Specificaties DLNA -support, WiFi, 32GB - Bekijk alle specificaties

Vorke Z1 Amlogic S912 32GB Review

mission 11 januari 2017, 1.276 views

Vorke Z1 Amlogic S912 32GB

Lijkt als twee druppels water op de Mecool BB2 en heeft helaas dezelfde minpunten, maar is nog weer een stapje sneller dan de Mecool en zeker geen slechte koop.

Pluspunten

• Stevig
  • Goed wifi bereik
  • zacht verlicht logo
  • Lekker grote heatsink

Minpunten

• Erg felle led op de voorkant
  • Weer geen batterijen voor de remote
  • Kale software

Geluidskwaliteit Score: 5
Na maanden smeken om een Vorke V1 kreeg ik bericht van Geekbuying dat ik hard gewerkt had en daarom had ik de "eer" om een Vorke Z1 te mogen reviewen. Jottem, heel de wereld een V1, de eerste collega's kregen zelfs al een V2, en ik zit weer opgescheept met een Mecool kloon. Maar goed je mag een opgedrongen paard niet in de bek kijken, en de Mecool bevalt uitstekend dus hoe erg kan deze kleine upgrade zijn?

(Sommige foto's zullen niet even goed zijn, tijdens het maken van de review lag ik op bed met een dubbele griep)

Verpakking en eerste indrukken

Vergelijkbaar met de Mecool, strak wit doosje met een product foto en wat specs.

En op de achterkant vinden we een een volledige specsheet. Hier valt op de Vorke de boel net even wat strakker ontworpen heeft met een mooie orange tabel. Orange scoort altijd goed bij mij.

De box heeft een Amlogic S912 cpu met Mali T820 gpu. Niks nieuws ten opzichte van de Mecool. Maar de Vorke heeft 3gb ram en 32gb en met ram en opslag geld standaart: meer is altijd beter.

De box is netjes verpakt in plastic en er zit een aardige foam bumper omheen. Het boekje was zowaar in het engels maar ik heb niet de moeite genomen deze te lezen. Vergelijk die boekjes maar met die hoofdstukken in de handleiding van je auto waarin ze vertellen dat je aan de klink moet trekken om de deur te openen.

Onderin de doos vinden we de remote, oplader, antenne en een hdmi kabel. En alweer geen batterijen voor de remote. Ik denk dat dit komt met het oog op mierenn**kende vervoerders en invoer wetten maar ik blijf het telkens erg irritant vinden.

Dan de box maar eens uitpakken. Meteen valt op dat de behuizing identiek is aan die van de Mecool, behalve de opdruk rondom de poorten. In plaats van de dikke zilveren randen zien we nu enkel tekst en de cardreader is nu '''Micro sd' in plaats van TF.

En uiteraard moest ook de Vorke direct ontleed worden.

De inhoud van het beestje is nagenoeg hetzelfde als de Mecool, maar we zien een veel grotere heatsink, goed om te zien dat Vorke hun huiswerk heeft gedaan. Tijd om te zien hoe de rom eruit ziet.

First Boot

Ik had het kunnen verwachten, prachtig zacht blauw verlicht logo, en een te felle led op de voorkant. Had ik er nu maar eerder aan gedacht, dan had ik in het vorige hoofdstuk die led wel doorgeknipt.

Het booten is verder niks bijzonders, enkel de merknaam en thats it. Zelfs geen geluid.

En toen kwamen we hier. Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n kale launcher gezien, maar ik hoop dat er nog velen volgen,

Ook weinig te melden in de lijst met verplichte en mee geleverde meuk. Dus meteen even updates zoeken en Antutu erop zetten.

In gebruik

Aanzienlijk hoger dan de Mecool, maar nummers zeggen ook niet alles. Waar de Mecool redelijk soepel draaide, tijdens het draaien van de benchmark heeft de Vork duidelijk meer moeite en het geluid haperd en stotterd enorm.

De box draaid op Android 6.0.1 en meer kan ik er niet over zeggen. Het werk maar meer ook niet, er is geen tweakje, updateje, slimmigheidje, helemaal niets. Dan eens kijken of en hoe Kodi draaid. Nu ben ik niet helemaal thuis in de wereld van Kodi maar meteen ziet alles er ouder en minder fraai uit dan op de Mecool. Nu is dit niet meteen een probleem maar op een nieuwe box zou je toch ook nieuwere software verwachten?

Maar goed, eens zien hoe Kodi draaid.

Leeg? alle boxes die ik heb gehad hadden Kodi altijd tot de nok vol rommel en add ons. Maar hier staat dus helemaal niks in. Jakkes wat legaal allemaal. Dan maar naar Youtube, eens zien of ik daar wel iets mag. En dat mag ik al ziet de nieuwe update er niet uit. Wat wel opvalt is dat de box alles soepel afspeelt en nauwelijks warm word.

En meer valt er niet te laten zien, dus spring ik maar naar de conclusie.

Waar de Vorke eerst op een Mecool kloon leek met wat extra geheugen, er zijn toch echt wel verschillen. Hoewel de Vorke ietsje sneller aanvoelt dan de Mecool, de software van de Vorke is wat verouderd en is het allemaal net niet.

Vorke is het huismerk van Geekbuying, en op moment van schrijven kost de Vorke ongeveer 70 euro;

Tegen de 50 euro van de Mecool is dit dus 20 euro meer voor meer ram (de Mecool heeft ook een 32gb versie). Tenzij je die gb echt denkt te gaan missen zou ik eerder voor de Mecool gaan dan de Vorke daar de Mecool toch beter aanvoelt. Maar de Vorke is ook geen miskoop, je krijgt een prima box maar je zal wel zelf het eea aan software moeten "afmaken"

Heb jij ook een Vorke Z1 Amlogic S912 32GB?

Ik ben duidelijk een afwijker in die zin dat ik de verpakking, het unboxing etc. mij nul,niks interesseert.
Verpakking is alleen het vermelden waard als die verpakking niet doelmatig is om het produkt veilig in huis te krijgen.
Voor de rest vertel je wel precies waar het op staat, prima!
Bedankt!

Voor mij zegt de verpakking meestal wat ik kan gaan verwachten van het product of het merk. Als de verpakking kaal en onverzorgt is, dan zegt dat wat over het merk. Als de inhoud niet goed verpakt is dan weet ik dat het bedrijf sommige kantjes er liever vanaf loopt, om maar een voorbeeld te noemen.