Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7270 (Int'l Edition) Review

Ducmon 15 november 2009, laatste update op 17 december 2009, 4.179 views

AVM FRITZ!Box 7270 (Int'l Edition)

Pluspunten

• Rank uiterlijk, voor veel doelen te gebruiken, goed inzetbaar.
  • Zeer multifunctioneel.
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding.
  • Goede service en ondersteuning

Minpunten

• Ben er nog geen tegen gekomen.

Beheerbaarheid Score: 5
FRITZ!BOX Fon WLAN 7270
Het Fritz!Box modem heb ik aangeschaft onder meer omdat ik al een paar jaar Telfort gebruiker ben en zij alleen ZyXel gebruiken en leveren. De Fritz!Box is een alles-in-een adsl modem, router, DECT/station en access point. Een soort sleeping beauty.

Gebruikt in combinatie met 2 pc´s, een:
• Gigabyte X48
• Intel Core 2 Duo E8400
• 4Gb DDR3 memory
• Western Digital WD250GB (7200rpm SATA)
• Gigabyte 8800GT
Beiden met
• Microsoft Windows XP professional 32bit
• Een omgezet naar Windows 7 professional 64bit
• Sitecom wireless 300 Mbit netwerkkaart

In huis gingen we op de verdieping veel veranderen waardoor de pc’s verder uit elkaar en in aparte kamers zouden komen te staan. Ik had geen zin om dan weer nieuwe leidingen met kabels aan te leggen en besloot dat een draadloos modem/router en een nieuwe provider veel oplossingen zou bieden. De keus viel op de AVM Fritz!Box Fon Wlan 7270 die als topper uit tests kwam. De provider is om verschillende redenen dezelfde gebleven.

Installatie
Het installeren ging gemakkelijk. De installatie gaat via een wizard die op CD bijgeleverd wordt en heel overzichtelijk is opgezet. Het enige probleem was het aanvinken van de verkeerde vakjes en het invullen van niet gevraagde gegevens. Na herlezing en hersenspoelen blijkt installeren overzichtelijk, duidelijk en feitelijk eenvoudig.

Features
Bij het installeren lees je veel en ervaar je dat een bescheiden apparaat zeer veel kan bieden. Na de installatie heb ik de software afgesloten en werkte het modem/router in mum van tijd perfect.
De mogelijkheden die ik in de aanvang gebruik zijn verbinding maken via ADSL met Internet, het draadloos aansluiten van twee pc’s, VOIP via DECT telefoons en de printer via de USB-poort op de router. Hoe snel je dat alles aan kunt sluiten en in gang kan zetten kan in niet met cijfers en tijden onderbouwen door mijn vergissingen in de aanvang. Ik overdrijf niet als ik concludeer dat alles heel snel kan en gaat maar een voorwaarde is dat je goed leest wat ze bedoelen.

Niet gebruikte maar wel mogelijke features zijn het aansluiten van een netwerk HDD, analoge telefoonverbinding, ISDN –verbinding, telefooncentrale, antwoordapparaat, fax, Playstation en nog een paar andere dingen.

Ontvangst
De modem/router is aangeschaft voor een draadloze netwerkverbinding van minimaal één PC.
Het modemrouter is voor dat doel voorzien van drie antennetjes en zendt en ontvangt daarmee.
Informatie over een draadloze verbinding maakte mij duidelijk dat een goed modem/router één kant is maar dat je dan ook aan de andere kant moet denken, een goede netwerkkaart. Informatie leidde mij tot de Sitecom WL-181 Wireless Network 300N PCI Card.
De PCI kaart is eenvoudig in te bouwen en de installatie gaat even eenvoudig als je bedenkt dat dit een Sitecom kaart is die verbinding moet krijgen met een AVM Fritz!Box. Optie 2 in de tekening is dan de goede merk je bij de tweede installatie poging.
Na dit installatie euvel bleek de ontvangst uitstekend en geeft de netwerkkaart aan een snelheid te halen van 280 Mbps. Deze zeer goede ontvangst wordt mogelijk gemaakt door de aanwezige drie antenne’s op de Fritz!Box 7270 modem/router en de ingebouwde zend- en ontvangst kwaliteit. Een aardig idee en feitelijk beeld van de kwaliteit kreeg ik toen mijn zoon aangaf dat hij via Internet tegelijkertijd vier game´s deed met World of Warcraft, een grafisch veeleisende game. Zijn enige minpunt was dat je dan wel merkte in de als vierde opgestarte game. `Het beeld is dan soms wat trager en hupt dan af en toe`.

