heb nu de stekker van de Dell op de oplader van Medion geplaatst. Tja, dat ze bij ontwerpbureau van Clevo/Medion dat niet aan gedacht hebben.

Edit2: Ik zag dat Lenovo Y700 een oplader heeft dat 135 watt levert. Dat is toch meer dan 120 watt van Medion. Y700 een X6601 zijn qua specificaties gelijk (i7 HQ en 960M, maar een DVD-speler ontbreekt bij een Y700)

Temperatuur laptop

Als ik verder kijk op de laptop zelf, zie ik dat de ventilators aan de onderkant van de laptop bedekt zijn. Hoe zuigen ze dan lucht naar binnen?
En bij het bekijken van de temps in Speccy, is te zien dat de southbridge wel erg heet word bij gamen =55 graden, bij nadere inspectie op basis van foto's van Tweakers LBBG review is er te zien dat er een heatsink ontbreekt (voor een southbridge). Maar op foto's van andere laptops zoals een Dell XPS 15 9550, daar ontbreekt op de foto ook een heatsink op de southbridge. De andere temperaturen (CPU en GPU) en blijven naar mijn mening binnen het maximum van 70 graden (ik heb alleen Dolphin getest).

Edit (2 juli 2017): Als er Sniper Elite V2 wordt gespeeld dan schiet de GPU naar 80 graden Celsius. De CPU wordt gek genoeg niet warmer dan 50 graden celsius.

Edit2: De temps bij tekstverwerken en internetbrowsen vallen mee, jammer genoeg word de videokaart wel een beetje te warm. Ik zal de videokaart nog moeten updaten. Misschien zit daarin verbetering.

Edit3: het vervelende is niet duidelijk is wanneer de ventilators precieus aanslaan.
En na een uur werken met AutoCAD word het toetsenbord rond de numpad erg erg heet. In Speccy word er 60 graden weergegeven, maar deze temperatuur bereikte een Vostro 1720 ook. maar die werd op en rond de toetsenbord nooit warm. De Vostro 1720 had wel een behuizing dat aan de binnenkant bekleed was met aluminium. Wel is de behuizing aan de binnekant met een koperkleur gespoten.
Ik vermoed door het ontbreken van een aluminium folie in een Erazer X6601 dat de warmte gemakkelijk uitstraalt naar numpad.

BIOS en energiebeheer

Als laatste keek ik even in de BIOS, aargh.... waarom zie ik zie weinig opties. Wat een achteruitgang ten opzichte van een desktop Medion uit 2013.
Gelukkig kan je bij de (let op: bloatware) simpele energiebeheer (wysiwyg) van Clevo simpele instellingen toepassen per energiebeheerprofiel (totaal 4) (o.a. backlight toetsenbord en beeldscherm, volume geluid (stil is ook mogelijk), videokaart op HD530 en 960m of alleen op 960m (discrete), ventilator op maximum of gebalanceerd (of kies zelf). Dit erg handig als je in de klas zit, bij tekenles of thuis zit (gamen). Hoef je achteraf niet te klooien met instellingen.

Edit: De accu gaat zelf 3 of 4 uur mee, maar ik heb er nooit goed opgemeten. Maar in iedergeval, met een volle accu kan je zeker 180 minuten lang tekstverwerken.

Conclusie:

Het was een spotgoedkope laptop. Ik mag eigenlijk niet klagen, maar qua stevigheid van het scherm is wel de grootste punt. Zoek maar op N155RD en N155RD1.

Voobeeld minpunt beeldscherm

Zie voorbeeld: Coolblue, deze klant van Coolblue had blijkbaar dikke pech met als gevolg een defect scherm.
Gelukkig is dit nog niet bij mijn laptop voorgekomen. :P

Afweging

Eigenlijk had ik een busisnesslaptop moeten halen (omdat ze steviger zijn en RSI-vriendelijker zijn), maar ik heb er niet een vinden met 960m voor consumentenprijs. Dit kon ik 7 jaar geleden wel met een Dell Vostro 1720 (2009) die koste toentertijd 799 euro voor C2D P8600 2,4 GHz, Geforce 9600m GS 512MB, 4 GB RAM, 320 GB 7200 RPM HDD en een 17 inch 16:10 scherm.

Heb jij ook een Medion Erazer X6601 (30021370, Qwerty)?

Je zegt dat er een 7mm HDD in geplaatst kan worden?
Heb je dit zelf ook geprobeert? En hoe gemakkelijk is dit te doen?
9,5 mm SSD/HDD kan volgens een handleiding van een Clevo N150RD.
Ik heb geen harde schijf bijgeplaatst. ;(

Of het makkelijk te openen is? :o
Er zitten een tiental schroeven aan de onderkant.
Twee schroeven zijn bedekt:
-rubberen dop
-plakkertje

Deze twee moet je met een pincet eraf proberen te wrikken. 8)7
Maar voordat je de backplate verwijderd eerst moet de accu eruit (schroef met plakkertje). ;)

En dan kom het lastigste gedeelte. Het verwijderen van de backplate.
Begint eerst bij de voorkant bij de accu van de laptop beide delen los van elkaar te trekken met een plastic backpasje ofzo.
Dan moet je bij de kant van de microSD de backplate richting de ventilator openwrikken (met pas).
Bij de ventilator aan de kant van de microSD moet je enig wat kracht de backplate lostrekken (bij de tweede ventilator moet je niet trekken).
Dat lostrekken van de backplate bij de ventilator is het meest spannendste gedeelte. :X
Zie link voor verduidelijking.

Backplate weer opzetten gaat weer op de zelfde manier weer terug.
Wel merkte ik dat de aansluitingen gedeeltelijk 1 mm verschoven zit. Gelukkig, ik draaide de schroeven wat harder aan er toen zaten de aansluitingen weer op de juiste plaats. :P
Maar draai de schroeven niet te hard aan, anders draai je het schroefdraad kapot. 8)7
PS: Uit de tiental schroeven zijn er twee lengtes: lang en kort. Er zijn twee korte schroeven en de rest zijn lange schroeven.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 12 juli 2017 19:39]