Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 3, PlayStation 4 - Bekijk alle specificaties

Logitech G29 Driving Force Review

Gamrin 12 januari 2017, laatste update op 12 januari 2017, 500 views

Logitech G29 Driving Force

Voor de prijs die Logitech ervoor vraagt, is de G29 niet de dramatische verbetering op de G27 die iedereen had verwacht. Meer knopjes, minder opties in de software en geen meegeleverde schakelpook. De extra weerstand in het rempedaal is dan een schrale troost. Je kunt beter een G27 halen.

Pluspunten

• 900 graden rotatie
  • Leren handgreep
  • Knopjes Knopjes Knopjes
  • Extra weerstand in rempedaal
  • Metalen ringetje aan bovenkant stuur
  • Helische Force Feedback
  • Stevig gebouwd

Minpunten

• Klein stuur
  • Niet rond
  • Minder configuratie in software dan voorgaande modellen
  • Geen meegeleverde schakelpook

Een Nieuw Logitech Wiel!

De G29 voelt als een komen van een nieuwe era. Een vers nieuw wiel van Logitech, na de legendarische G27. Hij kost dan wel meer, maar dat is omdat alles beter is, toch?

Nou, misschien.
Racen
Het stuur zelf voelt identiek aan de G27. Het is nog steeds een met helische tandwielen aangedreven affaire, waarbij met de nodige kracht de force feedback van het spel doorgegeven kan worden. Een bijzonder fijne renditie van Le Mans of de Nordschleife knalt je armen in.
De pedalen voelen ook bijna gelijk, behalve de vernieuwing van het rempedaal. Hierin zit nu een sterkere weerstand, die verschilt bij bepaalde dieptes. Cool.

De bouwkwaliteit is nog steeds gelijk aan de voorgangers. Voortzettend in de traditie van solide aanvoelende en goed functionerende, maar toch duidelijk "Top End Toys."
Nieuwe Stuurvorm
Van de nieuwe stuurvorm merk je niet zo heel veel als je niet al te vaak grote uitslagen maakt. Dat komt goed uit, want een klein stuurtje met een onderkant die zo breed plat is als dit stuur voelt niet erg fijn om te pakken. De ergonomie wijst erop dat dit stuur beter werkt als een "twee handen erop, nooit meer eraf" stuurtje.
Het stuur is wel nog altijd - net zoals de G27 - duidelijk klein.
Knopjes
Dit is het punt waar de G29 uitblinkt. Knopjes, knopjes, knopjes. Zo veel knopjes, dat je eigenlijk geen toetsenbord of controller meer nodig zou moeten hebben. In totaal zitten er 17 knoppen op de G29, zonder de schakelflippers mee te tellen. In vergelijking tot de schamele 6 en 2 van de voorgangers, is dat een duidelijke verbetering.

Kortom, een prima stuurtje voor racen.
Driften
Racen is leuk, maar ik gebruik mijn stuurwiel voor meer dan alleen het neerzetten van de snelste tijden. Ik hou er ook van om een beetje te spelen met auto's. Lekker dwars gaan. Dat ging met mijn G27 prima, en hiermee... Minder.
Force Feedback
Force Feedback is zoals altijd prima tot uitstekend. Ik merk duidelijk wanneer mijn wielen grip verliezen aan de manier waarop mijn stuur anders meebeweegt met mijn instructies. "Je voelt 'm goed breken." Na een korte tijd voelen, kreeg ik met de ingame settings ook weer alle zijdelingse beesten onder bedwang.
Software
De G29 gebruikt niet meer de ouderwetse Logitech Gaming Profiler (die mijn 15 jaar oude wingman ook gebruikte toen hij nieuw was). Tegenwoordig wordt de Logitech Gaming Software gebruikt. Een aantrekkelijker, grafischer stuk gereedschap, dat alles net een beetje visueler maakt.

Wat daarmee alleen jammer is, is dat er een hoop opties uit zijn verdwenen.

Vroeger kon ik al mijn instellingen per game opslaan, koppelen aan een profiel voor bijvoorbeeld LFS voor Driften. Daarvoor zet ik mijn stuurwiel graag op 180 graden uitslag, en heb ik een aantal macros aan de sneltoetsen van mijn G27 verbonden. Dat is nu geen optie meer. Deze instellingen worden per stuur bepaald, en mogen voor alle games gelijk blijven. Vervelend. Vooral als deze instellingen bij het spel niet meer ingesteld kunnen worden.
Niet rond
Een duidelijk verschil met de G27 is ook dat het stuur niet meer rond is. Meer als een racestuur, minder als een gewoon autostuur. Dat is cool. Dat is modern. Maar als je stuur door je handen glijdt, omdat je auto van kant naar kant wisselt - en je stuur houdt spontaan op - is dat niet leuk.
Alternatieve Doelen
Naast met hoge snelheid over circuits razen, en met achterwielaandrijving dwars komen te staan, houd ik er ook nog wel eens rustigere spellen op na. Spellen zoals Euro Truck Simulator 2 en Spintires. Deze spellen worden meestal niet genoemd in reviews van dit soort producten, omdat er minder drama in het geklag achter vrachtwagens ligt.

Daarom wil ik graag een vermelding maken dat dit stuur voor dit soort spellen geen duidelijke aanrader is. Er zijn goedkopere opties die die beter vervullen.
Samenvatting
Poeh, dat is weer een lap tekst over iets waar mogelijk toch al geen twijfel over bestond. Kort gezegd dan maar:

De Logitech G29 is een Prima racestuur aan de dure kant. Het biedt een andere stuurvorm, meer knopjes en een ander rempedaal over de vorige versie, maar neemt hierbij de schakelpook weg. Deze kan dan voor 50,- bijgekocht worden. Let wel dat deze niet los met USB wordt aangesloten, maar met een seriele poort op de stuurkolom.

Als je vooral racespellen speelt, kun je 'm halen zonder zorgen. Een prima stuur.
Als je vooral alternatieve ritten doet, zoals simulators of driften, ben je beter af met een rond stuur.
Maar als je de kans krijgt, haal dan liever een G27. Die is nog altijd alom beter.

Een uitstekend alternatief in dezelfde prijsklasse is de Thrustmaster T300 RS. Eventueel met de betere T3PA pedalen.

Heb jij ook een Logitech G29 Driving Force?