Telefoon
We hadden ooit een gewone telefoonaansluiting en Internet toegang via KPN. We hebben dat omgezet naar KPN en XS4ALL en vervolgens gecombineerd in één abonnement bij Telfort. Voor de telefoon hebben we één nummer en dus één aansluiting. We kunnen, ondanks de aanwezigheid van drie telefoons, dus ook maar één gesprek tegelijkertijd voeren.

Een vermelding op de website van de Fritz!Box leert dat je op het DECTbasisstation zes draadloze telefoons aan kan melden en tegelijkertijd drie gesprekken kan voeren. Tot mijn verbazing en genoegen werkt dat echt. Tijdens een inkomend gesprek dat mijn vrouw voerde heb ik een ander telefoontoestel gepakt en mijn eigen GSM gebeld. Zoals gezegd het werkt echt.

De menu’s waar je alles in kan en moet stellen zijn overzichtelijk en uitgebreid. Je kunt zowel voip als je analoge lijn blijven gebruiken. Twee analoge lijnen is ook mogelijk en een ISDN lijn kan tegelijkertijd signalen aanleveren. Het is allemaal te vatten in statistiek met betrekking tot het telefoongebruik. Een overzichtelijk kantoor kan er dus ook heel veel mee.

Goed of beste
Mijn besluit om te kijken naar een draadloze verbinding met Internet deed me ook kijken naar de Mbit snelheid die ik behaalde en de mogelijkheid die te verhogen. Een overweging was dat mijn abonnement Tot 20Mbit biedt maar in de praktijk net 8,5 Mbit haalt. Het ruime verlies wordt vooral toegeschreven aan de afstand van je huis tot centrale. Nu de provider dezelfde is gebleven verwachtte ik dezelfde uitkomst. Na de installatie van het modem/router bleek de snelheid opeens ruim 11 Mbit te zijn wat redelijk merkbaar en zichtbaar is. Dit is de winst van het kwalitatief uitstekende Fritz!Box 7270 modem/router.

Service
Wat support betreft, mijn vorige ZyXel product beviel mij matig om reden dat je dan erg afhankelijk bent van de provider. AVM, producent van de Fritz!Box, biedt veel op het gebied van update’s, beantwoording van vragen die in vele talen w.o. Nederlands te stellen zijn.
De uitstekende service kwam van pas toen ik overging van Windows XP (32bit) naar Windows 7 (64bit). Als beloning kon ik, wat ik ook instelde en probeerde, niet meer printen.
De vraag via Internet, in het nederlands gesteld, werd na één dag uitgebreid beantwoord met aangehecht, in het duits, vier leesbare bestande en na goede lezing kon ik alles goed instellen en weer printen.
De service is uitstekend.

De LED´s
De Fritz!Box is aan de voorkant getooid met 5 groene led´s. De led´s voor Power  DSL en WLAN lichten altijd en continu op. De led´s voor Internet, Fixed line en INFO lichten vrijwel niet op.
Gezien de grote van de led´s en de plaats waar het modemrouter tegen de muur gemonteerd is geeft dit geen hinderlijke lichtpuntjes.

Accessoires
In de Fritz!Box verpakking zijn te vinden de modem/router, 3 antennetjes, aansluitkabel voor ADSL en/of ISDN lijn, 2 lijnverbinding adapters, (gele) netwerkkabel Cat5, stroomadapter, CD voor de installatie en een bescheiden installatie stappen overzicht.

Besturingssyteem
Bij de modem/router levert AVM software en biedt ook automatisch update´s. Het werkt goed, betrouwbaar en geeft veel instelopties.

Ik heb dit apparaat aangeschaft uit de overwegingen draadloos, snelheidwinst, betrouwbaarheid en veelzijdigheid. Ik vind de te betalen prijs niet te negeren maar is geen top overweging van mij geweest.
De Fritz!Box heeft slanke afmetingen, een slank uiterlijk en biedt veel meer dan je van zo een klein apparaat zou verwachten. Foto’s van de Fritz!Box en de vervangen ZyXel en het DECT telefoonstation maken in dit opzicht meer duidelijk dan ik kan schrijven. Deze foto's heb ik gemaakt en toegevoegd.

Al met een al een zeer goed en bruikbaar modem, menu´s reageren snel en het went snel in het afstellen.

De prijs is behoorlijk maar zeer de moeite waard. Wat je geleverd krijgt is zonder meer top en voor particulier gebruik perfect. Het is zeer gebruiksvriendelijk en kwalitatief zonder kritiek.
Ik ben niet gecharmeerd van cijfers maar geef de Fritz!Box een volle 9.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7270 (Int'l Edition)?

mooie review. Voor mijn werk installeren wij deze regelmatig, prima ding inderdaad. Ook DECT werkt uitstekend.

Ik weet niet wat jij met 'rank uiterlijk' bedoelt, maar ik vind het uiterlijk juist 1 van de nadelen. Dat ding ziet er uit als een goedkoop modempje, maar is dat niet.
Hij had er van mij wel wat professioneler uit mogen zien, ala cisco.
Het "rank uiterlijk" zal duidelijk worden uit de foto's die later volgen. Het is misleidend om te beseffen dat een zo rank apparaat zo veel biedt en kan.
Goede review, maar:
Ten eerste is dit niet echt een indicatie voor de kwaliteit van de router. Er worden een paar connecties opgezet, maar veel meer gebeurd er niet als je gewoon wat online speelt.
Overigens lijkt het me sterk dat je hij 4 games tegelijk opstart (aangezien dat redelijk onhandig zou zijn :P ) en komt de lagg wellicht door de grafische kaart of andere hardwarematige bottleneck van dat systeem.
Ik heb dit modem ook alleen dan de duitse versie van 1&1. Deze heb ik geflashed naar de internationale versie.

Ik heb regelmatig last van onberijkbaarheid van telefoonverkeer.
Ook haalt de wifi maar 6 a 7 megabytes per seconden binnen.
De adsl verbinding gaat wel goed op 12 mbit per seconden.

Ik ben van mening dat deze modem enorm veel functies heeft,
maar voor prestaties is dit absoluut geen topper.
De cpu en geheugen is gewoon ontoereikend, en dat voor 200 euro.
Prijs/kwaliteit verhouding is op prestatiegebied slecht.

Ook de firmwareupdates blijven al ongeveer een half jaar uit.
Jammer......
Inmiddels is op 6 april 2010 de nieuwe internationale firmware .81 gelanceerd. Meer stabiliteit, opnieuw ondersteuning voor Gigaset handsets en nog veel meerl leuk DECT speelgoed (zoals internet radio en PODcasts)...
Oh wow! Ik heb nu een 7170, maar loop tegen de trage USB poort aan... Streaming radio via DECT Handsfree is gewoon fantastisch! toch maar even sparen voor een 7270.

[Reactie gewijzigd door fridgeman op 1 november 2010 14:25]

Ik begrijp jouw enthousiasme.
AVM en de Fritz-en hebben echter wel enkele nadelen / problemen: doordat de Frtiz!Box zoveel opties heeft, kan er ook veel mis gaan. Bovendien is het draadloze bereik vergeleken met een aantal andere WiFi-punten soms wat beperkt (is in GoT ook genoeg over te vinden).

Een van de zwakste punten is en blijft de software. AVM is druk bezig met allerlei nieuwe features (mediastreaming, NAS-functionaliteit, eigen telefoons, ...). Helaas raakt daardoor het verhelpen van bugs, zoals de calllist en problemen met telefooncompabiliteit (ondersteuning Gigaset!) wat op de achtergrond. Het Duitse IP-Forum staat vol met dergelijke problemen...